طراحی کاتالوگ دیجیتال چیست |چاپخانه مجریان

طراحی کاتالوگ دیجیتال یا هوشمند چیست و چگونه انجام می شود ؟

طراحی کاتالوگ دیجیتال

کاتالوگ هوشمند یا دیجیتال چیست و چگونه طراحی می‌شود؟ این نوع از طراحی را می‌توان یکی از جدیدترین روش‌های حوزه تبلیغات برشمرد که امروزه تعداد گسترده‌ای از کاربران از آن استفاه می‌کنند.

درواقع طراحی کاتالوگ دیجیتال ابزار هوشمندی در مبحث تبلیغات و فروش محصول است. باتوجه به اینکه کاتالوگ چاپی همچنان در حوزه تبلیغات و بازار هدف وجود دارد، امّا با ظهور دنیای آنلاین استفاده از کاتالوگ هوشمند بیشتر مرسوم شد. اکثر کسب‌وکارها جهت طراحی کاتالوگ از نسخه هوشمند آن بهره‌مند می‌شوند. زیرا این امر مزایای بسیاری مانند دسترسی آسان و هزینه مقرون‌به‌صرفه نسبت به نسخه‌های کاغذی آن به دنبال دارد.

ما در این مقاله قصد داریم با شما مخاطبین محترم وب‌سایت مجریان بررسی نماییم که کاتالوگ هوشمند یا دیجیتال چیست و چگونه طراحی می‌شود؟

فهرست مطالب در این مقاله:

  • کاتالوگ تبلیغاتی چیست؟
  • انواع کاتالوگ‌ها
  • کاتالوگ هوشمند چیست؟
  • کاربردهای طراحی کاتالوگ دیجیتال
  • مزایای کاتالوگ دیجیتال
  • روش‌‌های ارسال کاتالوگ دیجیتال
  • کاتالوگ‌های دیجیتال برای چه کسب‌وکاری مناسبند؟
  • نتیجه‌گیری

کاتالوگ تبلیغاتی چیست؟

همانطور که می‌دانید امروزه تکنیک‌ها و ابزارهای متنوعی جهت بازاریابی به وجود آمده‌اند. بهره‌مندی از کاتالوگ در بازاریابی هم از روش‌های فروش محصولات بوده که توسط کسب‌وکارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع هدف از کاتالوگ‌ها ارائه‌ی اطلاعاتی در مورد یک کسب وکار، محصولات و خدمات است. معمولاً از طریق کاتالوگ تبلیغاتی یک برند به افراد معرفی می‌شود.

 

انواع کاتالوگ‌ها

کاتالوگ‌ها از انواع مختلفی برخوردار هستند که باتوجه به نوع کسب وکار، می‌توان از هر کدام آن‌ها استفاده نمود. پیش از انتخاب نوع کاتالوگ ابتدا شما باید اهداف بازاریابی خود را مورد ارزیابی قرار داده و قالب مناسبی را برای کاتالوگ انتخاب نمایید. داشتن درک درستی از اهداف بازاریابی می‌تواند به شما در طراحی کاتالوگ مناسب کمک شایانی نماید. انواع کاتالوگ‌ها در بازار عبارتند از:

  1. کاتالوگ‌های چاپی
  2. کاتالوگ‌های دیجیتال

در ادامه مقاله به معرفی کاتالوگ‌های دیجیتال یا همان هوشمند خواهیم پرداخت، پس همچنان با مجریان همراه باشید.

 

کاتالوگ هوشمند چیست؟

اصطلاح کاتالوگ ما را به یاد مقواهای چند لت در نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌اندازد که همه محصولات یک شرکت در آن جای می‌گرفت! بعدها به‌واسطه گسترش کسب‌وکارها و افزایش اطلاعات موجود در کاتالوگ، طراحی دفترچه‌هایی به‌صورت کاتالوگ رواج یافت. این کاتالوگ‌ها معمولاً توسط شرکت‌هایی با محصولات متنوع ارائه می‌شدند.

مشکل اساسی این کاتالوگ‌های چاپی، دسترسی مشکل به محصول مدنظر مشتریان بود. در حقیقت مشتری ناچار بود، جهت دستیابی به محصول مدنظر خود تمام صفحات را نگاه بیاندازد و در نهایت، آن‌قدر از چشم‌هایش استفاده می‌کرد که دیگر توان تصمیم‌گیری و بررسی ویژگی‌‌های محصول دلخواه خود را نداشت! درواقع این اصلی‌ترین چالش کاتالوگ‌های قدیمی بود. امّا خوشبختانه کاتالوگ دیجیتال (هوشمند) با امکانات عالی مانند مولتی مدیا، ارائه اطلاعات در بستری مناسب، طراحی شده و امکان ورق زدن و کلیک کردن برای دسترسی مستقیم به صفحه یا محصول مدنظر، به وجود آمد. این دسترسی آسان در کنار طراحی مدرن و جذاب باعث محبوبیت کاتالوگ‌ هوشمند در حوزه کسب‌وکارها شد.

ادامه مطلب
چاپ تقویم رومیزی 1402

امروزه حتماً اصطلاح کاتالوگ دیجیتال به گوش‌ شما هم خورده است. امّا شاید اطلاعات چندانی درباره این نوع از کاتالوگ‌ها نداشته باشیذ. درواقع کاتالوگ هوشمند پل ارتباطی موثری است که در عصر دیجیتال میان تولیدکننده و مصرف‌کننده قرار گرفته است. این تکنولوژی جدید به‌واسطه کاهش حداکثری هزینه‌های جانبی تبلیغات به سبک سنتی، مانند هزینه سرسام آور چاپ، موفق به کاهش قیمت نیز شده است.

کاتالوگ هوشمند با بهره‌مندی حداکثری از ابزارهای جدیدی مانند صدا، موزیک، ویدئو و موشن گرافیک،‌ می‌تواند ارتباط موثرتری را میان کسب‌وکارها و مخاطبین هدف آن‌ها ایجاد نماید. کاتالوگ دیجیتال درواقع برنامه‌ای است که به‌طور ترکیبی از همه این امکانات بهره می‌برد تا بالاترین اثربخشی را در مشتری داشته باشد.

 

کاربردهای طراحی کاتالوگ دیجیتال

کاتالوگ دیجیتال درواقع نمون‌ای از کاتالوگ‌های تبلیغات الکترونیکی محسوب می‌شود که با بهره‌مندی از فن‌آوری‌های روز دنیا و ترکیبی از طراحی گرافیکی و کدگذاری نرم افزار  به یک رسانه تبلیغاتی مناسب مبدل شده است. درواقع کاتالوگ دیجیتال می‌تواند در رایانه‌ها، سیستم‌های الکترونیکی و هم‌چنین بارگیری در وب سایت‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

قبلاً اغلب کاتالوگ‌ها به‌صورت چاپی بودند، امّا با افزایش استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی مثل تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ اکثر شرکت‌ها و سازمان‌ها به استفاده از کاتالوگ های دیجیتال روی آوردند.

بعضی از شرکت‌ها معتقدند که چون کاتالوگ دیجیتالی خود روشی جدید جهت تبلیغات است و مشتریان زیادی را جذب می‌نماید، دیگر نیازی به زیبایی و کارایی گرافیکی ندارد. اما همانطور که در مطالب بالا عنوان شد، باتوجه به آنکه این ابزار در حال رشد و پیشرفت است و جایگزین نمونه‌های چاپی شده، بنابراین لازم است از منظر زیبایی و گرافیکی طوری باشد که بتوان آن‌ها را در سال‌های بعد در اختیار کاربران قرار داد.

 

مزایای کاتالوگ دیجیتال

از مهم‌ترین مزایای کاتالوگ‌های دیجیتال باز هم باید به دسترسی آسان و  هم‌چنین قابل‌حمل بودن آن‌ها اشاره کرد. اغلب سازمان‌ها با قراردادن کاتالوگ محصول روی وب‌سایت این امکان را برای مشتریان خود فراهم می‌آورند تا به‌سادگی آن را دانلود نموده و با خدمات آن‌ها آشنا شوند. علاوه‌براین ماندگاری کاتالوگ دیجیتال نسبت به نسخه چاپی بسیار بیشتر است. یکی از ویژگی‌های کاتالوگ حرفه‌ای این است که برای در دسترس قرار گرفتن مشتری، از مشکلی برخوردار نباشد.

از دیگر مزایای کاتالوگ دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم محدودیت در طراحی کاتالوگ و هم‌چنین نگرانی‌های مرتبط با چاپ سفارشی
  • به‌دلیل حذف مرحله چاپ، هزینه‌ها  بسیار کاهش می‌یابد
  • قابلیت انتخاب رمز عبور و محدود نمودن کاربران خاص جهت استفاده از کاتالوگ دیجیتال
  • امکان انتشار به‌صورت درایو فلش یا CD
  • قابل ارسال در شبکه‌های اجتماعی
  • توانایی کار روی انواع سیستم‌های الکترونیکی
  • قابلیت پخش  به‌صورت همزمان متن ،عکس، موسیقی یا فیلم
  • امکان انتشار نامحدود و رایگان با بارگذاری در وب‌سایت شرکت‌ها
  • امکان استفاده از خدمات کاتالوگ مارکتینگ
  • بهبود عملکرد تیم فروش، بازاریابی و مارکتینگ
ادامه مطلب
سفارش و چاپ ست مدیریتی

علاوه بر موارد مذکور کاتالوگ‌های دیجیتال امکان ویرایش و اصلاح خطا را به‌سادگی برای طراحان فراهم می‌نمایند و در تعداد صفحات آن هیچ محدودیتی وجود نخواهد  داشت.

مطلب پیشنهادی: خلاقیت در طراحی کاتالوگ

 

روش‌‌های ارسال کاتالوگ دیجیتال

همانطور که در مطالب بالا عنوان شد یکی از مزایای استفاده از کاتالوگ دیجیتال، این است که در هر زمان و مکانی می‌توان آن را مشاهده نمود. همچنین جهت ارسال این نوع کاتالوگ‌ها هم دیگر نیاز به حمل فیزیکی نیست، پس هزینه‌ای خاصی را نیز برای این کار پرداخت نخواهیم کرد.

به‌طورکلی روش‌‌های ارسال کاتالوگ دیجیتال عبارتند از:

  • به‌واسطه نصب وب اپلیکیشن اختصاصی
  • از طریق کد دستوری (USSD) کیو آر کد (QR Code)
  • ارسال لینک کاتالوگ
  • از طریق قرار دادن لینک

 

کاتالوگ‌های دیجیتال برای چه کسب‌وکاری مناسبند؟

چنانچه شاهد تاثیر شگفت‌انگیز این کاتالوگ‌ها بر کسب‌وکار رقبای خود بوده باشید، حتماً در ذهن‌  خود این سوال مطرح است و که آیا استفاده از این خدمات برای کسب‌وکار شما مناسب است یا خیر!

درحال‌حاضر گستردگی عملکرد در این تکنولوژی جدی تاحدی است که می‌تواند پاسخگوی نیاز انواع کسب‌وکارها اعم از کوچک متوسط و بزرگ باشد. در موارد زیر به‌طور مختصر کسب و کارهایی که می‌توانند از کاتالوگ دیجیتال بهره ببرند را خدمتتان معرفی می‌نماییم.

  • انواع خرده فروشی‌ها و عمده فروشی‌ها
  • کالاهای تند مصرف (FMCG)
  • محصولات با دوام (Durable Goods)
  • سازمان‌ها یا شرکت‌های محصول محور
  • اکثر تولیدی‌ها و کارخانجات
  • تمام کسب و کارهای خدماتی و آنلاین
  • کسب و کارهای مدل B2B

 

نتیجه‌گیری

ما در این مقاله به صورت جامع به ماهیت و کاربردهای کاتالوگ هوشمند یا دیجیتال مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه کسب و کارهایی که می توانند جهت تبلیغات خود خود از این کاتالوگ‌ها استفاده نمایند پرداختیم. امید است مقاله کاتالوگ هوشمند یا دیجیتال چیست و چگونه طراحی می‌شود؟ مورد توجه شما مخاطبین محترم قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه طراحی کاتالوگ دیجیتال با ما در وب‌سایت مجریان به اشتراک بگذارید. به منظور دریافت راهنمایی در این زمینه و طراحی مناسب‌ترین کاتالوگ با توجه به خواسته‌های خود و همچنین طراحی لوگو و آرم می‌توانید با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید تا شما را در زمینه انواع خدمات طراحی با هزینه کمتر راهنمایی کنند. جهت ارتباط با کارشناسان طراحی در مجموعه ما کافی است از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت با ما در تماس باشید.

 

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *