تفاوت مشاور تبلیغاتی و بازاریاب|چاپخانه مجریان

تفاوت مشاور تبلیغاتی و بازاریاب

تفاوت مشاور تبلیغاتی و بازاریاب:

امروزه بخاطر استفاده‌ی زیاد از تبلیغات و بازاریابی  توسط سازمان ها و ارگان های مختلف این واژه ها توسط تمام افراد استفاده می شوند و گاهی اوقات سردرگمی به وجود می آید که اساسا تبلیغات چیست؟ بازار یابی چیست؟ و تفاوت مشاور تبلیغاتی با بازاریاب چیست. هر چند که دانش بازاریابی  و تبلیغات دانشی بسیار پیچیده و دانشگاهی می باشد و به سادگی و در یک مقاله نمی توان کل مسائل مربوط به بازاریابی و تبلیغات را باز کرد اما در این مقاله می خواهیم توضیح دهیم که بازاریاب و مشاور تبلیغات هر کدام چه وظایفی دارند و چه تفاوت هایی با هم دارند.

 

بازایابی در تبلیغات به چه معناست:

بسیار معلوم و مشخص است که فروش و تبلیغات هر دو زیر مجموعه ای از بازاریابی هستند و از روش های بازاریابی محسوب می شوند. وقتی یک سازمان یا شرکت برای ارتقای کسب و کار خود می خواهد به سراغ مشتریان تازه ای برود و در واقع مخاطبان جدیدی را جذب کند و مشتریان سابق را حفظ کند آن ها به سراغ بازاریابی می روند. در بازاریابی تحلیل و آنالیز مشتریان مظرح می شود و در کنار تجزیه تحلیل مشتریان بحث تحلیل عملکرد رقبا نیز مطرح می شود. در واقع در حوزه بازاریابی  مشتری درک می شود و همچنین در کنار این مساله نقاط قوت و ضعف بازار را نیز شناسایی می شود.. بعد از این مرحله نوبت به تبلیغات است که زیر شاخه ای از بازار یابی محسوب می شود. در این بخش نیز بعد از تحلیل مشتری و مشاهده بازار مبحث استراتژِی و برنامه ریزی تبلیغات بالا می آید. چگونه سازمان می تواند خودش را از رقبایش جدا کند. چگونه یک سازمان می تواند مشتریان بیشتری را در بازار به سمت خودش بکشاند. مشخص است با تبلیغات این امکان فراهم می شود. . بعد از تبلیغات نوبت به فروش بیشتر محصولات و خدمات سازمان می رسد. در جایی که تمام مراحل گفته شده به بهترین شکل انجام شده است و نوبت به فروش بیشتر و بازدهی بالا در سود می باشد. در بخش آخر این مساله مطرح می شود که بعد از شناخت مشتری و بازار و تبلیغات موثر و بالا رفتن فروش به صورت مقطعی حالا چه عملیاتی باید انجام شود. این مساله به صورت کلی به مدیریت و رهبری فروش مرتبط می شود که وقتی شرایط سازمان به سمت رشد و ارتقا رفت و گنجایش فروش و برندسازی سازمان گسترش پیدا کرد حالا وقت آن است که سازمان را درهمین سطح نگه داریم و فروش و مشتریانی که به سازمان اضافه شدند را در سازمان نگه داریم و تبدیل به مشتری دائمی کنیم. بازاریابی به صورت کلی استراتژی ای است که تمام این موارد را داخل خود دارد. در واقع جهت و سمت و سو برای سازمان ایجاد می کند. و چشم اندازی دائمی دارد در نتیجه بازاریابی از تبلیغات در یک سازمان بزرگ تر است و در جهت پاسخ دادن به تمام نیازها و مواردی که سازمان برای فروش به آن نیاز دارد برنامه ریزی می شود. اما تبلیغات به صورت موردی راه کارها و راه حل هایی ارائه می دهد تا مساله برند سازی و آمار در فروش خدمات و محصولات را تحت تاثیر قرار دهد. در تبلیغات مساله  تولید و فروش به صورت تخصصی توسط کسی که مسئول تبلیغات است مورد بررسی قرار نمی گیرد یک مشاور تبلیغاتی راهکارهایی برای فروش انبوه یا مویزگی ارائه نمی دهد و در عین حال در ارتباط با تولید و روند سازمان و استراتژی کلی ان نظر نمی دهد. فقط بخشی از بازاریابی یک سازمان توسط او یا تیم تبلیغات انجام می شود.

ادامه مطلب
سررسید وزیری 1402 اختصاصی

 

نقش تبلیغات در بازاریابی چیست؟

همانطور که در پاراگراف پیشین گفته شد تمام شاخه های تبلیغات و فروش زیر مجموعه‌ی بازاریابی محسوب می شوند. برای اینکه متوجه بشویم تفاوت مشاور تبلیغاتی و بازاریاب چیست باید نقش تبلیغات را در سازمان بدانیم.  تبلیغات نقشی متمرکز در شرکت یا سازمان دارد. استفاده از تمام ابزار ها و وسایلی مانند رسانه ها شبکه اجتماعی و محیط در راستای برقرای ارتباط بین سازمان و مخاطب است تا به مشتری خود برسد. در واقع بازاریابی چشم اندازی رو به جلو برای سازمان ایجاد می کند و نظم و برنامه ریزی ایجاد می کند و در تبلیغات برنامه ریزی به این شکل انجام می شود که ارزش های برند و تبلیغ برای خرید و مشتریان بیشتر به سیله تبلیغات انجام شود. تبلیغات در موارد بسیار زیادی می تواند تاثیر گذار باشد. با توجه به نیاز سازمان  که فروش بیشتر می خواهد یا می خواهد برندسازی کند برنامه ریزی می شود و نسبت به آن برنامه هایی تدوین و اجرا می شود تا نتیجه مورد نظر اتفاق بیوفتد. موردی که تبلیغات را مهم می کند این مساله است که از رسانه و استراتژی ای درست استفاده کند تا برند به خوبی موضع و جایگاهی برای خود پیدا کند. تبلیغات بسیار شکل های مختلفی دارد و با بودجه های متفاوتی اتفاق می افتد. اینجا دقیقا نقش مشاور تبلیغاتی بسیار پر رنگ می شود.هم چنین می توانید از دیگر محصولات تبلیغاتی مانند سالنامه هم استفاده کنید.

مشاور تبلیغاتی به چه شخصی گفته می شود؟

با به روز شدن تکنولوژی و تغییر مشاغل و به روز شدن آن سازمان ها نیز دچار تغییر و تحول زیادی شدند. صاحبان کسب و کار برای نتیجه گرفتن و گسترش برند خود کار خود را تصصی تر کردند و روش هایی که سابقا وجود داشت را کنار گذاشتند. در نتیجه یک سازمان برای تبلیغات از روش های سنتی فاصله گرفت و به سراغ متخصص حوزه تبلیغات رفت. یعنی یک مشاور تبلیغاتی برای سازمان خود در نظر گرفت تا بتواند به وسیله‌ی آن استراتژی های تبلیغاتی سازمان را طراحی و اجرا کند.  یک مشاور تبلیغاتی کیست؟ مشاور تبلیغاتی با توجه به دانش و سوادی که دارد از روش های تبلیغاتی متفاوت با توجه به تجربه خود استفاده می کند و برنامه ریزی تبلیغات یک سازمان را می نویسد. این تبلیغات که به صورت هدفمند نوشته شده است و برای اجرای آن نیز تیمی جمع خواهد کرد یا با شرکتی تبلیغاتی صحبت خواهد شد تا به بهترین شکل استراتژی تبلیغاتی اجرا شود. این فرایندعلاوه بر هزینه هایش که بسیار به صرفه است باعث بازدهی بالا در فروش نیز خواهد شد.  مشاوره‌ی تبلیغاتی فرایندی است که در آن از پژوهش و تحقیقات تا استفاده از تجربه و سواد فرد وجود دارد تا بهترین نتیجه را برای سازمان ایجاد کند. مشاوران تبلیغاتی بودجه سازمان را کمتر می گیرند و در واقع اندازه‌ی یک شرکت تبلیغاتی بازدهی خوب ایجاد می کنند. چرا که با توجه به شناخت کافی از ازسازمان و تحقیق و شناخت مشتریان سازمان کمک می کند که بهترین راه کارها و برنامه ریزی را برای سازمان انجام دهند و از انجام فرایندهای طولانی و با بودجه زیاد جلوگیری می کنند که در نهایت هیچ سودی هم برای شرکت ندارد. مشاور تبلیغاتی می تواند طرح های مختلفی را پیش روی سازمان بگذارد. مثلا در شکل کمپین های تبلیغاتی یا طرح های تبلیغاتی یا استفاده از هدایای تبلیغاتی در جریان استراتژی های مختلف تبلیغاتی.  در کنار ترسیم پلن های تبلیغاتی متفاوت، بازدهی طرح ها را تحلیل می کند و آمار تمام مخارج و بازدهی طرح را برای سازمان در می آورد. برای حضور در نمایشگاه های مختلف داخلی و بین المللی، جشنواره ها تبلیغات محیطی، تبلیغ در فضاهای مجازی وجود یک مشاور تبلیغاتی بسیار مهم و تاثیر گذار می باشد. چرا که حضور در این فرایندها به دلیل ایجاد یک بازدهی موثر در سازمان است و با وجود یک مشاور تبلیغاتی خوب و با تجربه این اتفاق قطعا رخ خواهد داد.

ادامه مطلب
بهترین زمان چاپ سررسید 1402

مطلب پیشنهادی: مشاور تبلیغاتی کیست ؟ 

وظایف مشاور تبلیغاتی به صورت خلاصه:

۱- تحقیق و پژوهش در ارتباط با فعالیت های شرکت

۲- بررسی و تحلیل وضعیت شرکت به لحاظ تبلیغات و برندینگ

۳- بررسی و تحلیل مخاطبان و مشتریان شرکت و بررسی نیاز مشتریان

۴- طراحی و تدوین استراتژی تبلیغات

۵- طراحی بودجه و هزینه برای استراتژی تبلیغات

۶- طراحی گروه هایی از متخصصان برای اجرای کردن استراتژی تبلیغات

۷- بررسی فرایند اجرایی شدن تبلیغات و نوشتن گزارش از نحوه عملکرد گروه های مختلف تبلیغات

۸- خلاقیت و ابتکار در روند تبلیغات

۹-  داشتن راهکارهای مناسب در زمان ایجاد بحران.

۱۰- پاسخگویی متداوم در هنگام اجرای پروژه و ارتباط موثر هم با سازمان و هم با مشتریان.

۱۱- آموزش کارکنان سازمان در راستای اجرایی شدن پروژه تبلیغات.

 

تفاوت مشاور تبلیغاتی و بازاریاب چیست؟

همانطور که در بالا گفته شد مشاور تبلیغاتی به صورت کلی وظیفه تدوین و اجرای عملیات تبلیغات یک سازمان را با توجه به نیاز سازمان بر عهده دارد. اما مشاور بازایابی یک سازمان که باز در پاراگراف های بالا مطرح شد در یک فرایند کلی تمام مسائل مربوط به بازاریابی را زیر نظر دارد و نسبت به آن ها برای سازمان برنامه ریزی می کند. اما تبلیغات تنها یک بخش از بازاریابی محسوب می شود. یک مشاور تبلیغاتی می تواند همزمان در چند سازمان کار کند و پروژه های تبلیغاتی متفاوت را در کنار هم جلو ببرد. اما یک مشاور بازاریابی نمی تواند همچین کاری کند. چرا که کاملا با تمام مراحل سازمان گره خورده است از تولید تا فروش  و باید تمام آن ها را زیر نظر داشته باشد و نسبت به افزایش تولید یا افزایش فروش تصمیم بگیرد که چه روندی باید در سازمان طی شود. این فرایند عموما طولانی است. اما یک مشاور تبلیغاتی در دوره های کوتاه با سازمان کار میکند و فقط در بخش تبلیغات مثلا روی کمپین های تبلیغاتیکار می کند. مشاوره‌ی بازاریابی علاوه بر تبلیغات درساختار کلی سازمان تاثیر گذار است مثلا نمایندگی های فروش را زیر نظر دارد بازایاب های مختلف را استخدام می کند و در نتیجه وظایف کاری بسیار گسترده تری نسبت به یک مشاور تبلیغاتی دارد.  به صوتر کلی تفاوت های یک مشاوره بازاریابی و یک مشاوره‌ی تبلیغات را می توان در موارد زیر خلاصه کرد

۱-  حوزه کاری این دو شغل با هم بسیار متفاوت است مشاور بازاریابی باید بتواند در طولانی مدت و متداوم کنار شرکت باشد ولی مشاوره تبلیغاتی می تواند به صورت همزمان با چند شرکت کار کند.

۲- مشاور تبلیغات لازم نیست در پروسه تولید و فروش سازمان تاثیری بگذارد صرفا برنامه ای برای تبلیغات سازمان می ریزد.  اما مشاور بازایاب باید بتواند چشم اندازی نسبت به آینده برای فروش سازمان ایجاد کند.

۳- وقتی در ارتباط با مشاور تبلیغات صحبت می کنیم می خواهیم در دوره ای مشخص عملیاتی انجام دهیم و تاثیر کوتاه مدت آن را بر فروش یا برندسازی مشاهده کنیم. اما بازاریابی یک سری عملیات مقطعی نیستند و در واقع کل ساختار فروش یک سازمان را زیر نظر دارند. در نتیجه بسیار مهم می باشد که در بازه های مختلف فرایند فروش را بررسی و تحلیل کرد. تبلیغات در واقع زیر مجموعه ای از تحلیل و آنالیز بازاریابی می باشد که به کمک سازمان می آید تا در مبحث فروش و برندینگ به وسیله‌ی آن بتواند بازدهی خود را بالا ببرد.

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *