بسته بندی محصولات آرایشی|چاپخانه مجریان

راهنمای جامع بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی

راهنمای جامع بسته بندی محصولات آرایشی بهداشتی:

طراحی بسته بندی چیست ؟ بسته بندی محصولات آرایشی چیست ؟محصولات آرایشی بهداشتی یکی از پرفروش ترین و مهم‌ترین محصولات در بازار محسوب می شود. به صورت روزانه مقدار زیادی محصولات آرایشی بهداشتی توسط افراد مختلف خریداری می‌شود. مخصوصا در دوره‌ای که زن و مرد پیر و جوان هر دو از این محصولات استفاده می‌کنند. اما در حال حاضر غیر از خواص زیبایی این محصولات، کیفیت و زاویه‌ی مراقبتی آن‌ها نیز بسیار مهم شده است. و در عین حال زیبایی جعبه و بسته بندی و استحکام آن نیز مهم می باشد. محصولات آرایشی بهداشتی هم به صورت مایع و هم به صورت جامد عرضه می شود. و به همین خاطر مساله‌ی بسته بندی در این نوع محصولات بسیار مهم می باشد. عموما وقتی با محصولی روبرو می شویم مانند کرم‌های مراقبتی یا کرم‌های پوستی، اگر این محصول داخل جعبه ریخته باشد یا جعبه‌ی آن بهم ریخته باشد، حتما بسیار عصبانی می شویم و محصول را پس می فرستیم. بدون اینکه از محصول استفاده کنیم. پس اولین مواجهه‌ی مشتری با محصول مورد نظر، بسته بندی و استحکام آن است و این مساله در نظر مشتری نسبت به برند اثر می گذارد. مخصوصا که در محصولات آرایشی بهداشتی تبلیغات، بیشتر فرد به فرد و توسط بلاگرها و تجربه‌ای متفاوت افراد نسبت به برند شکل می گیرد. در نتیجه، این حساسیت برند را الزام می کند که حتما برای کیفیت طراحی و استحکام بسته بندی و جعبه‌ی خود وسواس به خرج دهد و با کیفیت بالا برای این موضوعات قدم بردارد. در اینجا می‌خواهیم راهنمای جامعی برای بسته بندی محصولات آرایشی بهداشتی ارائه دهیم تا با این توضیحات نکات مهمی که در ارتباط با این موضوع وجود دارد را بررسی کرده باشیم.

از ایده تا اچرای بسته بندی محصولات آرایشی بهداشتی:

  • اطلاعات مهم را جمع آوری کنید.

احتمالا شما در راستای تولید کردن بخشی از انواع محصولات آرایشی بهداشتی باید بدانید که مخاطب محصولات شما چه کسانی هستند. اطلاعات کامل مخاطب خود را بنویسید. مثلا چند درصد زنان، چند درصد مردان، چند درصد کودکان هستند؟ محصول شما در ماه چقدر توسط مشتری شما استفاده می شود؟ از چه سنی تا چه سنی مخاطب شما هستند؟ مخاطب چه چیز محصولات شما را بیشتر می پسندد و کدام محصولاتتان پرفروش هستند؟ چگونه با محوصلات شما آشنا می شوند؟  و سوالاتی از این دست که بسیار مهم است شما تمام اطلاعات را با جزئیات کامل آماده کنید. به غیر از این دست اطلاعات که در ارتباط با رابطه‌ی مشتری با محصولات و برند شما است، شما اطلاعات دیگری را نیز نیاز دارید. اطلاعاتی مربوط به خود مشتری. این اطلاعات مانند سلایق و علایق مشتری‌ها باعث می شود شما در طراحی‌های بعدی‌تان هوشمندانه تر و خلاق تر عمل کنید. مثلا عمده مشتری‌های شما چه رنگ‌هایی را دوست دارند. به چه سبکی بیشتر علاقه مند هستند؟ فانتزی یا کلاسیک یا سبک‌های دیگر. این دست اطلاعات خیلی کلیدی می‌باشند. مخصوصا برای برندهای آرایشی بهداشتی که محصولات متعددی را با رنگ‌ها و شکل‌های مختلف در سبد کالایی خود دارند. و هر کدام از مدل‌های مختلفی که تولید می کنند یک قشر و دسته از افراد را برای آن در نظر می گیرند. در نتیجه این اطلاعات کمک می کند تا به صورت ملموس تر بتوانیم بسته بندی  و جعبه را طراحی و روانه‌ی بازار کنیم.

  • هویت برند خود را مشخص کنید.

قدم بعدی این است که شما چه هویتی را از قبل برای برند خود در نظر گرفته اید؟ مانند رنگ‌ها، فرم‌ها و شکل‌های بصری که در سازمان برای خود تعریف کرده اید. لوگو شما چیست؟ هویت بصری کلی سازمان شما چیست؟ تمام این موارد را احتمالا طراح گرافیک سازمان برای شما طراحی کرده است. در نتیجه تمام این اطلاعات را به شکل مودبردی تهیه کنید تا هنگام طراحی بسته بندی و جعبه مدام از این اطلاعات استفاده کنید. چرا که بسته بندی کار شما قرار است تصویری از برند شما باشد و مهم است که هویت بصری شما روی بسته بندی دیده بشود.

  • از تجارب دیگران استفاده کنید:

مساله بسیار مهم دیگری که وجود دارد این است که حتما به برندهای حال حاضر و آخرین بسته بندی‌هایی که انجام داده اند دقت کنید چرا که تجارب این نوع بسته بندی‌ها به شما کمک می کند که اشتباه‌های گدشته را تکرار نکنید و چرخ را از اول اختراع نکنید. از متریال بسته بندی تا طراحی و شکل و فرم آن را می‌توانید با الهام گفتن از برندهای به روز دنیا کمک بگیرید.  در نظر داشته باشید که حتما طرح‌هایی را انتخاب کنید که به روز و مدرن باشند تا توجه همه را به محصولات شما جلب کند. قرار نیست ریسک خیلی زیادی در بسته بندی محصولات خود انجام دهید. شاید بعد از اینکه برند شما شناخته شد و به خوبی در بازار معرفی شد برای بعضی از محصولات خود بتوانید ریسک‌های بزرگ کنید و خلاقیت بیشتری به خرج دهید. جایی که این ریسک قرار نباشد به شما ضرر زیادی وارد کند.

  •  طراحی بسته بندی:

با توجه به اینکه  تمام اطلاعاتی که در پاراگراف پیشین گفته شد را درآروده باشید، حال نوبت به طراحی شکل تصویر و بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی است.  شما توسط یک گرافیست خوب می‌توانید طراحی های خوب، خلاق و متنوع را با توجه به اطلاعات پیشین طراحی کنید. طراحی بسته بندی می‌تواند از طراحی خطوط تا طراحی فونت، طراحی شکل بسته بندی و … باشد. حتما در هنگام طراحی باید به هویت بصری سازمان توجه بشود و از آن  در طراحی استفاده شود.  شما می توانید از تصویر، متن و رنگ‌های مختلف با طراحی‌های متنوع استفاده کنید. حتما در طراحی به جزئیات دقت کنید. متن شما باید خوانا و شفاف باشد اطلاعات باید به صورت مختصر وجود داشته باشد. و هر طراحی بر اساس هویت بصری ثابت و نوع محصول انجام شود. همچنین شما می‌توانید از خلاقیت در رنگ بسته بندی هم استفاده کنید مثلا برای بعضی از محصولات از رنگ مشکی در پیش زمینه استفاده کنید. و متن و تصویر و رنگ‌های روی آن را روشن انتخاب کنید. این تصمیمات می‌تواند در بعضی از برندها و بعضی از محصولات موجب جذاب تر شدن و هیجان انگیز تر شدن بسته بندی بشود. در نظر داشته باشید که محصولات شما با یسته بندی و حعبه در فروشگاه‌های مختلف گذاشته می‌شود. یکی از راه‌های جلب نظر مشتری برای برند خود این است که بسته بندی و طراحی آن را خاص، ویژه و خلاق انجام دهید تا در کنار محصولات دیگر به چشم بیاید. طراحی بسته بندی  محصولات آرایشی بهداشتی جزئیات و شاخه‌های زیادی دارد. ما در اینجا به صورت مختصر به کلیات این مساله پرداختیم .

ادامه مطلب
مجموعه اوراق اداری در یک کمپانی یا سازمان

مطلب پیشنهادی : طراحی بسته بندی حرفه ای و خلاقانه

  • اطلاعات مهم:

در هنگام طراحی بسته بندی شما باید تمام اطلاعات مهمی که می‌خواهید روی جعبه وارد شوند را آماده کرده باشید. اطلاعاتی که زیر نظر وزرات بهداشت تایید شدند و در واقع اصالت محصول و جزئیات محصول را شامل می‌شوند. این اطلاعات می تواند، مواد تشکیل دهنده، تاریخ تولید و انقضا، برچسب اخطار، و متن توضیحات محصول که این مورد ممکن است برای تمام محصولات استفاده نشود. مثلا روی بعضی شامپوها این اطلاعات مهم است. مانند: شامپو مخصوص موهای خشک و وز یا رنگ نشده و در مواقعی حتی مزایایی که این محصول برای افراد ایجاد می کند هم روی بسته بندی ذکر می شود. این مورد بستگی به نوع محصول و سلیقه‌ی کمپانی سازنده دارد.

  • بسته بندی را تعیین کنیم:

حالا زمان آن رسیده که به بسته بندی فیزیکی محصولات آرایشی بهداشتی بپردازیم. بسته بندی محصولات عموما تو سه لایه انجام می شود. یک محصول آرایشی مانند کرم پودر را در نظر بگیرید. اولین مواجهه با محصول، بسته بندی بیرونی آن است  که در انبار و فروشگاه عموما با این بسته بندی دیده می شوند بعد از آن که محصول را باز کردیم بسته بندی درونی محصول را می‌بینیم. جعبه ای که داخل بسته بندی اولیه قرار می‌گیرد. مثلا بعد از اینکه بسته بندی اولیه کرم پودر را باز کردیم، این محصول داخل باکس دیگری قرار دارد و بعد از آن نوبت به بسته بندی خود محصول می رسد. یعنی شکل و مدلی که در آن کرم پودر قرار دارد. لوله، بطری و شکل‌ها و مدل‌های مختلفی که محصولات آرایشی بهداشتی داخل آن قرار می گیرند. مدل‌های مختلف بسته بندی خود محصولات بسیار متنوع و در متریال‌ها و اجناس متفاوت می‌تواند قرار بگیرد. مثلا معروف ترین گزینه‌هایی که می توانید انتخاب کنید می تواند، بطری پمپی، شیشه‌ای، ظرف شیشه‌ای، تیوب، قطره چکان، پودرهای فشرده و.. باشد. انتخاب اینکه چه بسته بندی مناسب محصولات شما است بستگی به این دارد که شما چه محصولی تولید می کنید و برای این محصولات چه بسته بندی مناسب تر است. در این ارتباط استنداردهای بین المللی مختلفی وجود دارد که می توانید به آن‌ها رجوع کنید و از آن استانداردها برای محصولات خود استفاده کنید. به طور مثال مطمئنا بسته بندی که برای کرم پودر مناسب است برای عطر مناسب نیست یا برای رژ. هر کدام از این محصولات حدودا در بسته بندی های  محصول تعریفی مشخص دارند. شما می‌توانید با عرفی که در ارتباط با بسته نبدی این محصولات وجود دارد خلاقیت به خرج دهید و کمی شکل آن را تغییر دهید مثلا بزرگ‌تر یا کوچک‌تر کنید یا فرمش را کمی خلاق‌تر طراحی کنید. اما کلیت بسته بندی محصولات طبق تجارب پیشین، چند فرم مشخص است. اگر برای بسته بندی نمی‌خواستید که طراحی را خودتان انجام دهید سازمان‌هایی وجود دارند که بسته بندی این محصولات را تولید می کنند. می توانید به این سازمان‌ها رجوع کنید و از آن‌ها خرید خود را انجام دهید.

  • اجرای بسته بندی (انتخاب متریال و چاپ ):

بعد از اینکه طراحی و بسته بندی خود را انتخاب کردید حالا نوبت به این می رسد که به مرحله اجرای آن بروید. زمانی که گرافیست طرح را زده و بسته بندی فیزیکی شما هم شکل و مدل آن مشخص شده است به بخش اجرای آن روی متریال می رسید. متریال انتخابی برای بسته بندی بسیار مهم است. چه بسته بندی بیرونی و چه بسته بندی درونی و بسته بندی محصول. بهتر است که در انتخاب مقوا یا هر متریال دیگری که می‌خواهید در بسته بندی بیرونی و درونی استفاده می کنید دقت کنید. این بخش بسیار در با کیفیت به نظر رسیدن محصول مهم می‌باشد. اگر محصول شما کیفیت مناسبی داشته باشد اما جنس بسته بندی آن کیفیت مناسبی نداشته باشد تمام تلاش سازمان به هدر خواهد رفت. بعد از آن بسته بندی محصول نیز مهم می باشد. جنس آن می تواند شیشه، پلاستیک و .. باشد. مهم است که محصول شما چفت و بست خوبی داشته باشد که در حین جا به جایی خراب نشود، بیرون نریزد و خواب نشود. و نکته‌ی دیگری که مهم می باشد، چاپ طراحی‌ای است که می خواهید روی بسته بندی‌ها وارد کنید. کیفیت چاپ و واضح بودن آن بسیار مهم می باشد. هر چقدر که در طراحی خلاقیت به خرج دهید اما چاپ مناسبی نداشته باشید، موجب می شود که کیفیت طرح نیز پایین بیاید. حتما برای چاپ روی بسته بندی به چاپخانه‌های معتبر رجوع کنید.

ادامه مطلب
چاپ آرم روی لیوان شیشه ای تبلیغاتی

مطلب پیشنهادی: تاثیر طراحی بسته بندی در فروش

 

جمع بندی:

حال که از ایده تا اجرای یک بسته بندی را برای محصولات توضیح داده ایم لازم است که تاکید کنیم  وقتی تمام این مراحل را با دقت و وسواس انجام دادید نوبت به بازبینی تمام این مراحل است. حتما نمونه ای از بسته بندی را کامل اجرا کنید و آن را بررسی کنید که اگر اشکالی وجود دارد آن را برطرف کنید. دقت به جزئیات در این مرحله بسیار مهم میباشد تا از خطاها جلوگیری کند.در صنعت زیبایی و آرایشی، فرصت بسیاری برای شما وجود دارد. با یسته بندی با کیفیت زیبا و خلاق همراه با محصولی با کیفیت می توانید از این فرصت استفاده‌ی لازم را بکنید.

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *