چاپ دیجیتال چیست | چاپخانه مجریان

هرآنچه که باید درباره چاپ دیجیتال و کاربرد های آن بدانید!

چاپ چیست ؟ از گذشته تا زمان حال در سیستم‌های چاپ تصاویر تغییرات فراوان و گسترده‌ای رخ داده‌است.منظور از تغییر همان شیوه و تکنولوژی چاپ است.برخی از این سیستم‌ها عبارتند از چاپ سربی، چاپ فلزی، چاپ ژلاتینی، چاپ افست، چاپ دیجیتال و موارد دیگر.جدیدترین تکنولوژی چاپ عکس، سیستم دیجیتال است که در این مطلب می‌خواهیم به طور مفصل ساختار و کاربردهای این شیوه چاپ بپردازیم.

چاپ دیجیتال چیست ؟

در تعریف و توضیح چاپ دیجیتال باید گفت که این سیستم چاپ، روشی برای تبدیل تصاویر و عکس‌های دیجیتال به محصولات چاپی است.در این روش معمولا تیراژ چاپ نهایی کم است.در این سیستم، چاپ توسط پرینترهایی که در زبان فنی به آن لارج فرمت گفته می‌شود و نیز پرینترهای لیزری و جوهرافشان حرفه‌ای انجام می‌شود.در سیستم چاپ دیجیتال در مقایسه با یک روش سنتی مانند افست، هزینه چاپ هر صفحه بالاست.اما این هزینه بالا در دیگر قسمت‌های فرایند چاپ نهایی جبران می‌شود.از امتیازات استفاده از این روش، امکان ایجاد تغییر در تصاویر و محتویات صفحه چاپ شده‌است.همچنین با استفاده از ماشین‌های چاپی، استفاده از نیروی انسانی کمتر از دیگر روش‌ها بوده و در نهایت به صرفه‌جویی در هزینه‌ها منجر می‌شود.در مجموع با کاهش هزینه‌های تمام شده هر برگ و نیز افزایش کیفیت چاپ، سیستم چاپ دیجیتال در حال رسیدن به نقطه رقابت با چاپ افست است.

 

 

فرایند چاپ دیجیتال

در چاپ با استفاده از سیستم دیجیتال، دیگر نیازی به استفاده از پلیت‌های چاپ وجود ندارد.این عدم استفاده از پلیت، برخلاف دیگر سیستم‌های چاپی سنتی مانند لیتوگرافی، افست، گراور یا لترپرس است و در نهایت باعث می‌شود مراحل آماده‌سازی پیش از چاپ سریع‌تر و ارزان‌تر گردد.از چاپگرهای لیزری و جوهرافشان بیشترین استفاده می‌شود.یکی دیگر از تفاوت‌های سیستم چاپ دیجیتال با دیگر سیستم‌ها این است که در فرایند چاپ دیجیتال، جوهر یا تونر در داخل کاغذ نفوذ نکرده و تنها یک لایه نازک برروی سطح آن تشکیل می‌دهد.از سیستم چاپ دیجیتال برای چاپ برروی مواردی مانند کاغذ، کاغذ عکاسی، چوب، فوم، شیشه و…استفاده می‌شود.

 

 

تفاوت چاپ دیجیتال با انواع دیگر چاپ ها

اگر بخواهیم کوتاه و خلاصه در مورد تفاوت‌های سیستم چاپ دیجیتال با دیگر سیستم‌های چاپی مانند افست بپردازیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم.

  • به علت حذف برخی از مراحل فرایندهای پیش از چاپ مانند لیتوگرافی، چاپ دیجیتال زمان کوتاه‌تری نیاز دارد.
  • در سیستم چاپ دیجیتال، مواد زائد و باطله‌ای مانند کاغذ و مواد شیمیایی وجود نخواهد داشت.
  • به علت اینکه در این سیستم از پلیت استفاده نمی‌شود، در هر دور امکان چاپ تصویر و متن متفاوتی وجود دارد.
  • چاپ دیجیتال سیاه و سفید از نظر هزینه مقرون به صرفه بوده و پایین است.
  • سرعت چاپ در سیستم دیجیتال بسیار بالاست.
  • در سیستم‌های قدیمی چاپ، برای انجام امور مرتبط به یک اپراتور ماهر و باتجربه نیاز بود.در حالی که در سیستم چاپ دیجیتال، به دانش فنی خاصی نیازی نیست.
  • با استفاده از سیستم دیجیتال و در خصوص رنگ مورد نظر برای چاپ، پیش از فرایند چاپ تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد.در حالی که در سیستم‌های قدیمی این مورد زمان‌بر بوده و باید تا رسیدن به رنگ مطلوب منتظر می‌ماندیم.
ادامه مطلب
بهترین ماسک تبلیغاتی

 

 

کاربردهای چاپ دیجیتال

سیستم چاپ دیجیتال کاربردهای فراوانی دارد که در این قسمت به بخشی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • چاپ تیراژ محدود: برخلاف سیستم‌های چاپی قدیم که با استفاده از پلیت تعداد زیادی صفحه چاپ می‌کرد، سیستم دیجیتال به گونه‌ای طراحی و کالیبره شده تا بتواند تعداد کم را در مدت زمان کوتاه چاپ کند.این مورد از سال ۲۰۱۰ به بعد و با توسعه و تغییر تکنولوژی محدودیت‌های مختلف در خصوص هزینه تولید و نیز سرعت چاپ، از میان رفتند.
  • چاپ شخصی‌سازی‌شده: در سیستم چاپ دیجیتال شما با توجه به نوع و تیراژ نسخه چاپی می‌توانید در تعداد چاپ نهایی تغییرات مد نظر خود را اعمال کنید.فرض کنید در حال چاپ کارت سازمانی برای کارمندان خود هستید.با داشتن این قابلیت، امکان ایجاد تغییر در هر کارت چاپ شده برای شما وجود دارد.
  • چاپ نمونه: در سیستم‌های قدیمی چاپی با توجه به استفاده از پلیت، امکان چاپ یک نسخه به عنوان نمونه و بررسی آن از نظر رنگ و موارد دیگر وجود نداشت.اما در سیستم چاپ دیجیتال، شما به راحتی می‌توانید یک نسخه نمونه را چاپ کرده و بعد از بررسی آن تغییرات لازم را در آن ایجاد نمایید.این گام را آنقدر می‌توانید انجام دهید تا در نهایت به نسخه مورد نظرتان برسید.

 

 

انواع چاپ دیجیتال براساس ابعاد

چاپ دیجیتال براساس ابعاد سطح مورد نظر به ۳ دسته تقسیم می‌شوند.

  • فرمت متوسط: در این نوع چاپ دیجیتال، حداکثر ابعاد کارهای چاپی این فرمت ۴۸ در ۳۳ سانتیمتر معادل با A3+ است.برای چاپ در این ابعاد، از چاپگرهای نوری، لیزری و جوهرافشان استفاده می‌شود.بخش زیادی از سفارش‌های چاپی با این ابعاد مربوط به کاتالوگ‌ها و چاپ کارت ویزیت می‌شود.
  • فرمت بزرگ: در این نوع چاپ دیجیتال، حداکثر ابعادی که در خروجی نهایی می‌توانید داشته‌باشید از A3+ تا عرض ۱۵۰ سانتیمتر را در بر می‌گیرد.بیشترین کاربرد این نوع چاپ دیجیتال، چاپ پوسترها و استفاده در فضای داخلی یا indoor است.
  • فرمت عریض: ابعاد چاپ در این فرمت بسیار بزرگ بوده و مصرف آن در فضای خارجی یا Outdoor است.ابعاد چاپ این فرمت از عرض ۱۵۰ سانتیمتر تا ۵۰۰ سانتیمتر را در برمی‌گیرد.با توجه به عمده استفاده این سیستم چاپ در محیط بیرونی، خروجی چاپی این اندازه در برابر نورآفتاب و رطوبت مقاومت بالایی دارند.
ادامه مطلب
کاربرد لوگو و نشان ها در برندینگ یک کسب و کار چیست؟

 

 

انواع روش چاپ دیجیتال

در این قسمت به انواع روش چاپ دیجیتالی و نحوه آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • دیجیتال مرکبی:

    این نوع چاپ برای کارهای پرتیراژ مانند کارت ویزیت مناسب است.علت آن استفاده از مرکب‌های رنگ به جای تونر است.کیفیت خروجی این سیستم‌ها بالا بوده اما به علت پیچیدگی آن‌ها، اقبال به سیستم‌های مبتنی بر تونر بیشتر است.

 

  • تونری:

    سرعت چنین سیستم چاپی‌ای به علت ذوب کردن پودر رنگ برای چاپ تصویر، بالاتر از سیستم‌های جوهرافشان است.سیستم‌های تونری مانند جوهرافشان، دیجیتالی نشده‌اند.بیشترین مصرف سیستم چاپی دیجیتال تونری، در صنایع مختلف است.

 

  • چاپ دیجیتال نوری:

    به آن چاپ دیجیتال پرتوی هم گفته می‌شود.در این شیوه چاپ تصویر مورد نظر را از طریق تابش شعاع‌های نوری به روی کاغذهای ویژه و حساس ایجاد می‌نمایند.پس از ظهور تصویر منتخب، آن را تثبیت می‌کنند.استفاده از این شیوه چاپ دیجیتال برای تیراژهای میلیونی توصیه نمی‌شود.

 

  • روش Direct Imaging:

    همان سیستم چاپ افستی هستند اما کنترل فرایند چاپ از طریق کامپیوتر انجام می‌شود.در این شیوه نمی‌توان از ویژگی اصلی چاپ دیجیتال که همان چاپ اطلاعات متغیر است، استفاده کرد.

 

  • چاپ دیجیتال حرارتی:

    استفاده از این روش رو به کاهش است.در این شیوه چاپ، کاغذ حساس به رنگ به کار می‌رود.حرارتی که از لیزر به وجود می‌آید موجب تشکیل تصویر و رنگ برروی کاغذ حساس می‌شود.

 

 

 

جمع‌بندی:

به صورت تفصیلی در خصوص چاپ دیجیتال، ویژگی‌ها، ابعاد و دیگر موارد مرتبط با آن مطالبی را بیان کردیم.با توجه به سرعتی پیشرفت چاپ دیجیتال، احتمالا دیگر شیوه‌های چاپ به زودی و برای همیشه از رده خارج شده و به تاریخ خواهند پیوست.در مجموع هزینه چاپ دیجیتال کمتر از چاپ با دیگر شیوه‌هاست.اگر به دنبال یک خروجی با کیفیت و مطلوب برای اهداف تجاری خود هستید، استفاده از سیستم چاپ دیجیتال را در دستور کار خود قرار دهید.

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *