مراحل طراحی کاتالوگ | چاپخانه مجریان

مراحل طراحی کاتالوگ چیست ؟ + مهمترین اصول طراحی

مراحل طراحی کاتالوگ چیست ؟

برای نخستین بار در سال ۱۴۹۸ و در ونیز کاتالوگی دست نویس برای فروش تعدادی کتاب طراحی شد، اما در عصر امروز  که تبلیغات یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی و فروش برای کمپانی‌های کوچک و بزرگ محسوب می‌شود، طراحی کاتالوگ یکی از روش‌های موثر در تبلیغات است. کاتالوگ‌ها همیشه برای هر مجموعه‌ای پیامد‌های مثبتی را به همراه داشته‌اند.
در تعریف دقیق کاتالوگ می‌توان گفت، کاتالوگ مجموعه‌ای از اطلاعات و تصاویر محصولات یا خدمات هر شرکتی است که به صورت دفترچه‌ای کارآمد در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد و هرآنچه را که مخاطب نیاز دارد از برند شما بداند در اختیارش قرار می‌دهد. پس مخاطب می‌تواند به آسودگی از طریق آن با کاربرد و ویژگی محصولات یا خدمات شما آشنا شود. بهتر آن است که کاتالوگ شما کم حجم باشد تا حمل آن را برای مخاطب آسان کند، مهم آن است که در ارائه اطلاعات از زیاده گویی بپرهیزید و به صورت مختصر برند خود را معرفی کنید چرا که زیاده گویی مخاطب را از دنبال کردن ویژگی ها و امکانات کمپانی شما خسته می کند. طراحی و زیبایی کاتالوگ شما نیز بسیار داراری اهمیت است چرا که زیبایی آن سبب می‌شود که  فعالیت های شما در ذهن مخاطب بماند. بسیای از افراد به اشتباه گمان می‌کنند که کاتالوگ و بروشور در واقع یک چیز هستند، اما بهتر است بدانید که اینطور نیست! در ادامه به صورت جزئی‌تر به توضیح ویژگی‌های کاتالوگ خواهیم پرداخت.

کمپانی‌ها اغلب به چند دلیل عمده سراغ طراحی کاتالوگ از خدمات و محصولات خود می‌روند:

ارائه‌ی اطلاعات :

کاتالوگ‌ها حاوی اطلاعات مهمی از کلیت فعالیت های کمپانی، هدف‌ها، رویکردها و همچنین محصولات و خدمات برند شماست که با ارائه آن به مشتری می‌توانید در ساده ترین حالت برند خود را معرفی نمایید. همچنین در عصر حاضر می‌توانید با قرار دادن QR کد وبسایت یا شبکه‌های اجتماعی خود، به سادگی مخاطب را به دیگر پلتفرم‌های خود راهنمایی کرده و اطلاعاتی فراتر از اطلاعات مندرج در کاتالوگ را در اختیار او قرار دهید.

تبلیغات و بازاریابی :

کاتالوگ‌ها مانند ویترینی برای محصولات یا خدمات هر کمپانی محسوب می‌شوند، پس چگونگی طراحی کاتالوگ همانند تزئین ویترین برای جلب نظر مخاطبان حائز اهمیت است. کاتالوگ‌ها مستقیما برای ارتباط با مخاطب طراحی می‌شوند، پس شناخت مخاطب و شناخت سلیقه‌‌ی بصری آن‌ها در جلب نظر و ایجاد فروش از اهمیت بالاییی برخوردار است.
چگونگی دیزاین و مراحل طراحی کاتالوگ مباحث مهمی هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

ادامه مطلب
خرید پاور بانک تبلیغاتی و معیارهای انتخاب

 

طراحی کاتالوگ

 

طراحی قالب یا یونیفرم:

طراحی قالب یا یونیفرم نکته‌ی اولیه و کلیدی برای طراحی کاتالوگ است، در واقع قالب طراحی کاتالوگ باید به گونه‌ای باشد که متن و تصویر در تناسب و توازن کنار هم قرار بگیرند به طوری که بهترین اثرگذاری را بر مخاطب داشته باشد. انتخاب فرمی که مناسب کمپانی شما باشد و همچنین به کاربردن رنگ سازمانی برند شما در طراحی صفحات بسیار حائز اهمیت است.

 

طراحی کاتالوگ

مراحل طراحی کاتالوگ:

عوامل بسیاری در تاثیرگذار بودن یک کاتالوگ و شیوه‌ی طراحی آن موثرند، عواملی مانند انتخاب فرم، عکس و رنگ متناسب با برند شما از نکات بسیار مهم در طراحی کاتالوگ است.

  • انتخاب رنگ :

رنگ‌ها در تاثیر بر مخاطب تاثیر شگفت انگیزی دارند، در واقع همانند پلی میان شما و مخاطبتان عمل می‌کند. توجه به روانشناسی رنگ‌ها و تاثیرات آن بر جذب مخاطب می‌تواند در مراحل طراحی کاتالوگ امری مهم باشد.

  • انتخاب فونت :

انتخاب فونت، سایز و رنگ متون، تاکید بر سر تیترها و بولد بودن نام محصولات یا خدمات شما نکته‌ایست که در طراحی کاتالوگ باید به آن دقت نمود. استفاده از دو یا سه اندازه متفاوت فونت در کاتالوگ شما هارمونی و زیبایی بصری بیشتری را به همراه خواهد داشت.

  • انتخاب عکس :

انتخاب عکس در مراحل طراحی کاتالوگ، مرحله‌ی مهمیست، چرا که عکس ها علاوه بر با کیفیت بودن باید زیبا و با کادربندی مناسب باشد. عکس ها باید حاوی اطلاعات مفیدی برای مخاطب باشد، زیرا بخش مهمی از اطلاعات کاتالوگ شما از طریق تصاویر به مخاطب منتقل می‌شود به همین جهت بسیار مهم است که عکس‌ها به صورت واضح پیامی را برای مخاطب در بر داشته باشند.

  • انتخاب جلد :

جلد کاتالوگ شما، در جذب مخاطب تاثیر به سزایی دارد. طراحی روی جلد به جهت زیبا و شکیل بودن و همچنین در بر داشتن نام و لوگو برند شما بسیار حائز اهمیت است و در طراحی پشت جلد حتما باید راه های ارتباطی اعم از آدرس، وبسایت، ایمیل و شماره تماس ذکر گردد.

ادامه مطلب
تاثیر تبلیغات با ست های مدیریتی تبلیغاتی برای کسب و کارها

انواع کاتالوگ

کمپانی ها براساس نوع نیاز و نوع مخاطب خود و همچنین انتقال پیام و اهداف خود برای طراحی کاتالوگ اقدام می‌کنند. کاتالوگ‌ها می‌توانند علمی (جهت معرفی محصولات )، هنری برای ارائه تابلوها و آثار هنری و کاتالوگ‌هایی مناسب فروش که به فروش خدمات یا محصولات اشاره دارد، باشند. بسیاری از کمپانی ها به دلیل بالا بودن هزینه‌های چاپ، کاتالوگ‌های خود را در تیزاژ پایین‌تر چاپ می‌کنند.کاتالوگ‌ها تا سال‌ها یکی از راه های بازاریابی غیر دیجیتال محسوب می‌شدند که به صورت فیزیکی چاپ و در تیزاژ بالا تکثیر می‌شدند تا شرکت‌ها با ارائه‌ی آنها بتوانند محصولات و خدمات خود را معرفی کنند. چاپ‌نیز به دو صورت دیجیتال و افست انجام می‌گیرد. افست برای تیراژ بالا و دیجیتال برای تیراژ پایین تر انتخاب مناسب‌تری می‌باشد. اما امروزه با بالا رفتن هزینه‌های چاپ و همچنین اضافه شدن پلتفرم‎های تازه به دنیای تبلیغات، طراحی کاتالوگ‌های دیجیتال نیز بسیار رایج شده است. کاتالوگ‌های دیجیتال و چاپی در اصل تفاوتی با یکدیگر ندارندف تنها تفاوت آنها شیوه‌ی ارائه‌ی آن است. کاتالوگ‌های دیجیتال به صورت یک فایل پی دی اف معمولا در مانیتورها، لب‌تاپ یا تبلت‌ها پرزنت می‌شوند و یا به صورت فایل برای مشتری‌ها ارسال می‌گردد.
در پایان باید متذکر شد که کاتالوگ‌ها چه به صورت دیجیتال و یا چاپی، ابزاری کارآمد در عرصه‌ی تبلیغات و بازاریابی هستند و طی سالیان بسیار در حوزه‌ی تبلیغات کارآمد و سودآور بوده‌اند. یک کاتالوگ تبیلغاتی خوب می‌تواند مانند یک مجموعه‌ی کامل برای معرفی برند شما، هم اهداف و رویکردهای شما را به مخاطب بشناساند، هم از فعالیت‌های پیشین و نمونه‌کارهای شما سخن بگوید و هم محصولات و خدمات جدید شما را به مخاطب معرفی کند و در پایان با قرار دادن راه‌های ارتباطی، مسیر ارتباطی شما و مخاطب را نیز بسیار هموار می‌کند.

 

طراحی کاتالوگ


در میان روش های تبلیغاتی،تهیه یک ست مدیریتی لوکس ، و خرید هدایای تبلیغاتی و یا طراحی کاتالوگ و بروشور تاثیر زیادی بر اعتبار شرکت نزد مشتریان خواهد داشت و بهترین روش ممکن برای معرفی محصولات و خدمات شرکت شماست. همچنین توجه به این بخش و ارائه بهترین ها میتواند مشتریان سابق شما را تشویق به همکاری مجدد با شما کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در این زمینه اینجا کلیک کنید.


 

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *