زینک چاپ چیست|چاپخانه مجریان

هر آنچه در مورد زینک چاپ باید بدانیم

چاپ چیست ؟ زینک چاپ چیست ؟ زینک چاپ چند نوع دارد؟ کاربردهای زینک چاپ چیست؟ مزایای استفاده از زینک چاپ چیست؟ مزایای استفاده از زینک چاپ چیست؟ زینک چاپ چقدر هزینه دارد؟ مراحل زینک چاپ چه تفاوتی با روش‌های مشابه چاپ دارد؟ اگر در زمینه تبلیغات فعال باشید یا برای تبلیغ مجموعه‌ای خود در جستجوی انواع روش‌های چاپ و انتخاب بهترین آن باشید، یکی از گزینه‌های پیشنهادی به شما زینک چاپ خواهد بود و سوالات بالا هم قطعا جز سوالاتی خواهند بود که برای استفاده از این شیوه چاپ خواهید داشت. در این مطلب از مجریان قصد معرفی این شیوه چاپ و هر آنچه در مورد زینک چاپ باید بدانیم را داریم. با ما همراه باشید تا این شیوه چاپ را بیشتر بشناسید.

زینک چاپ چیست ؟

زمانی که صحبت از صنعت چاپ و خدمات آن می‌شود بیشتر ما چاپ کتاب، روزنامه و مجلات را به خاطر می‌آوریم اما این صنعت کاربردی فراتر از این‌ها است. امروزه در این صنعت انواع تصاویر، اسامی، حروف و اعداد روی محصولات مختلف مانند لباس، شیشه، کلاه، پلاستیک یا کارتن‌های بسته بندی چاپ می‌شود که فرآیند و روش چاپ در هر کدام از آن‌ها متفاوت است. یکی از روش‌های امروزی که در صنعت چاپ استفاده می‌شود، چاپ روی محصولی به نام زینک است. اگر بخواهیم به طور دقیق توضیح دهیم که زینک چاپ چیست باید ابتدا در مورد چاپی که زینک در آن استفاده می‌شود صحبت کنیم.

افست یکی از روش‌های کاربردی چاپ است که برای چاپ انواع کتاب، مجله، کارتن‌های بسته بندی و مقوایی و محصولات مشابه دیگر به کار می‌رود. در این روش چاپ که نوعی پرینتی صنعتی برای چاپ در سطح انبوه است، فایل تصویر یا لوگوی مورد نظر ابتدا روی یک صفحه مخصوص که ممکن است زینک یا پلیت باشد چاپ می‌شود و سپس با استفاده از آن صفحه روی کالای مورد نظر منتقل می‌شود. با این تعریف در پاسخ به سوال زینک چاپ چیست، می‌توان اینطور گفت که زینک نوعی ورق مخصوص است که در چاپ افست استفاده می‌شود و مرحله اول چاپ روی آن انجام می‌شود.

تفاوت زینک چاپ و چاپ دیجیتال

روش‌های چاپ مختلفی وجود دارد که از نظر فرآیند انجام و محبوبیت شباهت‌هایی به چاپ زینک دارند که از نمونه‌های آن می‌توان چاپ دیجیتال و چاپ هولوگرام را مثال زد که در میان این دو، چاپ دیجیتال به اندازه چاپ افست به وسیله زینک محبوب است. شباهت‌های این دو روش اندک و تفاوت‌های آن‌ها بسیار زیاد است، بنابراین مشتریان در زمان سفارش چاپ علاوه بر در نظر داشتن شباهت‌ها باید با تفاوت‌های آن‌ها هم آشنایی داشته باشند. ظرفیت چاپ مهم‌ترین تفاوت زینک چاپ و چاپ دیجیتال است.

در چاپ افست که به وسیله زینک انجام می‌شود ظرفیت چاپ انبوه است و امکان خروجی گرفتن به تعداد زیاد از این روش ها وجود دارد اما در چاپ دیجیتال، تعداد تصاویر قابل چاپ دارای محدودیت‌هایی در روز هستند. سطح چاپ دیگر تفاوت زینک چاپ و چاپ دیجیتال است. تصویر چاپ شده روی زینک را می‌توان روی بیشتر سطوح برگرداند اما در چاپ دیجیتال صرفا می‌توان چاپ را روی کاغذ و سطوح نازک با ویژگی‌های شبیه کاغذ انجام داد. چاپ افست با استفاده از زینک به دلیل خروجی بیشتر فرآیند چاپ تصویر یا لوگو را سریع‌تر می‌کند و این در حالی است که فرآیند چاپ در روشی مانند چاپ دیجیتال سرعت بسیار کمتری دارد.

مطلب پیشنهادی: چاپ دیجیتال چیست ؟

 

مزایای استفاده از زینک چاپ

چاپ افست روشی است که نزدیک به ۱۰۰ سال از ورود آن به صنعت چاپ می‌گذرد اما در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین روش‌های چاپ تبدیل شده است. یکی از دلایل محبوبیت این روش در چند سال اخیر، مزایای فراوان آن است. از جمله مزایای استفاده از زینک چاپ و روش افست برای چاپ روی محصولات مختلف می‌توان به کیفیت بالای تصاویر با این روش چاپ اشاره کرد. زینک چاپ حتی برای انتقال تصاویری که جزئیات زیادی هم دارند، انتخابی مناسب می‌باشد. چاپ افست و زینک حتی برای چاپ روی محصولات کاغذی ضخیم مانند کارتن هم مناسب هستند.

امکان چاپ با کیفیت روی تمام محصولات یکی دیگر از مزایای استفاده از زینک چاپ است. در بیشتر دستگاه‌های چاپی که با استفاده از جوهر رنگی، چاپ روی محصولات را انجام می‌دهند پس از چند مرحله چاپ و تعدادی محصول، رنگ به مرور کمتر شده و محصولات نهایی تقریبا رنگی ندارند اما در چاپ افست به وسیله زینک کیفیت چاپ برای هر تعداد محصول یکسان است. به علاوه این روش چاپ حتی برای برگرداندن تصویر روی پارچه، چرم، فلزات، پلاستیک و دیگر محصولات هم قابل استفاده است. مزیت دیگر استفاده از زینک چاپ، ماندگاری تصاویر چاپ شده روی سطوح مختلف است.

 

کاربردهای زینک چاپ

بعد از پاسخ به این سوال که زینک چاپ چیست و چه مزایایی دارد به کاربردهای این نوع ورق و چاپی که با کمک آن انجام می‌شود، می‌رسیم. چاپ افست با کمک ورق‌های زینک کاربرد های زیادی دارد. از کاربردهای زینک چاپ می‌توان به چاپ تصویر، لوگو، متون و موارد مشابه روی انواع کتاب و مجله اشاره کرد. این روش برای چاپ روی انواع محصولات کاغذی ضخیم مانند کارتن‌های بسته بندی هم مناسب است. مجموعه‌هایی مانند رستوران‌ها که نیاز به تعداد زیادی کارتن با لوگو و طرح مشترک در مدت زمانی کوتاه دارند، از این روش چاپ استفاده می‌کنند. از دیگر کاربردهای زینک چاپ می‌توان به امکان چاپ محصولات با ابعاد مختلف، با کمک این وسیله اشاره کرد. ورق‌های زینک قابلیت انعطاف پذیری دارند و حتی برای محصولاتی که کاملا صاف نیستند و زاویه یا انحنایی دارند هم کاربردی و قابل استفاده هستند.

ادامه مطلب
تحولات و فرصت های کسب و کار در صنعت چاپ + معرفی چاپ آنلاین

مطلب پیشنهادی: چاپ افست چیست ؟

 

روش‌های مختلف استفاده از زینک چاپ

زینک چاپ که نام دیگر آن پلیت است، نوعی ورق در صنعت چاپ است که تصویر مورد نظر برای چاپ روی محصول، ابتدا روی آن اجرا می‌شود و از طریق آن روی محصول منتقل و چاپ می‌شود. زینک‌ها صرفا در چاپ افست استفاده می‌شوند. زینک در چاپ افست استفاده می‌شود و ابتدا رنگ و طرح روی آن اجرا می‌شود. فرآیند اجرای طرح و رنگ آمیزی ورقه‌های زینک روش‌های مختلفی دارد. از جمله روش‌های مختلف استفاده از زینک چاپ می‌توان به زینک چاپ معمولی و خشک اشاره کرد. در روش معمولی انتقال طرح روی زینک با کمک آب انجام می‌شود و در روش خشک این کار بدون آب انجام می‌شود. طبیعتا روش معمولی مناسب محصولاتی است که در برابر آب و خیس شدن مقاوم هستند و روش خشک نیز مناسب محصولاتی مانند کاغذ است که با آب خراب شده و حتی با ذره‌ای رطوبت پاره می‌شوند.

۱. زینک چاپ معمولی

در تعریف چاپ افست گفته شد که این روش، روشی غیرمستقیم برای چاپ است و برخلاف دیگر روش‌های که نقش و طرح مورد نظر برای چاپ مستقیما روی خود محصول چاپ می‌شود، روش افست این کار را با کمک یک واسطه انجام می‌دهد و آن واسطه، زینک است. یکی از روش‌های استفاده از زینک برای چاپ تصاویر روی کالاهای مختلف، زینک چاپ معمولی یا با استفاده از آب است. در این روش ابتدا طرح با رنگی که جاذب آب نباشد، روی زینک کشیده می‌شود، سپس زینک در آب غوطه ور می‌شود تا قسمت‌های اضافی صفحه تمیز شده و تصویر بدون پخش رنگ روی محصول چاپ شود. این شیوه استفاده از زینک چاپ رایج‌ترین شیوه انجام این کار است و برای انواع محصولات مانند پارچه، چرم و حتی کارتن‌های چند لایه مناسب است.

۲. زینک چاپ خشک

زینک چاپ خشک روش دیگر چاپ افست است که در آن از آب استفاده نمی‌شود. طبیعتاً این روش مناسب محصولاتی مانند کاغذ یا مقوا است که رطوبت ناشی از غوطه ور شدن صفحات زینک در آب دچار خرابی یا پارگی می‌شود. در این روش صرفا قسمت هایی از زینک که تصویر روی آنها چاپ می‌شود به جوهر آغشته شده و سایر بخش‌ها خالی باقی می‌ماند.

تولید زینک چاپ

در پاسخ به سوال زینک چاپ چیست گفتیم که زینک در واقع نوعی ورق است که در چاپ افست استفاده می‌شود. زینک چاپ افست و انتقال رنگ روی آن را می‌توان با روش‌های مختلفی تولید کرد که برای آن نیاز به دستگاه‌های اختصاصی است. برای تولید زینک چاپ معمولا از دو دستگاه به نام ایمیج ستر و پلیت ستر استفاده می‌شود. در دستگاه ایمیج ستر تصویر، لوگو، حروف یا اسامی ابتدا به فیلمی مخصوص تبدیل شده و با استفاده از فیلم ورق یا صفحه زینک ساخته می‌شود و در دومین روش از دستگاه پلیت ستر استفاده می‌شود که به جای چاپ غیرمستقیم، چاپ مستقیما روی زینک انجام می‌شود و مرحله انتقال اولیه روی فیلم حذف می‌شود.

انواع پلیت‌ها یا زینک چاپ

زینک چاپ که با نام‌ پلیت هم شناخته می‌شود دارای انواع مختلفی است. از انواع پلیت‌ها یا زینک چاپ می‌توان به چند نمونه از موارد زیر اشاره کرد.

۱. پلیت دیازو

پلیت یا زینک دیازو اولین نوع از زینک‌های چاپ است که با ترکیباتی ارگانیک ساخته می‌شود. این پلیت دارای حلالی مخصوص است و تنها با حلال خود قابلیت انتقال رنگ را دارد. با استفاده از این نوع زینک چیزی حدود ۱۵۰۰۰۰ چاپ را می‌توان انجام داد. البته نوع دیگری از همین پلیت هم وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان چاپ را تا تیراژ ۲۵۰۰۰۰ بالا برد. این نوع پلیت جز پلیت‌های ماندگار است و تقریبا یک سال ماندگاری دارد و می‌توان از آن استفاده کرد.

۲. پلیت فتوپلیمر

نوع دیگر پلیت یا زینک چاپ افست، پلیت‌های فتوپلیمر است. این نوع از پلیت‌ها از نظر کاربرد و ظاهری شباهت زیادی به پلیت دیازو دارد. البته پلیت فتوپلیمر پلیت مقاوم‌تر از پلیت دیازو است و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن امکان چاپ تا تیراژ یک میلیون عدد است که برای چاپ انبوه مانند چاپ کارتن‌های تبلیغاتی بسیار مناسب است.

۳. پلیت هالید نقره

پلیت هالید نقره یکی دیگر از انواع پلیت‌ها است که برای چاپ تصویر روی آن و برگردان تصویر روی سطح از هر نوع ماده‌ای حساس به نور استفاده می‌کند. اثرگذاری ماده حلالی که رنگ و طرح را روی این نوع پلیت منتقل می‌کند تدریجی و آهسته است و با گذشت زمان طرح روی پلیت واضح‌تر می‌شود. اسم این محصول به دلیل استفاده از مقداری نقره در فرآیند چاپ با آن به این صورت انتخاب شده و در جریان چاپ و تمام مراحل انجام این کار مقداری نقره در محلول باقی می‌ماند که پس از به اتمام رسیدن مراحل چاپ می‌توان آن را بازیافت کرد.

۴. پلیت آلومینیومی

یکی دیگر از انواع پلیت برای چاپ افست، پلیت آلومینیومی است. این پلیت با استفاده از آلومینیوم ساخته می‌شود و هم برای چاپ زینک از روش مرطوب یا معمولی و هم برای چاپ زینک با روش خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلیت آلومینیومی مقاومت خوبی دارد از نظر قیمتی مناسب است چاپ با آن چندان پرهزینه نخواهد بود. این نوع پلیت سبک است و امکان برگرداندن تصویر آن روی هر محصولی وجود دارد. در میان انواع مختلف پلیت‌های قابل استفاده برای چاپ افست، پلیت آلومینیومی مناسب‌ترین هزینه را دارد.

۵. پلیت دو فلزی

پلیت دو فلزی یکی دیگر از انواع ورقه‌هایی است که برای چاپ افست مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماهیت این نوع از پلیت‌ها از اسم آن‌ها مشخص است. این پلیت‌ها یا دارای روکشی مسی روی فولاد ضد زنگ و یا پلیتی از جنس مس هستند که با کرم روکش شده است. مزیت پلیت‌های دو فلزی امکان استفاده از آن‌ها هم برای چاپ مرطوب و هم برای چاپ خشک است. استفاده از فلز در ماده اولیه آن‌ها مانع خراب شدن به وسیله آب می‌شود و روکش شدن آن‌ها نیز مانع زنگ زدن در معرض رطوبت می‌شود. البته هزینه استفاده از این نوع پلیت کمی بیشتر از دیگر انواع پلیت‌ها است.

ادامه مطلب
انواع مدل های کلاسیک خودکار فلزی + تاثیر آن به عنوان هدیه تبلیغاتی در تبلیغات برند ها

۶. پلیت پلی‌استر

نوع دیگری از پلیت یا زینک‌ها که ارزان‌ترین مدل پلیت‌ها هم محسوب می‌شود، پلیت پلی‌استر است. این نوع از پلیت‌ها مناسب دستگاه‌های چاپ افست با سایز کوچک است. همچنین تیراژی که می‌توان با این پلیت‌ها چاپ کردن عددی بین ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ است و می‌توان گفت که جز پلیت‌های محدود محسوب می‌شود. این نوع پلیت را اغلب برای برای چاپ روی محصولات با اندازه کوچک استفاده می‌کنند. از نظر کیفیت کار و ماندگاری، پلیت پلی‌استر مشابه پلیت کاغذی است اما از نظر چاپ تصویر نهایی و وضوح آن کیفیت پلیت پلی‌استر بسیار بیشتر از پلیت کاغذی است.

۷. پلیت الکترواستاتیکی

پلیت الکترواستاتیکی نوع دیگری از پلیت‌ها است که دارا دو نوع با ترکیبات مختلف است. یک نوع از این پلیت با ترکیبات معدنی و غیرآلی و نوع دیگر پلیت‌ها با مواد آلی است. هر دوی این پلیت‌ها رسانای نور هستند و تصاویر را با بهترین کیفیت روی محصولات مختلف چاپ می‌کنند.

نکات مهمی که در استفاده زینک چاپ باید در نظر داشت

از جمله نکات مهمی که در استفاده زینک چاپ باید در نظر داشت، انتخاب بهترین نوع زینک برای چاپ تصویر روی محصول است. زینک‌ها امروزه توسط کشورهای مختلفی تولید می‌شوند و تولیدات هر کشور از نظر کیفیت و مرغوبیت با هم تفاوت دارد. کشورهای اروپایی مرغوب‌ترین نوع زینک و کشورهای آسیایی به خصوص چین، مدل‌های کم کیفیت و نامرغوب زینک را تولید می‌کنند.

یکی دیگر از نکات مهمی که در استفاده زینک چاپ باید در نظر داشت، دقت به تهیه زینک با ابعاد مناسب است. اگر ابعاد زینک از اندازه دستگاه بزرگ‌تر باشد، لبه‌های آن داخل دستگاه گیر می‌کند یا چاپ تمیز انجام نمی‌شود. ابعاد ورق زینک باید به گونه‌ای باشد که تمام قالب دستگاه را پر کرده و بیش از اندازه کوچک یا بیش از اندازه بزرگ‌تر از قالب چاپ دستگاه نباشد.

 

هزینه زینک چاپ

هزینه زینک چاپ و قیمت کار با این محصول به عوامل مختلفی بستگی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نوع پلیت یا زینک اشاره کرد. همان‌طور که گفته شد پلیت‌ها انواع مختلفی دارند که تنها چند مدل از آن‌ها را در این مطلب معرفی کردیم. کار با هر کدام از این پلیت‌ها و استفاده از هر کدام هزینه متفاوتی دارد. همچنین هزینه‌های خرید ماده اولیه کار با دستگاه افست و رسیدگی به این دستگاه که طبق قیمت روز محاسبه می‌شود و با نوسانات ارز تغییر می‌کند هم در قیمت چاپ افست با زینک تاثیرگذار است. یکی دیگر از عوامل موثر در هزینه زینک چاپ، کشور وارد کننده زینک است. اگر زینک از کشورهای اروپایی وارد شود هزینه آن بیشتر و اگر از کشور چین وارد شود، هزینه کمتری برای کار با آن مورد نیاز است. تفاوت قیمت زینک‌های اروپایی با چینی در کیفیت آن‌ها هم هست. کار با زینک چاپ اروپایی به دلیل کیفیت بالاتر، نتیجه مطلوب‌تری دارد.

 

خدمات مجریان در زمینه انواع چاپ

در این مطلب به طور کامل گفته شد که زینک چاپ چیست و چه کاربردهایی دارد اما علاوه بر آشنایی با این روش و کاربردهای آن یک موضوع دیگر هم در مورد کار با این ورق و چاپ با استفاده از آن وجود دارد و آن موضوع، انتخاب بهترین مجموعه برای چاپ محصولات مختلف با استفاده از زینک است. مجموعه مجریان یکی از مجموعه‌های تبلیغاتی است که خدمات چاپ را در تمام زمینه‌ها ارائه می‌کند و چاپ افست با کمک زینک یکی از آن‌ها است.

در مجموعه ما چاپ افست برای انواع مختلف محصولات مانند کارتن و جعبه‌های بسته‌بندی، بروشور، روزنامه، لیبل و مجله استفاده می‌شود. تیراژ کار در زمینه چاپ افست مجموعه ما هم برای مقادیر بالا و هم برای مقادیر پایین است و مشتریان می‌توانند سفارش چاپ خود را با مناسب‌ترین قیمت ثبت کنند. در کنار قیمت مناسب مجموعه ما تلاش می‌کند، کیفیت بسیار خوبی را هم به مشتریان خود ارائه کند و از طرفی با ارائه مشاوره‌ و راهنمایی قبل از ثبت سفارش، آن‌ها را در جهت مناسب‌ترین سفارش راهنمایی کند.

 

نتیجه‌گیری

زینک چاپ چیست ؟ این سوالی بود که در این مطلب با معرفی روش چاپ افست، مراحل و مزایایی که نسبت به دیگر روش‌های چاپ دارد، به آن پاسخ دادیم. زینک چاپ یکی از بهترین متریال برای چاپ با واسطه است که به دلیل چاپ طرح روی ورقی دیگر و سپس انتقال به محصول اصلی می‌توان از آن در هر محصولی استفاده کرد. البته استفاده از زینک چاپ و چاپ افست کاری کاملا تخصصی است و نیاز به دقت و مهارت دارد. البته اگر با این روش چاپ آشنایی ندارید هم جای نگرانی نیست، مجموعه ما تمام راهنمایی‌های لازم در زمینه این نوع چاپ و نحوه سفارش آن را به شما ارائه خواهد کرد.

 

سوالات متداول 

۱. زینک چاپ چیست؟

زینک چاپ ورقی است که در چاپ به شیوه افست استفاده می‌شود و واسطه‌ای برای انتقال طرح چاپ شده روی محصول است.

۲. زینک چند نوع دارد؟

زینک چاپ دارای انواع مختلفی است که از نمونه‌های آن می‌توان به زینک آلومینیومی، کاغذی، دو فلزی، پلی‌استر و الکترواستاتیک اشاره کرد.

۳. کدام نوع از زینک‌ها برای چاپ افست از هر نوع و برای هر محصولی قابل استفاده هستند؟

زینک‌های آلومینیوم و دو فلز به دلیل مقاومت بالا برای هر نوع چاپ و هر محصولی مناسب هستند.

۴. کدام نوع از زینک‌ها را می‌توان برای تعداد کم محصول هم استفاده کرد؟

زینک پلی‌استر به دلیل ابعاد کوچک‌تر، فرآیند ساده‌تر تولید و هزینه کمتر آماده‌سازی دستگاه‌ها و استفاده از آن برای تعداد محدود محصولات هم مناسب است.

۵. مزایای چاپ با استفاده از زینک چیست؟

چاپ با زینک و از روش افست یکی از ماندگارترین انواع چاپ است که برای چاپ با تیراژ بالا هم بسیار کاربردی است.

 

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *