انواع طراحی بسته بندی|چاپخانه مجریان

انواع طراحی بسته بندی از نظر جنس مواد

طراحی بسته بندی چیست ؟ انواع طراحی بسته بندی چیست ؟ به نظر شما که برای یک مصرف‌کننده و خریدار محصول، اهمیت بسته‌بندی آن چه میزان است؟آیا تنها یک طرح زیبا و جذاب به عنوان بسته‌بندی کافیست یا باید موارد دیگری از جمله جنس مواد بسته‌بندی لحاظ شود؟در خصوص زیبایی بصری بسته‌بندی نکات ضروری بیان شده‌است.اما راجع به اینکه در بسته‌بندی از چه موادی باید استفاده شود، قرار است در این مطلب مواردی را با هم از نظر بگذرانیم.

نکاتی در خصوص بسته‌بندی

پیش از آنکه به موضوع اصلی این مقاله بپردازیم، نکاتی ضروری و اصول طراحی بسته‌بندی را بیان می‌کنیم. بسته‌بندی به عنوان ویترین یا نمای هرمحصول، یک عضو کلیدی و تاثیرگذار در جلب نظر افراد و مصرف کنندگان است.در بسته‌بندی قرار است علاوه بر زیبایی و جذابیت، به تعدادی سوال که در ذهن بیننده مطرح می‌شود پاسخ دهیم.نام برند، عنوان محصول، شیوه استفاده، تاریخ تولید، قیمت و شعار تبلیغاتی مواردیست که در بسته‌بندی درج شده و در خصوص آن اطلاع رسانی می‌شود.در بسته‌بندی ۴ حس از حس‌های ۵گانه هر فرد تحریک شده و به بازی گرفته می‌شود.این حس‌ها شامل لامسه، بویایی، بینایی و حتی چشایی می‌شود. طراحی بسته‌بندی باید به گونه‌ای صورت گیرد که مصرف‌کننده با دیدن آن به راحتی متوجه شود قرار است چه چیزی را بخرد.باید در اینکه قرار است چه چیزی را از چه طریقی به چه افرادی عرضه کنید، دقت نظر داشته‌باشید.بدون دانستن پاسخ این سوالات، به هیچ وجه وارد فاز بسته‌بندی نشوید.

 

 

انواع طراحی بسته‌بندی از نظر مواد اولیه

اولین نکته‌ای که باید در این خصوص لحاظ گردد اینست که به ازای ماهیت و جنس کالای مورد نظر، باید از مواد اولیه متناسب با آن در بسته‌بندی استفاده شود.در این قسمت به معرفی و توضیح مواد اولیه مختلفی که در بسته‌بندی‌ها به کار می‌روند خواهیم پرداخت.

 

  • مواد فلزی

گفته شده که در سال ۱۸۰ میلادی و برای اولین بار بسته‌بندی با استفاده از فلز توسط نیکلا اپرت صورت گرفت.البته این استفاده به صورت تجربی و نه علمی انجام شد.به صورت کلی و با در نظر گرفتن استاندارد و قاعده، بسته‌بندی با استفاده از فلز در زمان ناپلئون شروع شد و در قرن بیستم رواج بیشتری پیدا کرد.در این قرن ماشین‌ها و تجهیزات به روزی در این خصوص ساخته‌شدند.در ایران و در دهه دوم قرن قبلی که معادل با سال ۱۳۱۱ است، از قوطی فلزی برای بسته‌بندی و نگهداری حبوبات استفاده شد.

ادامه مطلب
سررسید 1402 چیست و چه تاثیری در تبلیغات کسب و کار شما دارد ؟

 

  • شیشه

قدمت استفاده از شیشه به عنوان مواد بسته‌بندی به بیش از ۷ هزار سال قبل می‌رسد.در قرن ۱۹ میلادی محصولاتی مانند ترشی، مربا و مواردی از این دست در ظروف شیشه‌ای عرضه و فروخته می‌شدند.در آن زمان تولید شیشه با روشی غیر استاندارد انجام می‌شد اما به تدریج و در قرن ۲۰ میلادی، با اصلاح شیوه‌های تولید، شیشه در قالب‌ها و اشکال گوناگون و متنوعی تولید و عرضه شدند.این تغییرات اساسی باعث بالا رفتن کیفیت شیشه نیز گردید.

 

  • مواد سلولزی

کاغذ و مقوا شناخته‌شده‌ترین مواد سلولزی به کار رفته در بسته‌بندی‌ها هستند.در ایران معمولا از مقوا بیشتر در بسته‌بندی استفاده می‌شود.علت این استفاده هم مقاومت آن در مقابل پاره‌شدن در زمان حمل و نقل و ماندن در انبار است.لازم به ذکر است که بر طق آنچه در تاریخ نوشته‌شده، اولین بار حدود ۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح و در کشور مصر، بسته‌بندی با استفاده از کاغذ انجام شد.اولین کارخانه تولید کاغذا و مقوا در ایران در سال ۱۳۲۸ راه‌اندازی شد.

 

  • مواد پتروشیمی

در نیمه دوم قرن ۱۹ میلادی، توسعه صنعت پلاستیک آغاز شد.در آن زمان یک پزشک آفریقایی دریافت که با استفاده از مواد اولیه کائوچو، می‌توان یک دسته خوب و با کیفیت برای چاقوی جراحی ساخت.در سال ۱۹۳۵، شیمی‌دانان با ایجاد تغییرات و فعل و انفعالات به ماده جدیدی رسیدند که نام آن را اتیلن گذاشتند.اتیلن از نظر عایق حرارتی، کیفیت خوبی دارد و در کشور انگلستان به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

  • پلی اتیلن

پلی‌اتیلن‌ رایج‌ترین و محبوب‌ترین نوع پلاستیک است که امروز به کار گرفته می‌شود.پلی‌اتیلن را به اختصار PE می‌گویند. پلی‌اتیلن نوعی پلیمر است که بیشترین استفاده آن در صنعت بسته‌بندی به خصوص تولیدمحصولاتی مانند کیسه‌های پلاستیکی، فیلم‌های پلاستیکی و ظروف از جمله بطری‌ها و غیره، است.پلی‌اتیلن‌های مورد استفاده در بسته‌بندی از نظر میزان چگالی به دو دسته چگالی بالا و چگالی پایین تقسیم می‌شوند.به چگالی دانسیته نیز گفته می‌شود.

  • پلی‌اتیلن با چگالی بالا(HDPE): یک پلیمر سخت و مستحکم که مانع نفوذ نور به بسته‌بندی می‌شود.بیشر در بسته‌بندی بطری شیر استفاده می‌شود.
  • پلی‌اتیلن با چگالی پایین(LDPE): عمده استفاده آن در بسته‌بندی شیر، آبمیوه و ماست است.دو ویژگی جالب پلی‌اتیلن با چگالی پایین یعنی عدم واکنش با محصول و قابلیت دوخت با استفاده از حرارت، باعث اقبال به آن شده‌است.
ادامه مطلب
بررسی نحوه چاپ روی هدایای تبلیغاتی در ایران

 

  • پلی‌پروپلین

پلی پروپیلن یک پلاستیک بسیار ایمن در میان انواع پلاستیک است. سازمان غذا و داروی آمریکا FDA در خصوص استفاده از پلی‌پروپیلن در بسته‌بندی مواد غذایی، تاییدیه لازم را صادر کرده‌است.پس اگر ماست یا کره با بسته‌بندی پلی‌پروپیلن دیدید، تعجب نکنید.در ظروفی که برای گرم کردن غذا در مایکرویوها استفاده می‌شود نیز از این ماده استفاده شده‌است.علت آن تحمل گرما و حرارت بالای پلی‌پروپیلن است.از پلی‌پروپیلن در ساخت برخی وسایل جراحی و ایمپلنت نیز استفاده می‌شود.

 

  • پلی‌استر

در بسته‌بندی به شکل بطری از پلی‌استر استفاده می‌شود.محصولاتی مانند نوشابه، روغن و آبمیوه از جمله مواردی هستند که در بسته‌بندی آن‌ها از پلی‌استر استفاده شده‌است.از ویژگی‌های پلی‌استر می‌توان به مقاومت و استحکام بالا و نیز عایق حرارتی بودن آن اشاره کرد.

 

  • نایلون

که به آن پلی‌آمید نیز گفته می‌شود در بسته‌بندی محصولاتی مانند ژامبون و سوسیس به کار می‌رود. ترکیب آن و پلی‌اتیلن در بسته‌بندی برخی محصولات غذایی‌ای که تحت خلا پک می‌شوند، به کار می‌رود.یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نایلون، شفافیت آن است که مصرف‌کننده به سادگی آنچه قرار است بخرد را می‌بیند.

 

  • پلی‌استایرن

پلی‌استایرن یک پلیمر مصنوعی و معطر است.پلی‌استایرن با استفاده از استایرن مونومر که نوعی ماده پتروشیمی مایع است،تولید می‌شود. این پلیمر در هنگام حرارت دیدن نرم می‌شود.از پلی‌استایرن در بسته‌بندی مواد غذایی، لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی و حتی لوله‌ها آزمایشگاهی استفاده می‌شود.

 

 

جمع‌بندی:

مواد اولیه‌ای که در بسته‌بندی‌های مختلف به کار می‌روند و نیز ویژگی‌های آن‌ها را هم مرور کردیم.برای انتخاب مواد اولیه بسته‌بندی در کنار محصول نهایی، حتما به مزایا و معایب این مواد اولیه دقت کنید تا در نهایت بسته‌بندی هم از نظر ظاهر و هم از نظر کیفیت، نظر مصرف‌کنندگان را جلب کند.علاوه بر ارائه خدمات طراحی بسته بندی در این مجموعه خدمات مشاوره برای تهیه و انتخاب بهترین هدایای تبلیغاتی نظیر : پاوربانک تبلیغاتی،ست مدیریتی زنانه ، ست مدیریتی تبلیغاتی،سالنامه و …  هم به مشتریان ارائه می‌شود.همچنین خدمات طراحی لوگو و دریافت تمام اطلاعات از مشتری قبل از اقدام به سفارش از دیگر خدمات مجریان در زمینه تبلیغات و بازاریابی کسب و کار شما عزیزان است.

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *