کاربرد چاپ افست|چاپخانه مجریان

هرآنچه که باید درباره چاپ افست و کاربرد های آن بدانید!

کاربرد چاپ افست چیست ؟ مراحل چاپ افست به چه صورت است؟ چه نکاتی در چاپ افست از اهمیت بیشتری برخوردار هستند؟ چاپ افست مناسب کدام کسب و کارها است؟ چاپ افست روی کدام سطوح قابل انجام است؟ مزایای چاپ افست چیست؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید و قصد آشنایی با شیوه چاپ افست را دارید، این مطلب از مجموعه مجریان مناسب شما است. در این مطلب هر آنچه که باید درباره چاپ افست و کاربرد های آن بدانید را به شما خواهیم گفت تا در صورت نیاز به استفاده از این شیوه چاپ، مراحل این کار را به شکل ساده‌تری انجام دهید. با ما همراه باشید تا چاپ افست را به شما معرفی کنیم.

کاربرد چاپ افست

با توجه به مزایای گفته شده کاملا مشخص است که کاربردهای چاپ افست نسبت به دیگر روش‌های چاپ بیشتر است. از مهم‌ترین کاربردهای این روش چاپ می‌توان به چاپ محصولاتی که در میزان انبوه به چاپ می‌رسند اشاره کرد. چاپ کاتالوگ، چاپ بروشور و چاپ کارتن‌های بسته‌بندی که همگی در سطح انبوه انجام می‌شوند از نمونه کاربردهای چاپ افست هستند. البته چاپ افست تنها مناسب کالاهای بزرگ نیست و محصولات کوچک‌تر مانند کارت ویزیت را هم می‌توان با استفاده از آن به چاپ رساند.

چاپ پوستر، چاپ فرم‌های عمومی، چاپ سربرگ‌های پزشکی یا اداری، چاپ انواع ست‌های اداری و مدیریتی چاپ مگنت، چاپ تراکت در سطح انبوه، چاپ زونکن، چاپ ساک دستی، چاپ فولدر، چاپ کالیته و آلبوم، چاپ لیوان‌های کاغذی، چاپ ظروف بسته‌بندی فست فود، چاپ لیبل، چاپ فاکتور، چاپ قبض و رسید و چاپ فولدر و بسیاری محصولات مشابه از دیگر کاربردهای چاپ افست هستند.

چاپ افست 

در چاپخانه چاپ به فرآیند انتقال تصویر یا طرح روی سطوح گفته می‌شود که با روش‌های مختلفی قابل انجام است. بیشتر افراد تصور می‌کنند که چاپ یک روش کلی است و نهایتا برخی ابزارهای آن متفاوت است، در حالی که این کار علاوه بر ابزارهای مختلف با روش‌ها و کیفیت‌های مختلفی هم قابل انجام است که انواع مختلف روش‌های چاپ را تشکیل می‌دهند. یکی از روش‌های چاپ تصاویر، چاپ افست یا چاپ لیتوگرافی است که ترکیبی از تصاویر و حروف با آن قابل چاپ است، این روش یکی از اصلی‌ترین روش‌های چاپ است که قدمتی طولانی داشته و کاربردهای زیادی دارد. برای استفاده از این روش و سفارش چاپ براساس آن ابتدا باید بدانید که چاپ افست چیست.

بهترین پاسخ به این سوال که چاپ افست چیست، معرفی فرآیند چاپ با این روش است. چاپ افست در اصطلاح به عنوان چاپ لیتوگرافی هم شناخته می‌شود. این روش برای چاپ انبوه و در تعداد بالا استفاده می‌شود و با استفاده از آن امکان انتقال انواع تصاویر و حروف وجود دارد. در چاپ افست تصاویر و رنگ روی غلتکی مخصوص کشیده می‌شوند و سپس به صفحات فلزی یا فیلم‌ها منتقل شده و فرآیند چاپ را انجام می‌دهند. چاپ افست یکی از بهترین روش‌ها برای چاپ انبوه، به خصوص چاپ تبلیغاتی است.

مطلب پیشنهادی: چاپ افست چیست ؟ 

تاریخچه چاپ افست

طبق تاریخچه چاپ افست این روش یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های چاپ است که بسیاری از کتاب‌های قدیمی دنیا با استفاده از آن به چاپ رسیده‌اند. اختراع این روش چاپ را به دانشمندان آمریکایی ایرانو روبل آمریکایی و گاسیارها آلمانی و به حوالی سال ۱۹۰۴ میلادی نسبت می‌دهند. روبل در کارگاه چاپی کوچک این روش کشف کرد. او در کارگاه خود اسکناس‌های با کیفیت چاپ می‌کرد که با رول‌های چاپ مستقیم کاغذ انجام می‌شد و رنگ و طرح مستقیما روی کاغذ چاپ می‌شد. کشف این شیوه چاپ اتفاقی و نتیجه سهل‌انگاری یکی از کارگران کارگاه چاپ در رسیدگی به دستگاه چاپ و خرابی آن بود. خرابی دستگاه موجب شده بود که هر چند دور یکبار کاغذ برای چاپ بالا نیاید. در یکی از نوبت‌های بروز این اتفاق دستگاه چاپ را ابتدا روی لاستیک غلتک و سپس روی اسکناس بعدی انجام داد و این سرآغاز چاپ افست یا چاپ غیرمستقیم بود.

انواع چاپ افست

چاپ افست هم مانند دیگر روش‌های چاپ دارای انواع مختلفی است که در شیوه و روش انجام تفاوت دارند. انواع چاپ افست بر اساس روش انجام این نوع چاپ، چاپ افست سنتی یا چاپ افست مدرن را تشکیل می‌دهند که در چاپ سنتی دستگاه‌ها ابتدایی‌تر و زحمت نیروی انسانی برای اجرای فرآیند چاپ بیشتر است و در چاپ مدرن، دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته‌تر و زحمت نیروی انسانی کمتر است که در نتیجه آن امکان چاپ در تعداد بیشتر و انبوه‌تر راحت‌تر است.

ادامه مطلب
چاپ آفتابگیر ماشین برای تبلیغات

۱. چاپ افست سنتی

چاپ افست سنتی قدیمی‌ترین روش انجام این نوع چاپ و شیوه پایه چاپ افست است. این روش چاپ هم برای تعداد انبوه مناسب است اما زحمت نیروی انسانی در انجام آن بیشتر و در نتیجه فرآیند انجام آن طولانی‌تر است. در چاپ افست سنتی از تضاد آب و روغن استفاده می‌شود. در این روش چاپ قسمت‌هایی از محصول که چاپ تصویر روی آن‌ها انجام می‌شود به مواد جاذب چربی آغشته می‌شوند و قسمت‌هایی که چاپ روی آن‌ها انجام نمی‌شود، آغشته به مواد جاذب آب می‌شوند تا تضاد آب و روغن باعث چاپ رنگ‌های روغنی و در نتیجه تصویر روی محصول شود. چاپ سنتی به دلیل مسائل گفته شده، قیمت بالاتری هم نسبت به چاپ افست به شیوه مدرن دارد.

۲. چاپ افست مدرن

چاپ افست مدرن نوع دیگر این روش چاپ است که با استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های کامپیوتری انجام می‌شود. این شیوه چاپ با سرعت بیشتری نسبت به چاپ افست سنتی انجام می‌شود و به دلیل کامپیوتری بودن فرآیند چاپ، تعداد محصولات بیشتری با استفاده از آن قابل چاپ هستند. در این روش ۴ رنگ اصلی یعنی زرد، مشکی، فیروزه‌ای و قرمز را با استفاده از کامپیوتر مشخص می‌کنند و سپس پلیت‌ها یا صفحات چاپ را در مسیر رنگ‌ها و سپس در ریل چاپ قرار می‌دهند. کامپیوتری بودن این روش تاثیر زیادی در سرعت انجام آن دارد و کمک می‌کند که محصولات با کیفیت بالاتری نسبت به چاپ سنتی آماده‌سازی شوند.

 

مزایای چاپ افست نسبت به دیگر روش‌های چاپ

مزایای چاپ افست نسبت به دیگر روش‌های چاپ بیشتر است و این مسئله موجب پرطرفدار بودن این روش می‌شود. از مزایای اصلی این روش چاپ می‌توان به بالا بودن کیفیت تصاویر چاپی اشاره کرد. در روش چاپ افست بر خلاف بسیاری از روش‌های چاپ رنگی این امکان وجود دارد که جریان جوهر را کنترل کرد و از این طریق رنگ تصاویر را زیباتر کرد. برای مثال ایجاد کنتراست یا سایه روشن رنگ با استفاده از این تکنیک به سادگی انجام می‌شود. از دیگر مزایای چاپ افست نسبت به دیگر روش‌های چاپ می‌توان به چاپ تمیزتر اشاره کرد. این چاپ برای افرادی که نیاز به تیراژ بالای چاپ محصولات دارند مناسب‌تر است به خصوص چاپ کاتالوگ که در مدت زمانی کوتاه در حجم زیاد انجام می‌شود، با استفاده از این روش چاپ به صرفه‌تر است. ساختار سریع چاپ، قابلیت استفاده از آن در انواع سطوح از نظر جسم و فرم و هزینه مناسب با توجه به ویژگی‌های آن از مهم‌ترین مزایای چاپ افست نسبت به دیگر روش‌های چاپ است.

معایب چاپ افست

این روش چاپ هم مانند تمام روش‌هایی که برای چاپ تبلیغات یا چاپ روی محصولات مختلف استفاده می‌شوند، معایبی هم دارد. از معایب چاپ افست می‌توان به مقرون به صرفه نبودن برای چاپ محصولات در تیراژ پایین اشاره کرد. هر چند که بسیاری از مجموعه‌ها حتی چاپ در تیراژ پایین را هم برای حفظ کیفیت با این روش انجام می‌دهند اما به طور کل چاپ افست مناسب چاپ‌های تیراژ بالا است که در کوتاه‌ترین زمان حجم زیادی از محصولات را به چاپ برسانند. چاپ با این روش حتی در روش کامپیوتری و مدرن هم زمان‌بر است که این موضوع به دلیل نیاز به زینک و پلیت برای هماهنگی رنگ‌ها است. از دیگر معایب چاپ افست می‌توان به نیاز به حضور اپراتور در کل فرآیند چاپ اشاره کرد.

 

مراحل چاپ افست

اگر متقاضی چاپ افست هستید و این روش را برای چاپ محصولات خود انتخاب کرده اید نیاز است که با فرآیند و مراحل این چاپ هم آشنا باشید‌. مراحل چاپ افست به طور کل سه فرایند دارند که در مرحله اول آن جوهر که عموماً چهار رنگ اصلی چاپ افست روی غلتکی از جنس آلومینیوم کشیده می شود. این غلتک را در اصطلاح غلتک جوهر هم می نامند و با استفاده از آن رنگ روی قسمت‌های موردنظر محصول کشیده می شود. در مرحله بعدی سیلندر افست که در جهت عکس سیلندر بالایی یا سیلندر صفحه قرار دارد و جوهر را به صورت تصویر آینه‌ای روی کاغذ منتقل می‌کند. در مرحله آخر غلتک نهایی یا غلتک فشار، تصویر غلتک را روی سطح مورد نظر چاپ می‌کند. مراحل گفته شده برای چاپ انواع محصولات انجام می‌شوند.

ادامه مطلب
پاپ آپ نمایشگاهی چیست و چه کاربردی دارد ؟

 

تفاوت افست با دیگر روش‌های چاپ

همان‌طور که گفته شد افست یکی از روش‌های کلی چاپ است و چاپ به جز آن روش‌های مختلفی دیگری هم دارد که دو روش اصلی آن چاپ دیجیتال و چاپ هولوگرام است. آشنایی با تفاوت افست با دیگر روش‌های چاپ کمک می‌کند که در انتخاب این روش قاطعانه‌تر عمل کنید و روشی‌ که مناسب چاپ محصول شما است را به شکل ساده‌تری انتخاب کنید. از مهم‌ترین تفاوت‌های این روش چاپ با دیگر شیوه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱. تفاوت چاپ افست با چاپ دیجیتال

اولین روشی که بسیاری از افراد به عنوان جایگزین چاپ افست از آن استفاده می‌کنند، چاپ دیجیتال است. تفاوت چاپ افست با چاپ دیجیتال در درجه اول در حجم و تعداد محصولات چاپی است. چاپ افست محصولات را با تیراژ انبوه و بالا چاپ می‌کند در حالیکه چاپ دیجیتال تعداد کمتری را در هر نوبت آماده می‌کند. تنظیمات دستی و اختیاری از دیگر مزایای چاپ افست است که چاپ دیجیتال فاقد آن است. قابلیت‌های رنگ بیشتر در چاپ افست و قابلیت چاپ روی محصولات متنوع‌تر از دیگر موارد تفاوت چاپ افست با چاپ دیجیتال هستند.

۲. تفاوت چاپ افست با چاپ هولوگرام

دیگر روش مرسوم چاپ، چاپ هولوگرام است که باز هم در مقایسه با چاپ افست، استفاده از آن چندان کاربردی نخواهد بود. چاپ هولوگرام یک طرح برجسته روی محصولات ایجاد می‌کند و با استفاده از لیزر انجام می‌شود اما چاپ افست صرفا رنگ را روی محصولات منتقل می‌کند. این تفاوت چاپ افست با چاپ هولوگرام به این معنی است که کاربرد چاپ هولوگرام بسیار محدودتر از چاپ افست است و باز هم استفاده از چاپ افست کاربردی‌تر و نتیجه بخش‌تر خواهد بود.

 

خدمات چاپ افست در مجریان

خدمات چاپ افست در مجریان به عنوان یکی از مجموعه‌های با تجربه در زمینه انواع چاپ و آماده‌سازی محصولات چاپی هم به مشتریان ارائه می‌شود. مشتریانی که متقاضی چاپ از این نوع هستند کافی است از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت ما با کارشناسان ارتباط گرفته، طرح مورد نظر خود را به آن‌ها ارائه کنند و بعد از انجام فرآیند ثبت سفارش، در کوتاه‌ترین زمان، با کیفیت‌ترین طرح چاپی را روی محصول مورد نظر خود تحویل بگیرند. در تیراژ بالا چاپ افست مناسب‌تر است و قیمت معقولانه‌ای دارد اما اگر متقاضی چاپ در تیراژ پایین باشید ممکن است کارشناسان ما دیگر روش‌ها را پیشنهاد دهند که قطعا برای شما مناسب‌تر خواهند بود.

 

نتیجه گیری 

در این مطلب به طور کامل و جامع گفته شده که چاپ افست چیست و چه کاربردهایی دارد. این روش چاپ مناسب کسب و کارهایی است که به طور دوره‌ای نیاز به چاپ انبوه دارند یا مجموعه‌هایی که در مناسبت‌های خاص محصولاتی را به عنوان هدیه تبلیغاتی مشتریان و کارمند، در تیراژ بالا به چاپ می‌رسانند. برای استفاده از این روش چاپ کافی است بهترین مجموعه خدماتی در زمینه آن را پیدا کنید و مجریان یکی از مجموعه‌هایی است که کیفیت بالا در کنار سرعت و شرایط مناسب را به شما تضمین می‌دهد.در صورت داشتن هرگونه سوال در زمینه چاپ سررسید، چاپ کاتالوگ، چاپ بروشور، و یا خدمات طراحی و هدایای تبلیغاتی میتوانید با کارشناسان و مشاوران ما در مجریان در تماس باشید.

 

سوالات متداول 

۱. چاپ افست چیست؟

چاپ افست یا چاپ لیتوگرافی، چاپی با کیفیت است که بر پایه ۴ رنگ اصلی با استفاده از تجهیزات و غلتک‌های مخصوص و صفحات چاپ انجام می‌شود و مناسب کسب و کارهایی است که به دنبال چاپ در تیراژ بالا هستند.

۲. چاپ افست چند نوع دارد؟

چاپ افست دارای دو روش دستی و مدرن است که در چاپ مدرن از تجهیزات ماشینی و دستگاه‌های مخصوص و در چاپ دستی از تضاد آب و روغن استفاده می‌کنند.

۳. مراحل چاپ افست به چه صورت است؟

برای چاپ افست ابتدا غلتک جوهر را به رنگ‌های مورد نظر و طرح آغشته می‌کنند، سپس غلتک‌های چاپ را آماده کرده و در نهایت با غلتک فشار، تصویر را روی محصول چاپ می‌کنند.

۴. چاپ افست چه کاربردهایی دارد؟

کاربرد چاپ افست در چاپ تیراژ بالا است و با استفاده از آن می‌توان محصولاتی که تعداد انبوه دارند را آماده کرد.

 

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۱]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *