روانشناسی رنگ در طراحی بسته بندی, طراحی بسته بندی

روانشناسی رنگ در طراحی بسته بندی و تاثیر آن در فروش محصولات

روانشناسی رنگ در طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی چیست ؟ روانشناسی رنگ در طراحی بسته بندی ؛ روانشناسی به طور کلی همانطور که از اسمش پیداست به شناخت هرآنچه به روان ربط دارد می پردازد. برای این منظور سلسله اقداماتی صورت می گیرد که در نهایت مشکل یا وضعیت روان یک شخص مشخص می گردد. در کنار روانشناسی یک شخص، اثر روانی یک موضوع بر روان نیز در این دسته موضوعات قرار می گیرد. بررسی اثرات موضوعاتی همچون رنگ و… که بصورت مستقیم بر حالت روحی و روانی افراد اثر می گذارد.در این نوشتار سعی کرده ایم اثر روانشناسی رنگ در طراحی مخصوصا طراحی بسته بندی را مورد واکاوی قرار دهیم تا ببینیم که اولا استفاده از رنگ چه اثراتی دارد و ثانیا اثر هرکدام از رنگ ها بطور خاص چه اثراتی می‌تواند بر روح وروان افراد و مهم تر مخاطبین یک برند داشته باشد تا با شناسایی این اثرات، سعی در استفاده از رنگ هایی بشود که بار روانی مثبتی بر مخاطب داشته باشند و موجب افزایش فروش محصولات گردد. طراحی بسته بندی محصولات به این نحو است که یک بخش مهم آن به نوع برش ها دیواره تشکیل دهنده بسته بندی مربوط می شود که نکته آن این است که سعی می گردد هم یک ابعاد و شکل زیبایی طراحی گردد و هم نحوه استفاده از آن راحت باشد. از سویی دیگر، سبک طراحی و طرح های روی بسته بندی بهمراه رنگ های استفاده شده مطرح است که چگونه بتوان هم محتوایی که در طرح بسته بندی لحاظ می گردد مبهم نباشد و هم رنگ های استفاده شده متناسب با برند، زیبا و امروزی باشد تا بتواند مخاطب را جذب کند.

مطلب پیشنهادی: اصول طراحی بسته بندی

ادامه مطلب
هدایا در تبلیغات چگونه موثر هستند؟ + انواع هدایای نفیس تبلیغاتی

روانشناسی رنگ چیست ؟

رنگ ها طیف وسیعی دارند و هر کدام از رنگ ها ویژگی های روانشناسی منحصر به خود. با این اوصاف استفاده از هر رنگ خاص در هر مکان می تواند معنی متفاوت و منحصر به فردی داشته باشد. برای مثال در روانشناسی رنگ در طراحی بسته بندی یا در صنعت چاپ بسته بندی که در دل یک چاپخانه اتفاق می افتد، توجه به رنگی که استفاده می کنید بسیار اهمیت پیدا می کند.چون هر رنگ می تواند اثر و بار روانی خاص خود را داشته باشد و مثلا اگر شما به مخاطبان برند خود توجه‌ ای نکرده باشید و صرفا بدون هیچ دلیلی یک رنگ و چه بسا یک رنگ اصطلاحا جیغ را انتخاب کرده باشید، احتمالا باید منتظر بازخورد های بد مخاطبان خود باشید. به صورت کلی رنگ هایی که در روانشناسی رنگ ها مورد بررسی قرار می گیرند شامل رنگ هایی می باشند که در زیر ارائه می گردد:

  • رنگ آبی
  • رنگ سفید
  • رنگ خرمایی مایل به قرمز
  • رنگ سرخ
  • رنگ ارغوانی
  • رنگ صورتی
  • رنگ زرد
  • رنگ نارنجی
  • رنگ پرتقالی
  • رنگ قهوه ای
  • رنگ فیروزه ای
  • رنگ خاکستری
  • رنگ خردلی
  • رنگ سیاه

اینها تنها مواردی از جمیع رنگ ها می باشد که جزو پر تکرار ترین ها هستند به همین منظور این لیست را قرار دادیم. می توان با مراجعه به هر کدام از این موارد جزئیات فراوانی از توضیحات تخصصی هر کدام را مشاهد کرد.

نقش رنگ در طراحی بسته بندی

امروزه نقش هنر بسته بندی چنان اهمیت یافته است که بسیاری از برند ها بخش زیادی از تمرکز خود را پس از بخش طراحی محصول و بهبود کیفیت محصول، به طراحی بسته بندی متناسب با برند و نیاز مخاطب اختصاص می دهند. اینکار از این رو است که به تجربه ثابت شده که اگر محصولی بسته بندی مناسب و شکیلی داشته باشد به مراتب شانس فروش بیشتری خواهد داشت نسبت به آن حالتی که یا بسته بندی نداشته باشد یا بسته بندی زیبایی نداشته باشد. حتما برای خودتان هم پیش آمده که در هنگام خرید یک محصول، اولین نقطه تماس شما با محصول بسته‌ بندی آن است و هر چقدر توضیحات روی بسته بندی خوانا، خلاصه و شکیل باشد و همچنین طرح و رنگ های استفاده شده جذاب باشد، شما رغبت بیشتری به خرید آن کالا دارید تا اینکه یک کالایی که حتی به لحاظ فنی کیفیت خوبی داشته باشد اما بسته بندی مناسبی نداشته باشد.

ادامه مطلب
چگونه میتوان یک طراح حرفه ای کارت ویزیت پیدا کرد

بررسی روانشناسی رنگ در طراحی بسته بندی

خب اجازه بدهید مبحث روانشناسی رنگ در طراحی بسته بندی را نیز بر مبنای چند رنگ از رنگ های محبوب در روانشناسی رنگ ها پیش ببریم.

  • روانشناسی رنگ آبی در طراحی بسته بندی

اگر برند شما محصولی لوکس و در سطح قیمتی بالایی تولید می کند می توانید از رنگ آبی با تنالیته های مختلف بهره ببرید. یکی از این طیف ها رنگ آبی زیبایی هست که به رنگ آبی درباری نیز معروف است. به این دلیل که به خاطر ابهتی که در دل خود دارد اغلب در طراحی های درباری نیز به کرات از این رنگ استفاده شده است. پس اگر مخاطبینی با این نوع شخصیت دارید سعی کنید از رنگ آبی در طراحی بسته بندی محصولات خود نهایت بهره را ببرید.

  • روانشناسی رنگ سفید

برای استفاده از این رنگ، بیشتر جنبه روانی پاگیزگی، سلامت، زیبایی را القا می کند. به این معنی که اگر برندی هستید که در حوزه سلامت فعالیت دارید، قطعا یکی از رنگ های مناسب برند شما، رنگ سفید خواهد بود.

  • روانشناسی رنگ طلایی

از کلیت رنگ طلایی مشخص است که اگر محصولی لوکس تولید می کنید یا خدمات خود را به جامعه هدفی با سطح درآمد بالا ارائه می کنید، می توانید به سمت استفاده از رنگ های طلایی و یا ترکیبی از رنگ طلایی و رنگ های دیگر استفاده کنید که معمولا ترکیب رنگ طلایی و مشکی بسیار شکیل خواهد بود.

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *