طراحی و چاپ کاتالوگ

طراحی و چاپ کاتالوگ محصولات چگونه است؟

امروزه طراحی کاتالوگ می‌تواند ارتباط مفیدی را با مخاطبان ایجاد نماید که یکی از ابزارهای مهم تبلیغاتی محسوب می‌شود.  کاتالوگ تبلیغاتی در روند صعودی کار و تجارت نقش بسزایی دارد. درواقع استفاده از این ابزار تبلیغاتی برای جذب مشتری و دستیابی به اهداف تجاری بسیار حائز اهمیت است. ما در این مقاله صد داریم تا به اصول مهم طراحی و چاپ کاتالوگ بپردازیم. کاتالوگ در تبلیغات نقشی موثر در توسعه برند و افزایش فروش دارد. در حال حاضر صاحبان مشاغل و کسب وکار جهت معرفی محصول و برندشان به کاتالوگ تبلیغاتی نیازمند هستند.

به موجب این امر استفاده از کاتالوگ در کنار دیگر ابزارهای بازاریابی و تبلیغاتی بسیار رایج شده است. به‌طور کلی کاتالوگ دفترچه‌ای شامل اطلاعاتی جامع، مشخصات و ویژگی‌های محصول، کاربرد کالاها و اطلاعاتی مفید درباره محصول ، خدمات و تولیدات شرکت‌ها و نهادهای مختلف است. مخاطبان با مطالعه کاتالوگ قادرند تا با روش استفاده از محصولات یا خدمات کالای مذکور بیشتر آشنا شود. پس برای اینکه بدانید اصول مهم طراحی و چاپ کاتالوگ چیست؟ تا انتهای این مقاله از سایت مجریان با ما همراه باشید.

 

فهرست مطالب در این مقاله

  • کاتالوگ چیست؟
  • انواع کاتالوگ
  • نکات مهم در طراحی کاتالوگ
  • هدف از طراحی کاتالوگ چیست؟
  • اصول مهم در چاپ کاتالوگ
  • طراحی خلاقانه کاتالوگ
  • نتیجه گیری

 

کاتالوگ چیست؟

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، کاتالوگ از ابزارهای مهم تبلیغاتی به‌شمار می‌آید که صاحبان مشاغل جهت معرفی محصولات و خدماتشان از آن بهره‌مند می‌شوند. چنانچه بخواهیم تعریفی کلی از کاتالوگ را ارائه نماییم باید چنین اذعان نمود که این ابزار تبلیغاتی دفترچه‌ای از اطلاعات مفید محصول و یا خدمات بوده که مخاطبان با مطالعه آن با رویکرد برند ما آشنایی بیشتری پیدا می‌کنند. استفاده از کاتالوگ قدمتی دراز دارد و تاریخ استفاده از آن به ۱۴۹۸ در ونیز برمی‌گردد. در آن زمان کاتالوگ‌ها به‌صورت دست‌نویس و جهت ارائه تعدادی کتاب در نمایشگاه‌های شهر طراحی می‌شدند.

 

انواع کاتالوگ

امروزه اکثر کسب‌وکارها با توجه به منظور انتقال پیام‌های تبلیغاتی‌شان به مخاطبان از کاتالوگ استفاده می‌نمایند. کاتالوگ از انواع و دسته‌بندی‌های مختلفی برخوردار است که از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • کاتالوگ‌های علمی که در آن به معرفی محصولات علمی پرداخته می‌شود.
  • کاتالوگ‌های هنری که در آن آثار هنری ارزیبابی می‌شوند.
  • کاتالوگ فروش: که همان‌طور که نامش پیداست، جهت معرفی، فروش محصولات و خدمات به مخاطبان کاربرد دارند.
ادامه مطلب
سفارش و چاپ ست مدیریتی

 

نکات مهم در طراحی کاتالوگ

جهت شروع طراحی این نواع از ابازهای تبلیغاتی باید به این نکته توجه داشته باشید که هدفتان تنها نباید برخورداری از یک کاتالوگ معمولی باشد. در این نواع از تبلیغات برد با کسانی است که دست به خلق کاتالوگی قدرتمند و هدفمند می‌زنند. پس برای جذب مخاطبان به کاتالوگ باید نیازهای مشتریان مورد توجه قرار گیرد.

از مهمترین اصول در طراحی کاتالوگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • درک صحیح و درست از جامعه آماری برای کاتالوگ نختین قدم مهم در این پروسه محسوب می‌شود.

 

  • انتخاب صحیح فونت در اندازه مناسب

 

  • رعایت نمودن اصول و قواعد نگارشی

 

  • رعایت تناسبات طراحی کاتالوگ با موضوع زمینه کاری

 

  • استفاده از رنگ مناسب در طراحی کاتالوگ

 

  • عکس‌های مناسب در کاتالوگ استفاده شود.

 

  • درج نمودن لوگو در جای مناسب کاتالوگ

 

  • تاحد ممکن از در ایجاد کاتالوگ باید مختصر نویسی استفاده شود تا مخطبان را خسته نکند.

 

  • صداقت در نوشتار مطالب در کالتوگ نکته مهمی است که هرگز نباید از آن غاف شویم. درواقع اغراق نمودن زیاد در معرفی و توصیف محصولات و خدمات موجب آن می‌شود که مخاطب به کسب‌وکار یا خدمات اعتماد لازم را نداشته باشد.

 

  • در طراحی کاتالوگ باید مخابانی که قرار است آن را مطالعه نمایند، در نظر داشته باشیم.

 

  • انتخاب جنس کاغذ کاتالوگ و ابعادش در طراحی کاتالوگ بسیار حائز اهمیت است.

 

  • دقت داشته باشیم که تعداد صفحات کاتالوگ بیش از حد مجاز و استاندارد نشود.

 

صحافی کاتالوگ

 

هدف از طراحی کاتالوگ چیست؟

همان طور که در مطالب بالا عنوان شد، کاتالوگ ابزاری تبلیغاتی است که جذب مخاطبان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به موجب این امر در زمان طراحی کاتالوگ تبلیغاتی باید توجه داشته باشیم که مشتریان ما چه کسانی خواهند بود. موقع طراحی کاتالوگ مخاطبان هدف در دسته ارکان اصلی هستند که باید همواره به آن‌ها توجه داشت. چنانچه ندانیم که چه اشخاصی قرار است کاتالوگ ما را دریافت نمایند، دستیابی به اهداف اصلی فروش و جذب مخاطب کمی سخت می‌شود.

به طور معمول کاتالوگ‌ها اغلب جنبه تبلیغاتی دارند و برای افزایش فروش و بازاریابی از آن‌ها استفاده می‌گردد. به موجب این امر صداقت، خلاقیت و کیفیت در کاتالوگ از نکات حائز اهمیتی هستند در فروش و بازاریابی محصولات نقش بسزایی خواهند داشت. در زمان  طراحی کاتالوگ بهتر است از کارشناسان خبره در این حوزه بهره‌مند شد. چراکه آن‌ها با بهره‌وری متدهای جدید در طراحی اشنایی لازم را دارند و می‌توانند کاتالوگی جذاب و خلاق برای کسب ‌وکار ما طراحی نمایند.

ادامه مطلب
آفتابگیر تبلیغاتی چیست ؟ انواع و مزایای آفتابگیر ماشین

 

 

اصول مهم در چاپ کاتالوگ

به طور کلی جدا از مبحث طراحی، کیفیت چاپ در کاتالوگ از فاکتورهای مهم در این ابزارهای تبلیغاتی محسوب می‌شود. از مهم‌ترین اصول در چاپ کاتالوگ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کیفیت بالای چاپ در کاتالوگ از مهم ترین فاکتورهای این ابزار تبلیغاتی است. زیرا چنانچه یک کاتالوگ طراحی خوبی داشته باشد امّا در کیفیت پایینی چاپ شود، دیگر مخاطب را به مطالعه ترغیب نخواهد کرد.

 

  • برای چاپ کاتالوگ حتماً از مراکز چاپی معتبر استفاده نماییم، تا کارمان با اشکالی مواجه نشود.

همواره به این نکته توجه داشته باشید که کیفیت کاغذ و چاپ از بارزترین فاکتورهای مهم در کاتالوگ محسوب می‌شود.

 

طراحی خلاقانه کاتالوگ

کاتالوگ ابزار تبلیغاتی استاندارد و بین‌المللی است که برای بهبود فرآیند فروش کاربرد دارد. استفاده مناسب رنگ، متن و تصویر در این نوع از ابزارهای تبلیغاتی به‌طور مستقیم و یا غیر مستقیم باعث انتقال پیام سازمان به مخاطبان می‌شود. به‌طور معمول کاتالوگ‌ها اغلب تبلیغاتی هستند که با فرآیند فروش و بازاریابی ارتباط مستقیمی دارند. درواقع یک کاتالوگ حرفه‌ای، مخاطب را هدایت می‌نماید تا با محصولات درج شده آشنایی لازم را بیابد و سپس به خرید اقدام کند.

 

نتیجه گیری

امروزه با توجه به پیشرفت های که عرصه تکنولوژی و فناوری حاصل شده، کسب‌وکارهای زیادی با هم در حال رقابت هستند. در این بین حوزه تبلیغات با ارائه انواع ابزارهای تبلیغاتی در این رقابت به کسب‌وکارها کمک می‌نماید.  از مهم‌ترین ابزارهای کاربردی و پرمخاطب می‌توان به کاتالوگ تبلیغاتی اشاره کرد، که از جایگاه ویژه‌ای در حوزه تبلیغات برخوردار است.

از همین رو ما در این مقاله به بارزترین نکات درباره طراحی و چاپ کاتالوگ پرداختیم. امید است مقاله اصول مهم طراحی و چاپ کاتالوگ برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل مقاله، نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه طراحی و چاپ کاتالوگ با ما در سایت سررسید مجریان به اشترک بگذارید.

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *