انواع طراحی لوگو چیست|چاپخانه مجریان

انواع لوگو حرفه ای – آشنایی با انواع لوگو از دیدگاه طراحی

لوگو چیست ؟ انواع طراحی لوگو چیست ؟ طراحی لوگو از گذشته تا به امروز چه تغییراتی داشته است؟ مزایای آشنایی با شیوه های مختلف طراحی لوگو چیست؟ کدام سبک طراحی لوگو کاربردی‌تر است؟ آیا امکان تلفیق سبک‌های طراحی لوگو وجود دارد؟ پرطرفدارترین سبک طراحی لوگو چیست؟ این سوالات و سوالات مشابه دیگر تنها بخشی از پرسش‌های افرادی هستند که به دنبال آشنایی با انواع لوگو حرفه ای – آشنایی با انواع لوگو از دیدگاه طراحی هستند. در این مطلب از مجریان قصد بررسی این موضوع را داریم و با معرفی انواع روش‌های طراحی لوگو و جزئیات هر کدام شما را بیش از پیش با دنیای جذاب لوگو و برندسازی براساس آن آشنا می‌کنیم، با ما همراه باشید.

انواع طراحی لوگو چیست؟

آیا می‌دانید انواع طراحی لوگو چیست؟ بیشتر ما با مفهوم لوگو آشنا هستیم و حتی بسیاری از نمونه‌های آن را دیده و می‌شناسیم اما مراحل طراحی لوگو و و فرآیند انجام این کار موضوعی است که کمتر با آن آشنایی داریم. بیشتر ما از طراحی لوگو مجموعه اقدامات گرافیکی را تصور می‌کنیم که با استفاده از از نرم افزارهای کامپیوتری انجام شده و روی محصولات مختلف به چاپ می‌رسد. البته این تعریف برای طراحی لوگو اصلاً اشتباه نیست زیرا نهایتاً لوگو ها با استفاده از کامپیوتر و نرم افزارهای مختلف موجود در آن آماده می شوند اما فرآیند اصلی طراحی لوگو که باعث تنوع طرح و مدل لوگوها می شود در هر نوع متفاوت است. به عبارت دیگر سبک‌های طراحی لوگو متفاوت هستند و در هر سبک لوگو با دیدگاهی خاص طراحی می‌شود. تنوع سبک هایی که امکان طراحی لوگو بر اساس آنها وجود دارد بسیار زیاد است اما به طور کل ۹ سبک پایه برای طراحی لوگو وجود دارد و بیشتر انواع لوگوها ترکیب و تغییر یافته این سبک‌های پایه هستند. در ادامه به معرفی انواع طراحی لوگو و سبک‌های مختلف انجام این کار می پردازیم.

۱. طراحی لوگو مونوگرام

اولین سبک طراحی لوگو و پایه اصلی سبک‌های لوگو، طراحی لوگو مونوگرام است. در این سبک طراحی که با نام لتر مارک هم شناخته می‌شود از یک حرف و گاهی تصویر استفاده می‌شود. برای طراحی لوگو به این سبک از نام برند استفاده می‌کنند. این کار به صورت استفاده از حرف اول نام برند، خلاصه حروفی که در اسم یا پیام تجاری برند استفاده می‌شوند یا ترکیب چند حرف اول برند انجام میشود. در نهایت این حروف به شکلی خاص در کنار هم قرار می گیرند و با یک پس زمینه از تصویر یا صرفاً با رنگ و فونت متفاوت لوگو برند را تشکیل می‌دهند. دیدگاه اصلی در طراحی لوگو مونوگرام، سادگی مفهوم لوگو برای همه مشتریان است. در واقع در این سبک طراحی تلاش می‌شود، طرح لوگو به گونه ای انتخاب شود که هر مشتری با هر میزان تخصصی توانایی درک آن را داشته باشد. بسیاری از برندهای معروف این سبک را برای طراحی لوگو خود استفاده می‌کنند که از نمونه‌های آن می‌توان به برند جنرال الکتریک، مک دونالد و هیولت پاکارد یا اچ پی اشاره کرد.

۲. طراحی لوگو تایپوگرافی

سبک بعدی طراحی لوگو که شباهت زیادی به سبک مونوگرام دارد، تایپوگرافی است. در این سبک اسم برند با کمک فونت های آماده و به گونه ای خاص و متفاوت طراحی میشود. هدف از این سبک طراحی معرفی واضح و مشخص برند به مشتریان است. در این سبک از مفهوم خاصی پیروی نمی‌شود و درک لوگو هیچگونه پیچیدگی به خصوصی ندارد. این سبک طراحی لوگو انتخاب اول بیشتر کسب و کار های تازه کار است. بیشتر سازمان هایی که در اول مسیر فروش و معرفی برند خود به مشتریان هستند، با استفاده از این سبک طراحی لوگو نام برند خود را در ذهن مشتریان ماندگار می‌کنند. گوگل و کوکاکولا، دو برند معروفی هستند که از ابتدای تاسیس این نوع طراحی را برای لوگوی خود انتخاب کرده‌اند.

۳. طراحی لوگو ترکیبی

ماهیت لوگو یا نشان‌های ترکیبی از نام آنها مشخص است. این لوگوها ترکیبی از چند آیتم مختلف و عمدتا تصویر و حروف هستند. برای طراحی لوگو ترکیبی ابتدا تصویر لوگو به طور کامل طراحی می‌شود و سپس نوشته لوگو که معمولاً نام برند با فونتی خاص است آماده می‌شود. در مرحله بعد تصویر و متن طراحی شده در کنار هم قرار گرفته و لوگو ترکیبی را تشکیل می‌دهند. برندهای زیادی لوگوی کسب و کار خود را به این صورت طراحی می کنند که از نمونه های آن میتوان برند لاکست یا کینگ برگر را مثال زد. ویژگی این نوع لوگو جذب طیف وسیعی از مشتریان است. بعضی از مشتریان که ارتباط بهتری با تصاویر برقرار می‌کنند، جذب تصویر این لوگو می‌شوند، مشتریانی که درک تصاویر برای آنها مشکل تر است با متن موجود در لوگو ارتباط گرفته و لوگو در ذهن آنها ثبت می‌شود.

۴. طراحی لوگو تصویری

استفاده از تصاویر در طراحی لوگو صرفاً مربوط به سبک ترکیبی نیست و با استفاده از آنها می توان یک سبک اختصاصی طراحی لوگو به نام طراحی لوگو تصویری را ایجاد کرد. در لوگو تصویری از یک تصویر خاص که ممکن است شاخص ترین یا اولین محصول تولیدی یک برند، سمبل یا نشانی مربوط به یک کسب و کار و حتی تصویر گرافیکی باشد، استفاده میشود. انتخاب نوع تصویر در این سبک طراحی لوگو اهمیت زیادی دارد. تصویر باید مفهوم و تا حد امکان ساده باشد. همچنین تصویر باید یک پیام خاص در خود داشته باشد. برای مثال تصویر باید نوع فعالیت برند را نشان دهد یا نشان‌دهنده وجه تمایز برند نسبت به برندهای مشابه باشد. برای مثال در طراحی لوگو یک شرکت کود و محصولات گیاهی به صورت تصویری، می توان از عکس یک جوانه یا گیاهی در حال رشد استفاده کرد. این نوع طراحی لوگو بسیار ساده است و اگر به درستی استفاده شود تاثیر زیادی در جذب مشتریان خواهد داشت. آمارها نشان دهنده این است که ماندگاری لوگوهای سبک تصویری در ذهن مشتریان بیشتر از از دیگر انواع لوگوها است. از شناخته شده‌ترین برندهایی که این نوع لوگو را استفاده می‌کنند می‌توان به کمپانی اپل، توییتر یا مرورگر فایرفاکس اشاره کرد.

ادامه مطلب
ارائه خدمات نمایشگاهی درتهران+انواع خدمات

۵. طراحی لوگو مسکات

سبک طراحی لوگو مسکات یکی از قدیمی ترین سبک‌های طراحی است. در این سبک طراحی به نماد برند جان بخشیده می‌شود. در واقع به منظور انجام طراحی به این سبک، ابتدا یک شخصیت برای برند تعریف می شود و سپس به آن شخصیت مطابق با موضوع و هدف برند، داستانی داده می‌شود. این شخص بر اساس داستانی که به اون نسبت داده می‌شود، برند را به مشتریان معرفی می‌کند. شخصیت طراحی شده برای لوگو صرفا انسان نیست. این شخصیت می تواند حیوان یا شی نیز باشد اما باید تصویر سازی شده باشد و هویتی مطابق با برند به او داده شود. از نمونه‌های معروف لوگو مسکات میتوان به برند چی توز یا کی اف سی اشاره کرد.

۶. طراحی لوگو مینیمال

مینیمال یکی از اصول طراحی لوگو است اما می‌تواند به عنوان سبکی از طراحی به نام طراحی لوگو مینیمال هم استفاده شود، در این سبک طراحی لوگو تلاش می‌شود که همه چیز ساده باشد. در واقع در این طراحی تصاویر و نوشته ها هیچ تزیین یا جزئیات خاصی ندارند و گاهی تنها یک سمبل کوچک آنها را به لوگو تبدیل می کند. این سبک طراحی لوگو را می توان با یک مثال بهتر توضیح داد. برای مثال در لوگو نشنال جئوگرافیک تنها از اسم این مجموعه همراه با یک مستطیل ساده در کنار آن استفاده می‌شود. مفهوم این لوگو احترام به طبیعی بودن همه چیز است و به طبیعت و لزوم حفظ آن به همان شکلی که هست اشاره دارد. البته باید دقت کرد که این سبک طراحی در جای مناسب و به شکل هوشمندانه استفاده شود زیرا لوگویی که بیش از اندازه ساده باشد خیلی زود از ذهن مخاطبین خارج می شود.

۷. طراحی لوگو به سبک سه بعدی

جدیدترین سبک طراحی لوگو که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد طراحی لوگو به سبک سه بعدی است. در این سبک طراحی لوگو مدلسازی می‌شود تا درک آن برای مخاطبان بهتر باشد. لوگو سه بعدی ممکن است هر کدام از لوگوهای گفته شده باشد، تنها کافی است که آن را با نرم افزارهای مخصوص به صورت سه بعدی یا برجسته طراحی کرد. این سبک طراحی جذاب است و بیشتر مجموعه‌های قدیمی لوگوهای خود را با این سبک به روز می‌کنند. از مجموعه‌هایی که جذابیت لوگو خود را با طراحی سه بعدی، دو چندان کرده‌اند فایرفاکس و یونیورسال را می‌توان نام برد.

۸. طراحی لوگو انتزاعی

طراحی لوگو انتزاعی یکی از انواع لوگو تصویری است. در این سبک طراحی لوگو تصویری کاملا متفاوت با مفهوم برند به عنوان آرم و نشان برند شناخته می‌شود. برای مثال لوگو برند آیفون سیب است که کاملا متفاوت با محصولی است که توسط این برند تولید می‌شود. البته لوگو انتزاعی می‌تواند مفاهیمی از برند را هم انتقال دهد. برای مثال توییتر لوگویی شبیه به پرنده آبی رنگ دارد که کاملا انتزاعی است اما مفاهیمی از این برند که انتقال پیام و ارتباط در سطح گسترده است را نشان می‌دهد.

۹. طراحی لوگو امبلم

طراحی لوگو امبلم شباهت زیادی به طراحی لوگو ترکیبی دارد اما لوگو ترکیبی نیست. برخلاف لوگو ترکیبی که هر کدام از آیتم‌ها در آن قابل جداسازی هستند و مفهوم برند را به تنهایی به مشتریان انتقال می‌دهند، آیتم‌های لوگو امبلم به طور مجزا معنا و مفهومی ندارند. در واقع پیام برند با ترکیب تصویر و متن ارسال می‌شود و امکان جداسازی آن‌ها وجود ندارد. از نمونه‌های شناخته شده لوگو امبلم می‌توان به ناسا یا استارباکس اشاره کرد.

 

اهمیت آشنایی با انواع طراحی لوگو

لوگو هویت بصری یک برند است و بیشتر مشتریان برند را با کمک آن می شناسند به همین دلیل طراحی حرفه ای آن اهمیت زیادی دارد. اولین قدم برای طراحی حرفه ای لوگو آشنایی با انواع سبک‌های طراحی لوگو است و این موضوع هم برای مشتری یا کارفرما و هم برای طراحان اهمیت دارد. اهمیت آشنایی با انواع طراحی لوگو برای مشتریان در شناخت راحت‌تر سلیقه خود و انتقال ساده‌تر خواسته و هدف طراحی به طراح است و اهمیت این موضوع برای طراحان، طراحی حرفه‌ای‌تر و انتقال راحت‌تر نکات فنی به مشتریان است. به عبارت دیگر رضایت نهایی از یک لوگو و نتیجه بخش بودن آن زمانی امکان‌پذیر است که هم طراح و هم کارفرما با انواع طراحی لوگو و سبک های مختلف با انجام این کار آشنایی داشته باشند. طبیعتاً زمانی که کارفرما از اطلاعات پایه در مورد لوگو و طراحی آن برخوردار باشد، پیدا کردن یک مجموعه حرفه ای برای انجام کار طراحی لوگو نیز برای او ساده‌تر خواهد شد.

 

در انتخاب سبک مناسب طراحی لوگو باید به چه نکاتی توجه کرد؟

همان‌طور که در پاسخ به سوال انواع طراحی لوگو چیست گفته شد، لوگو هویت بصری یا نشان برند است و اولین چیزی است که از برند در ذهن مخاطبان باقی می‌ماند، به همین دلیل انتخاب آن نیاز به دقت زیادی دارد. یک لوگو اشتباه تمام زحمات برند برای تولید محصول با کیفیت را هدر میدهد و متقابلا یک لوگو مناسب یک برند ناشناخته را به برندی محبوب و به یادماندنی تبدیل می‌کند. همه این موضوعات، اهمیت انتخاب برند مناسب را نشان می‌دهند و در این میان طراحی لوگو مناسب بیشترین نقش را ایفا می‌کند، اما آیا می‌دانید در انتخاب سبک مناسب طراحی لوگو باید به چه نکاتی توجه کرد؟ در ادامه در مورد مهم‌ترین نکاتی که در انتخاب یکی از سبک‌های طراحی از میان انواع مختلف سبک‌ها کمک می‌کند، صحبت خواهیم کرد.

ادامه مطلب
چاپ هدایای تبلیغاتی جدید سال 1401

۱. نوع محصول و ماهیت کسب و کار

نوع محصول و ماهیت کسب و کار اولین موضوعی است که در انتخاب سبک مناسب طراحی لوگو، متناسب با کسب و کار باید به آن توجه کرد. همان‌طور که بارها گفته شد، لوگو یا نشان هویت برند است و هویت برند زمانی از طریق لوگو قابل انتقال است که متناسب با ماهیت آن طراحی شود.

۲. گروه هدف

گروه هدف دیگر موضوعی است که در انتخاب سبک مناسب طراحی لوگو برای کسب و کارها باید به آن توجه داشت. متناسب با نوع محصول و ماهیت کار مجموعه گروه مشتریانی که مجموعه با آن‌ها ارتباط است و در واقع عمده مشتریان مجموعه را تشکیل می‌دهند، متفاوت است. لوگو باید مطابق با درک و سلیقه این گروه طراحی شود. برای مثال طراحی لوگو یک برند اسباب بازی فروشی باید به گونه‌ای باشد که کودکان جذب آن شده و علاوه بر بزرگسالان در ذهن کودک هم جذاب و ماندگار باشد.

۳. بودجه و سلیقه کارفرما

بودجه و سلیقه کارفرما دیگر موضوعی است که در طراحی لوگو باید به آن توجه داشت. هر کارفرما یا مشتری سلیقه خاصی در طراحی لوگو دارد و علاوه بر آن بوجه‌ای برای این کار در نظر دارد که طراحی باید مطابق با آن‌ها انجام شود. به عنوان مثال سبک طراحی سه بعدی پر هزینه‌ترین سبک طراحی لوگو است و در صورتی که بودجه مشتری با آن تطابق نداشته باشد، استفاده از این سبک طراحی منطقی نخواهد بود.

۴. لوگو مجموعه‌های رقیب

شناسایی لوگو مجموعه‌های رقیب و طراحی لوگو به گونه‌ای که با آن‌ها رقابت داشته و نسبت به آن‌ها برتری داشته باشد یکی دیگر از نکاتی است که در انتخاب طراحی لوگو باید به آن توجه داشت. همان اندازه که شباهت به لوگوهای رقیب در طراحی لوگو برای یک برند مناسب نیست و حس تقلید را به مشتریان انتقال می‌دهد، تفاوت بیش از اندازه نیز موجب بی‌اعتمادی مشتری نسبت به آن برند می‌شود.

۵. سبک طراحی روز

در نهایت آخرین نکته‌ای که برای طراحی لوگو و انتخاب سبک مناسب آن باید مورد توجه قرار گیرد، سبک طراحی روز است. برای مثال در چند سال اخیر سبک‌های ترکیبی و سه بعدی جز سبک‌های پرکاربرد برای طراحی لوگو بوده‌اند و بیشتر لوگوهای جدید بر پایه این دو سبک طراحی می‌شوند، در حالیکه کمی قبل از آن سبک طراحی تایپو گرافی سبکی محبوب برای طراحی لوگو بود و بیشتر مجموعه‌ها از آن استفاده می‌کردند.

 

طراحی حرفه‌ای‌ ترین لوگوها در مجریان

برای داشتن یک لوگو حرفه‌ای علاوه بر آشنایی با اصول، مراحل و انواع طراحی لوگو، انتخاب یک مجموعه ماهر طراحی هم اهمیت زیادی دارد. در حال حاضر طراحی حرفه‌ای‌ترین لوگوها در مجریان انجام می‌شود و مشتریان می‌توانند بدون هیچ دغدغه‌ای سفارش خود را در مجموعه ما ثبت کنند. در مجموعه ما تمام خدمات مربوط به طراحی لوگو از انتخاب لوگو مناسب گرفته تا طراحی و اجرای آن برای مشتری زیر نظر ماهرترین تیم گرافیست انجام می‌شود. همچنین مشاورین مجموعه ما برای راهنمایی مشتریان نیز آماده هستند تا مشتریان این امکان را داشته باشند، پیش از ثبت سفارش مشاوره‌های لازم در زمینه طراحی و انتخاب لوگو را دریافت کنند.

 

نتیجه‌گیری

حالا که می‌دانید انواع طراحی لوگو چیست، انتخاب لوگو مناسب کسب و کار برای شما ساده‌تر شده و به عنوان یک طراح در طراحی و ایجاد لوگو حرفه‌ای تر و به عنوان یک کارفرما یا مشتری طراحی لوگو، در انتقال منظور خود به طراح قوی‌تر عمل می‌کنید. البته به عنوان یک مشتری صرفا اطلاع از این موضوع که انواع طراحی لوگو چیست، کافی نبوده و باید با بهترین مجموعه طراحی لوگو هم آشنایی داشته باشید. همان‌طور که گفته شد مجریان با سابقه بالا در زمینه طراحی انواع لوگو یکی از مجموعه‌هایی است که سفارش انواع طراحی لوگو شما را با بهترین کیفیت انجام می‌دهد. برای سفارش طراحی در مجموعه ما کافی است با کارشناسان در تماس باشید.

 

سوالات متداول

۱. انواع طراحی لوگو چیست؟

طراحی لوگو به سبک‌های مختلفی امکان‌پذیر است که از جمله آن‌ها می‌توان به طراحی لوگو انتزاعی، تایپوگرافی، مونوگرام، امبلم، ترکیبی، تصویری، سه بعدی، مسکات و مینیمال اشاره کرد.

۲. در انتخاب سبک طراحی لوگو برای کسب و کارها باید به چه نکاتی توجه کرد؟

ماهیت برند و نوع محصول یا خدمت آن، مشتریان هدف و افرادی که بیشتر با آن سر و کار دارد، بوجه و درخواست مالک برند و وضعیت لوگو در برندهای رقیب از مهم‌ترین نکاتی هستند که در انتخاب سبک طراحی لوگو باید به آن‌ها توجه داشت.

۳. سبک پایه طراحی لوگو کدام است؟

سبک مونوگرام یا لتر مارک، سبک پایه طراحی بیشتر انواع لوگو است.

۴. کدام سبک‌های لوگو ترکیب تصویر و متن هستند؟

در سبک ترکیبی و سبک امبلم از ترکیب اسم و تصویر برای طراحی استفاده می‌شود.

۵. تناسب سبک طراحی لوگو با کسب و کار چه اهمیتی دارد؟

با توجه به اینکه لوگو هویت برند است، در صورت داشتن تناسب میان لوگو و هدف کسب و کار، نشان دادن اهداف سازمان به مشتریان راحت‌تر انجام می‌شود.

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *