چاپ بسته بندی محصول, طراحی بسته بندی, چاپ بسته بندی

چاپ بسته بندی محصول چیست ؟

چاپ و بسته بندی محصول چیست؟

وقتی به فروشگاه یا مغازه ای مراجعه می کنیم، بدون آن که متوجه باشیم فکر می کنیم که صرفا برای خرید محصول رفتیم و محصولاتی را خریداری کردیم. اما همه چیز به خرید خود محصول خلاصه نمی شود. در کنار آن عوامل دیگری نیز وجود دارد که باعث می شود ما نسبت به محصولی شوق بیشتری داشته باشیم و نظرمان را جلب کند. می توان به تبلیغات، بسته بندی ، طراحی بسته بندی و چاپ روی بسته بندی اشاره کرد. هر کدام از این مسائل جز شاخه های مهم تولید و عرضه محصول می باشد و به سادگی نمی توان از کنار آن ها گذشت. این موضوعات عواملی هستند که در خرید ما بسیار تاثیرگذارند. در واقع به جای اینکه خودآگاه به بسته بندی فکر کنیم ناخودآگاه روی تصمیم ما اثر خیلی زیادی می گذارند. بسته بندی محصولات عامل بسیار مهمی است که نقش کلیدی در فروش و بازاریابی محصول دارد و تقریبا هر سازمانی چه کوچک و چه بزرگ باید برای این مساله وقت بگذارد و به بهترین شکل آن را طراحی کند و به چاپ برساند. بسته بندی در تمام محصولات مهم است چه بسته بندی مواد غذایی باشد، چه بسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتی. تمام محصولات وقتی به فروشگاه ها و مغازه ها می رسند بسته بندی منحصر به فرد خود را دارد. حالا چاپ و بسته بندی محصولات چیست و چرا تا این حد اهمیت دارد. در این مقاله می خواهیم در ارتباط با بسته بندی و چاپ محصولات توضیح دهیم و از اهمیت آن در ارتقای فروش کسب و کار و تبلیغات آن صحبت کنیم.

چاپ و بسته بندی محصول چیست:

به صورت کلی بسته بندی و چاپ را می توان از همین صحبت اولیه متوجه شد. اگر دقت کنیم محصولات همیشه داخل یک بسته بندی مخصوص قرار می گیرند و چاپی روی این بسته بندی ها وجود دارد. پس خیلی ساده همان چیزی که ما در نگاه اولیه از محصول دریافت می کنیم بسته بندی و چاپ محصولات است. مثلا برای خرید شیر به مغازه سر کوچه‌ی خود مراجعه می کنیم. درب یخچال را باز می کنیم و شیر مدنظر را برمیداریم. آن شیر داخل بسته بندی‌ای قرار دارد چه شیشه ای باشد و چه در پاکت قرار بگیرد. هر چیزی که محصول داخل آن باشد بسته بندی است و طراحی هایی که روی بسته بندی درج شده اند در واقع به وسیله‌ چاپ انجام می شود. این تعریف خیلی ساده‌ی این سوال است که چاپ و بسته بندی محصول چیست. در ادامه می خواهیم با جزئیات بیشتر چاپ و بسته بندی را به صورت مجزا تعریف کنیم تا کارکرد آن را بهتر متوجه بشویم. در قدم اول به سراغ بسته بندی محصول می رویم.

ادامه مطلب
معرفی شرکت های برتر خدمات نمایشگاهی در ایران

 

بسته بندی محصول چیست ؟

بسته بندی محصولات تنوع بالایی دارند و به دسته بندی های متفاوتی تقسیم می شوند. هر بسته بندی متناسب با دسته‌ی تولید آن طراحی می شود و استانداردهای مخصوص خود را دارد. اما به صورت کلی بسته بندی را در سه شکل تعریف می کنند.

  • بسته بندی بیرونی:

بسته بندی بیرونی محصول همان بسته بندی‌ای است که در مغازه ها و فروشگاه ها محصول به وسیله‌ی آن دیده می شود و در انبار داخل یک کارتون قرار می گیرد. این بسته بندی بیرونی با توجه به جنس و محتوای هر دسته ای از محصول متفاوت می باشد. مثلا در بسته بندی لوازم آرایشی بهداشتی بسته بندی با اقلام خوراکی بسیار متفاوت می باشد. برای لوازم آرایشی بهداشتی ما سه مرحله بسته بندی داریم و در خیلی از اقلام خوراکی ما فقط یک بسته بندی برای محصول داریم. که بسته بندی خود محصول محسوب می شود. اما وقتی یک شامپو یا یک مرطوب کننده دست و صورت را خریداری می کنیم محصول را ابتدا در بسته بندی اولیه یا بسته بندی بیرونی محصول می بینیم.

  • بسته بندی داخلی محصول:

بسته بندی داخلی محصول همان محفظه ای است که محصول را نگه می‌ دارد. این مورد نیز عموما برای تمام محصولات مد نظر نمی باشد. محصولاتی مانند محصولات آرایشی بهداشتی، عطر، یا محصولاتی که عموما به صورت مایع یا پودر و کرم تولید می شوند این بسته بندی داخلی را نیز دارند. این بسته بندی علاوه بر زیبایی به استحکام و کیفیت محصول نیز اضافه می کند.

  • بسته بندی خود محصول:

برای اینکه بتوانیم موضوع بسته بندی و چاپ محصول چیست را جواب بدهیم، این مورد مهم ترین بخش محسوب می شود. چرا که هم چاپ و هم بسته بندی محصول در این مرحله بسیار مهم می باشد. این بسته بندی و چاپ تا مدت ها در کنار مشتری می ماند تا محصول به پایان برسد. در واقع بسته بندی خود محصول آن محفظه‌ی تیوب مانندی است که مایع یا کرم را داخل خود نگه می دارد. این بسته بندی عموما در تمام محصولاتی که در دسته های مختلف تولید می شوند وجود دارد. چه محصولات خوراکی، چه آرایشی بهداشتی، چه محصولاتی مانند روغن ماشین و … تمام این محصولات از اجناسی مانند پلاستیک استفاده می کنند تا محصول را داخل خود نگه دارند. عموما روی این بسته بندی اطلاعات مهم محصول و نحوه‌ی استفاده از آن درج شده است.

ادامه مطلب
طراحی و چاپ تقویم سفارشی

 

چاپ محصول چیست ؟

در ارتباط با قسمت اول سوال چاپ و بسته بندی محصول چیست. باید توضیح دهیم که بسته بندی محصول بسیار با چاپ رابطه‌ی مهمی دارند. در واقع بعد از اینکه شکل و فرم و مدل بسته بندی طراحی شد نوبت به چاپ روی بسته بندی می رسد. تمام تولید کنندگان محصول از بسته بندی برای رساندن اطلاعات و تبلیغ محصول خود استفاده می کنند. یک بسته بندی ساده را از بسته بندی اولیه تا بسته بندی خود محصول در نظر بگیرید. روی بسته بندی اولیه محصول اطلاعات مهمی مانند اطلاعات محصول اسم برند طریقه مصرف مواد تشکیل دهنده نوشته شده است. اطلاعات خود برند مانند لوگو، نشانه، شماره تماس و آدرس نیز روی بسته بندی بیرونی محصول درج می شود. تمام این اطلاعات بوسیله‌ی طراحی جذاب و شفافی انجام می گیرد تا مخاطب بتواند به سادگی با محصول ارتباط برقرار کند و در بازار رقابتی حال حاضر چشم مخاطب را درگیر کند. اما تنها طراحی بسته بندی نیست که مساله‌ی بسیار مهمی می باشد. کیفیت چاپ و انتخاب چاپ مناسب نیز مساله مهم دیگری می باشد که هر تولید کننده و وارد کننده ای باید به آن توجه کند. چرا که هر بسته بندی با توجه به اجناسی که داخل آن استفاده می شود، نیاز به چاپ مخصوص خود دارد. عموما ارگان های مختلف برای چاپ بسته بندی سراغ معتبر ترین و با کیفیت ترین چاپخانه های حال حاضر می روند تا کیفیت طراحی و بسته بندی محصول آن ها بالا بماند. چاپ و بسته بندی دو بازوی مهم برای بازاریابی و فروش بیشتر یک سازمان محسوب می شوند. چاپ و بسته بندی چیست جز راه های ارتباط موثر سازمان با مخاطب مورد نظر خود.

مطلب پیشنهادی: روش های چاپ و بسته بندی

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *