طراحی لوگوتایپ | چاپخانه مجریان

آشنایی کامل با اصول طراحی لوگو تایپ + مزایا و معایب

طراحی لوگوتایپ چیست؟

لوگو چیست ؟ طراحی لوگوتایپ چیست؟ واژه ای است که عموما به نوعی طراحی لوگو و آرم اتلاق میشود. همه ما میدانیم لوگو یکی از اصلی ترین مرحل برند سازی است.یعنی اگر میخواهید کسب و کار خود را به یک برند تبدیل کنید لازم است ابتدا یک لوگو طراحی کنید. درواقع لوگو، امضای کسب و کار شما محسوب میشود.به طوری که اگر بتوانید به خوبی لوگوی خود را به دیگران معرفی کنید، شما در مسیر برند سازی موفق عمل کرده اید.برند سازی بدین معنی است که افراد به محض دیدن لوگو و نام تجاری کسب و کار، شما را شناسایی کنند.حال هر چقدر در این زمینه تبلیغات گسترده تری داشته باشید، لوگوی شما شناخته تر خواهد شد.

 

 

طراحی لوگوتایپ چیست؟

اما طراحی لوگوتایپ چیست؟ لوگو تایپ را به لوگویی میگویند که فرایند طراحی آرم یا لوگو بر پایه متن باشد. یعنی نام تجاری برند مورد نظر در بطن متن دیده شود.این سبک از لوگو بسیار گویا بوده به طوری که به محض دیده شدن شناسایی شده و قابل تشخیص است.برای مثال بستنی میهن از طراحی لوگوتایپ برای دیده شدن خود استفاده کرده است.از این رو لوگوتایپ به نوعی نشان گرافیکی متن محور بوده که نقش بسیار پررنگی در حوزه برندینگ و مارکتینگ ایفا میکند.این نوع محصول گرفیکی عنصر بسیار مهمی در هویت بصری برند است. طبق تحقیقات و تجربه مشخص شده است که منابع بصری به شکل موثر تری بیننده را تحت تاثیر قرار میدهد.هر چقدر تصاویر زیبا تر و گویا تر باشند، باعث برانگیخته شدن احساسات افراد شده و بر ذهن و فکر افراد ثبت میشود.به همین دلیل عموما از لوگوهایی استفاده میکنند که از زیبایی های بصری برخوردار هستند و به واسطه آن افراد را تحت تاثیر قرار میدهند.

 

 

شرح دقیق لوگوتایپ

در بخش بعد به موضوع طراحی لوگوتایپ پرداختیم. در این بخش میخواهیم به طور دقیق تر و مفهومی تر به موضوع لوگوتایپ بپردازیم.Logotype یا همان نشانه نوشته، شیوه ای هنرمندانه و خاص برای نمایش دادن برند است. طی این فرآیند نام برند با خط و فونت ابداعی و جدید خلق میشود.به طوری که طراح در آن از روش ها و المان های خلاقانه برای به تصویر کشیدن نام برند استفاده میکند. به عبارت دیگر لوگوتایپ، نوعی لوگو است که در آن کلمه و متن نقش کلیدی دارد.جالب است بدانید لوگوتایپ میتواند در کنار لوگو مارک هم آورده شود.  یعنی ممکن است لوگوتایپ جزئی از لوگوی اصلی باشد ولی لوگوی اصلی خود به نوعی لوگومارک باشد.اینجاست که مهارت و تجربه طراح منجر به خلق یک آثار هنری زیبا شود. یک طراح کاربلد میتواند با به کارگیری خلاقانه تکنیک ها و ترکیب جزئییات یک لوگوی بی نظیر و خاص طراحی کند.

ادامه مطلب
چگونگی انتخاب و خرید هدایای مدیریتی مناسب

 

 

مزایا و معایب طراحی لوگو تایپ :

مزایای لوگوتایپ چیست؟

حال که به طور کامل با موضوع طراحی لوگوتایپ و نحوه استفاده از آن آشنا شدیم لازم است در این بخش به مزایای لوگوتایپ بپردازیم.

  • اگرچه لوگومارک ها بسیار زیبا و محبوب هستند. ولی گاها این لوگوها به قدری پیچیده هستند که به سختی میتوان متوجه معنا و مفهوم آن شد.
  • اما لوگوتایپ ها عموما به طور واضح تری به معرفی برند مورد نظر پرداخته است. از این رو لوگوتایپ ها و رنگ و فونت آن ها تاثیر ماندگار تری به ذهن مخاطب میگدارد. در همین راستا میتواند لوگوتایپ کوکا کولا اشاره کرد. بنابراین برند هایی که به صورت کاملا هوشمندانه ای نام گذاری شده اند و از یک لوگوتایپ حرفه ای و زوایای بصری زیبا کمک گرفته شده است، خیلی زودتر در ذهن افراد ثبت شده اند.
  • دومین ویژگی لوگوتایپ ها در منحصربه فرد بودن آن است. احتمالا میدانید که هیچ دو کسب و کاری نمیتوانند نام تجاری مشابه ای داشته باشند. یعنی شما نمیتوانید دو برند مختلف را بیابید که نام تجاری دقیقا مشابه ای داشته باشند و ثبت نام تکراری امری غیرقانونی است. همین ویژگی سبب شده است که لوگوتایپ ها کاملا مجزا و خاص طراحی شوند.

 

 

معایب لوگوتایپ چیست؟

اگر چه طراحی لوگوتایپ مزایای قابل توجهی دارد ولی خب این روش طراحی از عیب و نقص هم مصون نیست. از این رو در این بخش به معایت لوگوتایپ پرداخته میشود.

  • یک برند برای آنکه بتواند از لوگوتایپ برای طراحی لوگو استفاده نماید لازم است یک نام تجاری موتاه و هوشمندانه داشته باشد.
    اگر دقت داشته باشید برند هایی با نام کوتاه و زیبا عموما از لوگوتایپ بهره میبرند. پپسی، کوکاکولا، سامسونگ و غیره از جمله برند هایی هستند که دارای یک نام زیبا و کوتاه هستند. این قبیل برند ها میتوانند کاندید بسیار مناسبی برای لوگوتایپ باشند. اما برند هایی که نام تجاری طولانی دارند نمیتوانند از لوگوتایپ استفاده کنند. پس همین که لوگوتایپ نمیتواند صد درصد برند ها را ساپورت کند به نوعی نقص محسوب میشود.
  • دومین عیب لوگوتایپ محدودیت در طراحی و خلاقیت است. در لوگوتایپ طراح مجبور است به هر نحوی که شده از نام تجاری برند در طراحی خود استفاده نماید. یعنی نمیتواند از خلاقیت و نوآوری خاصی در طراحی بهره ببرد.
ادامه مطلب
کرونا و استفاده از ماسک

 

 

 

اصول طراحی لوگوتایپ چیست؟

  1. خوانایی: اولین و مهم ترین اصول در طراحی لوگوتایپ خوانایی است. یعنی طراح باید بتواند با به کارگیری یک فونت زیبا و خلاقانه و گویا یک لوگو طراحی کند.یعنی طراح باید در نظر داشته باشد که اگر چه زیبایی بصری در طراحی حرف اول را میزند ولی این موضوع نباید باعث ناخوانایی نام تجاری شود.
  1. سادگی لوگوتایپ: مشتری امروز پیچیدگی را دوست ندارد. هر چقدر در طراحی لوگوتایپ سادگی را سرلوحه کارتان قرار دهید در این مسیر موفق تر عمل کرده اید.یک طراحی باید به قدری ساده و روان باشد که حتی مشتریان خردسال خیلی سریع محصول را شناسایی کنند.البته این سادگی نباید مانعی برای توجه به جزئییات و پیاده سازی ایده های خلاقانه باشد.
  1. فونت مناسب: ارائه یک فونت زیبا و خلاقانه میتواند تاثیر بسیار مفید و موثری در جذب مخاطب داشته باشد.
  1. اصول هندسی: لازم به ذکر است که اجزای به کار برده در لوگوتایپ باید از یک اصول هندسی خاص تبعیت کنند.
  1. خلاقیت در طراحی لوگوتایپ: اگرچه الگو برداری از سایر لوگوها و بررسی لوگوهای مختلف دنیا میتواند در ایده سازی شما موثر باشد.اما این موضوع نباید باعث شود که شما هیچ خلاقیتی از خود نداشته باشید . پس کپی کردن ممنوع.

 

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *