مواد مصرفی چاپ افست

مواد مصرفی چاپ افست کدام است؟

مواد مصرفی چاپ افست از مواد شیمیایی مختلفی استفاده میشود. کاربرد هر یک از این مواد متفات بوده و در صنعت چاپ افست مهم و ضروری هستند. در مقالات قبل به توضیح و معرفی انواع چاپ دیجیتال و افست پرداختیم. همچنین توضیح دادیم برای که برای راه اندازی چاپخانه لازم است چه استاندارد هایی را رعایت کنیم. حال تصمیم گرفتیم در این مقاله به معرفی و توضیح مواد شیمیای به کار برده در چاپ افستربپردازیم. پس اگر مایل به دریافت این اطلاعات هستید تا انتها با ما باشید.

چاپ افست به چه نوع چاپی گفته میشود؟

برای آن که بدانیم مواد مصرفی چاپ افست چه کاربردی دارند بهتر است با عملکرد چاپ افست آشنا شویم. برای آنکه بتوانیم به وسیله ماشین آلات افست تصاویر و متونی را روی کاغذ چاپ کنیم ابتدا مراحلی صورت میگیرد. طی این نوع چاپ ابتدا تصاویر یا متن روی یک صفحع فلزی به نام سیلندر حک میشود. سپس همین صفحه فلزی با تمام تصاویر چاپ شده روی یک صفحه لاستیکی برگردانده میشود. بعد از این مرحله تصاویر و متن موجود روی صفحه لاستیکی ب کمک یک صفحه فلزی دیگر روی کاغذ چاپ میشود.

کاربرد مرکب در چاپ افست

ابزارآلات افست دارای سه سیلندر هستند. روی سیلندر اول زینک قرار میگیرد. روی سیلندر دوم پوشش لاسیتیکی قرار میگیرد و روی سیلندر سوم کاغذ چاپ قرار گرفته است. در اولین مرحله هرآنچه که در دست چاپ است روی زینک یا همان صفحه فلزی انتقال میابد. بعد از آن صفحه مورد نظر را به کمک یک ماده شیمیایی حساس میکنند. به طوری که نوشته ها و تصاویر حک شده روی صفحه فلزی مرکب را به خود جذب کنند.

در مرحله دوم از چاپ افست زینک یا پلیت یا همان صفحه فلزی را روی اولین سلیندر دستگاه چاپ میپیچند. دور سیلندر دوم یک صفحه لاستیکی وجود دارد. از این رو به کمک فشاری که موتور دستگاه چاپ وارد میکند، موارد حک شده روی سیلندر اول برروی پوشش لاستیکی سیلندر دوم حک میشود. در نهایت نیز موارد حک شده روی پوشش لاستیکی روی بافشار روی کاغذ های موجود در سیلندر سوم حک میشود. تمام این مراحل در سرعت خیلی بالا در چاپ افست انجام میشود.

ادامه مطلب
سررسید وزیری تبلیغاتی 1402 برای بازاریابی

ویژگی لاستیک چاپ افست

جالب است بدانید لاستیکی که در سیلندر دوم در چاپ افست از آن استفاده میشود از دو تا چهار لایه الیاف تشکیل شده است. این لایه های الیافت به کمک لایه های نازکی از لاستیک به یکدیگر محکم میشوند.  پوشش خارجی لاستیک را به کمک مواد پلیمری مخصوص و لاستیک میسازند. ضخامت این لایه خارجی چیزی حدود نیم میلیمتر است. ولی در کل ضخامت این لاستیم تشکیل شده از الیاف و لایه های خراجی چیزی بین ۷.۶ تا ۹.۱ میلی متر است. این عدد ها نسبت به لایه های الیاف مورد استفاده متغیر خواهد بود.

مواد مصرفی چاپ افست مورد استفاده در چاپخانه

  • داروی قرمز: این دارو یکی از همان مواد شیمیایی است که برای حساس کردن زینک یا پلیت به مرکب مورد استفاده قرار میگیرد. این ماده کمک میکند که فقط عکس یا متون حک شده روی صفحه فلزی مرکب را به خود جذب کنند و از زمینه آوردن پلیت جلوگیری میکند.
  • داروی زرد: برخی کاغذ های مورد استفاده در چاپ افست حالت اسیدی دارند. از این رو برای اینکه از اسیدی شدن زینک در هنگام چاپ جلوگیری شود داروی زرد را به آب دستگاه چاپ اضافه میکنند.
  • داروی اس پی آر: از این ماده برای تمیز کردن زینک از هر گونه چربی و آلودگی استفاده میشود.
  • خمیر جرم گیر: از خمیر جرم گیر برای جلوگیری و تمیز کردن جرم های لاسیتیک موجود در سیلندر دوم مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین استفاده از خمیر جرم گیر باعث افزایش طول عمر لاستیک ها در دستگاه چاپ افست میشود.
  • تمیز کننده یخچال: از این تمیز کننده در یخچال و سیستم رطوبت رسان استفاده میشود. از این ماده باری جلوگیری از رشد باکتری، انسداد لوله، رشد قارچ و رسوبات در آب استفاده میشود.
  • تمیز کننده پلیت: از این ماده برای تمیز کردن تمامی خط و خش های ایجاد شده رو زینک یا پلیت استفاده میشود.
  • محلول رطوبت دهی: از این ماده برای رطوبت دادن به لاستیک سیلندر یا پارچه نورد استفاده میشود. این ماده باعث جلوگیری از ورود ذرات ریز کاغذ و گردو غبار به درون نورد و لاستیک سیلندر میشود.
  • ترمیم کننده لاستیک سیلندر: با کمک این ماده شیمیایی طول عمر لاستیک سلیندر را در چاپ افست افزایش میدهیم.
  • چرب کننده نورد: از این ماده برای افزایش کارایی نورد استفاده میشود. به طوری که از خوردگی، سایش و خشک شدن نورد جلوگیری میکند.
  • نوار کاغذی اسید سنج: پی اچ محلول رطوبت سنج باید چیزی بین ۴.۸ تا ۵.۸ باشد. از این رو از نوار های پی اچ سنج برای بررسی پی اچ این محلول ها مورد استفاده قرار میگیرد.
  • تمیز کننده دست: درحین کار با دستگاه چاپ افست دست ها رنگی میشوند. از این رو برای پاک کردن رنگ مرکب از روی دست باید از تمیز کننده دست استفاده کرد. این تمیز کننده با ترکیباتی از مرکبات ساخته شده و دست ها را کاملا نرم و لطف میکند.
ادامه مطلب
چاپ انواع سررسید های تبلیغاتی

کاربرد چاپ افست

چاپ افست نوعی چاپ است که از آن برای چاپ سفارشات با تعداد بالا میرود استفاده قرار میگیرد. مثلا برای چاپ کتاب، کاتالوگ و بروشور در تعداد بالای ۱۰۰۰ عدد از این نوع چاپ استفاده میشود. دلیل این امر سرعت بالای چاپ و به صرفه بودن آن است. یعنی اگر کسی بخواهد برای چاپ کتاب از چاپ دیجیتال استفاده کند باید هزینه هنگفتی را متحمل شود.

یک چاپخانه برای آنکه بتواند تمامی سفارشات مشتریان را به بهترین شکل خود انجام دهد باید مجهز به هر دو نوع چاپ دیجیتال و چاپ افست باشد. همچنین یک چاپخانه معتبر باید مجهز به تمامی مواد شیمیایی برای بالاتر بردن کارای دستگاه های چاپ باشد. چاپخانه مجریان یکی از چاپخانه های تهران است که ماشین آلات بروز را در اختیار دارد.

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

One thought on “مواد مصرفی چاپ افست کدام است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *