کاربرد انواع سررسید|چاپخانه مجریان

کاربرد انواع سررسید ۱۴۰۲ و نکات مهم سالنامه براساس اندازه آن

کاربرد انواع سررسید

سررسید چیست ؟ کاربرد انواع سررسید ۱۴۰۲ و نکات مهم سالنامه براساس اندازه آن کدامند؟ امروزه با توجه به سبک زندگی که داریم، اهمیت برنامه‌ریزی و استفاده بهینه از زمان به یک امر ضروری مبدل شده است. یکی از ابزارهایی که می‌تواند در این امر ما را یاری دهد، استفاده از سررسید برای ثبت امور روزمره زندگی‌مان است. سررسید یا سالنامه درواقع نوعی دفتر یادداشت تاریخ‌دار است. سررسیدها در انواع مختلفی، حاوی اطلاعاتی از روزهای تاریخی و مهم از گذشته تا حال جوامع هستند. هرساله چاپ سررسید برای استفاده تبلیغاتی توسط بسیاری از نهادها، شرکت‌ها، مشاغل آزاد و انواع کسب‌وکارها صورت می‌پذیرد. درواقع باتوجه به نوع کسب‌وکار می‌توان اطلاعات عمومی، آماری یا موضوعات تخصصی را در صفحات سررسید طراحی و چاپ کرد. چاپ سررسیدهای دستیار، ورزشی، مهندسی و دیگر انواع آن در سراسر جهان بسیار مرسوم است. سررسید از هدایای تبلیغاتی بسیار کاربردی محسوب می‌شوند که مورد استفاده روزانه عموم قرار می‌گیرند.

همان‌طور که به این نکته واقفید، سررسید یک نوع تبلیغات خاموش است. امروزه انواع سررسید مختلفی تولید و چاپ می‌شوند که یا به‌صورت تبلیغاتی از طرف شرکت‌ها و ادارات هستند یا به عنوان هدیه آغاز سال نو به افراد ارائه می‌شوند. هم‌چنین نوع دیگری از این سررسیدهای تاریخ‌دار در مطبوعاتی‌ها و کتاب فروشی‌ها عرضه می‌شوند. چنانچه جهت تبلیغات کسب‌وکارتان به دنبال چاپ انواع سررسید هستید، ابتدا باید مشخص نمایید که تا چه میزان بودجه برای این کار درنظر گرفته‌اید. هم‌چنین هدف تبلیغاتی‌ شما چیست؟ ما در مقاله کاربرد انواع سررسید ۱۴۰۲ و نکات مهم سالنامه براساس اندازه آن شما را با این ابزار تبلیغاتی آشنا خواهیم کرد. در ادامه به شرح انواع سررسیدها از لحاظ قطع و اندازه خواهیم پرداخت. پس جهت آشنایی با کاربرد انواع سررسید ۱۴۰۲ با ما در وب‌سایت مجریان همراه باشید.

فهسرت مطالب در این مقاله:

  • سررسید چیست؟
  • معرفی انواع سررسید و کاربردشان
  • انواع سررسید براساس اندازه
  • اقسام سررسید براساس جنس جلد
  • انواع سررسید از نظر نوع صحافی
  • اقسام سالنامه بر حسب نوع کاغذ
  • انواع سررسید از نظر محتوای داخلی
  • اقسام سررسید از نظر طراحی داخلی
  • نتیجه‌گیری

سررسید چیست؟

جهت رسیدن به سوال بالا، می‌توان چنین عنوان کرد سررسید یک هدیه تبلیغاتی بسیار پربازدید است که امروزه عموم افراد از آن استفاده می‌کنند . معمولاً سررسیدها پیش از شروع سال برای اهداف تبلیغاتی سال جدید چاپ و آماده می‌شوند. همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، اغلب نهادها و شرکت‌ها جهت آشنایی سایرین با خدمات و کسب‌وکارشان، از این روش استفاده می‌کنند.

سررسید یا سالنامه به دو نوع عمومی و اختصاصی طراحی و چاپ می‌شوند. درواقع سررسید عمومی از طراحی متفاوتی برخوردار نیست و فقط نام شرکت مدنظر را نمایش می‌گذارد. امّا سررسید اختصاصی باتوجه نوع به کسب‌وکار شما طراحی می‌شود. مهم‌ترین عامل که موجب محبوبیت این روش تبلیغاتی شده، استفاده این سررسیدها در طول یک سال است. چنانچه سررسید شما از طراحی خاص و مناسبی برخوردار باشد، افراد از آن در تمام طول سال استفاده می‌کنند.

معرفی انواع سررسید و کاربردشان

درواقع سررسیدها طبق معیارهای از قبیل اندازه، جنس جلد و کاغذ، طراحی داخلی و نوع صحافی که دارند، دسته‌بندی می‌شوند.

  • اندازه
  • جنس جلد
  • از نظر صحافی
  • جنس کاغذ
  • از نظر محتوای داخلی
  • طراحی داخلی

در ادامه مقاله کاربرد انواع سررسید ۱۴۰۲ و نکات مهم سالنامه براساس اندازه آن به تفصیل هرکدام از آن‌ها را شرح خواهیم داد.

انواع سررسید براساس اندازه

از نظر سایز و اندازه می‌توان هر نوع سررسید را بنابر سفارش چاپ و طراحی کرد. امّا به‌طور معمول سررسیدها در قطع و اندازه‌های مشخص و استانداردی چاپ می‌شوند. از رایج‌ترین اندازه‌های سررسید موجود در بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وزیری: در سایز ۲۴×۱۷ سانتی‌متر
  • رقعی: در اندازه ۲۱×۱۵ سانتی‌متر
  • رحلی (مدیران): رحلی بزرگ در سایز ۳۴×۲۴ سانتی‌متر، رحلی کوچک ۲۱×۲۹.۷ سانتی‌متر
  • جیبی: سایز یک هشتم که رایج‌ترین آن‌ها ۱۰×۱۵ سانتی‌متر و سایز تقریبی ۱۰.۵×۱۴.۸ سانتی‌متر است.
  • پالتویی: در سایز ۱۷×۱۲ سانتی‌متر، پالتویی بلند در اندازه ۱۳×۲۲ سانتی‌متر
  • خشتی: در سایز مربعی ۲۱×۲۱، ۱۶×۱۶ یا ۱۷×۱۷ سانتی‌متر
  • اروپایی: در اندازه ۲۱×۱۳ سانتی‌متر
ادامه مطلب
مزایای پاوربانک در تبلیغات چیست ؟ هدیه تبلیغاتی موثر برای بازاریابی

 

اقسام سررسید براساس جنس جلد

نخستین نگاه به یک سررسید درست همانند هر هدیه تبلیغاتی دیگر تاثیر بسزایی در  جذب مخاطب دارد. به‌همین دلیل ضرورت دارد که جلد سررسید جذاب، شکیل و هم‌چنین باکیفیت باشد. در ادامه انواع جلد سررسید را خدمت شما مخاطبین محترم مجریان شرح خواهیم داد:

  • سررسید با جلد سلفون

درواقع از متداول‌ترین انواع جلدها برای سررسید در بازار است. برگه طراحی شده روی کاغذ گلاسه چاپ و به‌واسطه روکش سلفون کیفیت و زیبایی سررسید را دوچندان می‌کند. هم‌چنین جلدهای سلفونی از امکان چاپ تمام رنگی یا همان چهار رنگ برخوردار هستند. در سررسید سلفون امکان استفاده از خدمات چاپ طلاکوب یا یووی روی جلد آن نیز وجود دارد.

  • سررسید با جلد جیر

پارچه‌های جیر با هر رنگ با کیفیت‌های متفاوتی در بازار یافت می‌شوند. درواقع بسته به نوع کسب‌وکار، بودجه و رنگ سازمانی می‌تواند بسیار متوع باشد. جلدهای جیر قابلیت چاپ عکس را ندارند، امّا با چاپ طلاکوب و یا اضافه نمودن پلاک، می‌توان جلوه‌ای خاص به آن‌ها بخشید. درواقع از مهم‌ترین روش‌های حک لیزر روی جنس جیر باید به استفاده از لیزر اشاره کرد.

  • سررسید با جلد چرم

درواقع یکی از پرطرفدارترین و شیک‌ترین انواع جلد برای سررسید استفاده از چرم طبیعی و مصنوعی است. این جلدها به‌خاطر عمر بالا و زیبایی خاصی که دارند، بین مشتریان از نحبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند. هم‌چنین سررسیدهای چرم به‌واسطه چاپ طلاکوب و یا پلاک بسیار جلوه زیبایی دارند. برای مشتریانی که علاقه به سادگی در طراحی جلد سررسید دارند، امکان درج پلاک وجود دارد که زیبایی آن را بسیار زیاد می کند. این سررسید درواقع یکی از انواع سررسید لاکچری در بازار محسوب می‌شود.

  • سررسید با جلد گالینگور

گالینگور درواقع یک پوشش از جنس پی‌وی‌سی است که مقاومت بالایی دارد. چاپ طلاکوب از رایج‌ترین نوع چاپ بر روی این نوع سررسید است که علاوه بر آن، چاپ داغکوب و سیلک هم در طراحی آن‌ها به کار برده می‌شود. گالینگور از بافت‌های متنوع و رنگ‌بندی بالایی برخوردار است و این تنوع رنگ و طرح در صد فروش و طرفداران آن را بسیار بالا برده است. ذکر این نکته ضرورت دارد که بیشترین کاربرد جلد گالینگور در چاپ سررسیدهای نفیس و اختصاصی است.

  • سررسید با جلد ترمو

ترمو درواقع نوعی چرم مصنوعی بوده با این تفاوت که جنس جلد ترمو از چرم مصنوعی کمی نازک‌تر است، اما کیفیت بالاتری دارد. همچنین قیمت ترمو نیز نسبت به چرم مصنوعی بیشتر است. تفاوت عمده ترمو و چرم مصنوعی در این است که ترمو نسبت به حرارت واکنش نشان داده و تغییر رنگ می دهد. از همین قابلیت جهت درج لوگو به صورت داغکوب روی جلد ترمو استفاده می شود. ظاهر این مذل سررسید بسیار زیبا و شکیل است و از آن می‌توان در ست مدیریتی سررسیددار استفاده کرد.

 

انواع سررسید از نظر نوع صحافی

صحافی سررسیدها باهدف حفظ استحکام، عمر بیشتر و هم‌چنین زیبایی آن‌ها صورت می‌پذیرد. جهت این کار از صحافی‌های متفاوتی برای داخل جلد این سررسیدها استفاده می‌شود که بسته به نوع کاربرد و سلیقه باهم تفاوت دارند. انواع سررسید از نظر نوع صحافی عبارتند از:

  • دوخت
  • سیمی یا فنری
  • کلاسوری
  • چسب

 

تفاوت سررسیدها از نظر فرم صحافی

  • فرم عمودی :

    نوعی فرم صحافی است که در بازار بسیار رایج‌تر بوده و از سمت راست یا چپ باز می‌شود. درواقع راست یا چپ باز شدن سررسید را می‌توان برای ایرانی یا خارجی بودن آن دانست. اصولاً تمام سررسیدها سال‌های هجری شمسی از سمت راست باز می‌شوند.

  • فرم افقی :

    این نوع از سررسیدها، درواقع سالنامه‌هایی هستند که از بالا باز صحافی می‌شود، طوری که باید از قسمت پایین آن را باز کرده و ورق بزنیم. این فرم صحافی بیشتر برای سررسیدهای دیواری و رومیزی اکاربرد دارند.

 

اقسام سالنامه بر حسب نوع کاغذ

جنس کاغذ می‌تواند طبق نظر سفارش‌دهنده و بودجه مدنظر شما متفاوت باشد. سررسیدها را براساس نوع کاغذ به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

  1. کاغذهای تحریر سفید
  2. کاغذ کرم

کاغذ کرم بیشتر برای سررسیدهای لاکچری مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع این نوع از کاغذها، اغلب قیمت بیشتری نسبت به کاغذهای تحریر سفید دارند. کاغذ کرم علاوه بر زیبایی خواندن مطالب از روی آن، چشم را دیرتر و کمتر خسته می‌کند. جنس کاغذ سفید معمولی یا همان نوع تحریری، کاهی، روغنی و گاهی اوقات گلاسه تولید و چاپ می‌شوند.

 

انواع سررسید از نظر محتوای داخلی

درواقع محتوای داخلی سررسیدها می‌تواند موارد مختلفی را شامل شوذ. ساده‌ترین موردی که در بیشتر سررسیدها دیده می‌شود ثبت رویدادها و مناسبت‌های رسمی کشور است. امّا برخی از مواقع طبق درخواست سفارش‌دهنده سررسیدها با اشعار سعدی و حافظ، جایی جهت ثبت شماره تلفن، جدول برنامه‌ریزی، جملات انگیزشی، یا ضرب‌المثل و مواردی از این دست طراحی و چاپ می‌شوند. علاوه بر موارد مذکور، گاهی اوقات سررسیدها برای مقاصد و کار سازمانی تهیه و چاپ می‌شوند. به موجب این امر شاید این سررسیدها از خصوصیات متمایزی برخوردار باشند. مثلاً یکی از انواع سررسیدها که شاید کمتر دیده شود، سالنامه‌های چند ساله هستند. درواقع این نوع از سررسیدها جهت کارهای پروژه‌ای طراحی و چاپ می‌شوند که معمولاً زمان انجام کارها و برنامه‌ریزی‌ها بیشتر از یک سال زمان می‌برد. سررسیدهای دانش آموزی که از طرف مؤسسات آموزشی طراحی و چاپ می‌شوند. این سررسیدها از جدول زمان‌بندی برخوردارند و یا دارای محلی جهت ثبت نکات ضروری درسی هستند.

 

اقسام سررسید از نظر طراحی داخلی

درواقع سررسیدها از نظر طراحی داخلی هم با هم تفاوت دارند که براساس موارد زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  • روزانه : این نوع سررسیدها می‌تواند به‌صورت پنج شنبه و جمعه جدا یا با هم چاپ شود.
  • دو روزه : سررسید دو روز هفته به‌صورت زیر هم یا ستونی در یک صفحه جای می‌گیرد.
  • هفتگی : در این نوع از سررسیدها به‌صورت هر هفته در یک صفحه طراحی می‌شود.
  • ماهانه : این سررسیدها اصولاً در تقویم‌های دیواری یا رومیزی کاربرد دارند.
  • دستیار : در این نوع سررسید هر هفته در یک صفحه است. در انتهای سررسید دستیار تعدادی برگه یادداشت هم قرار گرفته است.

 

نتیجه‌گیری

سررسید یا سالنامه به دفتر چاپ شده‌ای اطلاق می‌شود که حاوی اطلاعات تقویمی درباره روزهای یک سال است. معمولاً سررسیدها اطلاعاتی درباره رویدادها و مناسبت‌های ملی و جهانی، حوادث و مواردی از این دست را در خود دارند. باتوجه به نوع، کاربرد و مخاطبان محصول، سررسید شامل اطلاعاتی مختصر و مفید مانند اطلاعات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی هم هستند. امروزه سررسیدهای متنوعی با اسامی و موضوعات مختلفی در بازار چاپ و عرضه می‌شود که سررسیدهای مهندسی، تاریخی، گردشگری، مذهبی، ورزشی و مواردی از این دست تقسیم می‌شوند. ما در این مقاله با شما خاطبین محترم به بررسیسررسید ۱۴۰۲ و انواع آن از لحاظ جنس کاغذ، صحافی، اندازه و مداردی از این قبیل پرداختیم. امید است مقاله کاربرد انواع سررسید ۱۴۰۲ و نکات مهم سالنامه براساس اندازه آن مورد توجه شما مخاطبین محترم قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه مقاله نظرات و تجارب شخص خود را در این زمینه با ما در وب‌سایت مجریان به اشترک بگذارید.

 

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *