مراحل طراحی لوگو|چاپخانه مجریان

مراحل طراحی لوگو به صورت حرفه ای + چگونه طراح لوگو شویم؟

مراحل طراحی لوگو و آرم چیست و آشنایی با آن‌ چه اهمیتی دارد؟ هر کدام از مراحل طراحی لوگو چه جزئیاتی دارند؟ برای طراحی یک لوگو حرفه‌ای باید به چه نکاتی توجه کرد؟ کدام مرحله در طراحی لوگو اهمیت بیشتری دارد؟ سبک لوگو چه تاثیری در جزئیات مراحل آن دارد؟ مراحل طراحی لوگو و آرم چه تاثیری در هزینه انجام این کار دارند؟ مراحل طراحی لوگو بصورت حرفه ای + چگونه طراح لوگو شویم دو موضوعی است که در این مطلب از مجریان قصد صحبت در مورد آن ها را داریم. اگر به کار طراحی لوگو علاقه دارید یا قصد سفارش لوگو برای کسب و کار خود را دارید، با ما همراه باشید تا از شرایط و مراحل این کار مطلع شوید.

مطلب پیشنهادی: لوگو چیست ؟

مراحل طراحی لوگو و آرم به چه صورت است؟

همان‌طور که گفته شد طراحی لوگو کاری است که در چند مرحله انجام می‌شود اما آیا می‌دانید که مراحل طراحی لوگو و آرم به چه صورت است؟ این مراحل بسته به مسائل مختلف، متفاوت است. برای مثال اگر مشتری طراحی لوگو، لوگویی آماده را برای کسب و کار خود انتخاب کند، بسیاری از مراحل اولیه انجام این کار حذف می‌شوند و تنها نیاز به اعمال تغییراتی روی لوگو است اما اگر مشتری یک لوگو کاملا سفارشی و متناسب با کسب و کار خود را مد نظر داشته باشد، این کار باید از صفر تا صد مطابق خواسته و نیاز او انجام شود و در نتیجه مراحل طراحی بیشتر می‌شوند.

در انجام مراحل طراحی لوگو، آشنایی با علم طراحی، داشتن تخصص لازم، کسب اطلاعات در مورد آخرین مدل‌ها و سبک‌های طراحی لوگو و رعایت اصول مهم در طراحی لوگو از اهمیت زیادی برخوردار هستند و دقت به همه آن‌ها در نهایت، لوگویی با کیفیت را ایجاد می‌کنند. در ادامه مراحل طراحی لوگو و آرم را با معرفی جزئیات هر مرحله را معرفی خواهیم کرد.

۱. صحبت با مشتری و جمع آوری اطلاعات

صحبت با مشتری و جمع آوری اطلاعات اولین مرحله از طراحی لوگو حرفه ای است. صحبت با مشتری یا همان مشاوره اولیه قبل از انجام طراحی ممکن است در چند مرحله انجام شود یا در همان مرحله اول طراح با همه خواسته‌ها و نیازهای مشتری از طراحی لوگو آشنا شود. این موضوع به توانایی طراح لوگو در مشاوره و تشخیص نیازهای مشتری و خود مشتری در بیان خواسته‌ها و انتظارات او از لوگو دارد. در صحبت با مشتری و جمع آوری اطلاعات، طراحی باید یک مشاور با قدرت شنوایی و تجزیه و تحلیل بالا و مشتری باید فردی صبور و با حوصله برای تعریف دقیق و درست جزئیات چیزی که از لوگو انتظار دارد، باشد.

۲. تحقیق در مورد کسب و کار و بررسی رقبا

هر چند مشاوره و صحبت دقیق با مشتری به خوبی مسیر طراحی و جزئیاتی که برای تولید لوگو به آن‌ها نیاز است را برای طراح مشخص می‌کند اما برای یک طراحی حرفه‌ای نباید تنها به صحبت با مشتری اکتفا کرد. به جز صحبت و مشاوره که در مرحله اول به شرایط آن اشاره شد، تحقیق در مورد کسب و کار و بررسی رقبا هم برای طراحی حرفه‌ای لوگو با اهمیت است. در این مرحله طراح باید در مورد نوع خدمات، محصولات و به طور کل زمینه کاری کسب و کار تحقیق کرده تا ایده‌های اولیه طراحی را متناسب با شرایط کسب و کار در نظر داشته باشد. همچنین بررسی رقبای کسب و کار از نظر نوع لوگویی که برای معرفی محصولات خود طراحی کرده‌اند، نقاط قوت و ضعف لوگوی آن‌ها و نظر مشتریان در مورد کیفیت کار هم در طراحی یک لوگو حرفه‌ای برای کسب و کار تاثیرگذار است.

۳. انتخاب سبک لوگو

یکی دیگر از مراحل طراحی لوگو و آرم که بعد از تحقیقات اولیه انجام می‌شود، انتخاب سبک لوگو است. سبک‌های مختلفی وجود دارند که برای طراحی لوگو می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. انتخاب سبک لوگو به نظرات مشتری، نوع محصول و بودجه‌ای که برای طراحی در اختیار دارد، بستگی دارد. از رایج‌ترین سبک‌های طراحی لوگو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

    • سبک تصویری :

      سبک تصویری یکی از پرطرفدارترین سبک‌های طراحی لوگو است. در این سبک از انواع مختلف تصاویر، اشکال و نمادهایی که مرتبط با لوگو بوده یا مفهوم لوگو را نشان می‌دهند استفاده می‌شود. سبک تصویری یک سبک کامل است و اگر به درستی انجام شود، پیغام لوگو را به خوبی نمایش می‌دهد.

    • سبک نوشتاری :

      سبک نوشتاری یکی دیگر از سبک‌های کاربردی در طراحی لوگو است. این سبک که با نام لوگوتایپ هم شناخته می‌شود، تایپ و نوشتن نام برند با یک فونت به خصوص است. این سبک طراحی بسیار ساده است و اگر در استفاده از آن دقت نشود، طراحی جذابیتی نخواهد داشت.

    • سبک ترکیبی :

      سبک ترکیبی، سبکی است که در طراحی آن هم از لوگو تصویری و هم از لوگوی نوشتاری استفاده می‌شود. این سبک کاربردی‌ترین روش برای طراحی لوگو است و بیشتر برند آن‌ها را برای طراحی لوگو خود استفاده می‌کنند. مزیت این سبک طراحی درک تصویر برای مشتریان ساده و درک پیام از لوگو نوشتاری برای سایر مشتریان است.

    • سبک لترمارک :

      در نهایت آخرین سبک طراحی لوگو، سبک لترمارک است که معمولا با یک یا چند حرف از حروف برند با طراحی خاص و معمولا یک نماد طراحی و اجرا می‌شود.

۴. ایده پردازی

بعد از انتخاب سبک طراحی نوبت به ایده پردازی است. در این مرحله بر اساس سبک انتخابی، باید چند ایده را برای طراحی لوگو آماده کرد. برای ایده پردازی دقیق‌تر و استفاده بهینه از ایده‌ها بهتر است هر کدام از آن‌ها را در کاغذ یا سیستم خود ثبت کرد. ثبت ایده به انتخاب ساده‌تر بهترین طرح به عنوان لوگو کمک می‌کند، همچنین مراحل بعدی طراحی پس از ایده پردازی و ثبت ایده‌ها ساده‌تر انجام می‌شوند.

۵. طراحی اولیه

برای شروع به کار طراحی که بعد از ایده پردازی رسما آغاز می‌شود، باید طراحی اولیه لوگو را انجام داد. این مرحله که یکی از مهم‌ترین مراحل طراحی لوگو و آرم و به عنوان پایه لوگو است که جزئیات بعدی برای تبدیل به لوگو اصلی روی آن انجام می‌شود. طراحی اولیه در واقع طرحی ساده، مینیمال و بدون جزئیات از لوگو است. طراحی اولیه معمولا روی کاغذ انجام می‌شود تا طراح امکان ایجاد هر گونه تغییری را روی آن داشته باشد. طراحی اولیه کمک می‌کند که ایده‌ها همیشه در دسترس شما باشند تا هر زمان نیاز بود آن‌ها را ترکیب، تغییر و حتی به عنوان طراحی لوگو اجرا کنید.

۶. انتخاب رنگ

بعد از پیاده‌سازی طرح‌های اولیه هر کدام از طراحی‌هایی که مورد قبول بود را می‌توانید به عنوان طرح اصلی انتخاب کرده و با اضافه کردن جزئیات به شکل مورد نظر تبدیل کنید. یکی از جزئیات لوگو رنگ است که تاثیر زیادی در نما و جلوه لوگو دارد. انتخاب رنگ در لوگو باید با توجه به علم روانشناسی رنگ‌ها انجام شود. هر رنگ پیغامی دارد و هدف از استفاده آن رساندن این پیغام به مخاطبان است. برای مثال رنگ قرمز، نشاط، شور، انرژی و هیجان را به مخاطبین منتقل کرده و لوگو را برای مشتریان جذاب‌تر نشان می‌دهد. نارنجی انتقال دهنده قدرت و انرژی، بنفش پیغام لوکس، خاص و اصیل بودن، زرد پیام سرزندگی و شادمانی و سبز پیغام نشاط دارد. رنگ سبز یادآور طبیعت است و به همین دلیل بیشتر برای محصولات طبیعی و ارگانیک استفاده می‌شود. همچنین رنگ آبی حس آرامش و اعتماد را به مخاطبین منتقل می‌کند و استفاده از آن در لوگو مشتریان را به خرید ترغیب می‌کند.

۷.انتخاب فونت

علاوه بر رنگ، فونت هم در طراحی لوگو اهمیت زیادی دارد البته اگر سبک مورد نظر شما برای طراحی لوگو، سبک تایپوگرافیک، لترمارک یا ترکیبی باشد. انواع فونت‌هایی که در طراحی لوگو استفاده می‌شوند هم مانند رنگ‌ متفاوت است و هر کدام تاثیری در لوگو دارند. از نمونه فونت‌های رایج در طراحی لوگو می‌توان به فونت سرین اشاره کرد. این فونت که در لوگوهای کلاسیک استفاده می‌شود، حالتی کشیده به حروف می‌دهد. فونت سنس نوع دیگر فونت‌هایی است که برای طراحی لوگو می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. این فونت کاملا ساده است و هیچ کشیدگی یا طرحی خاصی در آن دیده نمی‌شود، فونت سنس مناسب طراحی مدرن یا انواعی از طراحی‌های ترکیبی است که بیشتر تمرکز روی تصویر می باشد. فونت دست نویس حالیت شبیه به دست نوشته به متن و نوشته می‌دهد. این سبک طراحی برای لوگو موسسات هنری، خطاطی یا فروشگاه‌های صنایع دستی مناسب است. در نهایت فونت‌های فانتزی که شکلی متفاوت به واژه می‌دهند و فانتزی و نمایشی هستند.

۸. اضافه کردن جزئیات و طراحی دیجیتالی

اضافه کردن جزئیات و طراحی دیجیتالی آخرین مورد از مراحل طراحی لوگو و آرم است. رنگ‌ها و فونت‌هایی که در مراحل قبل طراحی انتخاب شدند و جزئیاتی مانند سمبل‌ها یا نمادهایی که در نرم افزارهای مخصوص طراحی لوگو هستند را باید در این مرحله به لوگو اضافه کرد. اضافه کردن این جزئیات طرح نهایی را برای لوگو ایجاد می‌کند. طراحی دیجیتالی در بعضی موارد تنها انتقال طرح کاغذی به سیستم است و در بعضی موارد ایجاد طرحی سه بعدی برای بهتر دیده شده جزئیات لوگو است.

۹. بررسی نهایی

بعد از طراحی دیجیتالی و قبل از تحویل لوگو برای مشتری نیاز است که یک بار اقدام به بررسی نهایی لوگو کرد. در بررسی نهایی باید به تمام جزئیات و بخش‌های لوگو دقت کرد و آن‌ها را با نتایج مشاوره با مشتری مقایسه کرد تا از مطابقت آن با نظر مشتری اطمینان حاصل کرد.

۱۰. ارسال برای مشتری و دریافت تایید

در نهایت و بعد از بررسی نهایی اگر لوگو مورد تایید طراح باشید باید آن را برای مشتری ارسال کرد. ارسال برای مشتری و دریافت تایید او به معنی اتمام کار طراحی است اما کار طراح با لوگو تمام نمی‌شود. طراح باید لوگو را در نمونه کارهای خود داشته باشد تا به عنوان رزومه به مشتریان و به عنوان قالب آماده به افرادی پیشنهاد دهد که برای کاهش هزینه‌ها به دنبال لوگویی آماده هستند.

 

طراحی لوگو , طراحی لوگو شرکتی , طراحی آرم , طراحی لوگو حرفه ای , طراحی لوگو چیست

 

اهمیت آشنایی با مراحل طراحی لوگو و آرم

طراحی لوگو یا آرم و نشان به عنوان هویت بصری مجموعه و اولین چیزی که یک محصول یا خدمت مجموعه را به مشتریان معرفی می‌کند باید به صورت تخصصی و به شکل کاملا علمی انجام شود. طبق یک قانون کلی تولید و طراحی لوگو هم مانند تولید هر چیزی مراحلی دارد و انجام با دقت و کیفیت این مراحل، محصول نهایی را از هر لحاظ مناسب و ارزشمند می‌کنند. اهمیت آشنایی با مراحل طراحی لوگو و آرم همین موضوع است. تا زمانی که مراحل انجام این کار آشنایی نداشته باشید با اصول طراحی لوگو هم آشنا نخواهید بود و تا زمانی که از اصول انجام این کار مطلع نباشید، امکان یک طراحی حرفه‌ای و تخصصی را نخواهید داشت. برنامه‌ریزی، زمان‌بندی و شناسایی چیزی که لوگو برای آن طراحی می‌شود، مراحل انجام این کار را مشخص می‌کنند.

مطلب پیشنهادی: نقش طراحی لوگو در تبلیغات

 

اصول طراحی آرم چیست ؟

برای طراحی آرم شرکتی باید برای مشتریان بالقوه منحصر به فرد و قابل درک باشد. گرچه انتخاب های بسیار زیادی برای رنگ، عناصر بصری و تایپوگرافی وجود دارد، به طور کلی یک لوگو باید درباره برخی اطلاعات در مورد شرکت کمکی ارائه دهد یا به طریقی طراحی شود که در مورد این شرکت یا صنعتش معنای خاصی داشته باشد. به عنوان مثال، شرکت های پیشرفته و شرکت های فن آوری، تمایل به داشتن آرم های زاویه ای برای انتقال سرعت دارند، در حالی که شرکت های خدمات گرا آرم های گرد را برای ارائه خدمات و اعتماد به مشتریان متمرکز کرده اند.

  • با داشتن لوگو حرفه ای به برند خود توجه کنید.

«توجه کردن» به این معنی است که در انتخاب لوگو برای نشان دادن کسب ‌و کار شما، کمی فکر کنید؛ اهمیت لوگو در آن است که کل برند شما را تعریف می‌کند. همه ما میدانیم که شروع یا رشد یک کسب‌ و کار تجربه دشواری است که شامل ملاحظات بسیار و استفاده دقیق از منابع با ارزش نیز می‌باشد، اما هنگام تصمیم‌گیری در مورد چگونگی سرمایه‌گذاری در زمان، انرژی و سرمایه، باید به یاد داشته باشید که در بازار امروز، شما نمی‌توانید تغییر نام دهید. پس داشتن یک نام و نشان شایسته برند شما بهترین و مهمترین تصمیمی است که میگیرید.

 

رعایت مهمترین نکات طراحی نشانه تجاری

به منظور طراحی آرم مناسب باید مراحلی را طی کنید تا به هدف خود دست پیدا کنید. مراحل طراحی لوگو و آرم عبارتند از:

  • در قدم اول  از مراحل طراحی لوگو باید شرکت وهمچنین حیطه کاری آن را به دقت بررسی کنید.
  • باید در سایت ها و شرکت های رقیب جستجو کنید و با مخاطبین، رقیبان و بازاری که مورد هدف شما است، آشنایی لازم را پیدا کنید.
  • هدف خود از طراحی لوگو را مشخص کنید.
  • در این مرحله باید ایده های خلاقانه خود را ارائه دهید و پس از مشخص شدن پیامی که می خواهید با لوگو ارائه دهید، نوبت به طراحی لوگو شما به صورت دستی بر روی کاغذ می باشد. این کار به شما کمک می کند تا آنچه در ذهن دارید را روی کاغذ بیاورید.
  • سپس طرح های پیشنهاد خود را در رایانه بررسی کنید و با جان بخشی به آنها با استفاده از رنگ های متناسب، طرح های نهایی را مشخص کنید.
  • در آخرین مرحله باید انتخاب اصلی خود را مشخص کنید و ویرایش های لازم را بر روی آن انجام دهید. در نهایت وقت ارائه طرح نهایی لوگو شما میرسد.

 

پلن های طراحی لوگو

هر طراح میتواند یک پلن اختصاصی با توجه به اطلاعاتی که در آن زمینه جمع آوری نموده است ایجاد نماید، در واقع میتوان گفت که هر طراح پروسه و پلن خاص خود دارد. اکا به طور کلی اگر بخواهیم پلنی را برای افراد تازه کار ارائه دهیم شامل مراحل زیر است:

  • پلن اول : طراحی اولیه و اتود نخستین طرح
  • پلن دوم : تحقیقات و بررسی های لازم برای شناخت برند مورد نظر و برنامه ریزی طرحی برای ایجاد هویت برای آن
  • پلن سوم : ارائه طرح برای آرم و مشخص نمودن ساختار کلی آن
  • پلن چهارم : ساخت و طراحی نمونه های مختلف از نشانه تجاری و پیاده کردن مفاهیم و هویت های مورد نظر روی آن
  • پلن پنجم : ارائه طرح اولیه به مشتری برای تاییدیه و یا بازبینی مجدد
  • پلن ششم : انجام اصلاحات و ادیت های مورد نظر مشتری
  • پلن هفتم : ارائه طرح نهایی و انجام سایر خدمات ذکر شده در قرارداد به مشتری

 

هزینه طراحی لوگو و آرم

هزینه طراحی لوگو و آرم به اقداماتی که در هر مرحله انجام می‌شود، بستگی دارد. برای مثال اگر در طراحی اولیه چند طرح برای لوگو زده شود هزینه هر طرح به هزینه نهایی طراحی افزوده می‌شود. همچنین اگر رنگ‌هایی که برای طراحی لوگو انتخاب می‌شوند، تعداد زیادی داشته باشند طراحی سخت‌تر شده، جزئیات آن بیشتر می‌شود و در نتیجه هزینه بیشتر خواهد بود. این موضوع که مشتری طرحی آماده برای لوگو انتخاب کرده و دیگر نیازی به ایده پردازی و انتخاب سبک نباشد هم در هزینه طراحی لوگو و آرم تاثیرگذار است.

 

نتیجه گیری 

طراحی لوگو کاری تخصصی است و تنها توسط افراد ماهر و با تجربه در این زمینه امکان‌پذیر است و تنها این افراد به آشنایی با اصول طراحی لوگو نیاز دارند اما آشنایی با مراحل طراحی لوگو و آرم برای همه افراد چه طراح و چه مشتریانی که قصد سفارش طراحی دارند الزامی است. مشتریانی که با مراحل طراحی لوگو آشنایی دارند، خواسته و نظر خود در مورد لوگو را به شکل راحت‌تری به طراح منتقل می‌کنند.

با این حال اگر با مراحل انجام این کار هم آشنایی زیادی ندارید، جای نگرانی نیست. در صورتی که طراحی لوگو را در مجموعه‌های حرفه‌ای مانند مجریان سفارش دهید، این کار با کمک مشاورین و طراحان مجموعه به بهترین شکل انجام می‌شود. مشاوران ما با انجام مشاوره تخصصی و سوالات هوشمندانه انتظارات شما از لوگو را در می‌یابند و طراحان نیز لوگو را کاملا مطابق با نظر شما طراحی می‌کنند.

 

سوالات متداول 

۱. آشنایی با مراحل طراحی لوگو و آرم چه اهمیتی دارد؟

آشنایی با مراحل طراحی لوگو و آرم کمک می‌کند که نظر خود را به شکل واضح‌تری به طراح انتقال داده و حتی برای هزینه‌های طراحی نیز برنامه‌ریزی ساده‌تری داشته باشید.

۲. اولین مرحله از طراحی لوگو چیست؟

مشاوره با مشتری و گردآوری اطلاعات در مورد کسب و کار او اولین مرحله از طراحی لوگو هستند.

۳. کاربردی‌ترین سبک طراحی لوگو چیست؟

سبک ترکیبی به دلیل داشتن حروف و کلمات و تصاویر، برای تمام مخاطبین قابل درک است و همین مسئله آن را به کاربردی‌ترین سبک طراحی لوگو تبدیل می‌کند.

۴. در مرحله انتخاب جزییات باید به چه نکاتی توجه کرد؟

انتخاب رنگ مناسب برای لوگو بر اساس هدف کار آن و فونت مناسب برای پیغام یا نوشته‌هایی که در لوگو استفاده می‌شوند از مواردی هستند که در مرحله انتخاب جزئیات طراحی لوگو باید به آن‌ها توجه کرد.

۵. قبل از ارائه طرح نهایی به مشتری باید چه اقداماتی انجام داد؟

بررسی نهایی طرح و مطابقت دادن آن با نظرات مشتریان و خواسته‌های آن‌ها از اقدامات مهم قبل از تحویل طرح به مشتریان هستند.

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]
ادامه مطلب
چاپ پاپ آپ و رول آپ چگونه انجام می شود ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *