چاپ افست چیست|چاپخانه مجریان

چاپ افست چیست + مزایا و معایب و کاربرد آن

چاپ چیست ؟ چاپ افست چیست؟ نام دیگر چاپ افست، چاپ لیتوگرافی است. این روش چاپی به منظور تولید انبوه مورد استفاده قرار میگیرد. طی این روش رنگ ها و تصاویر از طریق غلتک برروی صفحات فلزی حرکت میکنند و در نهایت یک چاپ با کیفیت ایجاد میشود. چاپ افست یکی از بصرفه ترین روش ها برای تولید انبوده صفحات استفاده میشود. جالب است بدانید اولین دستگاه چاپ افست در سال ۱۸۷۵ توسط رابرت برکلی ساخته شده است. با گذشت زمان برای اولین بار در سال ۱۹۰۳ شرکتی مطبوعاتی پیتربرس برای چاپ از دستگاه افست استفاده کرد. این روش از همان ابتدا یک روش مقرون به صرفه به منظور بازسازی آثار هنری بوده است. امروزه نیز برای تولید کتاب و سفارشات عمده معمولا از چاپ افست استفاده میشود‌. با توجه به اهمیت این نوع چاپ ما تصمیم گرفتیم این مقاله را به چاپ افست اختصاص دهیم و به طور کامل و اختصاصی به معایب و مزایای این نوع چاپ بپردازیم. حال اگر مایل باشید میتوانید تا انتها با ما باشید.

مزایای چاپ افست

مزایای چاپ افست چیست؟ در این بخش از مقاله به مزایای چاپ افست میپردازیم.

  • کیفیت بالای تصاویر در چاپ افست :

از جمله مزیت های اصلی چاپ افست، کیفیت بسیار بالای تصاویر چاپی و ثبت رنگ بر روی کاغذ محسوب میشود. طی این فرآیند چاپخانه میتواند با کنترل جریان جوهر و افزایش کنتراست، کیفیت چاپ را بالا ببرد. در نتیجه شما یک تصویر کامل و واضح را برروی کاغذ مشاهده خواهید کرد.

  • امکان چاپ در تیراژ بالا :

از جمله مزیت های مهم چاپ افست، امکان چاپ در تیراژ بالا است. علت این موضوع کم هزینه بودن و مقرون بصرفه بودن این روش برای چاپ است. اگر چه روش های با کیفیت تر و سریع تری برای چاپ وجود دارند ولی به دلیل هزینه بالا هیچ کدام نمیتوانند جایگزین مناسبی برای چاپ افست باشند. به همین دلیل برای چاپ در تیراژ بالا مانند چاپ کتاب از چاپ افست استفاده میکنند.

  • ساختار سریع چاپی :

در چاپگر های معمولی، پس از چاپ های متعدد، مثدار جوهر کاهش یافته و صفحات با کیفیت کمتر چاپ میشوند. اما چاپ افست این مشکل را رفع کرده. چاپگرهای افست قادر هستند میزان جوهر ورودی را کنترل کنند به طوری که پس کیفیت چاپ اولین برگه با آخرین برگه برابری میکند.

  • قابلیت استفاده در همه سطوح :

یکی از جالب ترین مزایای چاپ افست این است که میتوان از این نوع چاپ در اکثر متریال استفاده کرد. به طوری که امکان چاپ برروی پارچه، چرم، فلز، کارتن، کاغذ و غیره وجود دارد.

ادامه مطلب
چاپ جعبه دارویی و نکات مهم آن

فرآیند چاپ افست چگونه است ؟

فرآیند چاپ افست چیست؟ در این بخش فرآیند چاپ افست را برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد.‌ فرایند چاپ افست طی چند مرحله انجام میشود.

  1. اولین غلتک آلمینیومی بوده و با زینک پوشیده شده است. این غلطک جوهر لازم برای چاپ را در خود دارد. نام این غلطک، غلطک جوهر است که با آب نیز در ارتباط است. در این بخش اب کمک میکند بخش هایی که لازم نیست از جوهر پاک شود.
  2. دومین سیلندر که برعکس سیلندر بالایی حرکت میکند سیلندر افست نامیده میشود. وقتی سیلندر افست بر سیلندر جوهر میغلتک اب فشرده میشود و جوهر به صورت تصویر آینه ای چاپ میشود.
  3. آخرین غلتک یا همان غلتک فشاز از جنس فولاد بوده و باعث مشود که تصویر روی غلتک افست برروی سطح چاپی به طور دقیقا و کامل چاپ شود.

 

تفاوت چاپ دیجیتال و چاپ افست

اما تفاوت چاپ افست و دیجیتال چیست ؟ چاپ دیجیتال سالها بعد از چاپ افست ابداع شد. در این بخش به چند تفاوت عمده این دو نوع چاپ میپردازیم.

  • حجم و تعداد چاپ

اولین و مهمترین تفاوت این دو نوع چاپ در تعداد تیراژ است. چاپ افست برای چاپ در تیراژ بالا مناسب است و پاپ دیجیتال برای چاپ در تیراژ پایین مناسب است.

  • تعداد تنظیمات

در چاپ دیجیتال میتوان تعداد بالایی از جزییات را به ساده ترین شکل تنظیم کرد. به طوری که این روش نیازی به مهارت ندارد. اما در چاپ افست مهارت لازم و ضروری است.

  • قابلیت چاپ روی اجسام

در چاپ افست قابلیت چاپ برروی اکثر اجسام وجود دارد. اما در چاپ دیجیتال امکان چاپ فقط برروی فضای مسطحی نظیر کاغذ امکان پذیر است.

  • قیمت چاپ

قیمت چاپ افست بسیار مقرون به صرفه است. این در حالی است که قیمت چاپ دیجیتال بالا بوده و چاپ در تیراژ بالا مقرون به صرفه نیست.

ادامه مطلب
چاپ آفتابگیر تبلیغاتی دو رنگ

 

انتخاب بین چاپ افست و چاپ دیجیتال

انتخاب شما بین چاپ دیجیتال و چاپ افست چیست؟ درواقع انتخاب یک کدام از انواع چاپ به عوامل مختلفی نظیر زمان، کیفیت، قیمت و تیراژ بستگی دارد. اگر زمان کافی برای انجام چاپ در کیفیت بالا ندارید. همچنین اگر تعداد کمی چاپ را لازم دارید و قیمت هم برایتان زیاد اهمیتی ندارد میتوانید از چاپ دیجیتال استفاده نمایید. اما اگر زمان کافی برای چاپ دارید و سفارشاتی در تیراژ بالا دارید. و در مقابل بودجه زیادی هم نمیخواهید برای این کار اختصاص دهید از چاپ افست استفاده کنید.
به طور کلی چاپ افست برای سفارشات با تیراژ بالا مناسب و به صرفه است. اما چاپ دیجیتال برای سفارشاتی با تیراژ پایین مناسب است. پس انتخاب هر کدام از انواع چاپ به شرایط شما بستگی دارد. از این رو قبل از هر کاری ابتدا شرایط خود را در نظر بگیرید سپس اقدام نمایید.

حرف آخر

در این مقاله تمام تلاش خود را کردیم که به طور مفصل و دقیق بگویم چاپ افست چیست؟ اگر چه چاپ افست یکی از قدیمی ترین و کاربردی ترین روش های چاپ است ولی کامل نیست. گاهی ما میخواهیم در کمترین زمان تعدادی بروشور با کیفیت داشته باشیم. در چنین شرایطی استفاده از چاپ افست توصیه نمیشه. چاپ دیجیتال میتواند بهترین انتخاب برای ما باشد. اما اگر میخواهید کتابی چاپ کنید و در عین حال مجبور به پرداخت هزینه زیادی نباشید میتوانید چاپ افست را انتخاب کنید. در چنین شرایطی چاپ افست بهترین و بصرفه ترین انتخاب برای شما خواهد بود. خب امیدواریم تا اینجا به طور کامل با عملکرد و مزیت های چاپ افست آشنا شده باشید. برای اطلاع از سایر خدمات چاپ میتوانید به مقاله های قبلی مراجعه نمایید.در صورت داشتن هرگونه سوال در رابطه با خدمات چاپ و طراحی و یا باتوجه به نزدیک بودن سال جدید اگر قصد چاپ سررسید اختصاصی را دارید می توانید برای دریافت مشاوره و انتخاب و خرید، از بخش تماس با ما، با مشاوران و کارشناسان مجموعه مجریان در ارتباط باشید

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *