نکات طراحی جلد کتاب|چاپخانه مجریان

نکات کلیدی در طراحی جلد کتاب و تاثیر آن در میزان فروش⚡️

در این مطلب میخواهیم درباره نکات طراحی جلد کتاب بنویسیم .همانقدر که نمای ساختمان، ویترین فروشگاه یا بسته‌بندی یک شکلات در جلب نظر ما به عنوان مشتری، مصرف‌کننده و خریدار موثر است، طراحی جلد یک کتاب نیز در خرید آن تثیر به سزایی دارد.یک طراحی مناسب، چشم نواز و هماهنگ با موضوع و ساختار آن، باعث می‌شود کتاب برای همیشه در یادها بماند.شاید تصور شما این باشد که محتوای کتاب از جلد و طراحی آن مهم‌تر باشد اما باید این نکته را مد نظر داشته‌باشید که تمام این عناصر در کنار یکدیگر یک کتاب کامل را به وجود می‌آورند.بهترین محتوای تالیفی یا ترجمه‌شده، بدون یک طراحی زیبا و وزین، عملا کم ارزش است.همانند دیگر طراحی‌ها و خلاقیت‌ها مانند چاپ سررسید ، طراحی کتاب هم به ذوق و سلیقه فردی افراد طراح بستگی دارد و هیچ دستورالعمل مشخصی برای آن وجود ندارد. قرار است با هم در این مطلب نکاتی مهم و کلیدی را در خصوص طراحی جلد کتاب مرور کنیم.

مطلب پیشنهادی: طراحی جلد کتاب چیست ؟

نکات طراحی جلد کتاب

  • جلد روی کتاب

جلد کتاب در واقع هویت شما و آنچه نوشته‌اید، است.هر کتاب دو جلد دارد.جلد روی کتاب و جلد پشت کتاب. اولین قسمتی که خواننده یا مخاطب به صورت فیزیکی با آن برخورد می‌کند، جلد روی کتاب است.در روی کتاب باید نام کتاب، نویسنده یا مترجم و در صورت امکان موضوع کتاب درج شود.نکته مهم در طراحی قسمت جلویی جلد کتاب، نوع فونت، اندازه فونت، رنگ آن و میزان هماهنگی نوشته‌ها با رنگ روی جلد است.اگر هرنوع ناهماهنگی که باعث ناخرسندی مخاطب شود، در روی جلد وجود داشته‌باشد، یقین بدانید که خواننده از خرید کتاب منصرف خواهد شد.در طراحی گرافیکی جلد روی کتاب، بسیار دقت و سواس به خرج دهید.هرقدر در این مورد بیشتر دقت کنید، نتیجه نهایی جذاب‌تر و خوشایندتر خواهد بود.برای این امر حتما یک طراح با سابقه در این زمینه و مسلط به کلیه ابزارهای گرافیکی به کار بگیرید.

 

  • جلد پشت کتاب

در جلد پشتی کتاب دست شما برای طراحی و درج محتوای کافی و متناسب، باز است.برای مثال می‌توانید بخشی از یک فصل یا پاراگراف کتاب را در جلد پشتی کتاب درج کنید. از کارهای دیگری که می‌توان در طراحی جلد پشتی کتاب انجام داد، می‌توان به معرفی نویسنده یا نظراتی که در خصوص کتاب منتشر شده، اشاره داشت.اگر کتاب نوشته شده علمی یا آموزشی است، می‌توان به سابقه علمی و آکادمیک نویسنده پرداخت.درج چنین محتوایی در طراحی جلد پشتی کتاب، باعث ایجاد اعتماد در خواننده یا خریدار می‌شود.

ادامه مطلب
چاپ روی ماسک تبلیغاتی

 

  • تاکید بر مفهوم روی جلد

در بخش ابتدایی در خصوص به کارگیری یک طراح با سابقه در این زمینه، اشاره شد.حال که برای طراحی جلد کتابتان با یک فرد متخصص همکاری می‌کنید، از او بخواهید یک طرح مفهومی خاص و متفاوت برای روی جلد آن در نظر بگیرد.در ابتدا از او بخواهید کتاب را بخواند، نظرات و سوالاتش را با شما مطرح کند.بعد از این پرسش و پاسخ او با مفهوم و چارچوب کلی و اصلی کتاب آشنا و بر آن مسلط شده‌است.با این روند، کار ساده‌تر و خیال شما آسوده‌تر است.اگر طراح موفق به خواندن کتاب نشد، حتما یک خلاصه چند صفحه‌ای از آن را به او بدهید تا با خواندن آن، با فضای ذهنی شما و کتاب آشنا شود.

 

  • طرح روی جلد را شلوغ طراحی نکنید

اختلال و نویز بصری را تا حد امکان کاهش دهید.می‌پرسید چگونه؟اجازه بدهید توضیح بدهم.اگر طراحی جلد کتاب شما، دارای تصاویر متفاوت و کلمات زیاد با فونت‌های مختلف باشد، مخاطب را در خواندن و درک آنچه برروی آن نوشته شده‌است، دچار مشکل جدی می‌کند.این مشکل ممکن است به عدم خرید کتاب منجر شود.اما برای حل این موضوع باید جلد را خلوت کنید.تصاویر، نقل قول‌ها، خطوط و …را تا حد امکان یا حذف کنید یا اندازه آن را کنترل کنید.

 

  • به اندازه جلد دقت کنید

در سال‌های اخیر علاوه بر عرضه کتاب به صورت چاپی، آن‌ها به صورت دیجیتال و در فضای آنلاین نیز عرضه می‌شوند.با در نظر گرفتن این موضوع، باید طراحی جلد را به گونه‌ای انجام داد که هم در نسخه چاپی و هم در نسخه دیجیتال، کلیه عناصر و نوشته‌های روی جلد خوانا، واضح و شفاف باشد.

 

  • حفظ سادگی

این گفته که زیبایی در سادگیست را همیشه به خاطر داشته‌باشید.لازم نیست که برای زیباترین و جذاب‌ترین طراحی، تمام جزئیات را یکجا نمایش داد.به عناصر و المان‌های مهم کتاب دقت کرده و آن‌ها را در طراحی جلد لحاظ کنید.

 

  • استفاده از اندازه‌ها و مقیاس‌های مختلف

هماهنگی در سایز، اندازه و فونت همیشه جذاب و از الزامات زیباییست.اما گاهی اوقات برای جلب نظر یا ایجاد قلاب ذهنی، باید در این هماهنگی و یکدستی تغییری به وجود آورد.فرض کنید که در طراحی جلد کتاب، یک شکل خاص چندین بار تکرار شده‌است.برای ایجاد این قلاب، یکی از آن‌ها را با رنگی متفاوت طراحی و چاپ کنید.مثال دیگر در خصوص فونت‌هاست.اگر تمام نوشته‌های روی جلد کتاب با فونت یکسان و مشخص نوشته‌شده است، یک بخش خاص از نوشته را با فونتی دیگر طراحی و چاپ کنید یا اندازه آن قسمت را از دیگر قسمت‌های نوشته بزرگتر چاپ کنید.

ادامه مطلب
لوگو چیست ؟ هر آنچه که باید درباره طراحی آرم و نشان بدانید!

 

  • برجسته کردن یک قسمت خاص

برای این کار ابتدا تمام عناصر طرح جلد کتاب را مشخص کنید.در گام بعدی به این فکر کنید که می‌توان بر این عناصر تاکید کرد.اگر پاسخ مثبت است آن عنصر را مشخص کنید.بعد از مشخص شدن، به این فکر کنید که به چه صورتی می‌توان برروی آن تاکید کرد.اگر نوشته است با متفاوت کردن فونت و اندازه.اگر آن عنصر روی جلد، تصویر است، می‌توان با خلوت کردن اطرافش، برروی آن تاکید کرد.این تاکید در واقع برای این است که بیشتر از قبل کتاب و طرح روی جلد آن به چشم آمده و باعث خرید آن شود.

 

  • استفاده از تایپوگرافی

برای جذاب کردن طرح روی جلد، همیشه به استفاده از تصاویر نیازی نیست.در سال‌های اخیر برای ایجاد تمایز طرح جلد کتاب، استفاده از تایپوگرافی رواج زیادی داشته‌است.در این سبک، متن روی جلد کتاب به شیوه‌ای متمایز نوشته می‌شود.با توجه به جدید بودن این شیوه، سعی کنید دقت کافی در استفاده از آن را به عمل آورید. با توجه به ساختار و شیوه نمایش تایپوگرافی، حتما سعی کنید تا در طرح روی جلد، تصاویر و نوشته‌ها با هم هیچ نوع تداخلی نداشته‌باشند.

 

 

 

جمع‌بندی:

در ابتدای مطلب ذکر کردیم که در طراحی جلد کتاب هیچ قاعده و دستور مشخصی وجود ندارد و تنها چیزی که حاکم است ذوق، سلیقه و ساختارشکنیست.برای آنکه بهترین خروجی ممکن را از چاپ کتاب خود داشته‌باشید، در عین پیروی از شیوه‌های امتحان پس داده شده، حتما از نوآوری و خلاقیت استفاده کنید. همچنین شما میتوانید برای دریافت خدمات و یا مشاوره در زمینه انواع خدمات طراحی نظیر طراحی لوگو و آرم، طراحی پوستر،بروشور، طراحی کاتالوگ و نیز تهیه و خرید هدایای تبلیغاتی ، با مشاوران و کارشناسان فروش ما از طریق شماره تلفن های موجود در بخش تماس با ما ، در ارتباط باشید .

 

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *