چاپ سیلک چیست|چاپخانه مجریان

چاپ سیلک چیست ؟هرآنچه که باید درباره نحوه اجرای آن بدانید!

چاپ سیلک چیست؟

چاپ سیلک چیست ؟ چاپ سیلک یکی از انواع روش های امروزی و نوین چاپ است که طی آن از قالب های خاصی به نام شابلون استفاده میشود. اگر چه در مقاله های قبل تاریخچه چاپ و انواع آن را توضیح دادیم. اما در این مقاله قصد داریم به طور اختصاصی با چاپ سیلک و معایب و مزایای آن بپردازیم. از این نوع چاپ برروی سطوح مختلفی استفاده میشود. اما نوع حرفه ای آن برروی سطوح پارچه ای اجرا میشود. همانطور که احتمالا میدانید نساجی بزرگترین بخش تولید کننده پاره با طرح های مختلف است پس این نوع چاپ در صنایع نساجی کاربرد بسیار زیادی دارد. چاپ از نوع سیلک سبب شده است که میزان تنوع محصولات صنایع نساجی به شکل چشم گیری افزایش پیدا کند. پس تا اینجا متوجه شدیم که صنعت چاپ چقدر میتواند در پیشرفت صنایع دیگری چون نساجی موثر باشد. در ادامه مقاله به طور مفصل تر به این موضوع خواهیم پرداخت. چاپ سیلک شامل یک عملیات چاپ تصویر است که در طی آن طرح مورد نظر به کمک یک توری که دارای سوراخ های ریزی است انجام میشود. توری مورد نظر درون یک کلیشه به طور ثابت قرار داده میشود و برای چاپ مورد استفاده قرار میگیرد. بر این اساس وقتی بخواهند یک تصویر خاص را چاپ کنند آن را برروی یک توری ایجاد میکنند. در قسمت هایی از توری که نیازی به رنگ آمیزی ندارد توسط مواد خاصی به نام امولوسیون پوشانده میشود. با همین ترفند میتوان تصاویر متنوعی ایجاد کرد. بعد از این مرحله شابلون مورد نظر را برروی یک پارچه قرار میدهند سپس غلطک آغشته به رنگ را با فشار از روی آن شابلون عبور میدهند. پس از این کار رنگها و طرح مورد نظر برروی پارچه انتقال میابد. اگر چه روشهای مختلفی برای طراحی رو پارچه وجود دارد ولی یکی از ساده ترین و متنوع ترین روش ها برای آن همان چاپ از نوع سیلک است.

ادامه مطلب
بهترین چاپخانه تهران برای چاپ سررسید 1401

 

 

مراحل چاپ سیلک چیست؟

همانطور که گفته شد مراحل چاپ سیلک شامل چند مرحله مختلف است‌. بنابراین اگر میخواهید خدمات چاپ به بهترین شکل خود انجام شود باید تمامی این مراحل کاملا درست و اصولی صورت گیرد. لازم است برخی از امور پیش از انجام چاپ و در برخی امور حین انجام چاپ انجام شود. بدیهی است که هرچقدر تمامی مراحل به دقت و اصولی انجام شود، کیفیت چاپ نیز بالاتر خواهد بود. از امروز قبل از چاپ میتوان به تهیه توری اشاره کرد. مثلا هر چقدر توری مورد استفاده در شابلون از سوراخ های بیشتری برخوردار باشد، تصویر با کیفیت تری ایجاد میشود. هرچقدر هم سوراخ این توری ها کمتر باشد، کیفیت نهایی چاپ پایین تر خواهد بود. پس هر عاملی هر چند کوچک میتواند تاثیر بسیار زیادی برروی نتیجه نهایی چاپ خواهد داشت. توری های چاپ عموما از جتس پلی استر یا ابریشم است ک توسط قالب های خاص و مختلفی محصور میشود.

 

ویژگی شابلون های توری

همانطور که گفته شد توری ها معمولا از جنس پلی استر یا ابریشم است. قاب های مورد استفاده در این شابلون ها از جنس فلزی، چوبی و غیره است. در مرحله بعد بر اساس نسبت هایی که از قبل تعیین شده است لاک ها و مواد حساس کننده را با یکدیگر ترکیب میکنند. از جمله تجهیزاتی که در هنگام چاپ سیلک مورد استفاده قرار میگیرد میزهای نور UV یا ساده هستند. در نتیجه بر اساس نوع طرح و نوع تصویر، نوع خاصی از میزها انتخاب شده و در کنار هم قرار میگیرند. گفتنی است که نور مورد استفاده در مهتابی از نوع ساده است.  اما علاوه بر موارد گفته شده لازم است در حین چاپ نکات مهمی را رعایت کنیم که در ادامه مقاله بدان اشاره میکنیم. پس چنانچه مایل به دریافت این اطلاعات هستید تا انتهای مقاله با ما باشید.

ادامه مطلب
خرید بی واسطه و مستقیم ست مدیریتی

 

 

حین چاپ سیلک چه فرآیندی صورت میگیرد

از تهیه توری و قاب گرفته تا تهیه رنگ و غیره. اما عوامل مهم دیگری وجود دارند که در حین چاپ میتوان بدان توجه نمود. چاپ پارچه معمولا در روش های مختلفی صورت میگیرد. شرکت های مختلف بسته به امکانات از روش های متفاوتی برای چاپ استفاده میکنند. چاپ اتوماتیک یا دستی بسته به شرایط و امکانات قابل اجرا خواهد بود. از چاپ اتوماتیک برای چاپ برروی تمامی سطوح استفاده میشود. اما در حالت دستی تمامی مراحل و جزییات به صورت دستی توسط مجموعه یک مرکز چاپ صورت میگیرد. این مجموعه باید به تمامی مراحل چاپ آشنا باشند. پس میتوان گفت در صورتی که میز مخصوص چاپ آماده شده باشد، شابلون های مخصوص، رنگ ها و تصاویر و دسته رابر و لاستیک اسکوئجی آماده باشد میتوان شروع به انجام کار کرد.

 

 

اقدامات پس از چاپ سیلک

پس از آنکه رنگ و طرح مورد نظر برروی سطح قرار گرفت لازم است این رنگ و طرح کاملا خشک شود. این مرحله از چام بسیار مهم است. زیرا اگر مراحل چاپ به خوبی صورت نگرفته باشد تصویر مورد نظر برروی سطح بخوبی حک نمیشود. این موضوع باعث پایین آمدن کیفیت چام شده و تمامی هزینه های صرف شده هدر خواهد رفت. در همین راستا از روش های متنوعی برای خشک کردن کار استفاده میشود. اگر چه در گذشته این سطوح را در هوای آزاد قرار میدادند تا خشک شود. پس از گذشت زمان از قفسه های متحرکی جهت خشک کردن استفاده میکردند. اما امروزه از دستگاهای پیشرفته و مدرنی برای این عملیات مورد استفاده قرار میگیرد.  طی این روش خشک شدن با سرعت بیشتری قابل انجام است. پس قطعا این روش نسبت به سایر روش ها بهتر خواهد بود.

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *