طراحی بسته بندی مواد غذایی, طراحی بسته بندی بهداشتی, طراحی بسته بندی موارد خوراکی

رنگ شناسی در طراحی بسته بندی

بسته بندی یکی از آیتم های مهم درمحصولات مختلف می باشد که بر مبنای محصول یا کالا جنس و طرح آن توسط طراح انتخاب میشود. وظیفه ی اصلی آن نگهداری کالا و جذب مخاطب است.

و همانطور که می دانیم بخش عظیمی از آن جذابت، در گرو استفاده درست و مناسب از رنگ است که میتواند بر روی مخاطب تاثیر ناخودآگاهی داشته باشد.
طراحی بسته بندی آیتم های مختلفی دارد و بسیار گستره می باشد که در این مقاله سعی میشود درباره بسته بندی مواد غذایی و کاربرد درست رنگ در آن را توضیح دهیم .

اینکه چگونه رنگ ها را بر اساس نوع کالا و طعم آن ها انتخاب کرده که بر ذهن مخاطب تاثیر ناخودآگاه گذاشته و به خود جذب کند که در نهایت به هدف اصلی که فروش بیشتر محصول است دست یابیم.

همانطور که قبلاً نیز گفته بودیم رنگ بنا بر پیشینه ذهنی مخاطب حاوی پیام های متفاوتی می-باشند. به عنوان مثال، مزه و صدای رنگ قرمز بسیار متفاوت تر از مزه و صدای رنگ آبی می باشد و هر چیزی که در طبیعت و در اطراف ما وجود دارد دارای خاصیت طعم، بو و … می باشد که یا به صورت ملموس و یا ناملموس است حتی میز، صندلی، کمد و…. واما این خاصیتی که از آن صحبت کردیم بستگی به رنگ، بافت ودر کل ظاهرآن شی دارد.

در نتیجه یک طراح هنگام انتخاب رنگ باید روانشناسی رنگ را مطالعه کرده تا انتخاب درستی در رنگ و در نهایت معرفی محصول داشته باشد.

رنگ و مزه آن

رنگ ها مزه های مختلفی دارند که این مسئله از تداعی ارتباطی بین دیدن و حس چشایی آدمی در طی قرون متمادی به وجود آمده است درواقع یکی از انواع پیشینه های ذهنی بشر می باشد. این پیشینه های ذهنی براساس تجارب طبیعی و مشترک به وجود آمده است و در رشته¬های مختلف هنری و خصوص بسته بندی دارای اهمیت زیادی می باشد.

ادامه مطلب
اصول غرفه سازی نمایشگاه + نکات کلیدی برای هزینه ارزان

در ادامه به طعم ورنگ های مرتبت با آنها توضیح خواهیم داد؛

شوری: رنگ زرد دارای طعم شوری بوده و براساس طبیعت کویر و صحرا که رنگ قالب آن زرد است تشنگی را القا میکند. بسته های نمک عموما زرد رنگ هستند
و همچنین رنگ خاکستری، آبی آسمانی و سبز روشن نیز تا حدودی چنین خاصیتی دارند

تلخی: رنگ سرخ تلخ و تند است و تمامی خصلت های قدرت و انرژی، سوزش و هیجان را به -وجود می آورد مانند زمانی که فلفل میخورید
توتون نیز که بعد از مصرف طعم تند و تلخی دارد در بسته های سرخ رنگ قرار می گیرند و البته نوع سرخی این بسته ها حاکی از درجه غلظت طعم تلخ توتون آنها می باشد.

هرچه توتون تندتر باشد از رنگ آبی در کنار آن استفاده می شود و هنگامی که توتون ها سبک شده باشند رنگ سفید در بسته های آن مشاهده می شود
رنگ قرمز مانند هر رنگ دیگری در کنار سایر رنگ ها معانی متفاوتی می گیرد به عنوان مثال قرمز در کنار قهوه ای برای شکلات و کاکائو مناسب بوده و در کنار سبز برای بسته های چای استفاده می شود.

همچنین رنگ آبی پررنگ، قهوه ای و سبز زیتونی و بنفش نیز تا حدودی تلخی را القا می کنند

طراحی بسته بندی

شیرینی: آبی رنگی شیرین است و این خصلت به آب منتسب می شود.
مواد پاک کننده، شوینده ها و آب معدنی، داروهای شیرین، قند و شکر در بسته های آبی قرار داده می شوند. همچنین رنگ های زرد نارنجی و تونالیته های آن تا قرمز چنین خصوصیتی دارند

ادامه مطلب
چاپ سالنامه اختصاصی تبلیغاتی 1401

گس: سبز رنگ غالبی بوده و به اصطلاح دومینات نامیده می شود و علی رغم آنکه اکثر مساحت زمین آبی است، اما سبز چشمگیرتر بوده و رنگ حیات و طبیعت و جوانی و رشد می باشد

سبز دامنه های روشنی و تیرگی بسیار داشته و در ترکیب با رنگ های دیگر می تواند حالتی از سرما و گرما را تداعی کند. و در حالت متوسط رنگ ولرم عنوان می شود
تداعی حسی و روانی سبز برای اغلب داروها و لوازم آرایشی پاک کننده و تقویتی به کار می رود. سبز منصوب به گیاهان خوردنی ای است که نه شیرین هستند و نه

شور: آدامس ها و شکلات ها که طعنم نعنا و پونه داشته و احساس خنکی به فرد دست می دهند، در بسته های سبز بسته بندی می شوند
طعم های رنگی به طور خلاصه:

  • تندی نارنجی و قرمز
  • ترشی زرد، سبز، سبز مایل به زرد
  • شیرینی: زرد مایل به نارنجی که به تدریج قرمز می شود
  • تلخی: آبی پررنگ، سبز زیتونی، قهوه ای، قهوه ای سوخته و بنفش
  • شوری: سبز روشن، آبی آسمانی، خاکستری

نویسنده: مریم آسیایی | کارشناس گرافیک

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *