طراحی لوگو انتزاعی|چاپخانه مجریان

لوگو انتزاعی چیست و برای چه کسب و کار هایی مناسب است؟

طراحی لوگو انتزاعی چه مراحلی دارد ؟  مزایای طراحی لوگو از نوع انتزاعی چیست؟ لوگو انتزاعی چه ویژگی‌هایی دارد؟ لوگو انتزاعی چند نوع دارد؟ برای طراحی لوگو از نوع انتزاعی چه نرم افزارهایی کاربردی‌تر هستند؟ لوگو انتزاعی مناسب کدام کسب و کارها است؟ این سوالات و بسیاری سوالات دیگر زمانی مطرح می‌شوند که متقاضی طراحی لوگو باشید و انتخاب شما، لوگو انتزاعی باشد. این نوع لوگو گزینه‌ای مناسب برای طراحی و ساخت لوگو خلاقانه است و اگر طراحی آن به صورت اصولی انجام شود لوگویی کاربردی را ایجاد می‌کند. در این مطلب از مجریان قصد معرفی این نوع لوگو را داریم. همچنین به این سوال که لوگو انتزاعی چیست و برای چه کسب و کار هایی مناسب است، پاسخ خواهیم داد، با ما همراه باشید.

طراحی لوگو انتزاعی به چه معنا است؟

طراحی لوگو یکی از موضوعات مهم برای کسب و کارها است. لوگو به عنوان هویت بصری کسب و کار یا برند شناخته می‌شود. هویت بصری چیزی است که بیننده با مشاهده آن یاد برند شما و انواع محصولات و خدماتی که در برند شما ارائه می‌شوند، خواهد افتاد. طراحی لوگو سبک‌ها و روش‌های گوناگونی دارد که یکی از آن‌ها طراحی لوگو انتزاعی است اما آیا می‌دانید که طراحی لوگو انتزاعی به چه معنا است؟ لوگو انتزاعی یکی از سبک‌های طراحی لوگو و جز قدرتمندترین سبک‌های طراحی است. لوگوهایی که با این سبک طراحی می‌شوند از جذابیت ظاهری بیشتری برخورد بوده و بهتر از دیگر انواع لوگو در ذهن مخاطب باقی می‌مانند. در این سبک از رنگ‌های خاص، طرح‌های متفاوت و ایده‌های خلاقانه استفاده می‌شود.

مطلب پیشنهادی: لوگو چیست ؟

ویژگی‌های لوگو انتزاعی

لوگو انتزاعی که امروزه به یکی از پرطرفدارترین سبک‌های طراحی لوگو تبدیل شده است، ویژگی‌های خاصی دارد. از ویژگی‌های لوگو انتزاعی می‌توان به تاثیرگذاری بیشتر آن اشاره کرد. این لوگو به خوبی در ذهن مخاطب باقی می‌ماند و برای کسب و کارهای نوپا که قصد معرفی خود به تعداد انبوهی از مخاطبان را دارند، مناسب‌تر است. در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های لوگو انتزاعی را معرفی خواهیم کرد.

۱. ماندگار و موثر بودن در ذهن مشتری

اولین ویژگی لوگو انتزاعی، ماندگار و موثر بودن در ذهن مشتری است. این موارد که اصلی‌ترین ویژگی‌های لوگو انتزاعی هستند، هدف همه کسب و کارها هستند که با استفاده از آن‌ها جایگاه برند را در ذهن مشتریان ماندگار و ثابت کنند. این ویژگی لوگو انتزاعی کمک می‌کند که تصویر برند همواره در ذهن مخاطب باقی بماند.

۲. برانگیختن کنجکاوی

برانگیختن کنجکاوی ویژگی دیگر طراحی لوگو انتزاعی است. کنجکاوی یکی از مهم‌ترین احساسات انسان و جز مهم‌ترین احساسات بشر است که در موضوع معرفی محصول به مخاطبان، در تبدیل کردن مخاطب به مشتری بسیار تاثیرگذار هستند. ترغیب حس کنجکاوی در مشتریان و استفاده از آن برای فروش محصول به مشتریان، یکی از تکنیک‌های روانشناسی فروش است که در طراحی لوگو انتزاعی به خوبی رعایت می‌شود.

۳. خلاقانه بودن

خلاقانه بودن یکی دیگر از ویژگی‌های لوگو انتزاعی است. با توجه به این که در طراحی لوگوهای به سبک انتزاعی از نظم و دستورالعمل به خصوصی پیروی نمی‌شود، تمام لوگوهای طراحی شده با این سبک خلاقانه هستند. حتی اگر در طراحی لوگو از یک ایده قبلی و از پیش طراحی شده الهام بگیرید و تنها تغییراتی جزئی در لوگو دهید هم امکان طراحی یک لوگو خلاقانه و متفاوت وجود دارد.

۴. به روز بودن

به روز بودن از دیگر ویژگی‌های لوگو انتزاعی است. این لوگو را می‌توان سال‌ها استفاده کرد، در حالی که همیشه به روز و جدید باقی می‌ماند. با توجه به اینکه ماندگاری ویژگی اصلی این لوگو است و تمام لوگوهای انتزاعی خلاقانه و هر لوگو کاملا متفاوت با لوگوی دیگر است، حتی اگر چندین سال هم از یک لوگو به سبک انتزاعی استفاده شود باز هم قدیمی و تکراری نخواهد شد.

۵. تفسیرپذیری

تفسیرپذیری ویژگی دیگر لوگوهای انتزاعی است. این لوگوها بر اساس تعریفی که مشتری از برند خود داشته طراحی می‌شوند و این ویژگی و قابلیت را دارند که مشتریان با هر دیدگاهی آن را تفسیر کنند. در واقع از یک لوگو انتزاعی می‌توان برداشت‌های متفاوتی کرد که در نهایت همه آن‌ها به یک مفهوم که پیغام اصلی برند هستند، می‌رسند.

 

مزایای استفاده از لوگو انتزاعی

مزایای استفاده از لوگو انتزاعی بسیار زیاد است. یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این لوگو امکان به کارگیری آن برای هر کسب و کاری است. همه کسب و کارهای نوپا و جدید می‌توانند این لوگو را به عنوان لوگو اصلی خود انتخاب کنند و کسب و کارهای قدیمی هم این امکان را دارند که با استفاده از این لوگو، دیدگاهی جدید در ذهن مشتریان ایجاد کنند. از دیگر مزایای استفاده از لوگو انتزاعی می‌توان به تطبیق‌پذیری آن اشاره کرد. این مسئله به معنی امکان تغییر لوگو با تغییرات و بروزرسانی کسب و کار است. برای مثال اگر زمینه فعالیت کسب و کار خود را تغییر دهید و قصد نمایش این تغییر در لوگوی خود را داشته باشید، لوگو انتزاعی به راحتی این امکان را برای شما فراهم خواهد کرد.

ادامه مطلب
با هدایای نفیس برای مدیران تبلیغات هدفمندداشته باشید

در کنار مزایای استفاده از لوگو انتزاعی، این سبک طراحی لوگو معایبی هم دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به پیچیده بودن درک لوگو برای بعضی از مشتریان استفاده کرد. در ساده‌ترین حالت این لوگو هم به دلیل استفاده از طرح‌های خاص ممکن است درک لوگو برای بعضی مشتریان دشوار بوده و همه آن‌ها توانایی تشخیص پیام برند را نداشته باشند.

 

روش‌های مختلف طراحی لوگو انتزاعی

در طراحی لوگو به سبک انتزاعی هم مانند دیگر سبک‌های طراحی لوگو از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که هر یک تاثیری در ماندگاری این لوگو در ذهن مخاطبان دارند. انتخاب روش طراحی لوگو به هدف کسب و کار در استفاده از لوگو و محصول یا برندی که لوگو برای آن طراحی می‌شود بستگی دارد اما به طور کل روش‌های مختلف طراحی لوگو انتزاعی را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد.

۱. استفاده از اشکال جامد

اولین روش طراحی لوگو انتزاعی یا اولین عنصری که در طراحی لوگو به سبک انتزاعی می‌توان از آن استفاده کرد، استفاده از اشکال جامد است. اشکال جامد مانند اشکال هندسی یکی از پر کاربردترین آیکون‌ها در طراحی لوگو هستند که در لوگوهای انتزاعی برای ایجاد احساساتی مانند ظرافت و دقت در بیننده استفاده می‌شوند. استفاده از اشکال جامد همچنین به دلیل ماندگار کردن لوگو در ذهن مشتری هم کاربرد دارند. کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که اشکال هندسی را نشناسد و آن‌ها را تشخیص ندهد. همین مسئله موجب می‌شود که یک لوگو طراحی شده به سبک انتزاعی در ذهن مخاطب ماندگاری بیشتری هم داشته باشد.

۲. استفاده از طرح‌های متقارن

استفاده از طرح‌های متقارن دیگر روشی است که برای طراحی لوگوها به سبک انتزاعی می‌توان از آن استفاده کرد. هر چند در لوگو انتزاعی تاکیدی به متقارن بودن اشکال و خطوط نمی‌شود اما طرح‌های متقارن در ایجاد حس تعادل در مشتری و انرژی مثبت در مخاطب تاثیر بیشتری دارند. بیشتر مشتریان با مشاهده یک لوگو که طراحی‌های متقارن دارد، دیدی حرفه‌ای به برند و کسب و کار پیدا می‌کنند.

۳. استفاده از تکنیک تصویرسازی

یکی دیگر از روش‌هایی که برای طراحی لوگو به سبک انتزاعی می‌توان از آن استفاده کرد، استفاده از تکنیک تصویرسازی در طراحی لوگو به این سبک است. این تکنیک کمک می‌کند که مخاطب با دیدن لوگو به فکر فرو رفته و برای درک کردن معنا و مفهومی که لوگو بر اساس آن طراحی شده، شروع به تجزیه و تحلیل ذهنی کند. این تکنیک همچنین هویت بصری برند را بهبود بخشیده و موجب ایجاد یک داستان از برند شما در ذهن مشتری می‌شود تا حتی اگر با هر بار دیدن لوگو، نام برند در خاطر مشتری باقی نماند، تصویر و داستانی که از لوگو در ذهن خود ساخته را به خاطر بیاورد.

۴. استفاده از تکنیک ترکیبی

مانند تمام سبک‌های طراحی لوگو، در طراحی به سبک انتزاعی هم این امکان وجود دارد که با استفاده از تکنیک ترکیبی، چند عنصر یا روش طراحی این لوگو را در کنار هم داشت و اثرگذاری لوگو را بیشتر کرد. برای مثال می‌توان تکنیک طرح‌های متقارن را در کنار اشکال هندسی و جامد را با هم استفاده کرد و از این طریق لوگویی متفاوت و البته جذاب‌تر ایجاد کرد.

 

اصول طراحی لوگو انتزاعی

به طور کل در طراحی لوگو، اصول طراحی مهم‌ترین بخش کار را تشکیل می‌دهند. اصول طراحی لوگو موضوعی هستند که اگر به درستی رعایت شوند، کیفیت و نمایش لوگو برای مخاطبان را بهبود می‌بخشند. از مهم‌ترین اصول طراحی لوگو انتزاعی می‌توان به مواردی که در ادامه خواهیم گفت، اشاره کرد.

۱. انتخاب طرح ساده

انتخاب طرح ساده اولین و مهم‌ترین اصل در طراحی لوگو به سبک انتزاعی است. این موضوع در همه سبک‌های طراحی لوگو تاکید می‌شود و در لوگو انتزاعی که به دلیل اضافه شدن آیتم‌ها تا پایان طراحی، طرح نهایی پیچیده می‌شود، این مسئله اهمیت بیشتری دارد. بهتر است ابتدا یک طرح ساده را برای لوگو انتخاب کرد و سپس با اضافه کردن جزئیات به مرور آن را به طرحی انتزاعی و پیچیده تبدیل کرد. طرح اولیه می‌تواند به شدت ساده باشد، تا حدی که حتی می‌توان یک شکل هندسی را به عنوان طرح اولیه انتخاب کرد.

۲. انتخاب طرح با ارزش

هر چند ماندگار شدن یک لوگو در ذهن مخاطبان به موضوعات مختلفی بستگی دارد اما در بیشتر موارد، انتخاب طرح با ارزش است که باعث ماندگاری لوگو می‌شود. در واقع زمانی که مخاطب احساس کند لوگوی شما یک ویژگی متفاوت با دیگر لوگوها دارد که آن را از برندهای رقیب متمایز می‌کند، تلاش بیشتری برای یادسپاری لوگو شما برای استفاده‌های بعدی می‌کند.

۳. تحقیق در مورد برند

یکی دیگر از اصول طراحی لوگو به سبک انتزاعی که در دیگر سبک‌های طراحی هم توجه به آن الزامی است، تحقیق در مورد برند است. تا زمانی که ندانید قصد طراحی لوگو برای چه کسب و کاری را دارید و لوگو را با چه هدفی ایجاد می‌کنید، امکان هویت بخشی به برند با استفاده از لوگو وجود نخواهد داشت. تحقیق در مورد برند را می‌توانید با مسائلی مانند تاریخچه برند، مهم‌ترین محصول آن، گران‌ترین محصول برند و بسیاری موارد مشابه دیگر آغاز کنید.

ادامه مطلب
چگونه از سررسید استفاده کنیم تا یک برنامه ریزی درست داشته باشیم؟

۴. دقت به تطبیق‌پذیری طرح

دقت به تطبیق‌پذیری طرح اصلی بعدی در طراحی لوگو انتزاعی است. در مزایای لوگوی انتزاعی گفته شد که این لوگو قابلیت تطبیق خود با تغییرات برند را دارد اما تطبیق‌پذیری تنها درباره این موضوع نیست. یکی دیگر از نکاتی که در تطبیق‌پذیری لوگو انتزاعی اهمیت داشته و باید به آن توجه کرد، قابلیت تغییر لوگو در هر پلتفرم و حفظ کیفیت حین تغییر است. برای مثال ممکن است قصد چاپ لوگو خود روی یک جاسوئیچی را داشته باشید و برای تبلیغ بهتر همان لوگو را روی یک بیلبورد چاپ کنید. لوگو باید به گونه‌ای باشد که در هر دو محصول  با کیفیت و به بهترین شکل نمایش داده شود.

۵. انتخاب رنگ مناسب برای طرح

انتخاب رنگ مناسب برای طرح و لوگو آخرین اصلی است که در طراحی لوگو به سبک انتزاعی باید به آن توجه داشت. انتخاب رنگ را می‌توانید بر اساس محصول برند خود، گروه مخاطبان و سلیقه اکثریت آن‌ها و لوگو رقبا انجام دهید. همچنین با ترکیب چند رنگ می‌توانید رنگی جدید خلق کرده و آن را در لوگو انتزاعی خود استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: اصول طراحی لوگو

لوگو انتزاعی مناسب کدام کسب و کارهاست؟

یکی از سوالات مهمی که در زمینه طراحی و استفاده از لوگو انتزاعی مطرح می‌شود و دغدغه بیشتر مشتریانی است که به این سبک طراحی علاقه دارند این است که لوگو انتزاعی مناسب کدام کسب و کارهاست؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که استفاده از این سبک لوگو محدودیت خاصی ندارد و همه کسب و کارها با هر زمینه یا حوزه فعالیتی این امکان را دارند که از سبک انتزاعی در طراحی خود استفاده کنند. تنها موضوعی که باید به آن توجه کرد این نکته می‌باشد که ممکن است لوگو انتزاعی به عنوان لوگو اول کسب و کارهایی که به تازگی وارد بازار رقابت شده و محصولات خود را به بازار عرضه‌ کرده‌اند، کمی پیچیده باشد و پیام برند را به خوبی انتقال ندهد. در نتیجه بهتر است در طراحی اولین لوگو از لوگویی ساده‌تر استفاده کرد و به مرور آن را به لوگو انتزاعی تبدیل کرد. در واقع کسب و کارهای شناخته شده که به دنبال معرفی خود با شیوه‌ای متفاوت هستند، بهترین مشتری این نوع لوگو می‌باشند.

 

برترین نمونه‌ها از لوگو انتزاعی

شاید لوگو انتزاعی لوگویی به ظاهر جدید باشد اما جالب است بدانید که کسب و کارهای معروف، قدیمی و بزرگی از این سبک طراحی لوگو استفاده می‌کنند که از نمونه‌های آن می‌توان به لوگو موفق هواپیمایی هما، شرکت خودروسازی سایپا و بانک صادرات در ایران و لوگو برندهای معروفی مانند اپل، نایک یا پلی استیشن در دنیا اشاره کرد.

 

خدمات مجریان در زمینه طراحی لوگو انتزاعی

طراحی لوگو انتزاعی امروزه توسط بیشتر مجموعه‌های طراحی لوگو انجام می‌شود که مجریان هم یکی از آن‌ها است. از خدمات مجریان در زمینه طراحی لوگو انتزاعی می‌توان به مشاوره کامل پیش از شروع فرآیند طراحی اشاره کرد. مشاورین مجموعه ما قبل از شروع طراحی در زمینه محصول یا برند شما تحقیق می‌کنند و تمام اطلاعات لازم برای طراحی لوگو متناسب با نیاز و سلیقه را از شما دریافت می‌کنند. سپس با اطلاعات به دست آمده و با استفاده از نرم افزارهای حرفه‌ای بهترین و زیباترین نوع لوگو انتزاعی با تمام ویژگی‌های بالا را طراحی می‌کنند. همچنین نهایی کردن طرح لوگو توسط طراحان ما، زمانی انجام می‌شود که لوگو مورد تایید شما باشد. همچنین مجریان در زمینه انتخاب و خرید هدایای تبلیغاتی نفیس نظیر : پاوربانک تبلیغاتی، خودکار تبلیغاتی، ست مدریتی زنانه ، لیوان حرارتی و … نیز خدمات ارائه می دهد . برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه سفارش و فرآیند طراحی لوگو و همچنین سایر فعالیت های تبلیغاتی ، می‌توانید از طریق شماره‌های تماس موجود در سایت با ما در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول

۱. لوگوی انتزاعی چیست؟

لوگوهای انتزاعی مفاهیم و احساسات متعدد را در یک نماد بیان می کنند و آنها را به انتخابی محبوب برای برندهایی تبدیل می کند که حرف های زیادی برای گفتن دارند. این آرم‌ها می‌توانند شامل نمادها، اشکال، الگوها یا تصاویری باشند که پیام برند را با استفاده از تصاویر غیر تحت اللفظی منتقل می‌کنند.

۲. علامت انتزاعی چیست؟

علامت انتزاعی نوع خاصی از لوگو تصویری است. به جای اینکه یک تصویر قابل تشخیص باشد، (مانند یک سیب یا یک پرنده) یک فرم هندسی انتزاعی است که تجارت شما را نشان می دهد.

۳. سبک طراحی انتزاعی چیست؟

طراحی انتزاعی از زبان شکل، فرم، رنگ و نشانه های اشاره ای برای خلق اثری استفاده می کند که سعی در به تصویر کشیدن واقعیت بصری دقیق ندارد. در واقع، «انتزاعی» خود به معنای «برداشتن یا جدا کردن چیزی از چیز دیگر» است.

۴. چرا به آن انتزاعی می گویند؟

به طور کلی، کلمه “انتزاعی” مفهوم “برداشته شده از” را منتقل می کند. هم با ایده یک انتزاع علمی که شامل خلاصه ای از نکات برگرفته از متن پیش از آن است و هم با ایده یک نقاشی انتزاعی که اغلب نمایش نمادین ایده هایی است که هنرمند الهام گرفته است، مطابقت دارد.

۵. پنج عنصر هنر انتزاعی چیست؟

تمام هنرها عمدتاً از عناصری تشکیل شده است که می توان آنها را انتزاعی نامید :

عناصر فرم، رنگ، خط، لحن و بافت.

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *