روش های چاپ و بسته بندی|چاپخانه مجریان

آشنایی با روش های مختلف چاپ در صنعت بسته بندی

در این مقاله میخواهیم به آشنایی با انواع روش های چاپ و بسته بندی بپردازیم .از آنجایی که چاپ و بسته ‌بندی بخش بسیار مهمی از یک کالا و محصول است، شرکت‌های تجاری و تولیدکنندگان انواع محصولات سعی کرده‌اند تا از پیشرفت‌ های به وجود آمده در صنعت چاپ به نفع بسته‌ بندی با کیفیت، ماندگار و جذاب برای جلب مشتری و فروش بیشتر بهره بگیرند. از سویی رونق صنعت بسته ‌بندی نیز منجر به ورود روش‌ها، تجهیزات و مواد چاپی جدیدی به عرصه چاپ بسته‌ بندی شده است. هیچ‌ گونه قانونی در مورد انتخاب یک روش چاپی خاص یا استفاده از یک تکنیک متفاوت برای بسته ‌بندی وجود ندارد؛ عوامل و شرایط متفاوتی در این مورد مؤثر هستند. نوع محصول، طراحی، بودجه ی چاپ، تیراژ موردنظر، نوع ماده چاپی همگی در انتخاب روش چاپ برای بسته ‌بندی تأثیر بسیار زیادی دارند. روش‌های چاپی و تکنیک‌های معرفی شده در این مقاله هر یک دارای مجموعه‌ای از مزایا و معایب هستند که توجه و آگاهی نسبت به آن‌ها می‌تواند به تولید بسته ‌بندی‌ هایی با شکل ‌ها و طرح‌ های خلاقانه، با کیفیت و مؤثر در ماندگاری و حفاظت محصول و کالا منجر شود. امروزه در حوزه ی طراحی بسته بندی و چاپ ، رقابت بسیار شدیدی میان مراکز چاپ، شرکت‌های تبلیغاتی و طراحان وجود دارد، به صورتی که طرح ‌ها، روش‌ها و تکنیک‌های چاپی جدیدی به منظور برآورده ساختن نیازمندی ‌های جدید در زمینۀ بسته ‌بندی، معرفی و به کار گرفته می‌شوند.

هر کدام از این روش‌ها ویژگی ‌ها، مزایا و معایبی دارند و برای بسته ‌بندی نوعی محصول خاص مناسب هستند؛ آگاهی و کسب اطلاعات در مورد این روش‌ها، فرآیند انتخاب روشی مناسب و مقرون به صرفه برای چاپ بسته ‌بندی یک محصول را برای صاحبان کسب و کارهای گوناگون آسان می‌کند. به همین منظور در این مقاله به بررسی روش‌های چاپ و بسته ‌بندی پرداخته شده است. یکی از عوامل مهم در فرآیند چاپ بسته ‌بندی، که روش‌های چاپ را نیز تعیین می‌کند، تأثیری است که تولید بسته ‌بندی بر روی محیط زیست خواهد داشت. تکنیک‌های چاپ بیشتر شامل استفاده از کاغذ و جوهر شیمیایی است. امروزه با توجه به مسائل زیست محیطی، صنعت بسته ‌بندی بیشتر به دنبال تکنیک ‌هایی است که سازگاری بیشتری با محیط زیست داشته باشند؛ تکنیک بدون کربن یکی از آن‌ها است. استفاده از کاغذ، مقوا، پلاستیک ‌های بازیافتی و جوهر های گیاهی در ترکیب با روش‌های چاپی از جدیدترین تکنیک‌ها در خدمات چاپ بسته ‌بندی به شمار می رود.

ادامه مطلب
ست مدیریتی نفیس

 

انواع روش های چاپ در صنعت بسته بندی

  • ورود به دنیای چاپ و بسته بندی

اولین مرحله برای ورود به این دنیا ، آموزش چاپ و بسته بندی به صورت اصولی است . اولین قدم ، آشنایی و شناخت صنعت چاپی است که میخواهید وارد آن شوید . سه تا از صنایع چاپی که بیشترین حجم تولیدات را در صنعت چاپ و بسته بندی دارند ، چاپ های افست ، فلکس و روتوگراوور هستند.  البته از این چاپ ها برای تولیدات چاپی در زمینه‌ های دیگر هم استفاده می‌شوند ولی در این مقاله بیشتر درباره استفاده این صنایع در چاپ و بسته بندی صحبت خواهم کرد. امیدوارم بتونم شما در مسیر مناسبی که به آن علاقمند هستید قرار دهید .

 

  • انواع چاپ بسته بندی مواد غذایی

 

  • چاپ افست
  • چاپ فلکس گرافی
  • چاپ اسکرین یا سیلک
  • چاپ دیجیتال
  • چاپ طلا کوب یا نقره کوب
  • چاپ طلقی

 

 

  • چاپ افست چیست و در کجا کاربرد دارد؟

از این چاپ برای بروشور، کاتالوگ، جعبه غذا و سررسید استفاده می‌شود. افست انتخاب خوبی برای چاپ روی کاغذ‌ های گرم پایین تا کارتن های گرم بالا است. در دستگاه چاپ افست از چهار رنگ آبی روشن، زرد، ارغوانی و سیاه استفاده می‌شود. از ترکیب شدن این ‌رنگ‌ ها، رنگ‌های مختلف تولید می‌شود. این نوع چاپ کیفیت بالایی دارد. چاپ افست برای تیراژ بالا بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.

 

 

  • چاپ فلکسو یا فلکسو گرافی

فلکسو گرافی شیوه چاپ با متریال انعطاف پذیر (کاغذ یا پلاستیک) است. به این صورت که طرح چاپی روی متریالی مشابه نگاتیو حک می‌شود و طرح روی غلتک قرار می‌گیرد. از این روش برای چاپ بسته بندی مواد غذایی، انواع کارتن ها و پاکت ‌ها، کاغذ هدیه، بسته بندی نوشیدنی و… استفاده می‌شود. این نوع چاپ برای بسته بندی رستوران کاربرد فراوانی دارد و طرح مورد نظر را به خوبی نمایش می‌دهد. این نوع چاپ بسیار فوری و با کیفیت بالا انجام می‌شود. در حال حاضر چاپ فلکسو جزو بهترین، با کیفیت ترین و با دوام ترین روش‌های چاپ به شمار میرود.

 

 

  • چاپ سیلک 

چاپ سیلک چیست ؟ این نوع چاپ برای انواع بسته‌ بندی جعبه، بطری، ظروف پلاستیکی و فلزی، پارچه‌ های مختلف، شیشه و بسته بندی مواد غذایی کاربرد دارد. این چاپ از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. چون محدودیتی برای چاپ در تیراژ های مختلف ندارد. کیفیت و شفافیت رنگ‌ها در این چاپ بسیار زیاد است. چون در چاپ سیلک رنگ مستقیما روی متریال قرار می‌گیرد. اما در سایر انواع چاپ ابتدا پودر و جوهر به سیلندر منتقل می‌شوند و سپس روی متریال مورد نظر چاپ می‌شوند. مراحل چاپ سیلک به این صورت است که ابتدا طرح مورد نظر به صورت شابلون تهیه می‌شود. معمولا جنس شابلون از پارچه مخصوص (توری یا ابریشم) است. سپس توری در یک قاب چوبی یا فلزی فیکس می‌شود. نقاطی از پارچه که طرح روی آن نیست با مواد مخصوص بسته می‌شود. حالا طرح مورد نظر برای چاپ آماده است. چاپ سیلک به صورت اتوماتیک و به وسیله دستگاه انجام می‌شود. رنگ مورد نظر روی ان قرار می‌گیرد و طرح چاپ می‌شود. این نوع چاپ برای تیراژ پایین مناسب است.

ادامه مطلب
اصول طراحی لوگو ، 10 گام مهم و اساسی که باید بدانید!

 

  • هلیوگراور

این نوع پرینت از نوع برجسته میباشد و در آن از کلیشه فلزی (غالبا سیلندر های مسی) استفاده میشود که طرح روی آن بصورت سوراخ های بسیار ریز حک میشود. این نوع چاپ برای تیراژ پایین مناسب نیست. این سیلندر ها با روش های دیجیتال یا آنالوگ ساخته میشوند. از معایب نوع هلیوگراور، پرینت حروف است. متاسفانه حروف پرینت شده با این نوع چاپ نسبت به نوع افست قابل مقایسه نیستند.

  • فلکسی

این نوع پرینت توسط کلیشه ای انجام میگیرد که برخلاف نوع هلیوگراور از کلیشه برجسته ساخته شده است. یکی از بهترین کاربردهای دستگاه فلکسی در چاپ روی مواد غذایی و روی سطوح وسیع میباشد. فلکسی یک روش چاپ مستقیم است بطوری که کلیشه بطور مستقیم با جوهر آمیخته میشود و در اثر تماس مستقیم با سطح، طرح مورد نظر را چاپ میکند.

  • چاپ سیلک اسکرین

یکی از بهترین و با کیفیت ترین شیوه های چاپی در عصر حاضر میباشد. به دلیل ظرافت خاصی که در این نوع وجود دارد آن را از دیگر انواع متمایز کرده و برای پرینت روی سرامیک و چینی گزینه بسیار مناسبی میباشد.

شما میتوانید در صورت داشتن هرگونه سوال در زمینه خدمات چاپ و طراحی ویا خرید هدایای تبلیغاتی نظیر لیوان تبلیغاتی، تقویم رومیزی ۱۴۰۳، خودکار تبلیغاتی،فلش مموری و… با کارشناسان و مشاوران ما در مجموعه مجریان در تماس باشید.

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *