تاریخچه کارت ویزیت|چاپخانه مجریان

نگاهی کوتاه بر تاریخچه چاپ کارت ویزیت در ایران و جهان

تاریخچه کارت ویزیت به قرن پانزدهم برمی‌گردد و از آن زمان دچار تغییر و تحول فراوانی شده است که شکل تکامل‌یافته‌ آن را امروزه میبینم. کارت ویزیت، چاپی ساده بر روی کاغذهایی در قطع کوچک است که اطلاعات مفید و مختصری را از جمله راه‌های ارتباطی به مخاطبان ارائه می‌دهد. جالب است بدانید کارت‌های ویزیت قرن هاست که رواج دارند و به عنوان یک ابزار بازاریابی جدایی‌ناپذیر برای تجارت و بازرگانی به شمار می‌روند. زمانی که یوهانس گوتنبرگ به لطف اختراع ماشین چاپ در قرن پانزدهم، چاپ را به اروپا معرفی کرد، هیچکس نمی‌توانست تصور کند که این دستگاه جدید این همه لوازم و تجهیزات مفید، مانند آنچه ما اکنون کارت ویزیت می‌نامیم به ارمغان بیاورد. کارت‌هایی مشابه کارت‌های ویزیت امروزی در قرن هفدهم ساخته شدند و به طور گسترده میان تجار رد و بدل می‌شدند. در قرن هفدهم، اکثر اشراف اروپایی کارت‌های مخصوص به خود را داشتند. تاریخچه کارت ویزیت در ایران به مانند دیگر امور مرتبط با چاپ به قرن ۱۹ میلادی و دوران قاجار برمی‌گردد. در این دوران صنعت چاپ رونق پیدا کرد و کارت ویزیت نیز پیشرفت زیادی داشت تا به آن چیزی که امروزه به عنوان کارت ویزیت می‌شناسیم تبدیل شد. در حال حاضر کارت ویزیت در ایران به مانند اروپا از اهمیت بالای برخوردار است. شاید برای شما هم تاریخچه کارت ویزیت در جهان جالب باشد و بخواهید بدانید طی قرون مختلف چه تحولاتی داشتند و چگونه به شکل فعلی درآمدند. اگر علاقه‌مند هستید با تاریخچه کارت ویزیت آشنا شوید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

تاریخچه کارت ویزیت در جهان

تاریخچه کارت ویزیت در جهان به قرن پانزدهم در چین باز می‌گردد. چینی‌های باستان از این کارت‌های ابتدایی استفاده می‌کردند تا به مردم اطلاع دهند که قبل از رسیدن به خانه یا محل کار خود سری به آن‌ها می‌زنند. این نشان می‌دهد که اولین کارت‌های ویزیت به همان شیوه‌ای که ما امروزه از پیام‌رسان‌های واتساپ و فیس‌بوک استفاده می‌کنیم، به عنوان برقراری تماس‌ها و ارتباط روزانه به کار می‌رفت. همچنین این کارت‌ها برای اعلام حق امتیاز بازدید پادشاهان نیز استفاده می‌شدند. این کارت‌ها که قبل از دیدار سلطنتی تولید می‌شد، به نام مشی معروف بود و اهدای آن به افراد، مراسم و شیوه خاصی داشت. حتی امروزه نیز کارت ویزیت با هر دو دست بین انگشت شست و سبابه نگه داشته شده و به طرف مقابل داده می‌شود که به همان شکل آن را دریافت می‌کند. کارت‌های ویزیت قرن هفدهم توسط مهمانان اشرافی به خادمان، در خانه میزبان ارائه می‌شد تا ورود یک مهمان برجسته را اعلام کنند که با زیورآلات زیبا تزئین شده بود. در قرن نوزدهم، افراد زیادی شروع به استفاده از کارت‌های ویزیت کردند و در برخی خانه‌ها این کارت‌ها یک چیز ضروری، به عنوان بخشی از پروتکل قرن بود. بسیاری از خانه‌های اشرافی، سینی‌های کارت نقره‌ای روی میز هال همراه با یک مداد و یک تکه کاغذ داشتند و هر وقت کسی می‌آمد باید کارت‌های خود را آنجا می‌گذاشت، بنابراین در آینده به عنوان کاتالوگ کسانی بود که قبلاً از خانه بازدید کرده بودند.

  • تاریخچه چاپ کارت ویزیت در قرن پانزدهم

اگر میخواهید تاریخچه چاپ کارت ویزیت در قرن پانزدهم را با جزئیات بیشتری بدانید، در این قسمت از مقاله با ما همراه باشید. ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد، صنعت چاپ شروع شد. در آن زمان‌ها در تمدن‌های ایرانی و بین‌النهرین برای تایید اسناد نوشته شده از خاک رس استفاده می‌کردند. دیگر اشکال چاپ شامل مومهای بلوکی، سکه طلا، آثار سفالگری و چاپ پارچه‌ای بود. اولین نوع چاپ در کاغذ با قطعه چوب پیش از ۲۲۰ بعد از میلاد در چین به کار رفت که منجر به توسعه چاپ در قرن یازدهم و گسترش تولید کتاب در شرق آسیا شد. چاپ با قطعه چوب نیز در اروپا مورد استفاده قرار گرفت، اما در قرن پانزدهم بود که چاپگرهای اروپایی فرآیند نوع فلزی را توسعه دادند تا از صنعت چاپ کتاب پشتیبانی کنند. این صنعت ارتباطات ایده‌ها و به اشتراک‌گذاری دانش را در مقیاسی بی‌سابقه به کار انداخت. در کنار توسعه چاپ متن، روش‌های جدید و کم‌هزینه‌ای برای تولید تصویر نیز ایجاد شد. اولین کارت ویزیت ثبت شده در قرن پانزدهم در کشور چین بود. بازرگانان ثروتمند از این کارتها برای کسب و کار اولیه خود استفاده می‌کردند تا قصد خود برای دیدار با فرد دیگری را اعلام کنند. اغلب خدمتکاران کارت را از بازدیدکنندگان جمع‌آوری می‌کردند و بازرگانان کارت‌های جمع‌آوری شده را هر روز بررسی می‌کردند تا تعیین کنند که با چه کسی دیدار خواهند کرد.

  • کارت ویزیت در قرن هفدهم میلادی

اگر میخواهید با جزئیات بیشتری تاریخچه کارت ویزیت را دنبال کنید، در ادامه با ما همراه باشید. چاپ کارت ویزیت در قرن هفدهم در در اروپا آغاز شد که در آن زمان که شماره تلفن وجود نداشت و فقط با رسم نقشه کروکی به مشتریان خود آدرس کسب‌وکارشان را معرفی می‌کردند. این کارت ویزیت‌ها در آن زمان برای حضور در منازل افراد مرفه یا اشرافی کاربرد داشت. در واقع می‌توان گفت کارت ویزیت‌ها در این دوره به شکل کارت بازی طراحی می‌شدند و تا اواسط قرن مورد استفاده قرار ‌‌گرفتند. در تاریخچه کارت ویزیت در قرن هفدهم میلادی، ارائه کارت ویزیت یک روش تبلیغاتی کسب‌وکار بود و محبوبیت خوبی در بین کاسبان  پیدا کرد که این نوع کارت‌ها را شما می‌توانستید در محل‌های عمومی مثل فروشگاه‌ها، راه‌آهن، هتل‌ها و بسیاری موارد دیگر ببینید.

  • کارت ویزیت در قرن هجدهم

در تاریخچه کارت ویزیت در قرن هجدهم، کارت ویزیت‌ها در ابتدا با پرس چوبی تولید می‌شدند و سپس در سال ۱۸۳۰ از طریق مراحل لیتوگرافی تولید و چاپ شدند. لیتوگرافی به عنوان اصلی‌ترین روش چاپ، به صورت چند رنگ با رشد و گسترش حرفه‌های مختلف و در پی آن نیاز به کارت ویزیت‌هایی با رنگ و طرح مختلف به کار گرفته شد. به دلیل محدود بودن تصاویر رنگی در آن زمان، مردم این کارتهای تجاری را به صورت کلکسیون جمع‌آوری می‌کردند و در خانه‌هایشان نگه می‌داشتند.

  • کارت ویزیت در قرن نوزدهم

با ورود کارت ویزیت در قرن نوزدهم میلادی، طراحی کارت ویزیت‌های پی وی سی به شکل طلاکوب و یا با ایجاد اشکالی هیجان‌انگیز انجام شد. در آن دوران، برای بازدید افراد از منازل، منازل اشرافی دارای جعبه‌های کارت بودند تا افراد بتوانند کارت خود را در داخل جعبه قرار دهند. در اواسط قرن ۱۹، شاهد گسترش طراحی و چاپ کارت ویزیت در اروپا بودیم که تبدیل به یک امر مهم و ضروری شد. همچنین در آمریکا نیز کارت‌های ویزیت مورد استقبال چشمگیر برای تنظیم قرارهای مهم تجاری و بازرگانی قرار گرفت. بنابراین طبق تحقیقات انجام شده نشان داده شد که در طول این سال‌ها کارت‌های ویزیت به کارت‌های تجاری تبدیل شدند. چاپ این کارت‌های تجاری، به صورت کارت‌هایی از جنس مقوا با ابعاد کوچک بود که حاوی نوشته‌هایی نیز بودند.

  • کارت ویزیت در قرن بیستم

در قرن بیستم با رشد و گسترش صنعت چاپ، کارتهای تجاری از رونق افتاد و تا دهه ۳۰ میلادی به طور کلی منسوخ شد. زیرا در این دوران مردم جامعه به چاپ مجلات و روزنامه‌ها علاقه پیدا کرده بودند. کارت ویزیت در قرن بیستم دچار تحولات عظیمی شد و از گذشته تاکنون مورد استقبال جوامع کسب‌وکار قرار گرفت.

ادامه مطلب
چاپ سررسید جیبی تبلیغاتی

 

رواج کارت ویزیت میان مردم

در قرن هفدهم، انگلستان شاهد استفاده از تکه‌های کاغذ یا کارت مربع شکل برای تبلیغ کالا یا خدمات بود که به عنوان آنچه ما امروز کارت ویزیت می‌نامیم، به شمار می‌رفتند. بازرگانان کارت‌های ویزیت را رد و بدل می‌کردند که اطلاعاتی از جمله نام کسب‌وکار، خدمات ارائه‌شده و جزئیات مکان‌ها در آنها ثبت شده بود. کارت‌های ویزیت معمولا در هر دو طرف چاپ می‌شدند به طوری که یک طرف حاوی اطلاعات تبلیغاتی در مورد کسب‌وکار بود و طرف دیگر نقشه‌ای از محل کسب‌وکار را نشان می‌داد تا مشتریان راحت‌تر بتوانند مکان کسب‌وکار را پیدا کنند. این کارت ویزیت‌ها به عنوان یک نقشه راهنما محسوب می‌شد. این نسخه‌های اولیه کارت‌های ویزیت دارای همان ویژگی‌هایی بودند که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند و اطلاعات ضروری برای انجام تجارت را فراهم می‌کنند اما در قرن بیستم، کارت ویزیت هم برای افراد مهم است، هم برای شرکت‌ها مسئله‌ای کاملا ضروری به شمار می‌رود. هر مشتری از شما کارت ویزیت می‌خواهد و اگر شرکت یا برند شما تا دهه ۱۹۵۰ کارت ویزیت نداشته باشد بسیار عجیب خواهد بود. این امر حتی برای مشاغل کوچک و مدیران شرکت‌ها به یک هنجار ثابت تبدیل شده است. در دهه ۱۹۸۰ یک فرهنگ کامل پیرامون کارت ویزیت شکل گرفت وهیچکس نمی‌توانست بدون حمل کارت ویزیت شخصی یا برند خود خانه را ترک کند.

 

تکامل کارت ویزیت

قرن‌ها پیش، طرح‌های کارت ویزیت، طرح‌های اصیل و کلاسیک با استفاده از خوشنویسی بودند و برخی از آنها با طلا حکاکی می‌شدند. عصر ویکتوریا شاهد پیشرفت‌هایی در زمینه چاپ بود و لیتوگرافی که پیشگام در آن زمان بود، اولین موج تولید انبوه کارت ویزیت را آغاز کرد. بعداً در قرن بیستم کارت ویزیت به قالبی تبدیل شد که ما هنوز می‌شناسیم. جزئیات تماس، عناوین شغلی، مدارک تحصیلی همه در یک کارت فشرده بسته‌بندی شدند. کارت‌های ویزیت در طول سال‌ها پیشرفت زیادی کرده‌اند، اما تصور نکنید که شکل نهایی آن‌ها را دیده‌ایم. جالب است بدانید کارت‌های ویزیت هنوز هم در حال تکامل هستند و امروزه برخی از کارت‌های ویزیت بدون تماس و دارای یک تراشه کوچک ارتباط میدان نزدیک (NFC) هستند که در آن‌ها تعبیه شده است و با ضربه زدن روی کارت ویزیت، روی گوشی هوشمند خود می‌توانید اطلاعات تماس، پیوندها، مسیرها، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، ویدیوها و موارد دیگر را مستقیماً به تلفن مشتری منتقل کنید.

ادامه مطلب
چاپ آفتابگیر تبلیغاتی

 

ساختار کارت ویزیت

کارت‌های ویزیت معمولا مستطیل شکل و در اندازه‌ای حدود ۸.۵ در ۴.۵ سانتیمتر هستند که در جنس های مختلف به چاپ می‌رسند. در حال حاضر خلاقیت فراوانی در طراحی و چاپ کارت ویزیت صورت گرفته و ساختار کارت ویزیت هم دچار تحول شده‌ است. برخی دیگر از کارت‌های ویزیت مستطیل شکل استفاده نمی‌کنند و به اشکال مختلف آن روی آورده‌اند. جالب است بدانید در هر کشوری کارت ویزیت با ابعاد گوناگونی به چاپ میرسند. با توجه به اینکه فضای کارت ویزیت به عنوان یک روش تبلیغاتی سریع و ساده محدود میباشد، بهتر است از هر دو سمت آن استفاده بهینه‌ای صورت گیرد. از همین رو پیشنهاد می‌کنیم در یک سمت کارت ویزیت لوگوی کسب‌وکار به همراه مختصری توضیح در خصوص فعالیت کسب و کارتان درج کرده و در پشت آن اطلاعات بیشتری از قبیل آدرس، تلفن، ایمیل و چند مورد دیگر را قرار دهید. در گذشته همه اطلاعات در یک سمت کارت‌ها قرار داده میشد اما امروزه از فضای هر دو سمت آن به صورت بهینه استفاده می‌شود.  برای طراحی کارت ویزیت خود، اگر مخاطب و مشتریانی از کشوری دیگر دارید، می توانید اطلاعات خود را با زبان آنها در سمت دیگر کارت ویزیت خود چاپ کنید تا اثرگذاری آن را افزایش دهید.

 

طراحی کارت ویزیت

با رقابت روزافزون در میان کسب‌وکارها، نیاز به متمایز شدن و اهمیت طراحی کارت ویزیت به شدت احساس می‌شود. برخی از کسب‌وکارها از کارت مستطیل شکل استاندارد فاصله گرفته‌اند و از اشکال جالب یا سبک‌های رنگارنگ و چشم‌نواز استفاده می‌کنند. تصویرسازی در میان ‌کارت‌های ویزیت امروزی رایج‌تر شده است و از گرافیک برای جلوه‌های عالی استفاده می‌شود. طراحان کارت ویزیت با به تصویر کشیدن طرح‌های گرافیکی خلاقانه، از کارت‌های ویزیت برای نمایش نام تجاری به عنوان ویترینی برای طراحی و همچنین انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند. کارت ویزیت این توانایی را دارد که چیزهای زیادی در مورد کسب‌وکار شما و آنچه که نشان می‌دهید، بیان کند. بنابراین، آن‌ها به عنوان یک نمایش یا ارائه کوچک از آنچه نام تجاری شما در مورد آن است عمل می‌کنند.

 

نتیجه‌گیری 

کارت‌های ویزیت بخش مهمی از کسب‌وکارهای امروز هستند. آنها، اطلاعات ضروری را ارائه می‌دهند و برای مشتریان اطمینان حاصل می‌کنند که هرگز شما را از دست نمیدهند. روش‌های مختلفی برای ارائه کارت ویزیت وجود دارد، از منگنه کردن به فاکتور، برگ خرید، بروشور و قرار دادن در کنار محصول خریده شده گرفته تا تقدیم کردن کارت ویزیت در مراسم‌های مهم یا به همراه هدایای تبلیغاتی ارزان  که می‌توانند گزینه‌ای برای ارائه کارت ویزیت باشند اما شما باید بدانید که چگونه از این روش تبلیغاتی کوچک بیشترین بهره را ببرید. در تاریخچه چاپ کارت ویزیت در ایران و جهان خواندیم که از قرن پانزدهم در چین منشا گرفت و به اشکال مختلفی رواج داشت تا به امروز که دچار تغییر و تحولاتی شده است. از گذشته تاکنون کارت‌های ویزیت برای ارتباط کسب‌وکار با مخاطب مورد استفاده قرار می‌گرفتند و دارای راه‌های ارتباطی بودند که این راه‌ها می‌توانند به صورت نقشه کروکی باشند یا به صورت امروزی از طریق اسکن بارکد، آدرس را به مخاطب منتقل کنند. آنچه از تاریخچه کارت ویزیت در ایران و جهان برداشت می‌شود، اهمیت این کارت‌های کوچک است که اطلاعات ضروری را به مخاطب منتقل می‌کنند. طراحی کارت‌های ویزیت از گذشته تاکنون به شدت تغییر کرده است و هر کسب‌وکاری سعی دارد با طراحی خاص، نظر مخاطب را جلب کند. اگر شما هم میخواهید برای کسب‌وکار خود کارت ویزیتی با طراحی منحصربه‌فرد و چاپ باکیفیت داشته باشید، مجموعه مجریان متخصص در حوزه طراحی و چاپ، شما را یاری خواهد داد. برای ارتباط با مشاوران مجموعه مجریان، می‌توانید با شماره ۰۲۱۸۸۹۱۲۱۱۴ تماس بگیرید.

مطلب پیشنهادی: کارت ویزیت هوشمند چیست ؟

 

سوالات متداول

۱. منشا پیدایش کارت ویزیت در چه قرنی و چه کشوری است؟

قرن پانزدهم در کشور چین

۲. صنعت چاپ از چه زمانی شکل گرفت؟

۳۵۰۰ سال قبل از میلاد

۳. اشکال اولیه چاپ به چه صورتی بودند؟

در گذشته برای چاپ از خاک رس، مومهای بلوکی، سکه طلا، آثار سفالگری و چاپ پارچه‌ای استفاده می‌کردند.

۴. روش چاپ کارت ویزیت در قرن هجدهم به چه صورت بود؟

در قرن هجدهم، کارت ویزیت‌ها در ابتدا با پرس چوبی تولید می‌شدند و سپس در سال ۱۸۳۰ از طریق مراحل لیتوگرافی تولید و چاپ شدند.

۵. ساختار کارت ویزیت به طور معمول چگونه است؟

کارت‌های ویزیت معمولا مستطیل شکل و در اندازه‌ای حدود ۸.۵ در ۴.۵ سانتیمتر هستند.

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *