راه اندازی چاپخانه

راه اندازی چاپخانه و استانداردهای لازم + راهنمای کامل

راه اندازی چاپخانه چه استانداردهایی دارد ؟ در شرایط سخت اقتصادی این روزها همه ما باید به فکر راه اندازی کسب و کار و بیزینس خودمان باشیم.
کسب و کار های زیادی در دنیای امروز هستند که سود دهی قابل توجهی دارند. اما باید توجه داشته باشیم که هر بیزینس پر سود، تلاش و هزینه زیادی هم می طلبد.
یعنی اگر شما بدون فکر یک چاپخانه را راه اندازی کنید و استاندارد های لازم آن را اعمال نکنید به احتمال زیاد موفق نخواهید شد. این اصل برای اکثر بیزینس ها صدق میکند و فقط مختص به تاسیس چاپخانه نیست. اما موضوع اصلی این مقاله در راستای راه اندازی چاپخانه و استاندار های لازم برای آن است. ما در این مقاله به طور تخصصی به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

راه اندازی چاپخانه و استاندارد های لازم

همانطور که گفته شد برای راه اندازی چاپخانه یا هر کسب و کار دیگری لازم است یک سری استاندارد را در نظر گرفت. در غیر اینصورت فعالیت ما با شکست مواجه میشود. بنابراین در این قسمت به طور مفصل به بررسی نکات مربوط به راه اندازی چاپخونه و استاندارد های لازم خواهیم پرداخت. که اولین مورد آن بهداشت و محیط زیست است .

بهداشت و محیط زیست

اولین و مهم ترین نکته در راه اندازی چاپخانه که باید در نظر داشت معقوله بهداشت و محیط زیست است. یعنی برای راه اندازی چاپخانه باید همه چیز طبق علم HSE سازمان دهی شده باشد. این علم بر پایه بهداشت و محیط زیست طراحی شده است و از اصلی ترین موارد در راه اندازی هر بیزینسی به خصوص چاپخانه محسوب میشود. پس در حین راه اندازی چاپخونه حتما به این موضوع توجه کنید.

ابعاد و فضای چاپخانه

احتمالا میدانید که دستگاه های چاپ دارای ابعاد بزرگی هستند. حال آنکه اگر مجهز به تمامی ابزارآلات باشید باید فضایی معادل سه برابر فضای اشغال شده در نظر بگیرید. از طرفی لازم است مکان مورد نظر برای چاپخانه دارای انبار باشد تا سفارشات انجام شده را در آن قرار دهید.
باید فضای کافی در پشت و جلوی دستگاهای چاپ برای عبور هوا و قرار دادن برگه ها وجود داشته باشد. همچنین باید فضای مناسبی جهت ترکیب رنگ ها و ساخت رنگ مورد نظر نیز در نظر گرفته شود.
در نهایت برای سالم نگهداشتن کاغذ چاپ کاتالوگ – چاپ بروشور – چاپ پوستر – چاپ تراکت ، فضا باید کاملا خشک و عاری از رطوبت باشد. پس دومین نکته مربوط به فضای کافی چاپخانه است.

ادامه مطلب
کاربرد فوم برد چیست؟ + مزایا و معایب آن

راه اندازی چاپخونه

جنس کف سالن چاپخانه

از آنجایی که دستگاه های چاپ دارای وزن سنگینی هستند بهتر است کف چاپخانه از بتن باشد. اما نکته ای که باید بدان توجه داشت آن است که لازم است روی بتن از رنگ اپوکسی و یا کف پوش استفاده کرد.
علت این امر عدم جلوگیری از نشستن گرد و غبار و راحتی در تمیز کردن و شست و شوی آسان است. از این رو بهترین انتخاب برای کف پوش استفاده از کف پوش اپوکسی و اورتان ۳ میلی متری به رنگ خاکستری است. این نوع کف پوش در برابر خورندگی مواد شیمیایی مقاوم است و بهترین انتخاب است.
پس سومین نکته برای راه اندازی چاپخانه و استاندارد های لازم مربوط به جنس کف سالن است.

اندازه سقف چاپخانه

چهارمین نکته مهم برای راه اندازی چاپخانه مربوط به اندازه سقف چاپخانه است. ارتفاع سقف یک چاپخانه باید چیزی حدود ۳.۷ تا ۴.۳ متر باشد. اما لازم است زیر سقف اصلی یک سقف کاذب با فاصله ۲.۱ متر نصب شود.
دلیل وجود سقف کاذب جلوگیری از ریزش گردو غبار برروی ابزار آلات، پوشش دهی تجهیزات مربوط به سقف (نظیر سیم کشی و اسکلت بندی) است.
از طرفی لازم است سقف کاذب از کاشی های مربعی سفید و گچی ساخته شده باشد. این امر در روشن کردن محیط چاپخانه تاثیر بسزایی دارد.
لازم است سقف کاذب کاملا ضد حریق، براق و روغنی باشد تا به راحتی از آلودگی ها پاک شود.

دیوار چاپخانه

دیوار چاپخانه باید روغنی باشد تا به سادگی از آلودگی ها پاک شود. همچنین لازم است دیوار های چاپخانه مجهز به عایق صدا باشند تا از آلودگی صورت در محل جلوگیری شود.
لازم است دیوار های اصلی چاپخانه عایق رطوبت نیز باشند. از طرفی لازم است تمامی دستگاه های چاپ موجود در چاپخانه توسط دیوارک هایی از یکدیگر جدا شده باشند. بهتر است این دیوارک ها قابلیت جا به جایی راحتی داشته باشند و امکان نصب سیم کشی آسان روی آن ها وجود داشته باشد.
همچنین بهتر است از جنس براقی جهت تمیز کردن آسان تهیه شده باشند. در نتیجه پنجمین نکته مربوط به دیوار چاپخانه شد.

ادامه مطلب
انواع قطع سررسید 1402 + نکات مهم سالنامه براساس اندازه

ویژگی درب های چاپخانه

ششمین نکته در راه اندازی چاپخانه به موضوع درب ها میپردازد. از آنجایی که ابزار آلات مروبط به چاپخانه داری ابعاد بزرگی هستند. لازم است درب های مربوطه داری ابعادی معادل ۲. ۴ در ۳ متر ارتفاع باشد. این درب ها بهتر است به صورت کشویی به سمت بالا جمع شوند. باید روی این درب ها پنجره کوچکی نیز وجود داشته باشد. از طرفی باید در کنار این درب های بزرگ درب های کوچکی جهت عبور و مرور افراد وجود داشته باشد.

ویژگی پنجره های چاپخانه

میدانیم که نور خورشید دارای پرتو های یو وی است. از طرفی این پرتو ها میتوانند باعث آسیب به مرکب های چاپ شوند. پس توصیه میشود در سالن اصلی چاپخانه پنجره تی وجود نداشته باشد.

سایر نکات مربوط به راه اندازی چاپخانه و استاندارد های لازم

  • لازم است چاپخانه دارای نور پردازی کافی و متناسب باشد.
  • تنظیم دما و رطوب چاپخانه در تمامی طول سال
  • سیستم تهویه و گردش هوای متناسب با محیط
  • وجود آب گرم و سرد در چاپخانه لازم و ضروری است.

تا این بخش به مهمترین نکات ضروری در راه اندازی چاپخانه پرداختیم. چه بسا نکات بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد که از حوصله این مقاله خارج است.

چاپخانه مجریان در سالهای قبل در محیطی استاندارد توسط آقای رفیعی بنا نهاده شد. در محیط این چاپخانه تمامی اصول فوق رعایت شده است. همچنین چاپخانه مجریان مجهز به بروز ترین ابزار آلات روز دنیا است. که قادر به چاپ برروی تمامی کاغذها از نظر گرماژ مختلف با بالاترین استانداردهای روز چاپ دنیا است.
سالانه بیش از ده ها دانشجو و کارآموز برای بازدید از چاپخانه مراجعه و با استانداردها و نحوه عملکرد چاپ از نزدیک آشنا می شوند .

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۱ میانگین: ۱]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *