طراحی جلد کتاب

طراحی جلد کتاب

طراحی جلد کتاب

بهترین راه برای طراحی جلد کتاب منحصر به فرد و خلاق این است که به صورت بصری یک عنصر یا ایده خاص از نوشته خود را نشان دهید. جلد باید تا حد امکان درباره کتاب شما با مخاطبان احتمالی شما ارتباط برقرار کند ولی شما نباید سعی کنید آن هارا با همه چیز در یک جلد کوچک غرق کنید.

همان طور که در هنگام برخورد با افراد اولین چیزی که موجب جلب توجه شما می شود،ظاهر افراد است؛طراحی جلد کتاب هم اولین چیزی است که توجه مخاطبان را به خود جلب می کند.

اولین گامی که برای طراحی باید بردارید جمع آوری اطلاعات است.باید درنظر داشته باشید که مخاطبان کتاب شما چه کسانی هستند؟در چه رده سنی قرار دارند و جنسیت آنها چیست؟

توجه به این موارد ابتدایی شما را در خلاقیت و ایده پردازی برای طراحی کتاب یاری خواهد کرد.از جمله عوامل موثری که برای زیباشدن طراحی به شما کمک میکند،انواع تصویرهای به کار رفته و رنگ های آنها و همچنین سایز فونت میباشد.

شما میتوانید ایده کتاب های دیگر هم در نظر داشته باشید و با بررسی جلد کتاب های پرفروش رمز موفقیت شان را بیابید.کتاب هایی که جلد آنها جذاب و دوست داشتنی است،نظر مخاطبان را جلب میکند.فراموش نکنید رنگ و عنوان به کار رفته تاثیرمستقیمی روی جذب مخاطب دارد.

در این مقاله در مورد آنچه باید درمورد جلد کتاب بدانید ( چرا به طراح جلد کتاب نیاز دارید، چگونه یک طراح خوب پیدا کنید، چگونه با آن ها کار کنید تا مطمئن شوید جلد مورد نظر شما را خوبی طراحی می کنند ) برای شما گفته میشود.

آنچه که باید درباره جلد کتاب بدانید!

سه اصل بزرگ وجود دارد که باید بدانید:

  1. کتاب شما از روی جلد آن قضاوت خواهد شد ( و این خوب است )

همه ما این ضرب المثل را می دانیم که ” کتاب را از روی جلد آن قضاوت نکنید ” ولی در واقعیت اینطور نیست.

در واقع، ما تقریبا نمی توانیم که این کار را انجام ندهیم؛ چون انسان ها موجودات بصری هستند.

انسان هارا فورا می توان با رنگ و شکل درگیر کرد و حرکت داد. زیرا این تصاویر با سرعت نور وارد مغز می شوند و این قدرت طراحی است. و نکته اینجاست که این خبر خوبی است، مردم کتاب شمارا از روی جلد قضاوت می کنند.

در غیر اینصورت ممکن است اصلا قضاوتی نکنند و هیچ قضاوتی به این معنی است که آن را نمیخرند یا نمی خوانند!

آیا میتوانید تصور کنید که در یک کتابفروشی قدم بزنید که روی جلد کتاب ها هیچ اطلاعاتی جز عنوان وجود ندارد ؟

این امر تصمیم گیری برای خرید کتاب را بسیار دشوار تر می کند.

مردم جلد کتاب شما را قضاوت می کنند و از این قضاوت برای ارزیابی اینکه آیا می خواهند آن را بخرند استفاده میکنند.

این فرصتی است برای به دست آوردن یک خواننده، و رسیدن به کسی که نیاز به خواندن کتاب شما دارد.

  1. شما نباید جلد کتاب خود را طراحی کنید.

وقتی کت جدیدی می خواهید، خودتان آن را میدوزید؟

وقتی به یک صابون جدید نیاز دارید، خودتان آن را درست می کنید؟

نه! شما آن چیزهارا از افرادی می خرید که در ساخت آن ها خبره هستند.

جلد کتاب ها فرقی باهم ندارند. شما نباید جلد کتابتان را خودتان طراحی کنید . شما باید جلد کتاب خود را توسط یک متخصص طراحی کنید تا جلدی حرفه ای داشته باشید.

  1. جلد کتاب به طورعینی خوب و بد وجود دارد

طراحی جلدکتاب کاملا ذهنی نیست. جلد کتاب خوب و بد وجود دارد و یک طراح خوب میتواند به وضوح تفاوت بین آنها را به شما بگوید.

و به این دلیل است که جلد کتاب یک اثر هنری با هدف خاص است:

جلد کتاب برای دادن فرم بصری به محتوای نوشتاری است.

یک جلد عالی باعث می شود مخاطب مورد نظر شما بگوید ” من باید آن را بخوانم “، و با نشان دادن اینکه چرا کتاب برای آنها اهمیت دارد، به گونه ای که بلافاصله درک کنند ( یا حداقل علاقه آن ها را به اندازه کافی افزایش دهد که بخواهند بیشتر بیاموزند.)

این باید به مخاطب شما کمک کند تا بفهمد که باید کتاب شمارا بخواند.

” جلد کتاب تقطیر محتوا است،تقریبا شبیه آنچه که کتاب شما به عنوان یک هایکو به نظر می رسد.”

همانطور که گفته شد، یک جلد کتاب خوب فقط  بیان ایده پشت یک کتاب نیست، بلکه روشی است که مخاطب ابتدا آن ایده را درگیر میکند.

شما یک جلد کتاب به طور عینی خوب را اندازه گیری می کنید:

یک کتاب خوب آنچه در کتاب است را نشان می دهد و مخاطب را به خواندن آن علاقه مند می کند.

 

انواع جلد در چاپ کتاب

  1. جلد شُومیز: جلدی است که معمولا برای کتاب های درسی و کتاب های مخصوص کودکان به کار میرود.این جلد مقوایی یا به صورت جلد نرم ونازک است که عموما با یک سیلیفون بر روی آن به کتاب چسبانده می شود.
  2. جلد کاغذی: همان طور که از نام آن مشخص است جنس این جلد از کاغذ است.علاقه مندان جلد کاغذی کم تراز جلد شمیز است و به همین دلیل کمتر از این جلد استفاده میشود.
  3. جلد گالینگور: این جلد مناسب کتاب هایی مثل دیوان اشعارحافظ و پایان نامه های دانشجویی است.جنس این جلدها پارچه ای یا چرم است و ضخامت آن بالاست.
  4. جلد سخت: این جلد همانند جلد گالینگور است با این تفاوت که در جلد سخت تمام اطلاعات کتاب روی کاغذ چسبیده به جلد است و امکان جداکردن آن وجود دارد در صورتی که در جلد گالینگور روی خود جلد قرار میگیرد.

 

چگونه میتوانید بررسی کنید که جلد کتاب خوبی دارید؟

هنگامی که یک جلد دارید، در اینجا سوالاتی وجود دارد که باید بپرسید تا بررسی کنید که آیا برای کتاب شما مناسب است یا خیر:

  1. آیا برجسته است؟

این بسیار مهم است. از همه جهات به آن نگاه کنید؛ آن را چاپ کنید و در گوشه گوشه ی اتاق قرار دهید . از هرجهت که ممکن است کسی به آن نگاه کند، آن را مورد بررسی قرار دهید.روی صفحه نمایش، در یک کتابفروشی و …

آیا می توانید عنوان را بخوانید؟ آیا تصویر واضح است؟

  1. آیا تمرکز واضحی دارد؟

تمرکز اصلی را برای جلد کتاب ایجاد کنید. هیچ چیز مهمتر از این نیست؛ چون کتاب شما درباره چیزی است و جلد باید آن ایده را به وضوح منعکس کند.

شما باید یک عنصر داشته باشید که کنترل را به دست بگیرد، که اکثریت قاطع توجه، فضا، تاکید برروی جلد را به خود اختصاص دهد.

جلد خود را با عناصر زیاد (۳یا ۴عکس، تصاویر زیاد،نقشه ها و … غرق نکنید. این فقط مردم را گیج می کند و افراد گیج دفع می شوند.

  1. آیا نشان میدهد که موضوع کتاب چیست و برای چه کسانی است؟

نه تنها کتاب شما برجسته است، بلکه در یک نگاه، مخاطب شما باید بداند :

  • ژانر کلی کتاب شما
  • موضوع کلی یا تمرکز

یک کتاب واقعا عالی، کتابی است که کتاب را به شیوه ای اساسی و شاید پیش بینی نشده به تصویر بکشد.

  1. آیا گزینه های زیادی را بررسی کرده اید؟

برخی از نویسندگان زمان زیادی را صرف تلاش برای یافتن جلد مناسب می کنند.

معمولا به این دلیل است که روشی برای رفع نگرانی های آن ها در مورد انتشار در طول فرآیند طراحی جلد است.

این بخش خلاقانه اصلی سفر انتشار است و بسیاری از مردم نگران هستند که پس از پایان آن چه اتفاقی خواهد افتاد.

  1. برای دریافت بازخورد در رسانه های اجتماعی پست نگذارید

بهترین راه برای اطمینان از انتخاب جلد متوسط ( یا حتی بد ) این است که از مردم در رسانه های اجتماعی نظرسنجی کنید. خواننده بالقوه متوسط شما، وقتی شما از او میپرسید که کدام جلد را دوست دارد، ذهنیت خود را طوری هدایت می کند که بازار شما را اشباع کرده است.آن ها متداول ترین طرح را انتخاب می کنند، زیرا از نظر آن ها متداول بودن به معنای جا افتادن است. درست است، جا افتادن بهتر از ظاهری نامرتب است. اما بازی جلد ، اول از همه به یاد ماندنی بودن است.

فراتر از آن، یک جلد کتاب خوب طوری طراحی نشده است که برای همه جذاب باشد.

برای جذب مخاطبان کتاب طراحی شده است.

سفارش طراحی جلد کتاب

توجه به نقطه عطف کتاب درسفارش طراحی جلد کتاب از اهمیت بالایی برخوردار است.
از جمله مواردی که باید در طراحی عطف مورد توجه قرار بگیرد؛نام کتاب،نام نویسنده کتاب،نام ناشر و تعداد چاپ می باشد.نکته دیگری که باید در سفارش طراحی جلد کتاب وجود دارد،در نظرگرفتن یک سانتی متر عطف به ازای هر صد صفحه کتاب است.البته این مورد به وزن کاغذ مورد استفاده برای چاپ بستگی دارد.

 قیمت طراحی جلد کتاب

استفاده از طراحی جلد به صورت نوشتاری یا تایپوگرام،مهم ترین عاملی است که بر روی قیمت طراحی جلد کتاب تاثیر میگذارد.این مورد به دلیل اینکه از عکس یا فرمی برای جلد استفاده نمیشود،برای کتاب های مذهبی و فلسفی بکار میرود و برای کتاب کودکان پیشنهاد نمیشود.در تایپو گرام به دلیل زمان و مکانیزم قوی بکار رفته،از پارامترهای قیمتی به شمار می آید.

 

 

چاپخانه مجریان

برای چاپ انواع سررسید تبلیغاتی و تقویم رومیزی و انواع کارت پستال می توانید با شماره های شرکت مجریان تماس گرفته و بعد از مشاوره رایگان با همکاران ما سفارش خود را نهایی کنید.