کاربرد فوم برد

کاربرد فوم برد چیست؟ + مزایا و معایب آن

 فوم برد ماده‌ای خاص است که قابلیت چاپ عکس‌ها و تصاویری با کیفیت بالا را ایجاد می‌نماید و در اکثریت زمینه‌ها و صنایع از آن بهره می‌برند. در این مقاله از وب‌سایت مجریان به این موضوع می پردازیم که فوم برد نمایشگاهی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

به‌طور کلی فوم برد از کاربردهای متنوعی مانند تبلیغات و ساخت استندهای نمایشگاهی و هم‌چنین تابلوهای تبلیغاتی بزرگ برخوردار است. در یک جمله می‌توان فوم برد را چنین خلاصه کرد که فوم برد وسیله‌ای مناسب جهت درج آثار هنری مختلف به‌شمار می‌رود که در ایجاد زیبایی در طرح مدنظرتان تاثیر به سزایی دارد. پس برای اینکه بدانید فوم برد چیست و چه کاربردهایی دارد؟ تا انتهای این مقاله از وب‌سایت مجریان با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

  • فوم برد چیست؟
  • کاربرد فوم برد چیست؟
  • مزایا و معایب فوم برد
  • تفاوت فوم برد و تخته شاسی
  • نتیجه گیری

 

فوم برد چیست؟

فوم برد، روشی مبتکرانه و نوین جهت چاپ عکس‌ها و تصاویر محسوب می‌شود که با بهره‌مندی از نوعی تخته شاسی پلی استایرن (Polystyrene) تولید می‌گردد. درواقه این ماده در وزنی سبک، به شکل صاف و بسیار مقاوم طراحی می‌شود که قابلیت چاپ عکس‌هایی با کیفیت بسیار بالا را فراهم می‌نماید. فوم برد خصوصا جهت چاپ عکس‌های تبلیغاتی و بزرگ گزینه‌ای بسیار مناسب است.

از ویژگی‌های بارز این ماده می‌توان هزینه پایین و مفرون به صرفه آن اشاره کرد. علاوه بر این به خاطر وزن سبک فوم برد، حمل و نقل بسیار راحتی دارد دارد و می‌توان از ابزارهای ساده‌ مثل کاتر جهت برش آن استفاده نمود. همچنین، این ماده از خاصیت ضد رطوبت برخوردار است که کوجب می‌گردد در برابر رطوبت و آب مقاومت بالایی داشته باشد.

 

انواع فوم برد

به طور کلی فوم برد به دو نوع تقسیم می‌شوند، که عبارتند از:

  1. فوم برد چسب‌دار: در این نوع از فوم بردها عکس به‌صورت مجزا چاپ شده وپس از آن روی این ماده چسبانده می‌شود
  2. فوم برد بدون چسب: در این نوع از فوم بردها عکس به‌طور مستقیم روی آن چاپ می‌شود و برای این کار به دستگاه‌های مخصوص نیاز است.

به‌طور کلی بهره‌مندی از فوم برد تحت عنوان روشی نوین جهت چاپ تصاویر و عکس‌ها در صنعت چاپ و تبلیغات بسیار گسترش یافته است. با توجه به مزایای فوم برد، این ماده بهترین گزینه انتخابی جهت تولید محصولات چاپی باکیفیت محسوب می‌شود که استفاده از آن بسیار راحت است.

ادامه مطلب
جلد شومیز کتاب و هر آنچه در مورد آن باید بدانیم

 

کاربرد فوم برد چیست؟

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، این تابلوها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، از کاربردهایی متفاوتی برخوردار هستند. در کل کاربردهای رایج فوم برد شامل موارد زیر است.

  • پوسترهای تبلیغاتی: به‌طور کلی فوم برد جهت چاپ پوسترهای تبلیغاتی در کیفیتی بسیار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علت برخورداری از سطحی صاف و مقاومتی خیلی بالا، پوسترها روی فوم برد بسیار خوب نمایش داده می‌شوند.
  • استفاده به‌عنوان قاب: این ماده به خاطر وزن بسیار سبک و سطحی صاف، می‌تواند تحت عنوان قاب جهت نمایش تصاویر، نقاشی‌ها و پوسترها هم مورد استفاده قرار بگیرند.
  • استندهای تبلیغاتی: این ماده می‌تواند به‌عنوان فاکتور اصلی جهت ساخت استندهای تبلیغاتی هم استفاده شود. درواقع با چاپ تصاویر و متن‌ها روی فوم برد، استندهای جذاب و بسیار با کیفیت از آن‌ها می‌توان ایجاد کرد.
  • تابلوهای تبلیغاتی بزرگ: به خاطر وزن سبک فوم برد، می‌توان از این ماده جهت ساخت تابلوهای تبلیغاتی بزرگ هم استفاده نمود. فوم برد به علت مقاومت بالا در برابر شرایط جوی و کیفیت چاپ بسیار خوب، گزینه‌ای مناسبی جهت نمایش تبلیغات در ابعاد بزرگ محسوب می‌شود.

 

انواع فوم برد نمایشگاهی

 

دلایل استفاده از فوم برد به جای شاسی‌های mdf

  • کاربرد فوم برد نسبت به سایر محصولات شاسی دار از لحاظ هزینه بسیار مناسب و مقرون به صرفه‌تر است.
  • ایم ماده در سایزهای مختلف قابلیت برش دارد.
  • همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد فوم برد در برابر رطوبت از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.
  • به خاطر جنس و مواد تشکیل دهنده این ماده وزنی بسیار سبک دارد و به سادگی قابل حمل است.

 

مزایا و معایب فوم برد

در کل این ماده درست همانند هر ابزار دیگر از مزایا و معایب خاص خود برخوردار است که در ادامه مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

مزایا

حال که با کاربرد فوم برد آشنا شدیم ، به مزایای آن هم می پردازیم که عبارتند از :

  • وزن بسیار سبک: فوم برد به خاطر بهره‌مندی از مواد سبک، وزن بسیار کمی داشته که قابلیت حمل و نقل راحتی را برای کاربران فراهم می‌سازد.
  • امکان چاپ باکیفیت: سطح صاف و مقاومت بالای این ماده، قابلیت چاپ تصاویری با کیفیت بالا را فراهم می‌نماید. درواقع جزئیات بسیار ریز و رنگ‌های زنده در چاپ بر رویاین ماده به‌خوبی قابل رویت است.
  • مقاومت بالا در مقابل خراشیدگی و آب: این ماده، از مقاومت خوبی در برابر خراشیدگی و نفوذ آب برخوردار است.
  • امکان برش و شکل‌دهی راحت: فوم برد به‌واسطه استفاده از ابزارهای ساده مثل کاتر، به‌سادگی قابل برش و فرم‌دهی است. درواقع این امر قابلیت ایجاد اشکال و طرح‌های متنوعی را روی فوم برد فراهم می‌سازد.
ادامه مطلب
با تاثیر تبلیغات چاپی در دنیای دیجیتال آشنا شوید !

 

معایب

  • محدودیت در  تنوع رنگ: این ماده معمولاً در رنگ سفید تولید می‌گردد و در انتخاب رنگ‌های دیگر بسیار محدودیت دارد. درواقع  این امر می‌تواند در برخی از موارد که به رنگ‌های خاص نیاز است، کمی مشکل‌ساز شود.
  • حساسیت به حرارت: این ماده به دمای بالا بسیار حساسیت داشته و در دماهای بالاتر از حد مشخص، امکان تغییر شکل در ان وجود دارد.؛ به موجب این امر، نگهداری از فوم برد در دمای مناسب برای این ماده بسیار مهم است.

 

تفاوت فوم برد و تخته شاسی

در کل فوم برد و تخته شاسی دو محصول با کاربرد متفاوت از هم است که رایج‌ترین تفاوت‌های آن‌ها عبارتند از:

  • تفاوت در هزینه: فوم برد نسبت به تختی شاسی، از قیمت مناسب‌تری برخوردار است.
  • امکان برش: فوم برد در سایزهای مختلفی و هم‌چنین غیراستاندارد قابلیت برش دارد، این درحالی‌ است که تخته شاسی معمولاً در سایزهای استاندارد عرضه می‌شود.
  • مقاومت بسیار بالا در مقابل رطوبت: این ماده در برابر رطوبت بسیار مقاوم است، درحالی‌که تخته شاسی شاید در برابر رطوبت کمی حساس باشد.
  • وزن پایین و قابلیت حمل آسان: فوم برد به خاطر جنس و مواد تشکیل‌دهنده‌ای که دارد بسیار سبک بوده و به‌سادگی قابل حمل است، درحالی‌که تخته شاسی وزن سنگین‌تری دارد.

 

تفاوت فوم برد و تخته شاسی

 

نتیجه گیری

در این مقاله از وب‌سایت مجریان  به ماهیت فوم برد و انواع کاربردهای آن پرداختیم. در ادامه مزایا و معایب این ماده را با شما مخاطبان محترم مورد برررسی قرار دادیم. امید است مقاله فوم برد چیست و چه کاربرد هایی دارد؟ برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه فوم برد و کاربردهای آن با ما در وب‌سایت سررسید مجریان به اشترک بگذارید.

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *