ویژگی های سررسید خشتی 1402|چاپخانه مجریان

سررسید خشتی ۱۴۰۲ چه ویژگی هایی دارد؟

سررسید خشتی ۱۴۰۲ چیست ؟ ویژگی های سررسید خشتی ۱۴۰۲ چیست ؟ سررسید خشتی چه تفاوتی با دیگر سررسیدها دارد؟ مزایای استفاده از این نوع سررسید چیست؟ مراحل تولید سررسید خشتی به چه صورت است؟ یکی از پرطرفدارترین انواع سررسید که برای تبلیغات چاپی و چاپ لوگو از آن استفاده می‌شود، سررسید خشتی است. این نوع سررسید نسبت به دیگر انواع کاربردهای بیشتری دارد و برای استفاده به عنوان هدیه‌ای تبلیغاتی مناسب است. در این مطلب از مجریان قصد معرفی کامل این نوع سررسید را داریم. اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که سررسید خشتی ۱۴۰۲ چه ویژگی هایی دارد، با ما همراه باشید.

ویژگی های سررسید خشتی ۱۴۰۲ چیست؟

مزایای سررسید خشتی ۱۴۰۲ چیست ؟ همه ساله نزدیک به سال نو مجموعه‌ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ از طریق اهدای هدایای تبلیغاتی به مشتریان، کارمندان و همکاران خود به تبلیغ مجموعه می‌پردازند. محصولات مختلفی وجود دارند که به عنوان هدیه تبلیغاتی کاربردی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به سررسید اشاره کرد. سررسید نوعی دفتر است که تاریخ در آن به صورت روزشمار وجود دارد. بسته به نوع سررسید ممکن است در انتهای آن بخشی برای یادداشت رویدادهای مهم وجود داشته باشد یا هر برگه متعلق به یک روز و بخشی برای یادداشت‌های آن روز باشد. انواع سررسیدها از نظر جنس تولید، نحوه صحافی، قطع و اندازه، شمارش تاریخ، جنس صفحات و ویژگی‌های دیگر در انواع مختلفی تولید می‌شوند که یکی از آن‌ها قطع خشتی است. در آستانه سال ۱۴۰۲ بیشتر مجموعه‌های تولید و طراحی هدایای تبلیغاتی، تولید سررسید خشتی را هم آغاز کرده‌اند، در اولین بخش و برای معرفی این نوع سررسید، ابتدا باید بدانید که ویژگی های سررسید خشتی ۱۴۰۲ چیست. این نوع سررسید در قطع مربعی تولید می‌شود، رایج‌ترین قطع سررسید خشتی ۱۷، ۱۹، ۲۱ و ۲۳  است اما در صورت نیاز مشتری و درخواست او با قطع‌های سفارشی هم تولید می‌شود. از ویژگی‌های این نوع سررسید می‌توان به امکان ست کردن آن با دیگر هدایای تبلیغاتی مانند جاسوئیچی، خودکار یا کیف‌های پول و کارت اشاره کرد.

 

کاربردهای سررسید خشتی

سررسید وسیله‌ای پر کاربرد است و همه افراد با توجه به نیازهای خود در زمینه‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند. سررسید برای برخی افراد وسیله‌ای برای یادداشت و برای برخی دیگر صرفا نوعی تقویم است. بیشتر سررسیدها کاربرد و استفاده مشابهی دارند اما سررسید خشتی از بسیاری نظرات با دیگر انواع سررسیدها متفاوت‌تر و کاربرد آن نیز از سررسیدهای دیگر بیشتر است. از کاربردهای سررسید خشتی می‌توان به حمل راحت آن اشاره کرد. این موضوع سررسید خشتی را به انتخابی مناسب برای هدیه به دانشجویان یا مدیران تبدیل می‌کند. این سررسید به دلیل اندازه مناسب و شکل ظاهری خاص مورد علاقه بیشتر افراد است و حتی به عنوان هدیه‌ای جانبی در کنار یک هدیه باارزش‌تر نیز کاربردی است.

 

انواع جلد برای طراحی سررسید خشتی

از ویژگی‌های سررسیدهای خشتی می‌توان به تنوع جلد آن‌ها اشاره کرد. جلد سررسید به عنوان یک کالای تبلیغاتی مهم‌ترین بخش آن است. زمانی که این محصول به عنوان هدیه سال نو یا مناسبتی خاص به مخاطبان داده می‌شود، اولین چیزی که توجه را به خود جلب می‌کند، نوع، جنس و طراحی جلد آن است. جنس و طراحی جلد علاوه بر تاثیرگذاری در مخاطبان، در قیمت این محصول هم تاثیرگذار است. آشنایی با انواع جلد برای طراحی سررسید خشتی، به خصوص برای افرادی که قصد استفاده از این محصول به عنوان هدیه‌ای تبلیغاتی را دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است. در ادامه رایج‌ترین انواع جلد سررسیدها را معرفی خواهیم کرد.

  • جلد ترمو :

    جلد ترمو، جنسی شبیه به چرم مصنوعی دارد و کمی نازک‌تر از آن است. البته نازک‌تر بودن به معنی بی‌کیفیتی این جنس سررسید نیست و حتی نسبت به چرم کیفیت بالاتری هم دارد. این جنس نسبت به حرارت مقاومت بالایی دارد، بنابراین می‌توان آن را برای انواع چاپ و طراحی‌هایی که نیاز به حرارت دارند استفاده کرد. البته این جنس برای تولید سررسید چندان کاربردی نیست زیرا قیمت بالاتری نسبت به دیگر جلدهای چاپ سررسید خشتی دارد.

  • جلد سلفونی :

    جنس دیگری که برای طراحی جلد سررسید خشتی می‌توان از آن استفاده کرد، جلد سلفونی است. ویژگی مهم جلد سلفونی امکان چاپ رنگ‌ها و طرح‌های مختلف روز در آن است. برای طراحی جلد سلفونی از گلاسه ۱۳۵ گرم استفاده می‌شود. این جلد نوعی مقوای سخت است که یک لایه سلفونی روی آن کشیده می‌شود. جلد سلفونی برای طراحی و چاپ سررسید خشتی در تعداد انبوه بسیار کاربردی و مناسب است.

  • جلد گالینگور :

    جلد گالینگور از جنس پی وی است. این جنس لایه‌ای مصنوعی است که روی کاغذی از جنس پی وی سی قرار می‌گیرد. در طراحی سررسیدهای خشتی این جلد بسیار رایج و کاربردی است و به دلیل قیمت مناسب و تنوع رنگ بالا مورد توجه بیشتر کسب و کارهایی است که سررسید خشتی را به عنوان هدیه انتخاب می‌کنند. البته امروزه سررسیدهای خشتی در جنس‌های دیگری مانند سوئیت هم طراحی و تولید می‌شوند.

 

انواع صحافی سررسید خشتی

روش‌های مختلفی برای صحافی سررسید خشتی وجود دارد. این محصول هم به صورت دستی و هم به صورت ماشینی صحافی می‌شود. روش دستی که از انواع صحافی سررسید خشتی است قدیمی‌ترین روش صحافی سررسید است که برای انواع مختلف سررسیدها استفاده می‌شود و سررسید خشتی هم یکی از آ‌ن‌ها است. صحافی دستی از دیرباز در کشور ما هم استفاده می‌شده و مجموعه‌های زیادی تا همین چند سال پیش این شیوه را برای تولید و صحافی سررسیدهای خود استفاده می‌کردند. در این شیوه صحافی از نیروی انسانی برای تولید صحافی استفاده می‌شود و به همین دلیل ارزش مادی بیشتری دارد. روش ماشینی یکی دیگر از انواع صحافی سررسید خشتی است که خود به روش‌های مختلفی تقسیم می‌شود. صحافی ماشینی سریع‌تر، با کیفیت‌تر و ساده‌تر از صحافی دستی است. در این شیوه صحافی به جای نیروی انسانی از ماشین استفاده می‌شود و در زمان کم، امکان چاپ و صحافی تعداد بیشتری سررسید وجود دارد. زحمت کمتر صحافی ماشینی موجب پایین بودن قیمت این شیوه، نسبت به صحافی دستی نیز هست. صحافی ماشینی به صورت چسبی، دوخت، فنری، قفلی و با استفاده از منگنه انجام می‌شود که در ادامه رایج‌ترین انواع آن را توضیح می‌دهیم.

۱. صحافی دوخت یا ته دوخت

صحافی دوخت یا ته دوخت اولین روش صحافی سررسید خشتی است. در این روش صحافی، فرم یا برگه‌های سررسید در دسته‌های ۸، ۱۶ و گاها ۳۲ تایی آماده شده و سپس توسط دستگاه به هم دوخت می‌شوند. در آماده‌سازی دسته فرم‌ها باید به رعایت ترتیب صفحات دقت کرد، زیرا کوچک‌ترین اشتباه موجب از بین رفتن کل دسته می‌شود. از مزایای این نوع صحافی سررسیدهای خشتی می‌توان به دوام بالای آن اشاره کرد. این شیوه صحافی شکل ظاهری این محصول را تا مدت بیشتری حفظ می‌کند. البته این شیوه صحافی سررسید خشتی معایبی هم دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به پایین بودن سرعت تولید اشاره کرد. دسته‌بندی، قرار دادن دسته‌ها به ترتیب و پشت سر هم و در نهایت دوخت آن‌ها زمان‌بر است. این شیوه صرافی هزینه بیشتری نسبت به دیگر روش‌های صحافی ماشینی نیز دارد.

۲. صحافی فنر یا دوبل

صحافی فنر یا دوبل روش دیگر صحافی سررسیدهای خشتی است. در این روش برگه‌های سررسید پس از تا شدن و قرارگیری در ترتیب درست به کمک یک دستگاه پانچ صنعتی، پانچ یا سوراخ شده و سپس فنری از میان آن‌ها عبور می‌کند تا سررسید به شکل دفتر یا کتابی آماده و قابل استفاده شود. از مزیت این نوع سررسید می‌توان به باز و بسته شدن راحت آن اشاره کرد. برگه‌های این نوع سررسید به سادگی قابل جداسازی هستند و نوشتن در آن نیز بسیار راحت است. البته این نوع سررسید یک ایراد بزرگ هم دارد و آن مقاومت کمتر این سررسید و احتمال جدا شدن برگه‌های آن در اثر استفاده نامناسب است.

۳. صحافی قفل کلاسوری

برای طراحی و تولید سررسیدهای خشتی امکان صحافی قفل کلاسوری هم وجود دارد. در این شیوه صحافی هم برگه‌ها ابتدا پانچ و سوراخ شده و سپس در قفل کلاسور قرار می‌گیرند. تعداد سوراخ‌ها در این شیوه صحافی به نوع قفل و ابعاد آن بستگی دارد. این شیوه صحافی به دلیل استفاده از قفل فلزی کلاسور قیمت بالاتری دارد و وزن آن هم نسبت به دیگر انواع سررسیدهای خشتی بیشتر است اما دوام و ماندگاری آن به دلیل قفل محکم بسیار مناسب است. این نوع سررسید به خصوص برای دانشجویان که دائما نیاز به جابجایی برگه‌ها دارند یا افرادی که کاغذهای تاریخ‌دار سررسید را در فاکتورهای خود استفاده می‌کنند، انتخابی مناسب است.

۴. صحافی منگنه

صحافی منگنه دیگر روش صحافی سررسید خشتی و مناسب سررسیدهایی است که تعداد برگه‌های آن‌ها کمتر است. در این شیوه سررسید بعد از آماده‌سازی و تا کردن برگه‌ها را از یک طرف منگنه می‌کنند. این شیوه صحافی نسبت به دیگر روش‌های صحافی سررسید خشتی مقاومت کمتری دارد. همچنین باز و بسته کردن آن نسبت به دیگر انواع سررسید سخت‌تر است اما وزن بسیار پایینی داشته و هزینه تولید و طراحی آن هم به دلیل وزن پایین و فرآیند ساده‌تر صحافی کمتر است.

۵. صحافی چسبی

صحافی چسبی برای سررسید خشتی چندان رایج نیست اما در بعضی مجموعه‌ها بسته به سلیقه و درخواست مشتری از این شیوه صحافی هم استفاده می‌کنند. در صحافی چسبی برگه‌ها به ترتیب در کنار هم قرار می‌گیرند و سپس با چسب مخصوص کاغذ آن‌ها را به یکدیگر می‌چسبانند. مزیت این نوع صحافی هزینه پایین و ایراد بزرگ آن راحت جدا شدن صفحات از یکدیگر است.

 

مراحل صحافی سررسید خشتی

صحافی و آماده‌سازی سررسید خشتی کاری تخصصی است و همه روش‌ها نیاز به ابزار، تجربه و مهارت دارد اما آشنایی با مراحل آن حتی برای افرادی که این زمینه فعالیت ندارند هم جالب است. مراحل صحافی سررسید خشتی به ترتیب شامل ترکیب بندی، شکل بندی و جلد بندی هستند که در هر کدام از آن‌ها جزئیات مختلفی دارند. در واقع در هر مرحله از صحافی سررسید خشتی خود به مراحل مختلف دیگری تقسیم می‌شود که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

۱. ترکیب بندی سررسید

ترکیب بندی سررسید اولین مرحله از صحافی و آماده‌سازی سررسیدهای خشتی است. در این مرحله فرم خام سررسید آماده می‌شود. برگه‌ها شماره‌گذاری شده، ترتیب صفحات مشخص می‌شوند و فرم کلی سررسید آماده می‌شود. همان‌طور که گفته شد مرحله ترکیب بندی خود شامل چند مرحله مختلف است که به شرح زیر هستند.

    • تا کردن :

      اولین مرحله ترکیب بندی تا کردن است که با کمک دست یا ماشین‌های مخصوص انجام می‌شود. چاپ سررسید در کاغذهای بزرگ انجام می‌شود، این اوراق برای شکل‌گیری به صورت مربع باید تا شوند اما تا کردن آن‌ها هم اصولی دارد. تا کردن اوراق باید به گونه‌ای باشد که صفحات پشت سر هم قرار بگیرند و تاریخ آن‌ها مضربی از ۴ باشد.

    • لت گذاشتن :

      لت گذاری به معنی اضافه کردن صفحات مخصوص بین اوراق تاریخ‌دار سررسید است. برای مثال در بعضی سررسیدها معرفی محصول با کاغذی با رنگ متفاوت یا طراحی خاص لابلای اوراق تاریخ‌دار قرار می‌گیرد و این کار باید قبل از صحافی و با کمک دست انجام شود.

    • مرتب کردن :

      پس از لت گذاری باید صفحات را مرتب کرد. این کار باید به ترتیب روز، ماه یا هفته بسته به فرم سررسید انجام شود. مرتب کردن امروزه به کمک ماشین‌های مخصوص انجام می‌شود اما امکان انجام این کار به صورت دستی هم وجود دارد.

    • دوختن :

      مرحله بعدی ترکیب‌بندی دوختن است. در این مرحله صفحات مرتب شده و لت گذاری شده به هم دوخته می‌شوند تا در زمان صحافی از هم جدا نشده و ترتیب آن‌ها به هم نخورد.

۲. شکل بندی

بعد از دوختن، ترکیب بندی به پایان رسیده و نوبت به شکل بندی سررسیدها می‌‌رسد. در این مرحله نیز ۴ فرآیند انجام می‌شود تا سررسیدها شکل و ظاهر مناسب خود را پیدا کنند. در مرحله اول بعد از دوختن سررسید کوبیده می‌شود. دوخت با نخ‌های مخصوص انجام می‌شود اما باعث ایجاد تورم در میان اوراق می‌شود. کوبیدن این تورم را از بین می‌برد. چسب زدن مرحله بعدی شکل بندی است. این کار به منظور محکم کردن دوخت و باز نشدن اوراق حین صحافی انجام می‌شود. بعد از چسب زدن باید لبه‌های بهم ریخته و نامنظم سررسید را جدا کردن و اوراق را یکسان کرد. این کار در اصطلاح لب بریدن نامیده می‌شود. در نهایت با یک پارچه سررسید را آستر می‌کنند تا برای صحافی و قرار دادن جلد آماده شود.

۳. جلد بندی

بعد از شکل بندی، نوبت به جلد بندی سررسید است. جلد بندی آخرین مرحله کار است و با انجام آن سررسید آماده استفاده است. بسته به جنسی که برای جلد سررسید خشتی استفاده می‌شود این مرحله نیز شامل اقدامات مختلفی است. در مرحله جلد بندی طراحی نهایی محصول مانند طراحی اسم برند، لوگو، طلاکوبی و تزئین نهایی کار هم انجام می‌شود.

 

هزینه چاپ سررسید خشتی

یکی از موضوعات مهم برای مشتریانی که قصد استفاده از سررسید خشتی به عنوان هدایای تبلیغاتی را دارند، هزینه چاپ سررسید خشتی است. هزینه چاپ این نوع سررسید هم مانند دیگر انواع آن به موضوعات مختلفی مانند نوع صحافی، جنس اوراق، جنس جلد و مراحل انجام کار بستگی دارد. به علاوه هزینه‌های مصرف شده برای سرویس ماشین آلات صحافی نیز به هزینه نهایی آماده‌سازی این محصول استفاده می‌شوند. البته هزینه چاپ و صحافی سررسید خشتی در مجموع بیشتر از دیگر انواع سررسیدها است و این موضوع به دلیل قطع خاص و فرم تولید متفاوت این نوع سررسید، نسبت به دیگر سررسیدها است.

 

مجریان، تولید کننده زیباترین هدایای تبلیغاتی

سررسید خشتی و دیگر محصولاتی که به عنوان هدایای تبلیغاتی کاربرد دارند، امروزه توسط مجموعه‌های مختلفی تولید می‌شوند. مجریان یکی از مجموعه‌های تولید انواع هدایا و محصولات تبلیغاتی است. مجریان، تولید کننده زیباترین هدایای تبلیغاتی است و این محصولات را در زیباترین طرح‌ها و مدل‌ها آماده‌سازی می‌کند. در مجموعه تلاش می‌شود که محصولات از متریال با کیفیت تولید شوند تا تاثیر مثبتی در ذهن مخاطبین داشته باشند.

یکی از پرطرفدارترین محصولاتی که در مجموعه به عنوان هدیه تبلیغاتی آماده می‌شود، سررسید است و سررسید خشتی یکی از محبوب‌ترین انواع این محصول است. اگر شما هم به دنبال آماده‌سازی هدیه‌ای برای تبریک سال نو به مشتریان خود هستید و سررسید خشتی را به این منظور انتخاب کرده‌اید، مجموعه ما آماده ارائه خدمات به شما است. روند ثبت سفارش در مجموعه ما بسیار ساده است اما اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی در زمینه آماده‌سازی هدیه خود دارید، کافی است با کارشناسان ما در ارتباط باشید. راه‌های تماس برای ارتباط با مشاورین مجریان در سایت موجود است.

مطلب پیشنهادی: سررسید چیست ؟

 

نتیجه‌گیری 

آشنایی با ویژگی های سررسید خشتی ۱۴۰۲ به شما کمک می‌کند که انتخاب این محصول به عنوان هدیه تبلیغاتی مجموعه خود برای سال جدید را با خیالی آسوده‌تر انجام دهید. البته روش دیگری هم برای راحت‌تر کردن فرآیند انتخاب و آماده‌سازی هدایای تبلیغاتی سازمان شما وجود دارد و یکی از آن‌ها استفاده از خدمات مجموعه‌هایی است که در این زمینه تجربه بالایی دارند. مجریان به عنوان یکی از مجموعه‌های با تجربه و خوش سابقه در زمینه طراحی انواع هدایای تبلیغاتی هم اکنون آماده است تا سفارشات شما را دریافت کرده و در کمترین زمان ممکن آماده کند. برای استفاده از خدمات ما و خرید هدایای تبلیغاتی کافی است با شماره‌های مجموعه که در سایت موجود هستند در تماس باشید.

 

سوالات متداول 

۱. ویژگی های سررسید خشتی ۱۴۰۲ چیست؟

از ویژگی های سررسید خشتی ۱۴۰۲ می‌توان به شکل ظاهری متفاوت این نوع سررسیدها اشاره کرد. قطع مناسب و ظاهر زیبا این سررسیدها را به انتخابی مناسب تبدیل می‌کند.

۲. پرکاربردترین جنس برای طراحی جلد سررسید خشتی چیست؟

جلد گالینگور پرکاربردترین جنس برای طراحی جلد سررسیدهای خشتی است و بیشتر مشتریان این جنس را برای سررسید خود انتخاب می‌کنند.

۳. دوام و ماندگاری کدام شیوه صحافی بیشتر است؟

سررسیدهای صحافی شده با قفل کلاسوری و دوخت دوام و ماندگاری بالاتری نسبت به دیگر سررسیدها دارند.

۴. کدام روش صحافی از هزینه بیشتری برخوردار است؟

هزینه صحافی به شیوه قفل کلاسوری و فنری به دلیل استفاده از متریال خاص و دوخت به دلیل زحمت دست بیشتر از دیگر انواع سررسیدها است.

 

 

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
ادامه مطلب
طراحی لیبل محصولات چیست ؟ + نکات مهم در طراحی حرفه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *