روانشناسی رنگ در طراحی لوگو| چاپخانه مجریان

بررسی نقش رنگ ها در طراحی لوگو؛زبان و مفهوم رنگ ها

لوگو چیست ؟ روانشناسی رنگ در طراحی لوگو به چه معناست؟ اهمیت استفاده اصولی از رنگ‌ها در لوگو چیست؟ در انتخاب رنگ‌ها برای یک لوگو باید به چه نکاتی دقت کرد؟ دقت به انتخاب رنگ‌های مناسب در طراحی لوگو چه مزایایی دارد؟ رنگ‌ها نقش زیادی در ماندگاری یک لوگو در ذهن مشتریان دارند تا جایی که لوگوی بعضی برندها صرفا به دلیل رنگ خاص آن‌ها شناخته شده است. دقت به روانشناسی رنگ در طراحی لوگو یکی از موضوعات مهم به خصوص برای کسب و کارهای نوپا است که قصد معرفی برند خود به مشتریان را دارند. به دلیل اهمیت روانشناسی رنگ‌ها در طراحی لوگو و لزوم آشنایی با آن جهت انتخاب رنگ مناسب لوگو، در این مطلب از چاپخانه مجریان قصد بررسی نقش رنگ ها در طراحی لوگو؛ زبان و مفهوم رنگ‌ ها را داریم، با ما همراه باشید.

روانشناسی رنگ در طراحی لوگو چه اهمیتی دارد؟

رنگ یکی از اصلی‌ترین محرک‌هایی است که ذهن انسان به آن پاسخ می‌دهد. رنگ در محصولات، تصاویر و نوشته‌ها اولین چیزی است که نظر بیننده را جلب می‌کند و اولین مشخصه‌ای است که در تعریف یک محصول بیان می‌شود. برای همه ما پیش آمده که در یادآوری جزئیات یک تصویر ابتدا رنگ آن را به یاد آورده و سپس به بررسی بقیه جزئیات و یادآوری آن‌ها بپردازیم. با این تعاریف می‌توان گفت که رنگ در هر چیزی اهمیت دارد. طبق علم روانشناسی رنگ تاثیر زیادی در روحیات انسان‌ها دارد. رنگ باعث جلب توجه به یک وسیله یا نماد شده و اعتماد مخاطبین را به آن جلب می‌کند. به همین دلیل در طراحی لوگو توصیه می‌شود که به اثر رنگ‌ها بر مخاطبین و به عبارتی روانشناسی رنگ‌ها توجه کرد. برای اینکه دقیقا بدانید روانشناسی رنگ در طراحی لوگو چه اهمیتی دارد، ابتدا باید با تاثیر هر کدام از رنگ‌های مختلف در روحیات مخاطبین آشنایی داشته باشید.

 

 

تاثیر رنگ‌های مختلف در طراحی لوگو

همان‌طور که گفته شد برای آشنایی با اهمیت انتخاب رنگ و توجه به روانشناسی رنگ در طراحی لوگو ابتدا نیاز است که با تاثیر رنگ‌های مختلف در طراحی لوگو آشنا باشید. رنگ‌ها به طور کل به سه دسته یا طیف مختلف تقسیم می‌شوند. طیف یا دسته اول، دسته رنگ‌های گرم هستند که شناخته شده‌ترین آن‌ها رنگ قرمز است. رنگ‌های سرد دسته بعدی رنگ‌ها هستند که آبی و سبز محبوب‌ترین موارد میان آن‌ها هستند و در نهایت رنگ‌های خنثی یا سفید، خاکستری یا مشکی جز رنگ‌هایی هستند که بیشترین کاربرد در صنایع مختلف به خصوص طراحی لوگو را دارند.

  • اثر رنگ‌های گرم در طراحی لوگو

اولین دسته از رنگ‌ها رنگ‌های گرم هستند. رنگ‌های گرم شامل طیف قرمز و زرد و رنگ‌های وابسته یا ترکیبی با آن‌ها هستند. طبق روانشناسی، اثر رنگ‌های گرم در طراحی لوگو به عنوان محرک بسیار زیاد است. این رنگ‌ها سیستم عصبی را تحریک می‌کنند و باعث تشدید انواع احساسات می‌شوند. هیجان، انرژی، عشق و حتی خشم و عصبانیت از جمله احساساتی هستند که با مشاهده رنگ‌های گرم در یک لوگو در مخاطبین ایجاد می‌شوند.

اثر رنگ‌های گرم در طراحی لوگو همان‌طور که از اسم آن‌ها مشخص است گرمابخشی و ایجاد صمیمیت در مخاطب است. این موضوع با افزایش ضربان قلب و جلب توجه بیشتر این رنگ‌ها در لوگو اتفاق می‌افتد. جالب است بدانید استفاده از رنگ‌های گرم در طراحی لوگو حتی باعث نوسان در ضربان قلب و بالا بردن سرعت تنفس هم می‌شود.

  • اثر رنگ‌های سرد در لوگو

دسته‌بندی دیگر رنگ‌ها مربوط به رنگ‌های سرد است. این رنگ‌ها که بیشتر در طیف سبز و آبی هستند، تاثیر کاملا مخالف رنگ‌های گرم را دارند. از اثر رنگ‌های سرد در لوگو می‌توان به ایجاد احساس آرامش در مخاطب اشاره کرد. افزایش خونسردی، کاهش دغدغه‌ها و توجه بیشتر به محصول به دلیل حس آرامش ایجاد شده، از مهم‌ترین تاثیرات رنگ‌های سرد در طراحی لوگو هستند. رنگ‌های سرد همچنین در جلب اعتماد مشتریان و مخاطبین هم تاثیر زیادی دارند. بسیاری از ما با دیدن رنگ سبز یک محصول ناخودآگاه با اطمینان بیشتری برای خرید آن اقدام می‌کنیم که این موضوع به دلیل اعتمادی است که این رنگ در ذهن ایجاد می‌کند.

  • اثر رنگ‌های خنثی در لوگو

اثر رنگ‌های خنثی در لوگو هم نباید نادیده گرفته شود. این رنگ‌ها که اصلی‌ترین آن‌ها سفید و مشکی و دیگر ترکیبات این دو رنگ است، تاثیر خاصی در بیننده ایجاد نمی‌کنند. همان‌طور که از اسم این رنگ‌ها مشخص است، این رنگ‌ها از نظر ایجاد احساسات و تشویق مخاطب به توجه کردن، وضعیتی خنثی ندارند. در مواردی ممکن است رنگ‌های خنثی آرامش‌بخش هم باشند اما استفاده بیش از اندازه آن‌ها در لوگو ممکن است نتیجه عکس داشته و باعث بی‌تفاوتی مخاطبان به لوگوی طراحی شده، گردند.

 

 

روانشناسی انواع رنگ‌های پر کاربرد در طراحی لوگو

دنیای رنگ‌ها تنوع بسیار زیادی دارد. هر کدام از سه دسته رنگ‌های گرم، سرد و خنثی به تنهایی شامل صدها رنگ مختلف هستند و ترکیب آن‌ها با یکدیگر هم طیف وسیعی از رنگ‌ها را ایجاد می‌کند. در میان انواع مختلف رنگ‌ها اما بعضی موارد پر کاربرد تر هستند. به خصوص در موضوع طراحی لوگو استفاده از چند رنگ معمولا بیشتر از دیگر رنگ‌ها است. روانشناسی انواع رنگ‌های پر کاربرد در طراحی لوگو متفاوت است و هر کدام از آن‌ها تاثیر به خصوصی در مشتریان و مخاطبین دارند. آشنایی با انواع مختلف رنگ‌های پر کاربرد و روانشناسی آن‌ها یکی از موضوعات مهم قبل از اقدام به سفارش طراحی لوگو و انتخاب رنگ بندی آن است.

ادامه مطلب
سفارش تقویم رومیزی 1402

۱.  روانشناسی رنگ قرمز

یکی از پرکاربردترین رنگ‌ها در طراحی لوگو رنگ قرمز است که آن را می‌توان در بسیاری از لوگو‌های معروف و شناخته شده مانند وب سایت یوتیوب، شرکت تولید فیلم والت دیزنی، پوما، شرکت موتورولا، برند ساعت سوئیس، تویوتا و کوکالا مشاهده کرد. این رنگ تحریک‌کننده حس ماجراجویی در افراد است، بنابراین تاثیر زیادی در جذب مشتریان به یک برند دارد. طبق روانشناسی رنگ قرمز، این رنگ باعث ایجاد هیجان ناشی از ترشح آدرنالین می‌شود و توجه به لوگو را چند برابر می‌کند. معمولا به افرادی که قصد معرفی لوگوی خود به مشتریان جدید دارند، توصیه می‌شود که از لوگوهای قرمز استفاده کنند. البته باید دقت کرد که این رنگ در مواردی موجب کم حوصلگی هم می‌شود، بنابراین استفاده از آن به تنهایی برای طراحی لوگو چندان کاربردی نیست.

۲. روانشناسی رنگ آبی

در روانشناسی رنگ آبی آمده که این رنگ باعث ایجاد آرامش، اطمینان، آزادی، آسودگی و وفاداری می‌شود. مشاهده این رنگ اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد و در افزایش اقتدار هم موثر است. معروف‌ترین برندهایی که با رنگ آبی به مشتریان خود معرفی شده‌اند، شرکت خودروسازی بی ام دبلیو و پیام رسان تلگرام هستند. آبی نیز مانند رنگ قرمز یکی از پرطرفدارترین انواع رنگ‌ها برای طراحی لوگو است. طراحی لوگو با این رنگ تمام مفاهیم گفته شده را به دنبال خواهد داشت. آبی یادآور رنگ آب و دریا است، بنابراین استفاده از آن در لوگوی استخرها و سایر برندهایی که با آن سروکار دارند، الزامی است.

۳. روانشناسی رنگ زرد

یکی از رنگ‌های محبوب که کاربرد آن در طراحی لوگو نسبت به رنگ آبی یا قرمز کمتر است اما اهمیت زیادی دارد، رنگ زرد است. در روانشناسی رنگ زرد آمده که این رنگ باعث القای حس خوش‌بینی به مشتریال می‌شود. این رنگ باید محتاطانه استفاده شود، زیرا به کارگیری بیش از اندازه آن موجب ایجاد حس بی‌قراری یا ترس در مخاطب می‌شود. معروف‌ترین مجموعه‌ای که در طراحی لوگوی خود از رنگ زرد استفاده کرده، مجموعه‌های مک دونالد و فراری هستند.

۴. روانشناسی رنگ بنفش

بنفش هم یکی از رنگ‌های جذاب برای استفاده در طراحی لوگو است و آشنایی با روانشناسی و اثرگذاری آن در مخاطبین به اندازه‌ رنگ‌هایی که تا اینجا معرفی کردیم اهمیت دارد. طبق روانشناسی رنگ بنفش، این رنگ موجب افزایش حس قدرت و جاه‌طلبی در افراد می‌شود. این رنگ همچنین ممکن است نمادی از توانگری یا عرفان هم باشد. بیشتر تولیدکنندگان محصولات ضدپیری یا محصولات آرایشی به دلیل اثری که این محصولات در زیبایی و افزایش اعتماد به نفس دارند، رنگ بنفش را برای محصولات و لوگوی خود انتخاب می‌کنند. این رنگ آنقدر خاص و زیبا است که به رنگ هنرمندان هم شهرت دارد. معروف‌ترین لوگو با رنگ بنفش، لوگوی موتور جستجوی یاهو است. همچنین پیامرسان یاهو و مجموعه مانستر را هم می‌توان به عنوان مصرف کنندگان شناخته شده این رنگ در لوگو معرفی کرد.

۵. روانشناسی رنگ سبز

با توجه به روانشناسی رنگ سبز، استفاده از این رنگ هم در طراحی لوگو بسیار کاربردی است. رنگ سبز هم جز رنگ‌های پرکاربرد در طراحی لوگو است و در لوگوی بیشتر مجموعه‌های معروف و بزرگ مانند استارباکس یا واتساپ از آن استفاده می‌شود. رنگ سبز باعث ایجاد حس اعتماد می‌شود بنابراین با استفاده از آن در لوگوی خود ناخودآگاه مخاطب را برای خرید از مجموعه خود ترغیب می‌کند. آرامش و ارزش از دیگر احساساتی است که با تماشای رنگ سبز در مخاطبین القا می‌شود. رنگ سبز تداعی‌گر طبیعت است و طبیعت هم نشانه‌ای از پاکی و سلامت، به همین دلیل لوگوهایی که این رنگ را دارا هستند هم ما را به یاد طبیعت و سلامت می‌اندزاند. استفاده از این رنگ در محصولات مرتبط با حوزه سلامت مانند دمنوش‌ها یا داروهای گیاهی، انتخابی هوشمندانه است.

۶. روانشناسی رنگ نارنجی

آمازون یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های آنلاین در سطح جهان، لوگوی خود را با رنگ نارنجی طراحی کرده است و این موضوع به دلیل القای خلاقیت و فعالیت، طبق روانشناسی رنگ نارنجی است. نارنجی باعث تقویت حافظه می‌شود و لوگوهایی که با این رنگ طراحی می‌شوند، بیشتر و بهتر از سایر لوگوها در ذهن مخاطبین ماندگار می‌شوند. نارنجی همچنین رنگ دوستی و محبت است و با استفاده از آن در لوگو این حس به مخاطب منتقل می‌شود که برند یا محصول قصد صمیمیت و یاری رساندن به مخاطب را دارد. مجموعه‌هایی که محصولات خود را با قیمت مناسب عرضه می‌کنند یا محصولی کاربردی برای رفع نیازهای روزمره افراد به فروش می‌رسانند بهتر است این رنگ را در بیشتر بخش‌های لوگوی خود استفاده کنند.

۷. روانشناسی رنگ مشکی

رنگ مشکی رنگی خنثی است. طبق روانشناسی رنگ مشکی، مشاهده این رنگ احساساتی مانند جدیت، اقتدار و سلطه را به مخاطبین القا می‌کند. رنگ مشکی به تنهایی کاربرد چندانی ندارد و معمولا به عنوان پس زمینه لوگو استفاده می‌شود. این رنگ به عنوان پس زمینه جزئیات رنگ‌های دیگر را به بهترین شکل نمایش می‌دهد. به خصوص اگر ترکیب رنگ‌ها در طراحی لوگو به درستی انتخاب شده و در نهایت در زمینه‌ای مشکی قرار بگیرند، تاثیر لوگو و رنگ‌ها در مخاطبین چندین برابر می‌شود.

۸. روانشناسی رنگ سفید

در نهایت رنگ سفید، دیگر رنگ محبوب در طراحی لوگو است که مانند رنگ مشکی بیشتر به عنوان رنگی برای پس زمینه لوگوها استفاده می‌شود. در روانشناسی رنگ سفید، این رنگ را نماد صلح و پاکیزگی معرفی می‌کنند به همین دلیل استفاده از آن در لوگو برندهایی که این مضمون را در کسب و کار خود دارند، کاربردی‌تر است.

ادامه مطلب
طراحی و چاپ تقویم سفارشی تبلیغاتی

 

روانشناسی رنگ در طراحی لوگو|چاپخانه مجریان

مزایای استفاده از علم روانشناسی رنگ در طراحی لوگو

همان‌طور که گفته شد هر کدام از رنگ‌ها روانشناسی خاصی دارند و تاثیر آن‌ها در روحیات و جلب نظر مخاطبین متفاوت است. به همین دلیل استفاده از روانشناسی رنگ در طراحی لوگو اهمیت زیادی دارد. یکی از مزایای استفاده از علم روانشناسی رنگ در طراحی لوگو، ماندگار کردن لوگو در ذهن مخاطبین است. در ابتدا اشاره شد که حتی اگر جزئیات یک تصویر فراموش شود، باز هم رنگ آن در خاطر می‌ماند. بنابراین انتخاب اصولی رنگ در طراحی لوگو به ماندگارتر شدن لوگو در ذهن کمک می‌کند. تبلیغات غیرمستقیم از دیگر مزایای استفاده از علم روانشناسی رنگ در طراحی لوگو است. به خصوص اگر رنگی خاص و متفاوت را برای لوگوی خود انتخاب کنید، آن رنگ به نوعی برند لوگوی شما می‌شود و کل کسب و کار و برند شما با آن شناخته می‌شود. برای مثال شرکت یاهو از ابتدای تاسیس رنگ بنفش را برای لوگوی خود انتخاب کرد. علی‌رغم اینکه امروزه گوگل موتور جستجویی کاربردی‌تر است، هنوز هم با مشاهده هر لوگوی بنفش رنگی ابتدا لوگو و نام مجموعه یاهو در ذهن تداعی می‌شود.

 

 

نکات مهم در انتخاب رنگ لوگو

علاوه بر روانشناسی رنگ در طراحی لوگو، نکات مختلف دیگری هم وجود دارند که برای انتخاب بهترین رنگ برای لوگوی خود باید در نظر داشته باشید. البته نهایتا تمام نکات و مسائلی که در انتخاب رنگ لوگو باید در نظر داشت، به گونه‌ای با روانشناسی رنگ‌ها مرتبط خواهند بود با این حال توجه به مسائلی که در ادامه خواهیم گفت هم برای انتخاب رنگ اهمیت زیادی دارند. از جمله نکات مهم در انتخاب رنگ لوگو می‌توان به بازه سنی مشتریان اشاره کرد. اگر محصول شما در ارتباط با کودکان است و بیشتر مشتریان شما بازه سنی کودک و خردسال را تشکیل می‌دهند، بهتر است رنگ لوگو را به گونه‌ای انتخاب کنید که برای این گروه‌های سنی هم جذابیت داشته باشد. از دیگر نکات مهم در انتخاب رنگ لوگو می‌توان به تعداد رنگ‌ها اشاره کرد. شاید قرار گرفتن چند رنگ مختلف در کنار هم در ابتدا جذابیت زیادی داشته باشد اما تنوع رنگی بالا گاهی باعث خستگی چشم می‌شود. بیشتر کارشناسان و متخصصین طراحی گرافیک که در زمینه طراحی لوگو تجربه بالایی دارند نهایتا استفاده از ۳ یا ۴ رنگ، بسته به نوع لوگو را به کسب و کارها پیشنهاد می‌کنند. نوع محصول و کاربری آن، قدمت محصول و کسب و کار، فرهنگ محل ایجاد کسب و کار و بسیاری مواردی دیگر از دیگر نکاتی هستند که به انتخاب بهترین رنگ برای لوگو کمک می‌کنند.

 

 

طراحی لوگو در مجریان

طراحی لوگو در مجریان با بهترین کیفیت و خلاقانه‌ترین ایده‌ها انجام می‌شود. چه برای افرادی که طرح خاصی در نظر دارند و چه برای کسب و کارهای جدید که به دنبال لوگویی خاص و متفاوت هستند، تیم ما ایده‌های متفاوت و خلاقانه دارد. طراحی لوگو در چاپخانه مجریان با بررسی کامل مخاطبین هدف کسب و کار شما انجام می‌شود و لوگوی پیشنهادی به گونه‌ای خواهد بود که بهترین معرف کسب و کار شما باشد. آشنایی کامل با قواعد طراحی لوگو مانند روانشناسی رنگ‌ها، اهمیت فونت‌ها، تناسب رنگ لوگو با ماهیت کسب و کار و بسیاری موارد دیگر از جمله ویژگی‌های طراحی لوگو در مجریان هستند. ثبت سفارش در طراحی لوگو در مجموعه ما اصلا سخت نیست. اگر ایده‌ای دارید کافی است آن را با کارشناسان ما در میان بگذارید تا با ایجاد تغییرات لازم، ایده شما را به لوگویی کاربردی تبدیل کنند اما اگر ایده خاصی در نظر ندارید هم جای نگرانی نیست. کارشناسان ما با پرسیدن سوالاتی در مورد کسب و کار و سلیقه شما بهترین ایده مطابق با نظر و سلیقه و نیاز کسب و کار را به شما پیشنهاد می‌دهند.

 

 

نتیجه‌گیری

روانشناسی رنگ در طراحی لوگو به حدی اهمیت دارد که بسیاری از کسب و کارها قبل از انتخاب طرح برای لوگوی خود، ابتدا رنگ‌بندی آن را مشخص می‌کنند. در این مطلب به طور کامل در مورد این موضوع و اثر آن در برندسازی و افزایش اعتبار و محبوبیت لوگو صحبت کردیم. با این حال اگر نیاز به راهنمایی بیشتر در مورد انتخاب رنگ برای لوگو دارید یا قصد سفارش طراحی لوگو دارید، کارشناسان ما پاسخگوی شما هستند. از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید و در مورد روش سفارش طراحی لوگو و سایر خدمات ما اطلاع کسب کنید.

 

 

سوالات متداول

۱. روانشناسی رنگ در طراحی لوگو چه کاربردی دارد؟

افزایش تاثیرگذاری لوگوی طراحی شده و ماندگار شدن آن در ذهن مخاطبین از مهم‌ترین کاربردهای روانشناسی رنگ در طراحی لوگو هستند.

۲. رنگ‌های سرد چه تاثیری در مخاطبین ایجاد می‌کنند؟

ایجاد حس آرامش، خونسردی و اعتماد ناخودآگاه از جمله تاثیرات استفاده از رنگ‌های سرد در مخاطبین هستند.

۳. پر مصرف‌ترین رنگ‌ها در طراحی لوگو کدامند؟

رنگ‌های قرمز، آبی و سبز سه رنگ پرکاربرد در طراحی لوگو هستند که در بیشتر لوگو‌ها می‌توان نشانه‌ای از آن‌ها مشاهده کرد.

۴. در انتخاب رنگ برای طراحی لوگو علاوه بر روانشناسی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

نوع کسب و کار و فرهنگ محلی که کسب و کار در آن قرار دارد، سن و سال مخاطبین هدف و نوع محصول از موضوعات مهمی هستند که در انتخاب رنگ لوگو باید به آن‌ها توجه شود.

 

 

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۳]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *