جلد شومیز کتاب چیست|چاپخانه مجریان

جلد شومیز کتاب و هر آنچه در مورد آن باید بدانیم

جلد شومیز کتاب چیست ؟ هنگام خرید یا انتشار یک کتاب، ممکن است اغلب عبارت جلد شومیز یا جلد نرم را دیده باشید، و ممکن است اغلب از خود پرسیده باشید که کتاب شومیز چیست و چه تفاوتی با دیگر انواع جلد کتاب دارد. در این مقاله از وبسایت مجریان در رابطه با جلد شومیز کتاب مطالبی را برای شما گرد آوری کرده ایم.

مطلب پیشنهادی: طراحی جلد کتاب چیست ؟

جلد شومیز کتاب دقیقاً چیست؟

جلد شومیز که اغلب به عنوان جلد نرم شناخته می شود، یکی از اشکال جلدهایی است که ممکن است در صحافی استفاده شود. در واقع جلد کتاب جلدی است که هدف آن اتصال همه صفحات کتاب به یکدیگر است. نسخه شومیز کتاب از کاغذ ضخیم ساخته شده است و صفحات در سراسر آن به یکدیگر چسبیده اند. این نوع طراحی جلد کتاب اغلب زمانی استفاده می شود که ناشر یا نویسنده بخواهد هزینه چاپ را به حداقل برساند تا کتاب با قیمتی مقرون به صرفه به مشتریان فروخته شود. این جلد اغلب نازک و سبک است و برای کتب کودک، انتشارات دانشگاهی و درسی و همچنین آثار داستانی استفاده می شود. از دهه ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ هنر صحافی با جلد کتاب های شومیز رواج پیدا کرد. این نوع بسته بندی همچنین دارای مزایا و معایب زیر است که در زیر به تفصیل توضیح داده شده است:

  • معایب

    • در برابر چروک شدن و پارگی بسیار آسیب پذیر است.
    • در برابر رطوبت بسیار ضعیف است.
  • مزایای

    • راحت و نرم
    • قابلیت حمل و نقل آسان
    • هزینه معقول و ارزان
    • امکان به دست آوردن فرم های حرفه ای (مانند: لبه گرد و غیره)

تفاوت بین جلد شومیز و نسخه جلد سخت

بسیاری از مردم در پاسخ به این سؤال کنجکاو هستند که “تفاوت جلد شومیز و جلد سخت چیست؟ آیا واقعاً با یکدیگر تفاوت دارند یا نه؟” پاسخ این سوال را در بخش بعدی ارائه می کنیم. ما موظفیم به این نکته با بیان متمایز بودن دو جلد مورد نظر از یکدیگر پاسخ دهیم و در بندهای بعدی ماهیت این تمایزات را توضیح خواهیم داد. شاید شما نیز با اصطلاح جلد سخت آشنا باشید و پس از مطالعه این مطلب باید درک بهتری از تمایز این دو نوع کاور به دست آورید. کتاب‌های گالینگور به دلیل پوشش محافظی که از مواد مختلف ساخته شده‌اند، از دوام بیشتری نسبت به جلدهای شومیز و جلد نرم برخوردار هستند. به طور معمول، کتاب‌هایی با این جلد دارای یک جلد یا محافظ کشویی هستند که هدف از آن محافظت از کتاب در برابر کثیفی و فرسودگی است. این جلدها اغلب از چرم گاوی یا منسوجاتی که بافت مخملی دارند ساخته می شوند.

ادامه مطلب
ضرورت استفاده از نیروی اینفورمیشن و اطلاعات در نمایشگاه

یکی دیگر از تمایز بین این دو نسخه این است که قیمت کتاب با جلد گالینگور بسیار بیشتر از کتاب جلد شومیز است که آن را برای اکثر مردم غیرقابل‌قبول می‌کند. این کتاب به جای کاغذ با نخ و دوخت صحافی شده است، به این معنی که صفحات در جای خود قرار می گیرند و دارای استحکام بسیار بیشتری هستند. تمایز دیگر این است که نوع کاغذ مورد استفاده و ماندگاری این کتاب در طول زمان هر دو ویژگی متمایز هستند. به همین دلیل، در حالی که شما در حال خواندن کتابی با جلد گالینگور هستید، در مقایسه با کتاب جلد شومیز، شانس بسیار کمتری وجود دارد که صفحات از هم جدا شوند.

اگر بخواهیم تفاوت های این دو جلد را در یک جمله خلاصه کنیم، می توانیم بگوییم:

  • کتاب های شومیز به دلیل قابل حمل بودن، سهولت تا شدن و استحکام پایین معروف هستند.
  • کتاب های گالینگور متراکم هستند و استحکام بالایی دارند. با این حال، آنها سنگین تر و گران تر از کتاب های جلدی هستند.

مطلب پیشنهادی: نکات طراحی جلد کتاب

چه چیزی یک جلد شومیز را از جلد کتاب متمایز می کند؟

در پاسخ به سوال “جلد شومیز چیست؟” ما توضیح دادیم که این جلد از مقوای نرم و تقریباً شفاف ساخته شده است و اغلب قبل از اینکه روی کتاب بسته شود در سلفون پیچیده می شود. اکثر آثار این مجموعه کتاب های درسی و مصور است. البته روکش کاغذی – که استفاده می شود – قابل حمل و نرم است. اما افراد کمتری آن را دوست دارند. برخلاف جلدهای کاغذی و کاغذی، برای پایان نامه ها و مجموعه شعر حافظ از جلد گالینگور استفاده شده است. حمل این روکش ضخیم که روی آن با پارچه یا چرم بسته می شود، دشوارتر از یک جلد شومیز است.

ادامه مطلب
قیمت سررسید های جدید

تفاوت کلی بین جلد شومیز کتاب با جلد گالینگور در چیست؟

همانطور که در پاسخ به سوال “جلد شومیز چیست؟” گفته شد، این یکی از انواع جلد کتاب است که به آن “جلد نرم” نیز می گویند. در مقابل این نوع جلد، جلد گالینگور نیز داریم که به آن جلد سخت نیز می گویند. از نام این دو مدل می توان فهمید که اولین تفاوت در نوع کاغذ استفاده شده است. برای تهیه کتاب با جلد گالینگور به مقوای با گرام بالا نیاز دارید. به جای کاغذ ضخیم از کاغذ نازک برای ساخت آن استفاده می شود. قسمت پایین آن دوخته شده است که تفاوت دیگری بین جلد شومیز و کتاب گالینگور است. کتاب های شومیز را به جای دوخت با چسب سرد یا گرم در کنار هم نگه می دارند. به همین دلیل، کتاب های گالینگور قوی تر و ماندگارتر هستند. بر خلاف رقعی که از نظر هزینه چاپ و قیمت نهایی ارزان و مقرون به صرفه است، جلد سخت گران بوده و به صرفه نیست. همچنین رویه یا ژاکت جلد گالینگور می تواند از مخمل، چرم گاوی، پارچه چاپی و … باشد.

سخن پایانی

اگر می خواهید کتابی را چاپ یا خریداری کنید، بهتر است قبل از اقدام به جنبه هایی مانند بودجه، نوع کاربری، چاپ یا هدف خرید و غیره توجه کنید. زیرا بر اساس این عوامل، شما می توانید انتخاب کنید که کدام نوع پوشش برای شما مناسب تر است. اگر مقرون به صرفه بودن و اقتصادی بودن برای شما مهم است؛ فرمت جلد شومیز یا جلد نرم خوب است، اما اگر طول عمر ضروری است، از قالب جلد سخت استفاده کنید. امیدواریم با مطالعه این مقاله از کمال آگاهی برخوردار باشید.شما میتوانید برای مشاوره جهت دریافت خدمات طراحی جلد کتاب داستان و سایر خدمات طراحی ، با مشاوران مجموعه مجریان ، از طریق شماره تلفن های موجود در سایت، در ارتباط باشید

مطلب پیشنهادی: تاثیر طراحی جلد کتاب

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *