ساخت تندیس تبلیغاتی|چاپخانه مجریان

هدف از ساخت تندیس تبلیغاتی چیست؟

هدف از ساخت تندیس تبلیغاتی 

هدف از ساخت تندیس تبلیغاتی چیست ؟ پیش از سخن گفتن از مزایای ساخت تندیس تبلیغاتی شاید بهتر آن باشد که کمی در تاریخ، در این باره جستجو کنیم. واژه‌ی تندیس به معنای پیکره، کالبد و قالب است، گذشتگان ما با هدف یادبود یا به نمایش گذاشتن وجود یک انسان، شیء یا واقعه‌ای، تندیس یا مجسمه‌ی پیکره‌‌ای آن را در میادین مهم شهر‌ها نصب می‌کردند. ساخت تندیس در واقع یادبودی بود برای برزگداشت رویدادی که برای آن جامعه دارای اهمیت بود. هنوز هم تندیس‌ها چنین کارکردی را دارند با این تفاوت‌ که گاهی آن جامعه یک شهر یا کشور را شامل می‌شود و گاهی یک شرکت بزرگ یا یک مجموعه‌ی کوچک را. تندیس‌ها گاهی شبیه به یک کتیبه، نوشته‌ای مهم را در بر می‌گیرند، گاهی مجسمه یا سردیسی هستند برای بزرگداشت یک شخص یا یک اتفاق و گاهی به شکل ویژه‌ای طراحی می‌شوند تا مفهومی را منتقل کنند.

 

تندیس تبلیغاتی چیست؟

شرکت‌ها، ادارات، ارگان‌ها یا کارخانه‌های بسیاری هستند که از طریق طراحی و ساخت تندیس تبلیغاتی تصمیم به معرفی برند خود و افتخارات کسب کرده می‌گیرند. تندیس‌های تبلیغاتی که معمولا به عنوان هدایای تبلیغاتی از طرف شرکت‌ها و ارگان‌ها به افراد یا شرکت‌های مد نظر ارائه می‌گردند، یکی از روش‌های تاثیرگذار در تبلیغات است. اغلب مرسوم است که آرم یا لوگوی شرکت سفارش دهنده، شعار تبلیغاتی آن‌ها و یا افتخارات آن مجموعه بر روی تندیس‌ها حک می‌شود، به همین سبب تمام اطلاعات مهم شرکت سفارش دهنده همواره در برابر چشم شخص یا شرکت دریافت کننده است، و به این جهت بسیار بیش‌تر از دیگر راه‌های تبلیغاتی در یادها می‌ماند، درست شبیه بناهای یادبود گذشتگان، که برای یادآوری و یا در خاطر ماندن ساخته می‌شدند یا لوح‌هایی که به جهت تقدیر و تشکر از فرد یا مجموعه‌ای اهدا می‌شدند.

 

نکات مهم در ساخت تندیس تبلیغاتی 

تندیس‌های تبلیغاتی ابزاری مهم در حوزه‌ی تبلیغات به شمار می‌روند اما چگونگی استفاده از آن مسئله‌ای بسیار حائز اهمیت است. نکته‌ای که هر سفارش دهنده باید بسیار به آن دقت داشته باشد، آن است که طرح اختصاصی و طراحی شده برای شرکت یا مجموعه‌ی او به هیچ عنوان نباید کپی شده از نمونه‌های خارجی باشد، چرا که در آن صورت علاوه بر غیرحرفه‌ای خوانده شدن این عملکرد و بی اعتبار ساختن مجموعه‌ی مورد نظر، استفاده از آن تندیس را در حوزه‌های بین‌الملل برای مجموعه غیر ممکن می‌سازد و حق کپی رایت مسئله‌ایست که آن‌ها را دچار مشکل خواهد کرد.
تندیس‌ها باید به گونه‌ای طراحی شوند که بیانگر مفهوم یا ایده‌ی مد نظر شما باشند، به طور مثال اگر کارفرمایی بخواهد برای تقدیر از برگزیدگان تیم فوتبال مجموعه‌اش تندیسی سفارش دهد، آن تندیس قطعا با تندیسی که برای برترین نویسندگان مجموعه‌ای طراحی می‌شود متفاوت است. پس آنکه یک تندیس بیانگر موضوعی که به سبب آن ساخته شده‌است باشد امری مهم تلقی می‌شود، به علاوه هرچه این مفهوم در سادگی بیان گردد در حالی که نگاهی چند وجهی به ایده‌ی اولیه داشته باشد و تنها از یک جهت آن را بیان نکند تندیسی زیباتر و ماندگارترخواهد بود.
تندیس‌ها باید در طراحی اغلب ساده باشند نه آنقدر پر جزئیات که لوگو یا اطلاعات مهم شرکت سفارش دهنده در کلیت حجم به چشم نیاید.
وزن تندیس نیز بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه برای ساخت تندیس باید این ویژگی را مد نظر داشت که حمل آن باید آسان باشد و از طرفی  باید به گونه‌ای طراحی شود که ایستادگی و تعادل مناسبی بر روی سطوح مختلف اعم از چوب یا شیشه داشته باشد.

ادامه مطلب
محبوب ترین روش های طراحی لوگو در سال 2023

 

هدف از ساخت تندیس تبلیغاتی چیست ؟

این روزها برند‌ها و شرکت‌ها از شیوه‎‌های تبلیغاتی نوین و خلاقانه‌ای برای برندینگ و معرفی مجموعه‌ی خود بهره می‌برند. تندیس‌های تبلیغاتی نیز بخشی از این شیوه‌های نوین هستند که با توجه به مناسبت‌ها( جشن‌ها یا رویداد‌های مهم برای شرکت ) به مخاطبان تعیین شده‌ای اهدا می‌گردند. که به سبب شکیل و تزئینی بودن، در مکان‌هایی قرار می‌گیرند که در معرض دید است و باعث می‌شود که برند شرکت سفارش دهنده مدام به مخاطب یادآوری شود. از این رو بسیار مهم است که تندیس‌ها به مخاطب‌هایی هدفمند اهدا شوند. به طور مثال اگر شما یک شرکت تولید ابزار آلات صنایع دستی هستید، اهدای این تندیس به نمایندگی‌های خودرو آنچنان تاثیر گذار نخواهد بود، چرا که جامعه‌ی هدف شرکت شما، جامعه‌ای که مشتریان شما را شامل می‌شود در این حرفه جای ندارد؛ پس انتخاب مخاطب نیز در تاثیرگذاری این روش نقش به سزایی دارد.

 

چه اطاعاتی باید روی بدنه‌ی تندیس قرار گیرد؟

  • لوگو و نام شرکت.
  • توضیحی کوتاه در معرفی برند.
  • شعار تبلیغاتی.
  • سال تاسیس.
  • افتخارات و نشان های دریافت شده.
  • نام فرد یا شرکت دریافت کننده.

این نکته را باید مد نظر داشته باشیم که طراحی و ساخت تندیس باید به گونه‌ای باشد که محل قرار گیری این اطلاعات بر روی آن لحاظ گردد و در اندازه‌ای باشد که ضمن قرار گیری تمام اطلاعات ملزوم، به نحوی چیدمان دقت شود که نوشته‌های درج شده هم به چشم بیایند و هم خوانا باشند.

 

تندیس‌ها باید از چه جنسی ساخته شوند؟

برای ساخت تندیس‌ از مواد و متریالی گوناگونی استفاده می‌شود. که شاید بتوان آن‌ها را در چند مورد دسته‌بندی کرد:

  • سنگ‌ های متنوع یا مرمر ها از جمله متریال‌هایی هستند که برای سردیس‌ها یا تندیس‌هایی از این دست پرکاربرد هستند
  • چوب از جمله متریال‌های پر مخاطبیست که به دلیل حس نوستالژیکش، اکثر افراد حس خوبی به آن دارند و متریالیست که در اکثر تندیس‌ها به عنوان پایه یا بخشی از تندیس مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • فایبر گلس و پلکسی گلس جزو متریال‌های سبک و ارزانی هستند که این روزها افراد زیاد سراغش را می‌گیرند.
  • شیشه‌ها و کریستال‌ها تقریبا جزو متریال‌های لوکس برای ساخت تندیس هستند که به دلیل درخشان و شفاف بودن قابلیت حک شدن تصاویر متعدد را بر روی خود دارند. البته شیشه‌ها متریالی بسیار شکننده و حساس‌اند که قطعا اهدا و همچنین نگهداری آن را دشوار می‌سازند.
  • فلزات اعم از طلا، نقره، مس، برنز و همینطور آلیاژهای متنوعی مانند برنج در ساخت تندیس‌ها بسیار رایج و پر طرفدارند. چرا که بسیار نمای شکیل و با شکوهی به تندیس می‌بخشند و به سبب درخشان بودن، بسیار جلب نظر می‌کنند.
ادامه مطلب
استفاده از هدایای تبلیغاتی بجای تخفیف در فروشگاه

در کنار آشنایی با مزایا و معایب هرکدام از این متریال‌ها باید بدانیم ترکیب مواد مختلف در یک تندیس نیز اتفاقی‌ست که بسیار پر طرفدار است و دست طراح را برای داشتن بافت‌ها و رنگ‌های متنوع در طراحی و ساخت تندیس باز می‌گذارد. همچنین نوع متریال در انتخاب مشتری نیز تاثیر به سزایی دارد، چرا که هر متریال تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده‌ی تندیس می‌گذارد و سفارش دهنده هنگام انتخاب متریال باید به این نکته نیز توجه داشته‌باشد. در گذشته برای ساخت تندیس‌ها از متریال گچ نیز استفاده می‌کردند اما این روز‌ها از جمله متریالیست که بیشتر برای غالب گیری از آن استفاده می‌شود. توجه به این نکته نیز هم برای سازنده و هم سفارش دهنده ضروریست که به یکسان و یک شکل بودن تندیس‌ها در تکثر و تعداد آن‌ها توجه نشان داده و هرگونه عدم تشابهی را تذکر دهند، چرا که ظرافت و زیبایی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تندیس خوب است.

علاوه براین میتوانید شما میتوانید برای مشاوره جهت دریافت خدمات طراحی جلد کتاب و سایر خدمات طراحی ، با مشاوران مجموعه مجریان ، از طریق شماره تلفن های موجود در سایت، در ارتباط باشید

 

 

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *