اصول طراحی جلد کتاب|چاپخانه مجریان

نحوه طراحی و اصولی که باید برای جلد کتاب رعایت شود

اصول طراحی جلد کتاب شامل چه مواردی است؟ اهمیت طراحی اصولی برای جلد کتاب چیست؟ طراحی جلد روی کتاب با پشت آن چه تفاوتی دارد؟ چه جزئیاتی روی جلد کتاب قید می‌شوند؟ تاثیر رعایت اصول طراحی جلد در فروش کتاب چیست؟ طراحی حرفه‌ای جلد کتاب تاثیر زیادی در جلب توجه خوانندگان و افزایش فروش کتاب دارد. طراحی حرفه‌ای زمانی امکان‌پذیر است که اصول انجام این کار رعایت شود و در این مطلب از مجریان به بررسی این اصول خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا با نحوه طراحی و اصولی که باید برای جلد کتاب رعایت شود، آشنا شوید.

آیا رعایت اصول طراحی جلد کتاب ضروری است؟

آیا رعایت اصول طراحی جلد کتاب ضروری است؟ این سوال مشترک میان بیشتر نویسندگان و مولفینی است که قصد چاپ و انتشار یک کتاب را دارند و پاسخ به آن مثبت است. طراحی اصولی جلد کتاب یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که قبل از چاپ باید انجام شود. جلد کتاب هویت آن است و با توجه به اینکه بیشتر مخاطبان در مرحله اول کتاب را بر اساس جلد آن انتخاب می‌کنند، تاثیر زیادی در جذب آن‌ها دارد. رعایت اصول طراحی جلد کتاب، به متمایز کردن آن کتاب در میان دیگر کتب با موضوع و زمینه مشترک کمک می‌کند، شانس فروش آن را افزایش می‌دهد و کتاب را به اثری به یادماندنی تبدیل می‌کند.

 

تاثیر شگرف جلد بر مخاطبان

به عنوان یک نویسنده یا مولف که قصد چاپ اثر خود را دارید، حتما زمان زیادی را صرف تولید محتوای اثر خود کرده‌اید و قطعا با هدف دریافت بهترین و بیشترین بازخورد مثبت قصد نشر آن را دارید اما دریافت بازخورد مثبت تنها به محتوای خوب اثر شما بستگی ندارد. گاهی‌اوقات یک کتاب با وجود محتوای ارزشمند در بازار رقابت با سایر کتب ناکام مانده و مولف آن به فروش مورد نظر خود نمی‌رسد، در حالیکه کتابی دیگر با محتوایی کمی ضعیف‌تر صرفا به دلیل رعایت دیگر فاکتورها در نشر، فروش خوبی را تجربه کرده و گاها به چاپ‌های بعدی هم می‌رسد. یکی از فاکتورهایی که باعث این تفاوت در بازخورد مخاطبان نسبت به یک کتاب می‌شود، طراحی جلد کتاب است. به عنوان یک نویسنده، مولف یا ناشر نباید از تاثیر شگرف جلد بر مخاطبان غافل باشید و با در نظر داشتن آن باید بهترین طراحی را برای جلد کتاب‌های خود انجام دهید. طراحی جلد کتاب به منزله انتخاب بهترین لباس برای پوشیدن است و همان تاثیری که لباس شما در دید مخاطبین دارد، جلد کتاب در دید خوانندگان و مشتریانی که آن کتاب را مشاهده می‌کنند خواهد داشت.

 

اصول طراحی جلد کتاب شامل چه مواردی هستند؟

برای اینکه بهترین لباس یا هویت را برای کتاب خود داشته باشید، باید طراحی جلد را به صورت اصولی انجام دهید اما آیا می‌دانید که اصول طراحی جلد کتاب شامل چه مواردی هستند؟ اصول طراحی جلد به معنی نکاتی هستند که توجه به آن‌ها منجر به طراحی بی‌نظیر و مخاطب پسند برای جلد کتاب می‌شود. این اصول موارد مختلفی را شامل می‌شوند و آشنایی با آن‌ها برای همه افرادی که قصد چاپ و انتشار کتاب را دارند الزامی است. تفاوتی ندارد که در چه جایگاهی در زمینه چاپ و انتشار کتاب قرار داشته باشید. چه به عنوان یک نویسنده یا مولف که قصد انتخاب بهترین طرح برای جلد کتاب خود را دارد و چه به عنوان ناشری که طرح مورد نظر را روی جلد کتاب پیاده، چاپ و صحافی می‌کند، آشنایی با اصول طراحی کتاب ضروری است. مهم‌ترین نکاتی که به طراحی اصولی و جذاب جلد کتاب منجر می‌شوند، موارد زیر هستند.

۱. جمع‌آوری المان‌ها

قبل از اینکه طراحی جلد کتاب را آغاز کنید، المان‌های اطراف خود را بررسی کنید. جمع‌آوری المان‌ها به عنوان بهترین منبع الهام، تاثیر زیادی در ایده‌یابی و انتخاب بهترین ایده و طرح برای جلد کتاب دارد. البته اگر در جایی زندگی می‌کنید که المان‌های زیادی اطراف شما وجود ندارند یا برای نخستین بار است که دست به طراحی جلد کتاب می‌زنید و با المان‌ها و نحوه بررسی آن‌ها آشنایی ندارید، بررسی کتاب‌های رقبا جایگزین مناسبی است. کتاب شما با هر عنوان و موضوعی که باشد قطعا افرادی قبل از شما در آن موضوع کار کرده‌اند. برای مثال در موضوع داستان‌های عاشقانه کتاب‌های زیادی وجود دارند که بعضی از آن‌ها جلدهای خاص و ماندگار دارند و اگر کتاب شما محتوایی با این مضمون دارد، با بررسی جلد کتاب‌های رقبا می‌توانید برای طراحی جلد خود ایده بگیرید.

ادامه مطلب
خلاقیت در طراحی لیبل یا برچسب؛ اِلمانی مهم اما کمتر مورد توجه در تبلیغات

۲. لیست کردن موضوعات کتاب

هر کتاب فارغ از عنوانی که دارد به یک یا چند موضوع می‌پردازد. با توجه به اینکه جلد معرف کتاب است و باید با محتوای آن همخوانی داشته باشد، طراحی آن باید به گونه‌ای انجام شود که مطابق با موضوع کتاب باشد و این کار هم زمانی امکان‌پذیر است که از موضوعات اصلی کتاب مطلع باشید. لیست کردن موضوعات کتاب در جایگاه نویسنده یا ناشر ضروری است تا بر اساس آن‌ها بهترین جلد را برای کتاب خود طراحی کنید. با لیست کردن موضوعات حتی این امکان هم وجود دارد که یکی از آن‌ها را به عنوان پیام اصلی کتاب در قالب عنوان فرعی روی جلد قرار دهید تا مخاطب با مطالعه آن به محتوای کتاب پی برده و در صورت علاقه و تمایل مطالعه آن را آغاز کند.

۳. توجه به ژانر کتاب

یکی دیگر از نکاتی که به طراحی اصولی جلد کتاب کمک می‌کند، توجه به ژانر کتاب است. کتاب همانند فیلم یا موسیقی در ژانرهای مختلفی نگارش می‌شود که هر ژانر طراحی جلد مخصوص خود را نیاز دارد. برای مثال جلد کتبی با ژانر یا فیلد روانشناسی معمولا با رنگ‌هایی طراحی می‌شود که در روحیه افراد تاثیرگذار بوده و تا حد زیادی آرامش‌بخش باشند مانند رنگ سبز یا آبی که رنگ‌های رایج در جلد کتاب‌های روانشناسی هستند. در حالیکه در کتب داستانی با موضوع ترسناک یا هیجانی از رنگ‌های تیره مانند مشکی، سرمه‌ای، خاکستری و تصاویر نامفهوم برای انتقال حس و حال کتاب استفاده می‌شود.

توجه به ژانر کتاب نه فقط برای انتخاب رنگ بلکه برای انتخاب تصویر و فونت نوشته‌های روی جلد هم تاثیرگذار است. از نمونه‌های توجه به این موضوع می‌توان به انتخاب تصویر برای کتاب‌های عاشقانه اشاره کرد. در کتاب‌هایی که فیلد یا موضوع آن‌ها عاشقانه و رمانتیک است روی جلد طرحی از زوجین به تصویر کشیده می‌شود. اگر طراحی را با در نظر گرفتن ژانر انجام دهید، مخاطب به محض مشاهده جلد می‌تواند موضوع را حدس زده و با آن همزاد پنداری کند.

۴. رعایت اصل سادگی

رعایت اصل سادگی در بیشتر طراحی‌ها توصیه می‌شود و در مورد طراحی جلد کتاب هم اهمیت زیادی داشته و توجه به آن به طراحی اصولی‌تر و بهتر جلد کتاب کمک می‌کند. به منظور رعایت این اصل کافی است از طرح‌های شلوغ دوری کنید. به خصوص طراحی‌های شلوغی که مانع دیده شدن عنوان کتاب یا پیغام انتقال موضوع و محتوا به مخاطب می‌شوند، بازخورد منفی و نامناسبی در مخاطبان خواهند داشت و در بیشتر موارد مانعی برای جذب مخاطب هستند. به منظور رعایت اصل سادگی می‌توان یک المان را به عنوان المان اصلی و سایر المان‌ها و جزئیات طرح را بسته به موقعیت و اندازه المان اصلی انتخاب کرد. برای مثال اگر المان اصلی و چیزی که قصد جلد توجه مخاطبان با آن را دارید، تصویری مرتبط با موضوع کتاب است که در وسط جلد رویی کتاب قرار می‌گیرد، عنوان و نام نویسنده باید با فونتی متناسب با عکس از نظر رنگ و سایز در بخشی از تصویر قرار داده شود.

۵. دقت به جزئیات جلد

کتاب خوان‌های حرفه‌ای حتی به جزئی‌ترین مسائل هم توجه می‌کنند و با کوچک‌ترین بی‌دقتی کتاب را از لیست مطالعه خود حذف کرده یا انتشارات دیگری را جایگزین انتشارات اول می‌کنند. در طراحی جلد کتاب، دقت به جزئیات جلد به اندازه طرح اصلی اهمیت دارد. یکی از بخش‌هایی که در طراحی جلد کتاب باید به آن توجه کرد، کناره‌های کتاب است. بهتر است کناره‌های کتاب هم با طرحی مشابه جلد رویی یا پشتی طراحی شوند و آن را ساده و بدون طراحی و صرفا با یک رنگ ساده رها نکنید.

ادامه مطلب
چاپ ست اوراق اداری به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

۶. حرفه‌ای طراحی کنید

طراحی آماتور هیچ جذابیتی برای کتاب ندارد. حتی جلد کتاب‌های کودکانه هم باید با نقاشی‌های ساده کودکانه اما به صورت حرفه‌ای طراحی شوند تا کودک در نگاه اول جذب کتاب شده و والدین را برای خرید آن اجبار کند. به عبارت دیگر حرفه‌ای طراحی کنید تا شانس فروش کتاب شما بیشتر شود. بسیاری از طراحان تازه کار یا نویسندگانی که کتاب اول آن‌ها است و هنوز از نوشتن به سود و منفعت مالی نرسیده‌اند، ابتدا به سراغ طرح‌های دیفالت و آماده مانند طرح‌های نرم افزار ورد می‌روند. در حالی‌که این کار کاملا اشتباه است و تاثیری منفی در مخاطبان خواهد گذاشت.

۷. جلد را در مقیاس‌های مختلف در نظر بگیرید

جلد کتاب شناسنامه کتاب شما است و با هر قطعی که چاپ شود ثابت باقی خواهد ماند. ممکن است کتاب شما در چاپ اول با استقبال خوبی مواجه شود و قصد چاپ قطع جیبی آن را داشته باشید یا برای تبلیغ کتاب خود در نمایشگاه کتاب قصد چاپ جلد روی بیلبورد یا بنر را داشته باشید. در هر صورت اگر جلد قابلیت تطبیق‌پذیری با مقیاس‌های مختلف را نداشته باشد، اثری نیز در مخاطب نخواهد گذاشت. به همین دلیل در زمان طراحی باید جلد را در مقیاس‌های مختلف در نظر بگیرید و اطمینان حاصل کنید طرح انتخابی شما برای چاپ با اندازه بزرگ‌تر یا کوچک‌تر مناسب و کاربردی‌ است.

۸. کار با طراح با تجربه

در نهایت کار با طراح با تجربه برای داشتن بهترین جلد کتاب بیشترین کمک را به شما می‌کند. یک طراح با تجربه با تمام اصول طراحی جلد آشنایی دارد و طرحی را برای شما آماده می‌کند که از هر نظر مناسب جلب توجه افرادی باشد که با کتاب شما روبرو می‌شوند.

 

نتیجه گیری

اصول طراحی جلد کتاب از چندین جهت اهمیت دارد که یکی از آن‌ها فروش بیشتر و دیگری تاثیری است که کتاب در مخاطبان خواهد داشت. به منظور طراحی اصولی کتاب کافی است با نکاتی که به این کار کمک می‌کنند آشنایی داشت و این نکات را در طراحی جلد رعایت کرد. همچنین سپردن طراحی به طراحان با تجربه نیز کمک زیادی به طراحی اصولی جلد کتاب می‌کند. با این حال پیش از هر اقدامی در زمینه سفارش طراحی یا چاپ کتاب، ابتدا باید با فرآیند این کار آشنایی داشته باشید و این خدمتی است که توسط مجموعه مجریان به شما ارائه می‌شود. کارشناسان و مشاوران خبره مجموعه ما به تمام سوالات شما در زمینه طراحی جلد کتاب پاسخ خواهند داد. همچنین شما را در زمینه خرید بهترین کتاب بر اساس جلد، به خصوص به عنوان هدیه یاری می‌کنند. در کنار کسب اطلاعات می‌توانید از سایر خدمات مجموعه ما مانند چاپ سررسید تبلیغاتی، آماده‌سازی انواع هدایای تبلیغاتی و ست‌های مدیریتی نیز استفاده کنید. کافی است از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت با ما در تماس باشید.

جهت دریافت خدمات مشاور تبلیغاتی، خدمات دیگر مجموعه مجریان نظیر هدایای تبلیغاتی مانند : خودکار تبلیغاتی، پاوربانک تبلیغاتی، لیوان حرارتی، خرید تقویم رومیزی، خرید سررسید و … می توانید از طریق شماره تلفن های موجود در بخش تماس با ما، با مشاوران و کارشناسان مجموعه مجریان در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول

۱. ضرورت توجه به اصول طراحی جلد کتاب چیست؟

رعایت اصول طراحی جلد کتاب به دلیل تاثیری که جلد در مخاطبین داشته و نقشی که در ماندگاری و فروش کتاب دارد، اهمیت بسیار زیادی دارد.

۲. به منظور جمع‌آوری المان‌ها برای طراحی جلد ماندگار چه روش‌هایی وجود دارد؟

جمع‌آوری المان‌ها برای طراحی جلد ماندگار را می‌توان با بررسی المان‌های موجود در محیط اطراف یا بررسی کتاب‌هایی که قبل‌تر در ژانر کتاب نیازمند طراحی جلد چاپ شده‌اند، انجام داد.

۳. در کتاب‌های ترسناک یا ژانر هایی مانند جنایی طراحی جلد به چه صورت انجام می‌شود؟

طبق اصل مطابقت محتوا با جلد کتاب، در کتاب‌هایی که موضوع آن‌ها جنایی یا ترسناک است از رنگ‌های تیره و تصاویر نامفهوم برای انتقال حس ترس استفاده می‌شود.

۴. اصل سادگی چه اهمیتی در طراحی جلد کتاب دارد؟

اصل سادگی به انتقال بهتر مفهوم و پیام کتاب کمک می‌کند و به واضح بودن بخش‌های اصلی کتاب کمک می‌کند.

 

 

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *