طراحی جلد کتاب خلاقانه|چاپخانه مجریان

طراحی جلد کتاب خلاقانه چگونه انجام می شود ؟

طراحی جلد کتاب خلاقانه چیست ؟

طراحی جلد کتاب خلاقانه یکی از مواردی است که توجه افراد را به سوی خود جلب میکند . هنگامی که برای خرید یک کتاب به کتاب فروشی میرویم، بسیاری از کتاب‌ ها را اطراف خود میبینیم که انتخاب را برای ما سخت و مشکل میسازد. در این صورت است که اهمیت طراحی جلد کتابی که زیبا و خاص باشد، مشخص میشود.

چند نکته مهم در ارتباط با طراحی جلد کتاب وجود دارد تا بتوانید یک کتاب عالی را طراحی کنید که مخاطب وادار به خرید آن شود و به صفحات داخلی، توجهی نکند. بعضی از نویسندگان فکر می‌کنند که در طراحی کتاب، طراحی صفحات آن با مهم تر است. ولی در حال حاضر، جلد کتاب بیشتر از طراحی صفحات جلب توجه افراد می‌شود و قضاوت مشتری در مورد یک کتاب، طبق جلد آن می‌باشد.

در صورتی که طراحی جلد کتاب خلاقانه و همچنین صفحات آن، با این هدف باشد که چاپ صورت گیرد، باید به نکات مهم در این باره توجه کرد. در نظر گرفتن رزولوشن و وضوح تصاویر بسیار مهم است. موقعی که از یک تصویر با حجم پایین استفاده می‌شود، اگر که تصویر را بزرگ کنیم، از کیفیت آن کم می‌شود. اگر میخواهید کتاب را به صورت آنلاین منتشر نمایید، موقع طراحی کتاب، کیفیت آن، باید حتما برای چاپ، مناسب باشد. انتخاب رنگ ‌ها نیز بسیار اهمیت دارند، حتما قبل از تعداد بالا، یک نسخه را به صورت آزمایشی چاپ کنید و طراحی آن را کنترل کنید .

 

حتما با برند پیش بروید:

یعنی این که اگر برای یک برند کار می کنید و کتابی که روی جلد آن کار می کنید، متعلق به یک مجموعه آثار است، یا کتاب های قبلی مولف از نظر بصری هویتی برای خود دارند، آن وقت آزادی عمل تان از نظر هنری تا حدی محدودیت می یابد. اما میتوانید برای تمرکز توجه تان، ایده‌ ای پیدا کنید . این گونه، برای شروع آزادی عمل بیشتری دارید و در این صورت میتوانید چند طرح بزنید. البته تلاش نکنید که کارهایتان تفاوت داشته باشند.

ادامه مطلب
مزایای استفاده از خودکار تبلیغاتی در تبلیغات

 

از نکات کلیدی استفاده کنید:

اگر نویسنده هستید، به تلاش زیادی نیاز ندارید، اما اگر مشغول طراحی جلد کتاب خلاقانه هستید، لازم است نه فقط از ژانر، بلکه از برخی ایده های اصلی، نمادها و انرژی کار مطلع باشید و بدانید چه مواردی نا مربوط هستند. با اینکار متوجه می شوید که بهتر است از چه نوع  رنگ ‌ها و چه نشانه‌ هایی استفاده کنید. به عبارت دیگر، کتاب را بخوانید، یا اگر وقت تان محدود است، از ناشر و یا نویسنده بخواهید خلاصه ‌ای از جزئیات را در اختیار تان قرار دهد.

یکی از روش های جالب توجه در طراحی جلد یک کتاب، برجسته نمودن یک عنصر می‌باشد تا هم بیننده به آن تمرکز کند و هم بر کل طرح تاثیر گذارد. با انجام این کار، طرح بزرگ و عالی را ارائه میدهید که سریعاً به چشم مخاطب می‌آید و او را در انتخاب کتاب، مطمئن تر میکند. این عنصر برجسته، می‌تواند عکس، حروف، مکان و یا نماد باشد. در این مورد باید سایر عناصر را نیز در نظر قرار دهید که جلد کتاب به تایپ گرافی یا افزودن تصویر دیگری نیاز دارد یا خیر .

مطلب پیشنهادی: طراحی جلد کتاب چیست ؟ 

 

اطلاعات اصلی و مهم را بار گذاری کنید:

می خواهید جلد کتابی که طراحی می کنید شامل چه مواردی باشد ؟

شاید بتوانید با کوچک کردن و تغییر فونت های نوشته ها، مطالب زیادی را روی جلد بنویسید اما نیازی به این همه اطلاعات نیست. تنها بعضی ویژگی های اصلی هستند که باید در  طراحی جلد کتاب خلاقانه در نظر گرفته شوند.

 

المان های طراحی اصلی در جلد کتاب :

  • عنوان :

    پیداست که عنوان کتاب مهم ترین چیزی است که باید در طرح جلد بیاید. و حتما باید تمرکز هم روی آن باشد.

  • نویسنده :

    فرقی نمی کند کتابی که در حال طراحی کردن جلد آن هستید، نویسنده اش کودکی خلاق است یا عضوی از نویسندگان، به هر حال باید نام نویسنده بر روی جلد کتاب یا اگر نشد، دیگر روی عطف جلد بخورد.

هدف اصلی ایجاد یک طراحی جلد کتاب خلاقانه ، ایجاد اولین تأثیر خوب بر روی کسی است که کتاب را میبیند. به یاد داشته باشید که جلد کتاب اولین چیزی است که مشتریان به آن توجه میکنند . اما چه چیزی یک جلد کتاب تأثیرگذار ایجاد میکند! یکی از ویژگی ‌های یک پوشش کتاب خوب این است که می‌تواند عناصر اصلی داستان را به اشتراک بگذارد. در بهترین حالت، جلد کتاب خواننده را وادار به باز کردن کتاب برای خواندن چند صفحه اول میکند.

یک ویژگی عالی دیگر یک جلد کتاب خوب این است که  ساده اما شیک باشد. طراحی باید با استفاده منحصر به فرد از رنگ‌ ها، تصاویر و دیگر عناصر برجسته باشد؛ اما ظاهر کلی جلد باید ساده باشد تا بینندگان بتوانند پیام خود را بلافاصله در اولین نگاه دریافت کنند. در این نوشته ابتدا به چندین کتاب فارسی میپردازیم و در ادامه کتاب ‌های خارجی را از لحاظ طرح جلد خلاقانه کتاب بررسی میکنیم :

مهم ترین نکته ای  که باید بدانید این است که نباید از رنگ های مختلف، زیاد استفاده کنید.

 

نکته آخر

تا همین اواخر اکثر آدم ها از مزایای طراحی روی جلد کتاب مطلع نبودند. برای اینکه کتابی به چاپ برسد، همچنان به کار تیمی خوب و خفن در بخش های ناشر، ادیتور، تولید و بازاریابی نیاز است. امروزه به کمک اینترنت میتوان بسیاری از مشکلات را به صورت آنلاین حل کرد، مخصوصا بخش پیدا کردن ایده برای طراحی جلد کتاب خلاقانه را. اگر مولف یا ناشری هستید که در تمامی مراحل کار از ابتدا تا زمانی که کتاب در قفسه های فروشگاه ‌ها جای گیرد، حاضر هستید میتوانید بخش طراحی جلد کتاب خلاقانه را نیز خودتان انجام دهید .شما میتوانید برای سفارش خدمات طراحی جلد کتاب و یا انتخاب هدایای تبلیغاتی نفیس و لوکس ، خرید ماسک سه بعدی و همچنین برای قیمت سررسید ۱۴۰۲ و دیگر خدمات تبلیغاتی، و همچنین خدمات طراحی لوگو ، جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از طریق شماره تلفن های موجود در بخش تماس با ما، با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *