تاریخچه طراحی بیلبورد

درباره تاریخچه طراحی بیلبورد چه می دانید؟ + دانستنی های جالب

بیلبورد یا آگهی نما یک تابلو بزرگی است که فضایی برای تبلیغات و نصب آگهی دارد. دولت، صنعتگران و عرضه کنندگان کالا می توانند تبلیغات خود را بر روی این بیلبوردها نصب کنند. امروزه بیلبوردها تابلوهای بزرگ و نورپردازی شده هستند که از فاصله های بسیار دور هم قابل مشاهده اند. بیلبوردها مجموعه ای بزرگ از تصاویر هستند. مزایای بیلبوردها این است در ذهن مخاطب می ماند و هر بیننده ای را به خود جذب می کند. اما بیلبوردها از کی شروع به کار کردند و ایده اصلی از کجا سرچشمه می گیرد؟ در این مقاله از چاپخانه مجریان قصد داریم تاریخچه طراحی بیلبورد را برای شما شرح دهیم تا دانستنی های جالبی در مورد بیلبورد کسب کنید.

 

تاریخچه طراحی بیلبورد

بیلبوردها از زمانی که نوشتن آغاز شد، به وجود آمدند. به طور خلاصه می توان تاریخچه بیلبورد را به صورت زیر بیان کرد:

زمان نام بیلبورد مضمون بیلبورد
مصر باستان اوبلیسک سیاسی و مذهبی
یونان باستان آکسون قوانین کشور
عصر گسترش صنعت چاپ مکانی برای نصب آگهی تبلیغات
قرن بیستم بیلبورد تبلیغات

 

مصر باستان

تاریخچه طراحی بیلبورد به مصر باستان برمی گردد. زمانی که ستون های سنگی چهار وجهی با نوک هرمی با نام اوبلیسک (obelisk) وجود داشتند. از طریق این ستون های هرمی مضامین مذهبی مصر باستان ترویج می شد. اوبلیسک ها جنبه تزئینی نیز داشتند و در افزایش آگاهی عمومی موثر بودند. علاوه بر اوبلیسک های مذهبی، اوبلیسک های سیاسی نیز وجود داشتند که قوانین مهم کشور روی آنها نوشته می شد. این قوانین در معرض دید عموم قرار داده می شد تا همه از قوانین کشور باخبر شوند. با توجه به اینکه مطالب حک شده بر روی ستون های مصر باستان مذهبی و سیاسی بود، با توجه به تعاریف فعلی در دسته تبلیغات قرار می گیرد.

 

یونان باستان

یونانیان نیز مانند مصریان قوانین خود را بر روی اجسام چهار وجهی که در حال چرخش بودند می نوشتند. به این اجسام آکسون گفته می شد. آکسون ها مضامین متنوعی داشتند اما بیشتر آنها سیاسی و قوانین کشور بودند. با توجه به مضامین مختلف نوشته شده بر روی هر آکسون، آن را در مکان مختلف شهر قرار داده می شدند.

 

ادامه مطلب
خودکار پلاستیکی تبلیغاتی را به چه کسانی هدیه دهیم ؟

صنعت چاپ

نخستین قدم در مسیر تبلیغات با یوهان گوتنبرگ رقم خورد. در سال ۱۴۵۰ گوتنبرگ ماشین چاپ قابل حمل اختراع کرد. با انتشار برگه های آگهی دستی تبلیغات به صورت امروزه رواج پیدا کرد. در سال ۱۷۹۶ روش های لیتوگرافی تکمیل شد و اولین پوستر تصویر سازی شده به وجود آمد. به مرور زمان مردم به دنبال مکانی برای نصب آگهی های خود بودند. در آن زمان بود که ستون ها و جعبه های مخصوص نصب آگهی در نقاط پر رفت و آمد در شهر بنا شد تا مردم بتوانند آگهی های خود را در معرض دید عموم بگذارند.

 

تبلیغات نوین قرن بیست

در سال ۱۹۰۰ تولید بیلبورد تحولی عظیم یافت. صنایع و برندهای بزرگ برای تبلیغ کالا و خدمات خود دست به استفاده گسترده از بیلبوردها زدند. تصاویر بزرگ و پر جلوه از تمام کالاها روی بیلبوردها در سال ۱۹۰۰ پدیدار شد. در دوران جنگ جهانی اول و دوم تمرکز بیلبوردها بر دفاع از وطن، نیروها و شعارهای وطن پرستانه بود. در دوران صلح محتوا بیلبوردها تغییر یافت و به تبلیغ شیوه بهبود زندگی و آخرین دستاوردهای صنعتی متمرکز شد.

انواع بیلبورد

 

 تاریخچه طراحی بیلبورد در ایران

در ایران در زمان صفویه و با ورود صنعت چاپ بیلبوردها رواج پیدا کردند. اولین روزنامه در ایران وقایع الاتفاقیه بود که در سال ۱۲۶۷ به چاپ رسید. اولین پوسترها در سال ۱۳۰۷ چاپ شدند. دو مهاجر ارمنستانی نخستین پوستر فیلم را در ایران طراحی کردند و این شروعی برای طراحی پوستر در ایران شد. در مجموع تاریخچه بیلبوردها در ایران بعد از سال ۱۳۰۷ است که بیش از نود سال با گسترش بیلبورد در غرب فاصله دارد. تاخیر صنعتی شدن ایران یکی از علت های این فاصله است.

 

بیلبوردها در زمان حاضر

با گسترش تصاویر دیجیتالی، تابلوهای دست نویس و نقاشی شده جای خود را به تابلوهای و تصاویر دیجیتالی داده اند. این تصاویر در همه جای شهر به چشم می خورد؛ روی اتوبوس ها، کیوسک ها، دیوار مغازه ها و بسیاری موارد دیگر بیلیبوردها این مزیت را دارند که توجه عموم را به راحتی به خود جلب می کنند و نیازی به دقت زیادی ندارند. دلیل محبوبیت بیلبوردها مخاطب فراوان و قیمت مناسب آن است. امروزه بیشتر وقت مردم در خیابان ها می گذرد. پس به همین علت خیابان بهترین محل برای تبلیغات است.

 

ادامه مطلب
نکات مهمی که قبل از انتخاب پاوربانک تبلیغاتی باید در نظر بگیرید!

کاربرد بیلبورد

تاریخچه طراحی بیلبورد بسیار گسترده است. اما در کنار تاریخچه طراحی بیلبورد اطلاعاتی از کاربرد بیلبوردها از زمان های قدیم تا کنون بدانید. اولین کاربرد بیلبوردها رفع نیاز مخاطب است. بیلبوردها به مردم معرفی می کنند که کجا غذا بخورند، کجا اقامت داشته باشند و کجا می توانند بهترین کالای مواد غذایی را تهیه کنند. در جاهایی مانند بزرگراه ها بیلبوردها کمک زیادی به مخاطبان می کند.

از طرف دیگر بیلبوردها به شرکت ها و صنایع مختلف کمک می کند کالا و خدمات خود را معرفی کنند. بیلبوردها برای کسانی که قادر به تبلیغات تلویزیونی نیستند، کمک بزرگی است. برندینگ به کمک بیلبوردها بسیار راه حل مناسبی است. روزانه میلیون ها نفر در خیابان ها تردد می کنند. پس بیلبورد شما میلیون ها مخاطب دارد. این مخاطب گسترده برای برندینگ شما بسیار مناسب است.

 

سخن پایانی

در این مقاله با تاریخچه طراحی بیلبورد آشنا شدید و متوجه شدید از زمان های باستان تا کنون از بیلبوردها استفاده گسترده ای می شده است. زمان مصر باستان بیشتر قوانین و آموزش های مذهبی بر روی بیلبوردهای آن زمان حک می شده. در یونان باستان نیز قوانین کشور اطلاع رسانی می شده است. با گسترش صنعت چاپ نیاز به مکانی برای نصب تبلیغات بیشتر حس شد و امروزه استفاده فراوانی از بیلبوردهای سطح شهر می شود. بیلیبوردها یک روش کم هزینه و موثر برای تبلیغات است. پس از بیلبوردها غافل نشوید و از آنها استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر با متخصصان چاپخانه مجریان تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

سوالات متداول

  1. چه کسی بیلبوردهای امروزه را اختراع کرده است؟

جارد بِل در آمریکا مخترع اولین بیلبوردها به معنای امروزی بوده است.

  1. طراحی بیلبورد به چه معناست؟

طراحی بیلبوردهای تبلیغاتی به معنای طراحی برای جلب توجه مخاطب و طراحی یک اثر به یاد ماندنی است که هدف محتوا را سریع و واضح به مخاطب برساند.

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *