تاریخچه چاپ دیجیتال |چاپخانه مجریان

تاریخچه چاپ دیجیتال + انواع این چاپ + مزایا و معایب

چاپ دیجیتال چیست ؟ در این مقاله قصد داریم به تاریخچه چاپ دیجیتال و سایر کاربرد های این روش چاپی بپردازیم. اما پیش از آن لازم است بدانیم که اولین و قدیمی ترین روش چاپ، چاپ افست بوده است. چاپ افست از جمله روش های چاپی است که در دهه های گذشته به منظور چاپ کتاب و روزنانه مورد استفاده قرار میگرفت. چاپ افست معمولا برای چاپ تصاویر در تیراژ بالا مورد استفاده قرار میگرفت. حتی امروزه نیز از این نوع چاپ برای سفارشاتی با تیراژ بالا استفاده میشود. اما چاپ دیجیتال یک نوع روش چاپ جدید تر محسوب میشود. این روش چاپی معمولا برای سفارشات با تیراژ پایین تر استفاده میشود. در مقاله های قبل درباره ی چاپ افست توضیح داده ایم. در این مقاله قصد داریم به شکل تخصصی تری به توضیح و بررسی چاپ دیجیتال بپردازیم. امیدواریم از مطالعه این مطالب لذت ببرید.

تاریخچه چاپ دیجیتال

همانطور که اشاره کردیم تاریخچه چاپ دیجیتال نسبت به تاریخچه کل صنعت چاپ از قدمت بسیار کمتری برخوردار است. درواقع در اوایل دهه ۱۹۹۰ اولین چاپ های دیجیتال عرضه شد. یعنی پیش از آن چاپ افست و پیش از چاپ افست روش های دیگری برای چاپ وجود داشتند. سپس به مرور زمان و با گسترش علم و فناوری روش هایی چون چاپ دیجیتال و زیر مجموعه های آن وارد دنیای چاپ شدند. هر چقدر صنعت چاپ پیشرفته تر شد، سرعت و کیفیت چاپ نیز افزایش پیدا کرد. چاپ دیجیتال به نوعی نقطه پرش برای صنعت چاپ محسوب میشود. زیرا در این روش تصاویر با کیفیت و با سرعت بسیار زیادی چاپ و تولید میشوند. این دقیقا همان چیزی بود که دنیای چاپ بدان نیاز داشت. اما اینکه دستگاه چاپ دیجیتالی چگونه عمل میکند در بخش های بعدی بدان اشاره خواهد شد.

 

عملکرد چاپ دیجیتال

برای بهتر فهمیدن این نوع چاپ، بیاید هر تصویر را به شکل مجموعه ای پیچیده از فرمول های ریاضی و اعداد در نظر بگیرید. هر تصویر به شکل ماتریکس نقطه ای یا پیکسل قابل ذخیره است که به این فرآیند، فرآیند چاپ کردن میگویند. طی مرحله بعد برای کنترل رسوب تونر، جوهر و یا کنترل قرار گرفتن در مقابل انرژی الکترومغناطیسی برای تولید داده ها استفاده میشود. طی در چاپ دیجیتال معمولا از یک سیستم مدیریت رنگ استفاده میشود. به طوری که تصاویر به همان وضوحی که دیده میشوند چاپ هم میشوند. جالب است بدانید اولین چاپ دیجیتال رنگی در دنیا در سال ۱۹۹۳ در مجله ای به نام ” ایندیگو” شکل گرفت. همین مجله توانست یک شبه باعث تغییر بزرگی در دنیای چاپ شد. به طوری مشتریان توانستند سفارشات خود را از طریق اینترنت با کیفیت بالا و کاملا شحصی انتخاب نمایند. این دستگاه چاپ از شرکت بنی لاندا بود که به عنوان دستگاه فتوکپی پر سرعت تولید شد. این دستگاه در سال ۱۹۷۷ وارد دنیای چاپ شد.

ادامه مطلب
تاثیر طراحی جلد کتاب در افزایش آمار کتاب خوان ها?

مطلب پیشنهادی: چاپ چیست ؟

 

مزایای چاپ دیجیتال

تا اینجا با تاریخچه چاپ دیجیتال آشنا شدیم. در این بخش قصد داریم به مزایای این نوع چاپ بپردازیم.

  • اگر چه هزینه چاپ دیجیتال نسبت به چاپ افست بیشتر است. اما استفاده از این سیستم برای سفازشات در تیراژ پایین به صرفه است. هزینه چاپ صفحات ثابت است یعنی با افزایش تعداد صفحات تغییری نمیکند‌.
  • سرعت چاپ در دستگاه چاپ دیجیتال بسیار زیاد بوده و میتواند یک انتخاب مناسب در شرایط اضطراری باشد.
  • در این سیستم برخلاف سیستم افست امکان تغییر داده ها وجود دارد. یعنی در هر شرایطی میتوانید داده ها را به راحتی تغییر دهید.

برای کار با سیستم دیجیتال بر خلاف سیستم افست نیاز نیست از یک کادر مجرب استفاده کنید. هر کسی میتوانید به راحتی این فرآیند را یاد بگیرد. یعنی این سیستم به تجربه یا توانایی خاصی نیاز ندارد.

 

کاربرد چاپ دیجیتال

تاریخچه چاپ دیجیتال به ما این بینش را میدهد که هرچقدر به سمت دنیای مدرن نزدیک میشویم ابزارآلات بروز تر، کاربردی تر و با کیفیت تر میشوند. در گذشته چاپ به کمک واسطه صورت میگرفت و پس از شروع فرآیند چاپ، هیچ تغییری در داده های چاپ وجود نداشت. اما امروزه با روی کار آمدن چاپ دیجیتال این مشکل حل شده است. طی این سیستم امکان تغییر دادن داده حتی در حین چاپ هم وجود دارد. در چاپ دیجیتال هیچ خبری از پلیت ها نمیباشد. زیرا چاپگر ها به طور مستقیم به کامپیوتر متصل میشوند. از طرفی چاپ دیجیتال در کیفیت بسیار بالایی صورت میگیرد. تولید تصاویر با کیفیت بسیار بالا به کمک چاپ دیجیتال امکان پذیر است‌. این روش چاپی طرح ها و ایده های متنوعی را پیش پای طراح میگذارد. به طوری که دست طراح برای پیاده سازی ایده ها کاملا باز است.

ادامه مطلب
چاپ لوگو روی سررسید تبلیغاتی 1401

 

انواع چاپ دیجیتال

حال که به طور کامل با تاریخچه چاپ دیجیتال آشنا شدیم. در این بخش میخواهیم به انواع چاپ دیجیتال بپردازیم. این نوع چاپ خود دارای انواع مختلفی است. که در ادامه بدان اشاره خواهیم کرد:

  1. چاپ دیجیتال نوری
  2. چاپ تعصید رنگ
  3. چاپ حرارتی
  4. چاپ جوهرافشان
  5. مارکر لیزری
  6. چاپ الکتروفوتوگرافی

بله چاپ دیجیتال به همین نام ختم نمیشود. این روش چاپی دارای انواع مختلفی است که هر کدام دارای عملکرد متفاوتی هستند.

حرف آخر

امیدواریم تا اینجا از مقاله تاریخچه چاپ دیجیتال لذت برده باشید. همه ما میدانیم که چاپ دیجیتال دنیای صنعت چاپ را به طور کل تغییر داد. دستگاه های چاپ نه تنهای باعث پیشرفت صنعت چاپ شد، دیگر صنایع را نیز به طور کامل تغییر داد. چاپ سررسید ، تراکت، چاپ بروشور، بنر، هدیه تبلیغاتی و غیره در این صنعت امکان پذیر است. صنعت پوشاک، خوراک، لوازم خانگی و غیره نیز به کمک چاپگر ها پیشرفت فراوانی داشته اند. امروزه لباس ها به کمک صنعت چاپ در تنوع بالایی تولید و عرضه میشوند. بسته بندی لوازم خانگی نیز به کمک صنعت چاپ دارای رنگ بندی گوناگونی هستند. حتی برروی لوازم خانگی نظیر لیوان، بشقاب و حتی طراحی اوراق اداری امکان چاپ تصاویر وجود دارد. بنابراین میتوان گفت پیشرفت چاپ نه تنها صنعت چاپ را دگرگون کرد، دیگر صنایع را نیز تحت تاثیر خود قرار داد.

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *