روش های چاپ محصولات تبلیغاتی|چاپخانه مجریان

با انواع روش های چاپ بر روی محصولات تبلیغاتی آشنا شوید

روش های چاپ محصولات تبلیغاتی چیست ؟ معنای اصلی چاپ به معنای روندی است که تصویر یا متن، با استفاده از حاملی به سطحی دیگر منتقل می‌شود. صنعت چاپ در ترویج هنر و هم برای گسترش دانش و آگاهی از دیرباز تا حال حاضر مورد اهمیت بوده است و کمک فراوانی به گسترش اطلاعات انجام داده است.

ثبت ساده‌ترین شکل چاپ، در چین باستان انجام می‌شده است. آن‌ها چوب را درجوهر می‌غلتاندند و روی کاغذ به وسیله گیاه بابمو می‌مالیدند. تا اینکه چاپ به وسیله یوهانس گوتنبرگ در دهه ۱۳۴۰ به شکوفایی رسید. گوتنبرگ با ترکیب فلزات و سرب، کتاب‌های با چاپی با دوام تولید می‌کرد که از مهم‌ترین اختراعات بشر محسوب می‌شود. و با گذشت زمان و نیاز مبرم به چاپ‌، پس از چنگ جهانی دوم اروپا، در صنعت چاپ مانند هنر، فرهنگ، معماری و دیگر حوزه‌ها پیشرفت محسوسی کرد. و بعد تا سال ۱۹۹۰ چاپگرهای جوهر افشان به صورت عمومی معرفی شدند.

یکی از مهم‌ترین ارکان تبلیغات چاپ می‌باشد. بسیاری از روش‌ها و مدل‌های مختلف تبلیغات، بدون چاپ امکان‌ پذیر نیست.  و به نتیجه نمی‌رسد. چاپ و تبلیغات رابطه‌ی بسیار تنگاتنگی با هم دارند. از آن روز تا زمان حال روش‌های متنوعی در صنعت چاپ اضافه شدند؛ مانند چاپ افست، چاپ دیجیتال، چاپ فلکسو گرافی، چاپ لیتو گرافی و … . استفاده از هرکدام از این روش‌های چاپ محصولات تبلیغاتی؛ مناسب برای محصولی متفاوت است و ویژگیها و معایب خود را دارد.

ارتباط چاپ و تبلیغات چگونه می‌باشد؟

هر برند تجاری در حین فعالیت خود، در برنامه ریزی هدفمندی که برای تبلیغات  سازمان و شرکت  خود می‌کند حتما محصولات تبلیغاتی را درر برنامه‌ی خود برای اینکار در نظر می‌گیرد و در کنار پروژه از آنها به عنوان هدایا یا امکانی برای دیده شدن استفاده می‌کند. محصولاتی مانند لیوان، ماگ، فنجان، خودکار فلزی یا پلاستیکی ، سالنامه، سررسید، دفترچه یا حتی استندهای تبلیغاتی و بنرها. همه‌ی این محصولات علاوه بر طراحی نیاز به چاپ دارند. حال سوالی که به وجود می آید این است که چه چاپی مناسب چه محصولی می‌باشد و از چه روشهایی چاپی برای محصولات تبلیغاتی استفاده می‌کنند.

در روشهای چاپ محصولات تبلیغاتی، هر چاپی برای متریال‌های مخصوص و سایزهای مشخصی مناسب است و مثلا ممکن است چاپی که در نظر می‌گیریم مناسب کاغذ باشد و مناسب مثلا جنس سرامیک در ماگ نباشد. و در کنار این اگر سفارشی که می‌دهیم محدود باشد، یا تعداد آن بالا باشد، ممکن است مدل چاپ مارا تغییر بدهد. هر چاپی مناسب با محصولی که سفارش می‌دهیم، انتخاب می‌شود. در این مقاله انواع چاپ‌ها را در کنار اینکه برای چه محصولی مناسب هستند توضیح می‌دهیم تا اطلاعات مشخص‌تری هنگام سفارش و انتخاب چاپ مدنظرمان روی محصولات داشته باشیم.

 

چاپ افست:

چاپی است که به نام چاپ لیتو گرافی نیز معروف است. یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین نوع چاپ است. در این نوع چاپ غلتک‌هایی با رنگ‌های مخصوص این چاپ روی صفحه چاپ می‌شوند. این چاپ برای تولید انبوه و با کیفیت بالای چاپ، بسیار مناسب است. چاپ افست توانایی چاپ روی سطوحی مانند کاغذ، چرم، وینیل،چوب، فلزو … را دارد. و در تمام محصولاتی که نیاز به تولید انبود دارند، استفاده می‌شود. مانند روزنامه، مجله، کاتالوگ، بروشور، کتاب و…

 

  • کدام محصولات تبلیغاتی با چاپ افست انجام می‌شوند؟

در محصولات تبلیغاتی که ما نیاز به تولید انبوه و تیراژ بالا داریم، می‌توانیم از چاپ افست استفاده کنیم. اگر تعداد محصولات ما پایین و به صورت محدود باشد، چاپ دیجیتال برای ما گزینه‌ی بهتری است. اما اگر برند تجاری ما مجله یا کاتالوگ مخصوصی دارد که به صورت هفتگی یا ماهانه در کل کشور یا سازمان‌های مختلفی پخش می‌شوند، انتخاب چاپ افست می‌تواند انتخاب بهتری باشد. در کل تمام محصولاتی که در حوزه تبلیغات روی چرم، کاغذ و پارچه، فلز، چوب و… نیاز به چاپ دارند، می‌توانند از این نوع چاپ استفاده کنند. چاپ افست توانایی چاپ با کیفیت برای تیراژ بالا را دارد. و اینکه، تفاوت مهم آن نسبت به چاپ دیجیتال این است که چاپ دیجیتال روی کاغذ فقط قابلیت چاپ دارند و چاپ افست روی متریال‌های بیشتری می‌تواند چاپ را انجام دهد.

ادامه مطلب
خودکار تبلیغاتی هدیه ای کاربردی و ارزان

در در چاپ افست پروسه چاپ بسیار زمان‌بر است و راه اندازی آن به سادگی انجام نمی‌شود. در نتیجه از این چاپ برای تحویل فوری استفاده نمی‌شود. و ممکن است شما در حین چاپ مثلا دیجیتال، بتوانید تغییراتی را روی محصول تبلیغاتی خود انجام دهید. این مورد درباره‌ی چاپ افست امکان پذیر نیست و باید محصول خود را قبل از سفارش دادن نهایی کنید.

 

چاپ دیجیتال:

چاپ دیجیتال از مهم‌ترین دستاوردهای قرن بیست و یک می‌باشد، که در آن در فرایند سفارش تصویر و محتوا تا چاپ، بدون نیاز به صفحات  چاپی انجام می‌شود. در واقع مستقیم از فایل به چاپ می‌رسد. چاپ دیجیتال به نوعی چاپ لیزری یا جوهرافشان محسوب می‌شود که یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین نوع چاپ در زمان حال حاضر است. هم بخاطر قیمت مناسب این نوع چاپ و هم سرعت بالای آن برای تحویل محصول مد نظر. این نوع چاپ برای تیراژ پایین و تعداد محدود بسیار مناسب است و بیشتر کارهای شخصی با این نوع چاپ انجام می‌شوند.

 

  • کدام محصولات تبلیغاتی با چاپ دیجیتال انجام می‌شوند؟

بیشترین کاربرد این نوع چاپ برای کاغذ است. در نتیجه تمام محصولات تبلیغاتی ما که با کاغذ سر و کار دارند می‌توانند از این نوع چاپ استفاده کنند. بروشور، کاتالوگ، سالنامه، تقویم رومیزی و … می‌تواند از گزینه‌هایی باشد که ما از این نوع چاپ استفاده می‌کنیم. به دلیل سرعت بالای چاپ و تعداد محدود، بهترین گزینه برای محصولات تبلیغاتی کاغذی می‌باشد. با اینکه کیفیت چاپ دیجیتال نسبت به چاپ‌های دیگر پایین‌تر است اما همچنان با توجه هزینه‌ی پایین این چاپ با کیفیت متوسطی که ارائه می‌دهد، بهترین انتخاب می‌باشد. توجه داشته باشید که در تولید انبوه و با تیراژ بالا این چاپ گزینه‌ی مناسبی نمی‌باشد و قیمت آن بسیار زیاد می‌باشد و با توجه به کیفیت بهتر چاپ‌های دیگر در تولید انبوه، از این گزینه برای چاپ صرف نظر کنید. و این چاپ مناسب سایزهای بزرگ نمی‌باشد و باز چاپ‌های دیگر برای پوسترها و بنرهای بزرگ ما  مناسب تر و با کیفیت تر می‌باشند.

 

چاپ فلکسو:

نمونه‌ی دیگری از فرایند چاپ است که نسخه‌ی مدرنی از چاپ لترپرس می‌باشد. در این نوع چاپ از صفحه‌ای انعطاف پذیر به نام کلیشه استفاده می‌شود که جنس آن از ژلاتین است. این نوع چاپ بر روی هر متریالی مانند پلاستیک، فلز آلمینیوم، سلفون، قابل انجام می‌باشد. از مزایای این نوع چاپ، سرعت بالای آن در رساندن سفارش به مشتری می‌باشد.

 

چاپ سیلک اسکرین:

چاپ سیلک اسکرین، اسکرین یا سری گرافی، از چاپ‌های قدیمی می‌باشد. این چاپ بیش از صد ساله که در فرم‌های مختلف تجاری و هنری استفاده شده است. چاپی هنرمندانه که از چاپ‌های محبوب اندی وارهول، هنرمند سرشناس آمریکایی هم بود. خیلی از کارهای شگفت انگیز اندی وارهول با چاپ سیلک اسکرین انجام شده است. در چاپ سیلک اسکرین سرعت چاپ بسیار بالاست تقریبا در هرساعت به طر میانگین ۱۰۰۰ چاپ انجام می‌دهد

در چاپ سیلک اسکرین از مرکب‌های متفاوتی استفاده می‌شود و این چاپ، به صورت سیلک، قالب‌هایی از طرح ایجاد می‌کند و بعد فرایند چاپ را انجام می‌دهد. همچنین این چاپ، قابلیت چاپ روی متریال‌های مختلفی از جمله، پارچه، لباس، چوب، سرامیک و.. را دارد. قیمت این نوع چاپ نسبت به چاپ‌های دیگر مناسب می‌باشد.

 

  • کدام محصول تبلیغاتی با چاپ سیلک اسکرین انجام می‌شود؟

این چاپ گزینه‌ی خوبی برای برندینگ و تبلیغات هم به شمار می آید. همانطور که گفتیم به خاطر ویژگی هنرمندانه این نوع چاپ، کیفیت بالا و شفاف بودن آن، انتخاب مناسبی برای چاپ به شمار می آید. از جمله محصولات تبلیغاتی که می‌توانیم با این چاپ انجام بدهیم، هدایای تبلیغاتی مانند، چاپ روی پارچه، حوله، تیشرت، نایلون و لیوان یا ماگ‌های سرامیکی، لیوان‌های شیشه‌ای و … می‌باشد. در قطعات صنعتی هم میتوان چاپ بادکنک، ظروف غذایی، فیلتر خودرو    و … را در نظر گرفت. به طور کلی این چاپ در صنعت پوشاک بسیار محبوب است و عموما برای چاپ روی پارچه از این چاپ استفاده می‌کنند. این چاپ به صورت نامحدود قابل سفارش است و عموما برای تیراژ بالا از چاپ سیلک اسکرین استفاده می‌کنند.

 

چاپ سابلیمیشن:

چاپ تصعید رنگ یا سابلیمیشن، روشی چاپی بر روی اجسام و اجناس مختلف است که به وسیله‌ی جوهرهای حساس به حرارت انجام می‌شود. جوهرها در مجاورت حرارت تبدیل به گاز می‌شوند و سپس با سطحی که از پلی استر است ترکیب می‌شوند. و پس از سرد شدن رنگ روی اجسام مختلف، ثابت می‌شود. این نوع چاپ کیفیت بالایی دارد  و با کاغذهای مخصوص سابلیمیشن انجام می‌شود. این چاپ روی متریال‌های مختلفی از جمله کاغذ، سرامیک و فلز قابل انجام است.

  • کدام محصول تبلیغاتی با چاپ سابلیمیشن انجام می‌شود؟

این نوع چاپ، چاپ بسیار محبوبی در زمینه چاپ محصولات تبلیغاتی به شمار می‌ آید. در واقع یکی از مهم‌ترین چاپ‌ها برای تبلیغات است. از آن جایی که این چاپ، روی بستر سرامیک، فلز و شیشه قابل انجام است، این چاپ برای محصولات تبلیغاتی مانند ماگ، لیوان و فنجان تبلیغاتی بسیار کاربرد دارد. و بخاطر کیفیت و تنوع رنگی این نوع چاپ، درواقع در این زمینه تقریبا بی رقیب می‌باشد. همچنین بخاطر ظرفیت تیراژ بالای این محصول، قیمت مناسب و زمان کمی که برای تحویل سفاش می‌برد انتخاب بسیار مناسبی برای هدایای تبلیغاتی می‌باشد.

ادامه مطلب
۸ دلیل استفاده از هدایای تبلیغاتی در استراتژی بازاریابی?

 

چاپ تامپو:

چاپ تامپو که به آن چاپ بالشتکی هم می‌گویند، چاپی است که در روند چاپ آن، به صورت غیر مستقیم انجام می‌شود. در چاپ تامپو با استفاده از پد سیلیکونی، تصویری دوبعدی از کلیشه برداشته می‌شود. رنگ به پد برخورد می‌کند و بعد از آن پد به سطح متریال برخورد می‌کند و چاپ انجام می‌شود. این چاپ در چهل سال گذشته پیشرفت بسیاری کرده است و یکی از مهم‌ترین چاپ ها در قرن بیست و یک محسوب می‌شود. از ویژگی‌های مهم چاپ تامپو این است که روی سطوح سه بعدی، منحنی و سطوحی که دارای ناهمواری هستند استفاده می‌شود و روی هر جنس و محصولی با هر شکل و اندازه‌ای می‌تواند چاپ با کیفیتی ارائه بدهد. این توانایی مهم چاپ تامپو ویژگی مهم آن نسبت به چاپ سنتی می‌باشد.

 

  • کدام محصول تبلیغاتی با چاپ تامپو انجام می‌شود؟

این چاپ برای خیلی از محصولات تبلیغاتی کاربرد دارد و در واقع برای هدایای تبلیغاتی چاپی، محبوب می‌باشد. این چاپ در لوازم تحریر، صنایع اسباب بازی، پلاستیک،ظروف یکبار مصرف،فنجان‌های تبلیغاتی و اشیا تزئینی بسیار کاربرد دارد و می‌توان روی آن‌ها چاپ تبلیغاتی انجام داد.

 

چاپ لیزری:

پرینت لیزری یا چاپ لیزری، یکی از محبوب‌ترین چاپ‌ها به حساب می‌آید. تقریبا در هر لوازم تحریری نیز از مدل‌های مختلف این دستگاه چاپ دیده می‌شود. در این نوع چاپ محتوا (چاپ یا تصویر) با رد شدن از زیر باریکه لیزری انجام می‌شود. این نوع چاپ از ابتدا برای دفاتر اداری تولید شدند و سپس برندهای معروف دیگر برای کاربردهای شخصی به صورت انبوه این دستگاه چاپ را تولید کردند. چاپ لیزری، روی سطوح مختلف مانند کاغذ، شیشه، چوب و سرامیک قابلیت چاپ دارند.

  • کدام محصول تبلیغاتی با چاپ لیزری انجام می‌شود؟

چاپ لیزری، کاربردهای بسیار زیادی برای صنعت تبلیغات و هدایای تبلیغاتی دارد. از این نوع چاپ می‌شود برای جاکلیدی، لوح تقدیر، فلش، قاشق، چنگال، خودکار پلاستیکی یا انواع خودکار فلزی و روان‌نویس تبلیغاتی نیز استفاده کرد. ماندگاری چاپ لیزری روی فلزات نسبت به دیگر چاپ‌ها بالاتر است و هزینه‌ی آن نسبت به باقی چاپ‌ها کمتر می‌باشد. در نتیجه برای هدایای تبلیغاتی که جنس فلز دارند بهترین گزینه برای چاپ می‌باشد.

 

چاپ‌های دیگری که برای محصولات تبلیغاتی استفاده می‌شوند

تعداد چاپ‌هایی که برای محصولات تبلیغاتی انجام می‌شوند بسیار زیاد است. اما کاربردی‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های چاپ‌ روی محصولات تبلیغاتی را معرفی کردیم. اما چاپ‌های بسیار زیادی هستند که قابلیت انجام چاپ روی محصولات تبلیغاتی را هم دارند. اما بخاطر هزینه‌ی متفاوت و کیفیت، چندان مناسب برای این نوع مصولات نیستند. به اختصار چند نمونه‌ی دیگر را هم معرفی میکنیم.

  • چاپ لترپرس:

چاپ لترپرس چاپی قدیمی می‌باشد که کاربرد آن برای محصولاتی با تیراژ پایین است و ممکن است برای چاپ چند مدل از محصولات تبلیغاتی استفاده شود مانند: کارت ویزیت، اعلامیه، سربرگ و …

مطلب پیشنهادی: چاپ لترپرس چیست ؟ 

  • چاپ هلیوگراور:

این نوع چاپ شبیه به چاپ افست عمل می‌کند؛ با این تفاوت که هزینه آن بالاتر است و برای تیراژ بالا کاربرد دارد. تمام محصولاتی که با چاپ افست انجام می‌شوند با این چاپ نیز قابلیت چاپ دارند. با این تفاوت که هزینه‌ی آن برای مشتری بالاتر خواهد بود.

دیگر کاغذ تنها ابزار تبلیغات نمی‌باشد

همانطور که در بالا اشاره کردیم محصولات تبلیغاتی دیگر صرفا کاغذ با گرماژهای متفاوت نیستند و گستره بزرگی از کالاها و جنس های مختلف در سبد این محصولات قرار گرفته‌اند. جنس‌هایی مانند فلز، چوب چرم، نایلون، شیشه و .. هر چیزی که به آن فکر کنیم، حتما راهی برای تبدیل شدن آن به محصولی تبلیغاتی وجود دارد و روشهای چاپ محصولات تبلیغاتی نیز برای آن ایجاد شده است.

شما می توانید در صورت داشتن هرگونه سوال در زمینه خدمات طراحی و چاپ ، تهیه هدایای تبلیغاتی نظیر خودکار تبلیغاتی، پاوربانک تبلیغاتی، جاکلیدی تبلیغاتی ،خرید سررسید و … با مشاوران و کارشناسان ما در مجریان در تماس باشید.

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *