طراحی بسته بندی محصولات آرایشی|چاپخانه مجریان

چگونه بسته بندی لوازم آرایشی را طراحی کنیم؟

چگونه بسته بندی لوازم آرایشی را طراحی کنیم؟

طراحی بسته بندی چیست ؟ طراحی بسته بندی محصولات آرایشی چیست ؟ بسته بندی محصولات آرایشی  یکی از هیجان انگیز ترین طراحی‌هایی است که حتما نظر افراد را بارها به خود جلب کرده است. بسته بندی‌های آرایشی و بهداشتی عموما در طرح‌ها و رنگ‌ها و شکل‌های مختلف شکل می‌گیرد. که این مساله باعث شده است همیشه در طراحی مورد توجه قرار بگیرند. محصولات آرایشی بخاطر پرفروش بودن و محبوب بودن مدام در حال تغییر شکل و فرم می باشند. و همین که برندهای مختلف به وفور در بازار در تخصص آرایشی بهداشتی فعالیت می کنند این فضا را بسیار رقابتی کرده است که علاوه بر کیفیت با طراحی‌های خاص و ویژه بتوانند مشتری را به سمت خود جذب کنند. خانم‌ها مخاطب اصلی لوازم آرایشی هستند، بعد از آن آقایان و بعد کودکان مخاطب این صنعت هستند. مصرف کنندگان لوازم آرایشی بهداشتی از صبح که از خواب بیدار می‌شوند تا شب با این محصولات درگیر هستند . این در کثریت افراد جامعه صدق می کند. طراحی بسته بندی محصولات آرایشی یکی از مهم ترین و تاثیر گذارترین مسائلی است که هر سازمانی که این محصولات را تولید می کند باید به آن توجه داشته باشد. یکی از اصلی ترین ابزار فروش، داشتن خلاقیت و تنوع در طراحی این محصولات است. در این مقاله سعی داریم به این مساله بپردازیم که طراحی بسته بندی محصولات آرایشی به چه شکل انجام می شود و چگونه می شود در بین این همه محصول و برند آرایشی که در بازار موجود هستند، محصولات یک برند جدید بتواند به وسیله‌ی طراحی‌های جذاب به چشم بیاید.

  • شناخت کافی نسبت به مخاطب و محصول داشته باشید.

یکی از مهم ترین مسائل در شکست تبلیغات و عدم فروش مناسب در برند‌های آرایشی بهداشتی دقیقا همین نداشتن اطلاعات کافی از مخاطب خود و محصول خود است. ممکن است سازمانی صرفا با دیدن یک بسته بندی جذاب از برندی خارجی از آن الهام بگیرد و در طراحی خود استفاده کند. اما این سازمان در نظر نمی گیرد که اون طراحی برای بسته بندی آن برند و آن محصول و مشتریان آن محصول مناسب بوده است.  پس بسیار مهم است که مخاطب محصول شناخته شود و با جزئیات زیاد بررسی شود. لیست سوالی تهیه شود که چه کسانی از محصول استفاده می کنند. مخاطبان ما عموما چه رنگ‌ها و شکل‌هایی را در طراحی می پسندند. بعد از این مساله باید شناخت کافی نسبت به محصول خود و برند خود داشته باشیم. محصول ما چه ویژگی‌هایی دارد؟ چه مزایایی دارد؟ برای چه سنی و چه جنسی تولید شده است؟ تمام این موارد در لیستی نوشته می‌شود تا در هنگام طراحی از آن استفاده شود.  شاید به نظر مهم نرسد اما اساسی ترین قدم برای طراحی بسته بندی محصولات آرایشی، شناخت و اطلاعات کافی است. گنجینه‌ای از اطلاعات وجود دارد که هم مسیر را روشن و مشخص می کند و هم کمک می کند که خلاق تر و با کیفیت بهتر طراحی انجام شود.

  • سبک خود را پیدا کنید.

بعد از اینکه اطلاعات کافی در ارتباط با مخاطب و محصول به دست آمد حال می توان به صورت کلی حدودی را برای طراحی بسته بندی محصولات آرایشی  مشخص کرد. احتمالا با توجه به اطلاعاتی که وجود دارد تصمیم گرفته می شود که چه سبکی مناسب است. مثلا فانتزی؟ کلاسیک؟ مدرن؟ یا مینیمال. این که چه رویکردی نسبت به طراحی وجود دارد بسیار مهم می باشد. با توجه به اطلاعات و هویت بصری سازمان، سبک انتخاب می شود. اگر بدون انتخاب سبک، مستقیم به سمت طراحی رفته شود، می تواند بسیار گیج کننده و کلافه کننده باشد. چرا که هر قدم که برداشته می شود باید طراحی مشخص تر بشود. ممکن است در سازمانی هر سری از محصولاتش با سبک مشخصی طراحی شوند. ولی در نهایت سبکی که انتخاب می‌شود نباید از هویت بصری سازمان خیلی دور باشد. نمی شود سازمان هویت کلی‌اش مینیمال باشد و محصولاتش نزدیک به سبک اکپرسیون باشند. هویت سازمان و سبک طراحی محصولات باید با هم هم خوانی داشته باشند.

  • از برند‌های دیگر الهام بگیرید.

بعد از جمع آوری اطلاعات و پیدا کردن سبک مناسب برای طراحی بسته بندی محصولات آرایشی، بهتر است قبل از شروع طراحی، برند‌هایی که محصولاتی مشابه سازمان دارند را بررسی کرد و طراحی‌های آن‌ها را تحلیل کرد. از چه رنگ، فونت، فرمی برای طراحی محصول استفاده کرده است؟ طراحی هویت کلی برند با طراحی محصول چه ارتباط‌هایی دارند؟ و در هنگام بررسی این مسائل ایده‌هایی به ذهن می رسد که می تواند در طراحی بسته بندی محصول به کمک بیاید. اگر هر کدام از کار‌هایی که در پاراگراف پیشین گفته شد انجام نشود دیدن طراحی‌های بسته بندی برندهای دیگر ممکن است گیج کننده باشد. چرا که هیچ مسیر و اطلاعات مشخصی وجود ندارد. وقتی شناختی نسبت به مخاطب و محصول وجود نداشته باشد، نمی توان برندی که نزدیک به سازمان مد نظر است را پیدا کرد. در نتیجه طراح صرفا با انبوهی از طراحی‌های مختلف روبرو می شود. ولی با شناخت کافی اگر وارد شود می تواند با انتخاب درست چند طراحی مرتبط را ببیند و از این طراحی‌ها الهام بگیرد یا ایده‌ای به دست بیاورد.

ادامه مطلب
لوگو تصویری چیست و طراحی لوگو تصویر چه کاربردی دارد؟

 

طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی محصولات آرایشی|چاپخانه مجریان

تاثیر رنگ در طراحی بسته بندی محصولات آرایشی : 

رنگ‌هایی که برای طراحی انتخاب می شود بسیار مهم می باشد. ممکن است هر سازمانی برای سری‌های مختلفی که تولید می کند رنگ‌های متفاوتی در نظر بگیرد. مثلا برای سری محصولاتی که برای کودکان تولید می شود از رنگ‌های صورتی، قرمز، زرد یا مثلا برای  محصولاتی که برای زنان تولید می کند، از رنگ‌های آبی، سبز، سفید و برای سری محصولاتی که برای مردان تولید می‌کند از رنگ‌هایی با پایه تیره استفاده کند. این رنگ‌ها به هیچ عنوان فرمول مشخصی در دنیای مدرن ندارند و می توان با ترکیب این رنگ‌ها برای طراحی هر سری از محصولات بازی کرد، اما به هرحال باید برنامه و دلیلی برای آن وجود داشته باشد. مثلا نمی‌شود صرف تفاوت، از رنگ مشکی برای محصولات تولیدی کودکان استفاده کرد. چون در روانشناسی رنگ‌ها‌‌، این رنگ به هیچ عنوان برای کودکان مناسب نیست. اما ممکن است که در ترکیب با رنگ‌های دیگر و با وجود دلایل دیگر اتفاقا ایده‌ی خوبی به نظر برسد و طراحی را خاص‌تر نشان دهد. مثلا برای کودکان اوتیسم  اگر محصولاتی آرایشی و بهداشتی مناسب برای این کودکان تولید می‌شود این انتخاب ممکن است بسیار خوشایند به نظر برسد. چرا که کودکان اوتیسم از رنگ‌های روشن و شاد خوششان نمی آید. برای همین وجود دلیل استفاده و تحلیل مناسب بسیار مهم می باشد.

مطلب پیشنهادی: روانشناسی رنگ در طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی محصولات آرایشی|چاپخانه مجریان

 

فونت‌هایی که در طراحی بسته بندی استفاده می شود.

بهتر است در فونت‌هایی که در طراحی بسته بندی محصولات آرایشی استفاده می شود از فونت‌های مشخص و خوانا استفاده بشود. استفاده از فونت‌های فانتزی، عموما برای محصولات کودکان استفاده می شود. فونت‌های پیچیده و سخت ممکن است مخاطب را دور کند و نتواند به راحتی اطلاعات محصول را بخواند. بسته بندی محصول قرار است در فروشگاه‌ها و مرکز بهداشتی در رقابت با سایر رقبا توسط مخاطب دیده شود. بخاطر همین موضوغ مخاطب در کم‌تر از چند ثانیه باید بتواند با بسته بندی محصول ارتباط برقرار کند. در نهایت شناخت مخاطب و اطلاعاتی که از آن داریم در طراحی فونت بسیار کمک کننده خواهد بود. غیر از این مساله هر سازمانی فونت مخصوص به خود را دارد و از چند فونتی که توسط طراح برای سازمان طراحی شده است برای مجموع محصولاتش استفاده می کند؛ مگر در مواقع خاص که محصول ویژه ای را بخواهد به بازار معرفی کند. پس اگر سازمانی فونت مخصوص به خودش را ندارد قبل از طراحی بسته بندی محصول باید در هویت بصری خود فونت‌های مخصوص سازمان را طراحی و یا از بین فونت‌های موجود انتخاب کند.

ادامه مطلب
کلیشه چاپ چیست ؟هرآنچه که باید درباره ی آن بدانید!

اطلاعات محصول:

نوشتن اطلاعات روی بسته بندی محصول مهم و واجب می‌باشد. اطلاعات محصول مانند: طریقه‌ی مصرف محصول، مواد تشکیل دهنده‌ی آن، و مزایای محصول.  این اطلاعات باید منظم و با یک فونت خوانا و در کادری مشخص نوشته شود. به هیچ عنوان لازم نیست در این موضوع خلاقیت خاصی به کار گرفته شود. بهتر است خیلی مینیمال  و ساده نوشته شود تا مخاطب سریع بتواند آن را مطالعه کرده و اطلاعات محصول را بفهمد.

 

متریالی که در طراحی بسته بندی استفاده می شود:

یکی از مهم ترین فاکتورهای طراحی بسته بندی، متریالی است که قرار است در بسته بندی استفاده شود. و آنقدر این مساله در انتخاب و حس مشتری تاثیر گذار است که اصلا به سادگی نمی شود از آن گذشت. انتخاب اینکه چه متریالی برای محصول مناسب است پیچیده نیست. با توجه به اطلاعاتی که از محصول و سازمان و اطلاعاتی که از مشتری وجود دارد، می‌توان انتخاب کرد. جنس بسته بندی می تواند از کاغذی، شیشه، پلاستیکی یا فلزی باشد. مهم است که بسته بندی استحکام لازم را داشته باشد و کیفیت خوبی داشته باشد. در غیر این صورت با بهترین طراحی محصول، عطری که نصفش داخل بسته بندی ریخته باشد، هر چقدر هم که کیفیت مناسبی داشته باشد مشتری را ناراضی می کند.

نکته : هر بسته بندی سه لایه دارد. بسته بندی خارجی محصول آرایشی که در فروشگاه‌ها و مراکز مختلف دیده می شود. بسته بندی داخل محصول که بسته بندی در آن قرار می گیرد. و در نهایت بسته بندی محصول که مایع یا پودر یا کرم داخل آن قرار دارند. هر سه این بسته‌بندی‌ها باید طراحی مختص خودشان را داشته باشند و در عین حال هویت بصری یکسانی داشته باشند.

 

و چاپی که برای بسته بندی استفاده می شود:

و در نهایت انتخاب چاپ نیز بسیار مهم است. چه چاپی مناسب بسته بندی و طراحی مد نظر است؟ حتما باید به چاپخانه‌ای معتبر رجوع کرد که هم در انتخاب چاپ کمک کند و هم اینکه کیفیت مطلوبی را در چاپ روی بسته بندی محصولات آرایشی داشته باشد.

 

حرف آخر:

همچنین شما میتوانید برای خرید هدایای تبلیغاتی لوکس برای بازاریابی برند خود، از محصولات آرایشی و بهداشتی نیز استفاده کنید. برای سفارش طراحی و چاپ لیبل های محصولات آرایشی و بهداشتی میتوانید با مشاوران و کارشناسان مجموعه مجریان از بخش تماس با ما ، در ارتباط باشید.

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *