اصول طراحی لوگو|چاپخانه مجریان

اصول طراحی لوگو ، ۱۰ گام مهم و اساسی که باید بدانید!

اصول طراحی لوگو به شما کمک می‌کند لوگویی ماندگار و تاثیرگذار برای کسب‌وکارتان داشته باشید. امروزه طراحی به‌یادماندنی لوگو برای هر کسب‌وکاری ضروری است. لوگو به‌یادماندنی ابزاری مؤثر در دست بازاریاب‌ها برای ساختن هویت برندی قابل اعتماد برای کسب‌وکارها به‌شمارمی‌رود اما اصول‌ پایه‌ای زیادی برای ساخت لوگویی منحصربه‌فرد وجود دارد. اگر برای طراحی لوگو اهمیت قائل شوید، می‌تواند باعث رشد کسب‌وکار شما شود. امروزه ابزارهای بصری بسیاری وجود دارند که کسب‌وکارها به تهیه‌ آن‌ها فکر می‌کنند. این ابزار شامل لوگو، بروشور، کارت ویزیت، وب سایت، نرم افزارهای موبایلی، بسته‌بندی، تراکت و بسیاری موارد دیگر می‌شوند اما لوگو مهم‌ترین آن‌هاست. لوگو به مشتری کمک می‌کند محصول شرکت شما را در یک نگاه بشناسد. طراحی لوگو برای یک سازمان، شرکت و یا حتی یک کسب‌وکار کوچک، یکی از اساسی‌ترین اقدامات است که بدون آن هیچ تشکیلاتی نمی‌تواند چندان موفق و حرفه‌ای جلوه کند. طراحی لوگو آنقدرها هم که بعضی‌ها فکر می‌کنند، کار ساده و پیش‌پاافتاده‌ای نیست. اهمیت طراحی لوگو و آرم برای هر کسب‌وکاری، حساسیت طراحی و دیزاین آن را بیشتر می‌کند، بنابراین انتخاب یک طراح لوگو و یک روش طراحی مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. طراحی لوگو یک زیرساخت است که روش‌ها، اصول، ابزار و تکنیک‌های ویژه‌ای دارد. اگر می‌خواهید اهمیت طراحی لوگو و اصول آن را بدانید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: لوگو چیست ؟

 

اصول طراحی لوگو|چاپخانه مجریان

 

اصول طراحی لوگو

لوگو بخش حیاتی هر کسب‌وکاری محسوب می‌شود که رقبا بسیاری در آن به دنبال جلب نظر مشتریان هستند. لوگو تبدیل به ابزار بازاریابی مؤثری شده است تا محصولات و خدمات شرکت را به مشتریان هدف برساند اما این مزایا فقط در صورتی وجود خواهند یافت که طراحی لوگو حرفه‌ای و اصولی انجام شود. طراحی و دیزاین لوگو مانند هر علم و هنری اصول و قواعد خاص خود را دارد و برای دستیابی به اهدافی که از طراحی لوگو مد نظر است، باید چارچوب و اصول آن رعایت شود. در ادامه به اصول طراحی لوگو می‌پردازیم تا با کمک آنها بهترین لوگو را برای کسب‌وکارتان طراحی کنید.

۱. طرح لوگو باید ساده باشد

بهتر است طرح لوگو ساده باشد، هرچند ممکن است پیچیدگی و مفهومی بودن یک تصویر در آثار هنری شگفت‌انگیز باشد اما در مورد لوگو بهتر است همه چیز شفاف و واضح باشد و در همان لحظات ابتدایی که آن را می‌بینیم یک تصویر روشنی از نوع فعالیت آن برند را به ما نشان بدهد. این از آن جهت است که ارتباط سریعتری در ذهن برقرار کند و بهتر در خاطر مخاطبان بماند. در ضمن طرح لوگو هرچه ساده‌تر باشد تاثیر بهتری بر بیننده دارد. بنابراین از مهم‌ترین اصول طراحی لوگو این است که طرح لوگو باید ساده باشد و تا حد امکان لوگو شما گویای پیامی باشد که می‌خواهید به بینندگان منتقل کنید.

۲. در طول زمان بدون تغییر بماند

طرح لوگو بهتر است در طول زمان بدون تغییر بماند. بعضی کسب‌وکارها به صورت دوره‌ای طرح لوگو خود را تغییر می‌دهند اما این کار چندان توصیه نمی‌شود. دلیل آن هم این است که مخاطبان را دچار سردرگمی می‌کند. بهتر است در همان ابتدا طراحی لوگو، یک طرح خاص و منحصربه‌فرد انتخاب شود که در طول زمان تغییری در آن ایجاد نشود و مشتریان همیشه آن برند را با آن لوگو به یاد بیاورند. اینکه همیشه با یک لوگو شناخته شوید و یک تصویر از شما در ذهن مشتریان باشد، ثبات قدم شما و در نتیجه اعتماد و وفاداری بیشتر مشتریان را در پی خواهد داشت.

۳. در سایزهای مختلف قابل استفاده باشد

لوگو باید در سایزهای مختلف قابل استفاده باشد. لوگو باید به گونه‌ای طراحی شود تا بتوان از آن در سطوح مختلف کوچک و بزرگ طوری استفاده کرد که تمام جزئیات به وضوح قابل مشاهده باشند. در فضای مجازی، انواع اقلام تبلیغاتی، روی کالا و محصولات در سایزهای مختلف از لوگو استفاده می‌شود، بنابراین باید به قابلیت تطبیق آن در اندازه‌های مختلف توجه کرد.

۴. استفاده هوشمندانه از رنگ‌ها

توجه داشته باشید که طرح لوگو شما باید جذاب باشد. استفاده‌ هوشمندانه از رنگ‌ها می‌تواند ظاهری منحصربه‌فرد به لوگوی شما بدهد. رنگ‌ها این توانایی بی‌نظیر را دارند که احساسات ما را بر انگیزند. سعی کنید از ترکیب رنگ‌هایی استفاده کنید که می‌توانند احساساتی را که می‌خواهید، برانگیزند. این احساسات یا عواطف پیامی هستند که می‌خواهید از طریق لوگوی خود به مشتریان هدف منتقل کنید.

۵. طراحی زیبا و منحصربه‌فرد داشته باشد

لوگو علاوه بر موارد ذکر شده، باید طراحی چشم نواز و زیبایی داشته باشد. زیبایی لوگو تا حدی مهم است که در بسیاری موارد حتی اگر قصد استفاده از کالا و یا خدمات یک کمپانی و برند را نداشته باشیم اما با داشتن یک لوگو زیبا در خاطرمان می‌ماند و راغب به استفاده از محصولات آن برند می‌شویم، بنابراین توجه داشته باشید لوگو شما طراحی زیبا و منحصربه‌فرد داشته باشد.

۶. باید متناسب باشد

لوگو حرفه‌ای و اصولی باید متناسب با هدف مورد نظر شرکت باشد. لوگو باید برای مخاطب مورد نظر مناسب باشد. به عنوان مثال، لوگوی اسباب‌بازی فروشی می‌تواند رنگی و بانمک باشد اما برای یک شرکت حقوقی، نمی‌توان از این مشخصه‌ها استفاده کرد.

ادامه مطلب
اهمیت و نقش چاپ و بسته بندی در رشد کسب و کارها

 

اهمیت طراحی لوگو

لوگو در پیشبرد کسب‌وکارها در دنیای رقابتی امروز اهمیت بالایی دارد. کسب‌وکار شما باید با شرکت‌های بنام قدیمی و نیز شرکت‌های تازه‌کار رقابت کند. با کمک ابزارهای تصویری مثل لوگو، کسب‌وکارتان می‌تواند ارتباطی آنی با مخاطب برقرار کند. لازم است بدانید طبق گزارشات، ۸۰ درصد از کسب‌وکارهای کوچک در همان سال اول تعطیل می‌شوند، بقیه نیز ظرف دو تا سه سال از بازار محو می‌شوند و فقط تعداد انگشت شماری می‌توانند جای خود را حفظ کنند. شرکت‌هایی که تلاش مضاعفی کرده و سعی می‌کنند هویت بصری برند خود را قوی سازند، در بازار موفق می‌شوند و کسانی که به برندسازی اهمیت نمی‌دهند، محکوم به شکست هستند. دلایل متعددی برای اهمیت طراحی لوگو برای هر برندی وجود دارد. لوگو نشانه‌ حرفه‌ای بودن شماست و اعتماد مشتریان را بیشتر به کسب‌وکارتان جلب می‌کند. با طراحی یک لوگو حرفه‌ای برای برندتان راحت‌تر و سریعتر قابل شناسایی خواهید بود‌، در بازار رقبا حرفی برای گفتن خواهید داشت و از آن‌ها متمایز خواهید شد. لوگوها آرم ساده‌ای هستند که یک دید کلی به مشتری و مخاطبان از نوع کسب‌وکارتان می‌دهند، جلوه بصری کار شما را بیشتر می‌کنند و در تمام تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوگو بستری است که شما را حتی در سطح جهانی به مخاطبان معرفی می‌کند و به کسب‌وکارتان رونق می‌دهد. لازم است بدانید در کنار موارد ذکر شده، اصلی‌ترین هدف و مزیت داشتن لوگو، این است که یک برند در بازار هدف شناخته شود و در یاد و خاطر همه ماندگار شود.

 

 

فرآیند طراحی لوگو

در اصول طراحی لوگو، اورجینال بودن دارایی موردی ارزشمند محسوب می‌شود. مردم ذاتاً به سمت چیزی که جدید و منحصربه‌فرد است جذب می‌شوند. اگر لوگو شما شبیه برندهای قدیمی باشد، یا آن‌ها را یاد برندهای شرکت‌های دیگر بیندازد، هدف لوگو شما پایمال می‌شود. از سوی دیگر، شاید کپی کردن لوگو شرکتی دیگر باعث شکست شما نشود، اما باز هم کاری غیر اخلاقی و غیر قانونی خواهد بود. چرا باید شهرت محصولات خود را با کپی برداری و تقلید از طرحی معروف خراب کنید؟ البته این اتفاق به طرزی باور نکردنی در همه جای دنیا در حال اتفاق است. اما معنایش این نیست که کار درستی به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید لوگویی حرفه‌ای و ماندگار برای کسب‌وکارتان داشته باشید، باید ۷ مرحله را طی کنید، در ادامه مقاله به فرآیند طراحی لوگو می‌پردازیم.

۱. یک تعریف برای برندتان در نظر بگیرید

ساخت و طراحی یک آرم در مرحله اول نیازمند داشتن یک درک و دید درست نسبت به برند و کسب‌وکار مورد نظر است. در واقع اولین چیزی که می‌توان از آن برای خلق یک لوگو ایده گرفت،  تعریف و درکی است که از برند وجود دارد. همانطور که با نگاه به بسیاری از لوگوهای مطرح در جهان، پیام و مفهومی را برداشت می‌کنیم. لوگو باید داستان، باورها، اهداف و شمای کلی یک کسب‌وکار را به مخاطب نشان دهد. سوالاتی وجود دارند که به شما در تعریف برندتان کمک می‌کنند؛ برای مثال هدف از راه‌اندازی این کسب‌وکار چیست؟ دوست دارم مشتریان با چه کلماتی برندم را توصیف کنند؟ مزیت این برند به نسبت سایر رقبا چیست؟ یا برند ما به چه ارزش‌هایی پایبند هستند؟ با کمک این سوالات می‌توانید یک تعریف برای برندتان در نظر بگیرید.

۲. ایده‌های مختلف را به تصویر در آورید

داشتن ایده‌های مختلف و متفاوت در گزینش بهترین طرح تاثیر بسزایی دارد، بنابراین یکی از مهمترین و سخت‌ترین مراحل در طراحی لوگو، ایده‌پردازی است. ایده پردازی می‌تواند اساس تعریفی باشد که از برند و کسب‌وکارتان دارید. مفهوم و ماهیت برند یکی از اولین ابزار برای ایده گرفتن و طراحی برند است. همچنین بررسی طرح لوگو رقبا منبع خوبی برای ایده گرفتن است و به شما کمک می‌کند تا ضعف‌ها و نقاط قوت آنها را ببینید و در هنگام طراحی لوگو خودتان ایده‌های مختلف را به تصویر در آورید. در ضمن کمک می‌کند به اینکه خاص‌تر و متفاوت‌تر باشید و از تکرار اجتناب کنید.

۳. انتخاب سبک لوگو

انواع مختلفی از سبک‌ها را می‌توان به صورت مجزا و یا ترکیبی برای طراحی لوگو در نظر گرفت. دسته‌بندی سبک لوگو به صورت سبک کلاسیک، مدرن، سنتی و دست‌ساز است و انتخاب سبک لوگو اهمیت زیادی دارد. سبک کلاسیک، نقطه مقابل سبک مدرن است و بر خلاف سبک مدرن که احساس به‌روز بودن و جدید بودن را القا می‌کند، سبک کلاسیک از قدمت حرف می‌زند و به برند اعتبار می‌دهد. در این سبک معمولاً سادگی سرلوحه طراحی قرار می‌گیرد اما در سبک مدرن اینگونه نیست. وقتی حرف از به‌روز بودن در میان باشد، سبک مدرن بهترین انتخاب برای لوگو خواهد بود. در این سبک از جزئیات زیاد استفاده نمی‌شود و فضای سفید و خالی بیشتری به چشم می‌خورد که در نهایت منجر به یک طرح شیک خواهد شد. سبک سنتی از دوام و ماندگاری کالا و خدمات صحبت می‌کند و حالتی نوستالژیک و خاطره‌انگیز برای مخاطبان دارد. سبک دست‌ساز طوری طراحی می‌شود که کاملا طبیعی است و انگار کسی طرح را با دست کشیده است. این سبک این پیام را به مخاطبان منتقل می‌کند که محصولات برند ماهرانه تولید شده و کیفیت کارهای دست‌ساز را دارند.

۴. نوع متناسب لوگو را برای برندتان انتخاب کنید

بعد از انتخاب سبک لوگو، نوبت به انتخاب نوع لوگو می‌رسد. لوگو از دو عنصر تصویر (نماد) و نوشتار ساخته می‌شود، با توجه به اینکه کدام یک از این المان‌ها در طراحی مورد استفاده قرار بگیرند، انواع مختلفی از لوگوها وجود دارند. اینکه لوگو شما تصویری، نوشتاری و یا ترکیبی از تصویر و نوشته باشد با توجه به نوع و ماهیت برندتان مشخص می‌شود. انواع لوگو به تصویری، نوشتاری، ترکیبی و حرف نماد تقسیم می‌شود که شما باید نوع متناسب لوگو را برای برندتان انتخاب کنید. در لوگو تصویری از تصاویر، نمادها و اشکال هندسی برای انتقال مفاهیم و پیام‌ها استفاده می‌شود. لوگو نوشتاری (لوگوتایپ)، در صورتی که نام برند با فونت خاصی طراحی شده و به عنوان لوگو مورد استفاده قرار بگیرد، به‌کار می‌رود. حرف نماد یا لتر مارک نوع دیگری از لوگو است که در آن برای اختصاری کردن نام شرکت‌ها و برندها از یک یا چند حرف اول آن برند استفاده می‌شود. در لوگو ترکیبی هم از تصویر و هم از نام برند در طراحی استفاده می‌شود.

ادامه مطلب
معرفی شرکت های برتر چاپ و بسته بندی در دنیا

۵. انتخاب نوع رنگ

رنگ‌ها در طراحی لوگو نقش اساسی و مهمی دارند. هر رنگ انرژی و پیغام خاصی دارد که در استفاده باید در نظر گرفته شود. هر رنگ، پیامی دارد برای مثال رنگ قرمز نشان‌دهنده‌ نشاط، شور و هیجان است. رنگ نارنجی، انرژی و قدرت را به نمایش می‌گذارد. رنگ زرد نشانه‌ سرزندگی و شادمانی، رنگ سبز نشانه‌ طبیعت و سرسبزی، رنگ آبی، حس اعتماد و آرامش، رنگ سیاه، شیک و مجلل بودن و رنگ سفید، نشانه‌ مدرن بودن است. بهتر است در طراحی لوگو اگر قرار است از چند رنگ استفاده کنید، بیشتر از دو الی سه رنگ نباشد و این رنگ‌ها با هم متناسب و همخوان باشند.

۶. انتخاب فونت و سبک نوشتار برای لوگو

اگر لوگو شما از نوع نوشتاری و یا ترکیبی از تصویر و متن باشد، باید حتما نوع فونت به درستی انتخاب شود. انتخاب فونت و سبک نوشتار برای لوگو بسیار اهمیت دارد به خصوص اگر لوگو شما صرفاً از نوع لوگوتایپ باشد، زیرا طرحی که به عنوان لوگو نهایی در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد، تنها یک یا چند کلمه و حرف خواهد بود. فونت‌هایی که در لوگو به‌کار می‌روند، فونت سرین (کشدار)، سنس، دست نویس، فانتزی و نمایشی هستند. فونت‌های سرین بیشتر در لوگوهای کلاسیک قابل استفاده هستند و در حروف آن‌ها کشیدگی وجود دارد. فونت سنس بسیار ساده و بدون کشیدگی است و در طرح‌های مدرن قابل استفاده هستند. فونت دست‌نویس، حالت دست نوشته و طبیعی دارند و در لوگوهای با سبک دست نویس مناسب هستند. فونت‌های فانتزی و نمایشی در طرح‌های خاص برای جلوه بخشیدن به نمای کلی لوگو استفاده می‌شوند.

۷. مرحله اجرایی طراحی لوگو

در مرحله اجرایی طراحی لوگو، کلیه انتخاب‌ها و ایده‌ها عملیاتی شده و لوگو نهایی آماده می‌شود. برای طراحی لوگو چندین روش و ابزار وجود دارد که می‌توان از آنها بهره گرفت. میتوان یک طراح و دیزاینر لوگو استخدام کرد. یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای اجرا کردن طراحی لوگو، کمک گرفتن از یک طراح مجرب و مسلط به ابزار طراحی لوگو است که حدوداً در طول دو هفته از ابتدای ایده‌پردازی تا طراحی را انجام می‌دهد. در این روش امکان تغییر طرح در چند مرحله و رسیدن به یک طرح نهایی وجود دارد. هزینه طراحی لوگو در این روش نسبتاً بالاست. یکی از روش‌های جدید و کاربردی برای طراحی لوگو، استفاده از لوگو سازهای آنلاین است. بسیاری از این لوگو‌سازها به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد که هزینه طراحی با این روش بسیار کم است. در آخر لوگو طراحی شده باید از جنبه‌های مختلف بررسی شود و در صورت نیاز تغییرات نهایی در آن اعمال شود.

 

نتیجه‌گیری

اصول طراحی لوگو چارچوبی است که طراحان لوگو باید طبق آن عمل کنند. لوگوها آرم‌های کوچک و ساده‌ای هستند که اگر به طور حرفه‌ای و اصولی طراحی شوند، باعث ماندگاری برند شما در ذهن مخاطب شده و باعث رونق کسب‌وکارتان می‌شوند. لوگوها باید در همان ابتدا، به صورت منحصربه‌فرد برای برند طراحی شوند و نباید طی زمان تغییر کنند، چرا‌که باعث سردرگمی مخاطب شده و اعتماد  آنها را از بین می‌برد. طراحی حرفه‌ای لوگو باید به‌گونه‌ای باشد که متناسب با نوع کسب‌وکار شما صورت گیرد، رنگها هوشمندانه انتخاب شوند و در سایزهای مختلف قابل استفاده باشند. طراحی زیبا و اصولی لوگو به شما کمک می‌کند برندی محبوب در میان رقبا داشته باشید و از بقیه متمایز شوید. اگر می‌خواهید لوگویی جذاب برای برند خود طراحی کنید، این کار را به مجموعه‌ای متخصص بسپارید تا از اصولی بودن و تاثیرگذاری آن مطمئن شوید. مجموعه مجریان، مجموعه‌ای باسابقه و معتبر در زمینه طراحی لوگو و چاپ است که می‌تواند شما را در آین مسیر یاری دهد. برای ارتباط با مشاوران مجموعه مجریان، از طریق شماره ۰۲۱۸۸۹۱۲۱۱۴ تماس حاصل فرمایید.

مطلب پیشنهادی: نقش طراحی لوگو در تبلیغات

 

سوالات متداول

۱. اصلی‌ترین هدف طراحی لوگو چیست؟

یک برند در بازار هدف شناخته شود و در یاد و خاطر همه ماندگار شود.

۲. چرا بهتر است طراحی لوگو ساده باشد؟

در همان لحظات ابتدایی که آن را می‌بینیم یک تصویر روشنی از نوع فعالیت آن برند را به ما نشان بدهد، ارتباط سریعتری در ذهن برقرار کند و بهتر در خاطر مخاطبان بماند.

۳. تغییر طرح لوگو چه ضرری به کسب‌وکار وارد می‌کند؟

مخاطبان را دچار سردرگمی می‌کند و باعث می‌شود دیگر کسب‌وکار را نشناسند. همچنین اعتماد و وفاداری مشتریان را از میان خواهد برد.

۴. لوگوها در چه سبک‌هایی طراحی می‌شوند؟

سبک کلاسیک، مدرن، سنتی و دست‌ساز

۵. چه فونت‌هایی برای طراحی لوگو به‌کار می‌روند؟

فونت سرین (کشدار)، سنس، دست نویس، فانتزی و نمایشی

 

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *