تاثیر طراحی جلد کتاب|چاپخانه مجریان

تاثیر طراحی جلد کتاب در افزایش آمار کتاب خوان ها?

تاثیر طراحی جلد کتاب در مخاطبان به چه صورت است؟ جلد کتاب چقدر در ماندگاری آن کتاب در ذهن مخاطبان تاثیرگذار است؟ چند درصد از کتاب‌های خود را براساس جلد آن‌ها خریداری کرده‌اید؟ جلد کتاب شامل چه جزئیاتی است؟ آیا می‌دانید در طراحی و آماده‌سازی جلد کتاب از چه ابزارهایی استفاده می‌شود؟ تاثیر جلد کتاب در افزایش فروش آن چیست؟ جلد کتاب چه تاثیری در استفاده از آن به عنوان هدیه دارد؟ این سوالات و بسیاری سوالات دیگر زمانی مطرح می‌شوند که صحبت از کتاب و کتاب خوانی باشد. برای شروع مطالعه ابتدا باید کتابی را انتخاب کرد و یکی از معیارهایی که بیشتر افراد برای انتخاب کتاب در نظر می‌گیرند، طراحی جلد کتاب است. اهمیت این موضوع در کتابخوانی بسیار زیاد است، به همین دلیل این مطلب از مجریان را به بررسی تاثیر طراحی جلد کتاب در افزایش آمار کتاب خوان ها اختصاص داده‌ایم. با ما همراه باشید تا با اهمیت این موضوع بیشتر آشنا شوید.

تاثیر شگرف طراحی جلد کتاب بر مخاطب

تاثیر طراحی جلد کتاب، عاملی موثر در جذب مخاطبان به حدی زیاد است که بیشتر افراد ابتدا جذب جلد کتاب شده و حتی به خاطر جلد جذاب و داشتن آن در کتابخانه خود، اقدام به خرید آن کتاب می‌کنند. هر چند موضوع و محتوای کتاب فاکتوری مهم در میزان فروش آن است اما اگر یک کتاب با بهترین موضوع نوشته شده اما طراحی جلد آن جذابیتی نداشته باشد، شانس فروش چندان زیاد نخواهد بود. تاثیر طراحی جلد کتاب در بعضی مخاطبین ناآگاهانه است و ناخودآگاه جذب طراحی آن می‌شوند و برخی دیگر مانند افرادی که به دنبال خرید کتاب برای هدیه به عزیزان خود هستند، به طور آگاهانه به سراغ کتاب‌هایی می‌روند که جلد جذاب‌تری دارند. تاثیر طراحی جلد کتاب به عنوان عاملی موثر در جذب مخاطبان موضوعی است که فروشندگان کتاب هم از آن آگاهی دارند. در فروشگاه‌های آنلاین کتاب، کتبی با جلد جذاب‌تر در صفحه اصلی سایت قرار می‌گیرند و به عنوان معرف هر دسته بندی استفاده می‌شوند و در کتابفروشی‌های حضوری هم کتاب‌هایی که طراحی جلد آن‌ها برای مخاطب جذابیت بیشتری دارند را در معرض دید قرار می‌دهند تا توجه مشتریان به کتاب‌های آن بخش از فروشگاه جلب شود.

مطلب پیشنهادی: طراحی جلد کتاب چیست ؟

 

جلد کتاب باید شامل چه جزئیاتی باشد؟

برای شروع طراحی جلد کتاب ابتدا باید مشخص کرد که جلد کتاب باید شامل چه جزئیاتی باشد. اطلاعات، تصاویر و طرح‌هایی که روی جلد کتاب چاپ می‌شوند در درجه اول بسته به موضوع کتاب و مخاطب آن متفاوت هستند، برای مثال اگر کتاب دارای محتوایی کودکانه مانند کتاب داستان باشد، بهتر است جلد رویی تنها به عنوان کتاب، نام نویسنده و تصویر مورد نظر برای کتاب اختصاص داده شود که سهم بیشتر آن متعلق به تصویر و بخشی به نام کتاب و نویسنده آن اختصاص داشته باشد یا برای کتب بزرگسال مانند کتاب‌های نفیس معمولا جلد رویی به نام کتاب، تذهیب و نگارگری و جلد پشت کتاب به برخی اطلاعات مهم مانند نام انتشارات یا توضیحی در مورد کتاب اختصاص داده می‌شود. با این حال اطلاعاتی مانند نام نویسنده، عنوان کتاب، یک تصویر کلی برای معرفی کتاب بسته به مضمون و محتوای آن در جلد رویی و خلاصه‌‌ای از محتوای کتاب یا توضیحی در مورد فرآیند چاپ و انتشار آن روی جلد پشت کتاب چاپ می‌شود.

 

مزایای طراحی جلد حرفه‌ای برای کتاب

جلد کتاب هویت کتاب است و در صورتی که طراحی آن چشم نواز و زیبا باشد، بیشترین تاثیر را در مخاطبان خواهد گذاشت اما مزایای طراحی جلد حرفه‌ای برای کتاب صرفا در تاثیرگذاری به مخاطبان خلاصه نمی‌شود. برخی از مهم‌ترین مزایای طراحی جلد حرفه‌ای برای کتاب عبارت از موارد زیر هستند.

۱. جذب خوانندگان

جذب خوانندگان برای خرید و مطالعه کتاب اولین و مهم‌ترین تاثیر طراحی جلد کتاب در مخاطبان است که قبل‌تر هم به آن اشاره شد. بسیاری از فروشندگان این تکنیک را برای جلب توجه مخاطبان به یک بخش از کتابخانه خود استفاده می‌کنند. با قرار دادن کتابی که جلدی جذاب دارد و جذب خوانندگان برای بازدید از آن بخش کتابخانه جهت مطالعه آن کتاب، سایر کتاب‌هایی که در آن قسمت از کتابخانه وجود دارند هم دیده خواهند شد. علاوه بر فروشندگان ناشران تازه کار یا نویسندگان ناشناخته برای معرفی قلم خود به مشتریان هم از این تکنیک استفاده می‌کنند. نویسندگان تازه‌کاری که برای معرفی اولین کتاب‌های خود از جلد جذاب‌تر استفاده کنند، علاوه بر افزایش شانس فروش اولین کتاب خود، فروش کتاب‌های بعدی را نیز تا حدودی تضمین می‌کنند.

۲. افزایش فروش

افزایش فروش یکی دیگر از مزایای طراحی جلد کتاب در مخاطبان است. طبق اصول روانشناسی فروش زمانی که یک محصول بهتر دیده شود، شانس فروش آن هم افزایش پیدا می‌کند و این اصل در مورد کتاب‌ها هم صدق می‌کند. هر چند برای خرید کتاب توجه به موضوع و محتوای آن اهمیت بیشتری دارد اما نباید تاثیر جلد به عنوان اولین عامل بصری در جذب بینندگان و ترغیب آن‌ها برای خرید کتاب غافل شد.

۳. متمایز کردن انتشارات در ذهن خوانندگان

یکی از موضوعاتی که خوانندگان حرفه‌ای کتاب در زمان انتخاب و خرید کتاب جدید به آن توجه می‌کنند، انتشارات کتاب است. هر انتشارات شیوه‌ای متفاوت در بیان و نگارش کتب خود دارد. به علاوه کیفیت صحافی و چاپ کتاب هم در انتشارات مختلف متفاوت است و به تعبیر دیگر هر انتشارات، امضای خاص خود در چاپ و نشر کتب را دارد. در این میان مراکز نشری که امضای آن‌ها طراح جلدی است که برای کتب خود انتخاب می‌کنند، در ذهن خوانندگان متمایز و متفاوت‌تر خواهند بود.

ادامه مطلب
ست مدیریتی نفیس یک هدیه تبلیغاتی به مدیران ارشد

۴. ماندگاری اثر

همان‌طور که گفته شد تنها مزیت و تاثیر طراحی جلد کتاب در فروش آن نیست و بسیاری از کتاب‌ها به دلیل طراحی خاص جلد خود ماندگار شده‌اند. یک طراحی حرفه‌ای و خاص کمک می‌کند که کتاب در میان صدها عنوان دیگر شناخته شود. برای مثال کتاب راز یکی از کتاب‌های معروف دنیا است که توسط چندین انتشارات در دنیا ترجمه و چاپ شده است اما در همه مراکز این کتاب با یک تصویر مشترک روی جلد به چاپ رسیده و این موضوع به جهانی شدن و معروفیت این کتاب کمک زیادی کرده است. از نمونه‌ طراحی‌های خاص و ماندگار در کتب ایرانی می‌توان سمفونی مردگان را نام برد. طراحی متفاوت این کتاب آن را در میان صدها کتاب داستانی متمایز می‌کند.

 

توصیه‌هایی برای طراحی حرفه‌ای جلد روی کتاب

هر کتاب دو جلد دارد که یکی از آن‌ها به عنوان جلد رویی و یکی از آن‌ها به عنوان جلد پشت کتاب شناخته می‌شود. جلد روی کتاب اولین بخش از کتاب است که در معرض دید مخاطبین قرار می‌گیرد و بیشترین تاثیر در جذب مخاطبان را دارد. در جلد روی کتاب اطلاعات اصلی مانند عنوان کتاب و نام نویسنده چاپ می‌شود و طراحی گرافیکی اصلی کتاب نیز برای این جلد انجام می‌شود. دقت در طراحی جلد روی کتاب اهمیت بسیار زیادی دارد و هر چقدر در طراحی این بخش وسواس بیشتری به خرج دهید، تاثیری که کتاب در ذهن مخاطبین می‌گذارد، بیشتر خواهد بود. در ادامه توصیه‌هایی برای طراحی حرفه‌ای جلد روی کتاب را بیان خواهیم کرد که با توجه به آن‌ها جذابیت کتاب در مخاطبان چندین برابر می‌شود.

۱. بررسی کتاب‌هایی با موضوع مشترک

اولین توصیه برای طراحی حرفه‌ای جلد کتاب، بررسی کتاب‌هایی با موضوع مشترک است. این کار به پیدا کردن بهترین ایده برای طراحی جلد کمک می‌کند. چند کتاب با زمینه و موضوع مشابه کتاب خود را بررسی کنید و وجه اشتراک طراحی جلد آن‌ها را مد نظر قرار دهید. برای مثال بیشتر کتاب‌هایی که با موضوع روانشناسی به چاپ می‌رسند رنگ‌هایی آرامش‌بخش مانند آبی یا سبز دارند یا کتاب‌های انگیزشی معمولا از رنگ قرمز در طراحی پس زمینه خود استفاده می‌کنند.

۲. در نظر گرفتن جلد به عنوان یک معما

یکی دیگر از توصیه‌هایی که به طراحی حرفه‌ای‌تر جلد روی کتاب کمک می‌کند، در نظر گرفتن جلد به عنوان یک معما است. بسیاری از مخاطبان با تماشای جلد کتاب موضوع و محتوای آن را حدس می‌زدند و هر چقدر طراحی جلد با در نظر گرفتن این عنصر هوشمندانه‌تر باشد، مخاطب تمایل بیشتری برای مطالعه آن کتاب خواهد داشت.

۳. جلب عواطف و احساسات خوانندگان

یک جلد حرفه‌ای باید توانایی جلب عواطف و احساسات خوانندگان را داشته باشد. کتاب از آن دست محصولاتی است که بیشتر احساس مخاطب را درگیر می‌کند و این اصل در طراحی جلد آن هم اهمیت دارد. به خصوص جلد روی کتاب نباید بیش از اندازه منطقی طراحی شود زیرا برای بیننده هیچ جاذبه‌ای نخواهد داشت. حتی در کتاب‌های علمی هم جلد روی کتاب معمولا شامل طرح‌هایی با جذابیت بصری و جلد پشت کتاب شامل اطلاعات علمی مورد نظر برای انتقال به مخاطبان است. به منظور جلب عواطف و احساسات خوانندگان با طراحی کتاب، بهتر است خود را به جای خواننده آن کتاب قرار دهید و در جایگاه یک خواننده قضاوت کنید که خریدار کتاب با چه موضوعاتی هستید.

۴. استفاده از پیام کوتاه یا تصویر مرتبط با محتوای کتاب

یکی دیگر از توصیه‌های مهم برای طراحی جلد روی کتاب، استفاده از پیام کوتاه یا تصویر مرتبط با محتوای کتاب است. این توصیه اهمیت زیادی دارد و بی‌توجهی به آن تاثیر منفی در مخاطب خواهد داشت. اگر تصویر یا متنی که روی کتاب قرار دارد با محتوای آن متفاوت باشد، خواننده هیچ تمایلی به خرید و مطالعه آن کتاب نخواهد داشت. پیامی که در جلد روی کتاب چاپ می شود باید مفهوم و محتوای کتاب را به خواننده انتقال دهد. این موضوع در مورد تصویری که برای جلد کتاب انتخاب می‌شود هم اهمیت دارد و در انتخاب آن باید به تطابق داشتن تصویر و محتوا توجه کرد.

۵. پرهیز از توضیح زیادی روی جلد

از دیگر توصیه‌های مهم برای طراحی جلد روی کتاب می‌توان به پرهیز از توضیح زیادی روی جلد اشاره کرد. برخی از نویسندگان، به خصوص نویسندگان تازه کار تصور می‌کنند که جلد باید هر آنچه در مورد کتاب اهمیت دارد را مشخص کند، در حالیکه این تصور اشتباه است و توضیح اضافه باعث کمتر دیده شدن جزئیات اصلی و گمراهی مخاطب می‌شود.

 

توصیه‌هایی برای طراحی جلد پشت کتاب

هر چند موثرترین بخش در دید مخاطبان برای خرید یک کتاب، طراحی جلد روی آن است اما جلد پشتی هم به اندازه جلد رویی اهمیت دارد و در ترغیب و قطعی کردن خرید مخاطب تاثیرگذار است. به همین دلیل در ادامه توصیه‌هایی برای طراحی جلد پشت کتاب را عنوان خواهیم کرد.

۱. نوشتن خلاصه‌ای کوتاه

یکی از بخش‌های مهمی که جلد پشت کتاب باید از آن برخوردار باشد، خلاصه‌ای از محتوای کتاب است. این خلاصه باید در چند خط بیان شود و به صورت چکیده یا توضیحی کوتاه از آنچه مخاطب در کتاب خواهد خواند، باشد. نوشتن خلاصه‌ای کوتاه پشت کتاب در معرفی بهتر آن کتاب به خوانندگان تاثیر زیادی دارد. این بخش از جلد کتاب را می‌توان به نوعی تیزر تبلیغاتی کتاب دانست که کتاب با آن به خواننده معرفی شده و او را برای مطالعه و خرید ترغیب می‌کند. البته بعضی از نویسندگان به جای خلاصه محتوای کتاب بیوگرافی کوتاهی از خود و آثار مختلف را در جلد پشتی چاپ می‌کنند که اگر این توضیحات هم به درستی ارائه شود برای مخاطبان جذاب خواهد بود.

۲. طراحی واضح

طراحی جلد پشت کتاب باید واضح و مشخص باشد. انتخاب رنگ مناسب برای پس زمینه و فونت تا حد زیادی به وضوح مطالبی که در جلد پشتی چاپ می‌شوند، کمک می‌کند اما در کنار آن باید تصاویر و نمادها را نیز با دقت و رعایت اصل سادگی و وضوح انتخاب کرد.

 

چه طرحی برای جلد کتاب مناسب است؟

حال پرسش اساسی این‌ است که چه طرحی مخاطب ما را تشویق به خریدن و مطالعه کتاب می‌کند؟ از کجا باید شروع کنیم و چگونه می‌شود به طرح خوبی دست پیدا کنیم. بر اساس محتوای داخل کتاب که در چه حوزه‌ای نوشته شده است و با توجه به اینکه چه موضوعی دارد طراحی‌های متفاوتی برای جلد انجام میشود. مثلا کتابی در حوزه ادبیات داستانی مانند رمان یا مجموعه داستان کوتاه از یک نویسنده خارجی، طراحی جلد متفاوتی با کتابی در حوزه فلسفه یا روانشناسی دارد و در کنار این‌ها اگر کتاب درسی باشد باز هم طراحی جلد متفاوتی باید برای آن در نظر گرفت. جلد هر کتاب، هویت مخصوص به خودش را دارد و تمام زحمت‌های نویسنده، مترجم و ناشر را به مخاطب نشان می‌دهد. اگر ساده از کنار طراحی جلد مناسب کتاب، بگذریم ممکن است در فروش کتاب به مشکل بخوریم. درواقع به اندازه‌ای که برای محتوای کتاب وقت گذاشته‌ایم باید برای طراحی جلد کتاب هم وقت بگذاریم. هویت بصری جذاب می‌تواند هر مخاطبی را به سمت کتاب ما بکشاند و نسبت به کتاب ما کنجکاو کند. ناشران زیادی در این سال‌ها به اهمیت این موضوع پی برده‌اند. آن‌ها با در نطر گرفتن اهمیت طراحی جلد کتاب‌ها برای تبلیغات و بازاریابی خود، گروهی از گرافیست‌ها و طراح‌ها را در مجموعه‌ی خود استخدام کرده‌اند. در واقع بسیاری از آنها متوجه شده‌اند که کتاب‌هایی که آن‌ها چاپ می‌کنند، نیاز به اشتراکاتی در طراحی جلد دارند. تا درنهایت مخاطب متوجه شود که همه‌ی اینها از یک ناشر به چاپ رسیده‌اند. در کنار هویت بصری مشخص که می‌تواند هم در طرح، رنگ و فونت کتاب‌ها اشتراکاتی داشته باشند. ارتباط محتوا با جلد هم از طریق تصویر طراحی شده برقرار می‌شود. در نتیجه مخاطب می‌تواند با موضوع و محتوا همراه باهم ارتباط برقرار کند. در این ارتباط پژوهش‌های زیادی انجام شده است که چشم انسان در اولین لحظه با تصویر بهتر از کلمه ارتباط برقرار می‌کند و اگر آن تصویر نظرش را جلب کند  حتما نسبت به آن خوش‌بین خواهد بود.

ادامه مطلب
چاپ سفارشی انواع سررسید

حال که از اهمیت طراحی جلد کتاب گفته‌ایم، بهتر است به این نکات توجه کنیم که به هیچ عنوان نمی‌شود نقش طراح را نادیده گرفت. ما به عنوان نویسنده، مترجم یا ویراستار ممکن است بتوانیم با توجه به داشتن مهارت تمام این‌ کارها را خودمان انجام دهیم. اما طراحی جلد کاری بسیار تخصصی‌ست که نیاز به دانش مخصوص به خودش را دارد. یک طراح با توضیحاتی که ما به او ارائه می‌دهیم، همراه با سلایق و علایق و نشان دادن نمونه به او، کار را به او می‌سپاریم؛ تا با توجه به شرایط بازار و نگاهی به طراحی‌های به روز در دنیا، بهترین طرح را برای کتاب ما طراحی کند. وقتی مخاطب با گنجینه‌ای از کتاب‌ها در کتابفروشی همراه با مجموعه‌ای از طرح‌های متنوع و خلاق‌گونه روبرو می‌شود؛ شوق او برای کتاب خواندن بیشتر می‌شود و شاید در نظر بگیرید مخاطبی که با کتاب میونه‌ی خوبی هم ندارد در میان گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های مختلف و حتی گذر کردن از خیابون این کتاب‌ها را می‌بیند، لحظه‌ای می‌ایستد. ناخودآگاه تشویق می‌شود که راجع به کتاب بیشتر بداند و تشویق می‌شود که کتاب را بخرد. فرم‌ها و رنگ‌ها وقتی به درستی کنار هم قرار می‌گیرند ذهن مخاطب را مجبور می‌کنند که به آن دقت کند و این را طراح به خوبی می‌داند. پس طراحی جلد مناسب نه تنها برای تبلیغات و بازاریابی مناسب است؛ بلکه میتواند به بالا بردن جامعه آماری کتابخوانی هم کمک کند. ما می‌توانیم با زیباتر کردن فضای اجتماعی و محیط زندگیمان به آدم‌های اطرافمان کمک کنیم که بیشتر کتاب بخوانند. و هرچقدر که آمار کتاب خواندن در جامعه بالاتر می‌رود ما جامعه‌ای آگاه‌تر داریم که هر روز بیشتر تشنه خواندن کتاب می‌شود. و چرخشی را ایجاد کردیم که در آن منافع شخصی و هم منافع جمعی را کنار هم در نظر گرفته‌ایم.

 

نتیجه گیری

تاثیر طراحی جلد کتاب در مخاطبان بسیار زیاد است و بسیاری از افراد ابتدا جذب جلد یک کتاب شده و سپس در محتوای آن کتاب تامل می‌کنند. به خصوص زمانی که کتاب به عنوان یک هدیه مورد استفاده قرار می‌گیرد، اهمیت جزئیاتی مانند جلد در آن چندین برابر می‌شود. در چنین شرایطی باید کتابی را خریداری کرد که در کنار موضوع جذاب و محتوای ارزشمند، جلدی زیبا با طراحی مناسب هم داشته باشد. البته راهکار دیگری هم برای ارزش بخشیدن به کتاب به عنوان یک هدیه وجود دارد و آن، استفاده از جعبه‌ای زیبا با ظاهری سفارشی و شخصی‌سازی شده است. در این زمینه می‌توانید از خدمات مجریان وب استفاده کنید. در مجموعه ما انواع خدمات طراحی مانند طراحی لوگو یا آرم، طراحی پوستر، طراحی کاتالوگ و طراحی محصولات هدیه و تبلیغاتی توسط کارشناسان خلاق و هنرمند انجام می‌شود. جهت ارتباط با مشاوران و کارشناسان فروش ما می‌توانید از شماره‌ تلفن‌های موجود در سایت استفاده کنید و هدیه خلاقانه خود را آماده و به دوستان و عزیزان تقدیم کنید.

 

سوالات متداول 

۱. تاثیر طراحی جلد کتاب در مخاطبان چیست؟

طراحی اصولی و حرفه‌ای جلد یک کتاب مخاطب را به خرید و مطالعه آن ترغیب می‌کند و از این طریق آمار مطالعه نیز افزایش پیدا می‌کند.

۲. مهم‌ترین مزیت طراحی جلد کتاب به غیر از فروش بیشتر چیست؟

هر چند بیشترین تاثیر طراحی جلد کتاب در معرفی کتاب به مخاطبان و فروش بیشتر است اما با یک طراحی حرفه‌ای می‌توان کتاب را در ذهن مخاطبان هم ماندگار کرد.

۳. در طراحی جلد روی کتاب باید به چه نکاتی توجه کرد؟

در نظر گرفتن عواطف مخاطبان و قرار دادن خود در جایگاه یک خواننده، همخوانی و مطابقت تصویر و پیام کتاب با محتوای آن و پرهیز از توضیح اضافه از مهم‌ترین نکاتی هستند که در طراحی جلد روی کتاب باید به آن‌ها توجه کرد.

۴. متن جلد پشت کتاب شامل چه موضوعاتی است؟

متن کوتاهی که در جلد پشت کتاب چاپ می‌شود معمولا شامل خلاصه‌ای از محتوای کتاب یا بیوگرافی نویسنده و آثار او است.

 

همچنین شما میتوانید برای دریافت خدمات و یا مشاوره در زمینه انواع خدمات طراحی نظیر طراحی لوگو و آرم، طراحی پوستر،بروشور، طراحی کاتالوگ و نیز تهیه و خرید هدایای تبلیغاتی ، با مشاوران و کارشناسان فروش ما از طریق شماره تلفن های موجود در بخش تماس با ما ، در ارتباط باشید .

 

 

 

 

 

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *