اصول طراحی لیبل|چاپخانه مجریان

اصول طراحی لیبل مواد غذایی و ۷ اصل طراحی که باید بدانید

اصول طراحی لیبل شامل چه مواردی است؟ لیبل در چه مواردی کاربرد دارد؟ کدام کسب و کارها بیشتر به لیبل نیاز دارند؟ مراحل طراحی لیبل محصولات به چه صورت است؟ طراحی لیبل جذاب چه اهمیتی دارد؟ طراحی لیبل چقدر هزینه دارد؟ لیبل یا برچسب کاربردهای مختلفی دارد و جزو ملزومات فروش محصولات، به خصوص مواد غذایی است که هم از نظر نوع ماده و هم از نظر برند تولید کننده، انواع مختلفی دارند. طراحی لیبل‌ها که یکی از محصولات کاربردی در تبلیغات هستند، مانند دیگر مسائل تبلیغاتی اصولی دارند که در این مطلب از مجریان قصد صحبت در مورد آن‌ها را داریم. این مطلب را بخوانید تا با اصول طراحی لیبل مواد غذایی و ۷ اصل طراحی که باید بدانید، آشنا شوید.

اصول طراحی لیبل

یکی از موضوعات مهم در موفقیت کسب و کارها برندسازی آن‌ها است که به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. یکی از روش‌های برندسازی، به خصوص برندسازی محصولات غذایی طراحی لیبل برای آن‌ها است. لیبل برچسبی است که روی بسته‌بندی محصول قرار می‌گیرد و به نوعی شناسنامه آن محصول است که مشتریان با مشاهده آن، برند را تشخیص می‌دهند. در بسته‌بندی ساده محصولات، لیبل‌ها اولین چزی هستند که به چشم می‌خورند، بنابراین طراحی آن‌ها باید اصولی و با دقت انجام شود. از اصول طراحی لیلب که منجر به بستته‌بندی زیباتر شده و در ترغیب مشتریان به خرید یک محصول موثر است، موارد زیر را می‌توان نام برد.

۱. سادگی و وضوح

اولین اصل در طراحی لیبل محصولات مختلف به خصوص مواد غذایی، سادگی و وضوح آن‌‌ها است. لیبل محصولات معمولا شامل جزئیاتی مانند آدرس، نام محصول، اطلاعات تماس و ارتباط با تولید کننده و ترکیبات آن است که در کنار لوگوی محصول و المان‌های مورد نظر برای زیباسازی آن به کار می‌روند. برای دیده شدن همه این موارد و جلوه جذاب‌تر آن‌ها در بسته‌بندی محصول باید به سادگی و وضوح آن‌ها دقت کرد. لیبلی که خوانا نباشد و مشتری قادر به فهمیدن جزئیات آن نباشد، جذابیتی برای او نخواهد داشت. البته خوانا بودن و سادگی به معنی استفاده از طرح‌های ابتدایی و فونت‌های درشت برای لیبل نیست، بلکه انتخاب نمادها و تصاویر و فونتی که برای نوشته‌های لیبل انتخاب می‌شود، باید به گونه‌ای باشد که مشتری به راحتی قادر به خواندن و درک آن‌ها باشد. برای مثال اگر پس‌زمینه لیبل شما تیره باشد و فونتی تیره را برای نوشته‌های آن انتخاب کنید، مطالعه تمام آن‌ها مشکل خواهد بود.

۲. تطابق طرح با محتوای محصول

از دیگر اصول طراحی لیبل، تطابق طرح با محتوای محصول است. این اصل اهمیت زیادی در طراحی اصولی لیبل دارد و بی‌توجهی به آن گاهی باعث بازخوردهای منفی در مشتریان خواهد شد. اگر طراحی لیبل شما با محتوای محصولی که روی آن قرار می‌گیرد، متفاوت باشد مشتری اعتمادی به برند و محصول شما نخواهد کرد و این موضوع احتمال خرید توسط مشتری را کاهش می‌دهد. رعایت این اصل چندان سخت نیست، کافی است به محتوای محصول یا نوع ارائه خدمات برند خود دقت کنید و طراحی لیبل را مطابق با آن انجام دهید. به عنوان مثال اگر برند شما به طور تخصصی در زمینه تولید محصولات لبنی فعالیت می‌کند، بهتر است در برند خود نشانی از لبنیات داشته باشید یا اگر برند شما تولید کننده محصولات ارگانیک است، می‌توانید نمادهای مشخص کننده این محصولات را روی لیبل چاپ کنید تا مشتری به محض مشاهده آن‌ها، محتوای بسته‌بندی را تشخیص دهد.

تطابق طرح با محتوای محصول علاوه بر موارد گفته شده، در جلب توجه و نظر مشتری رای خرید محصول هم تاثیر زیادی دارد. ظاهر و بسته‌بندی یک ماده خوراکی، اولین چیزی است که مشتریان را به خرید آن ترغیب می‌کند. به خصوص اگر محصول به گروه خاصی از افراد اختصاص داشته باشد، تطابق طراحی لیبل با محتوا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. طبیعتا خوراکی مخصوص به کودکان با یک طراحی مناسب بزرگسال برای آن‌ها جذاب نخواهد بود اما همان محصول با یک طراحی کارتونی، از همان نگاه اول توجه کودک را به خود جلب می‌کند.

ادامه مطلب
با نکات چاپ پرچم نمایشگاهی آشنا شوید + انواع چاپ آن

 

۳. خلاقیت

خلاقیت در طراحی، سومین مورد از اصول طراحی لبیل مواد خوراکی است. همان‌طور که گفته شد، اولین مرحله از جذب و ترغیب مشتریان برای خرید یک محصول با مشاهده لیبل و بسته‌بندی آن محصول اتفاق می‌افتد، بنابراین طراحی خلاقانه را می‌توان راهکاری عملی برای سبقت گرفتن از رقبا هم عنوان کرد. حتی اگر همه نکات طراحی لیبل مانند انتخاب رنگ مناسب برای پس زمینه و نوشته‌ها، استفاده از سایز مناسب لیبل و جزئیات آن و تصاویر جذاب را رعایت کنید اما در تمام آن‌ها از طراحی دیگر محصولات کپی کنید، مشتری هرگز جذب  طراحی و لیبل شما نخواهد شد. کم‌کاری در این اصل یعنی خلاقیت در طراحی لیبل گاهی باعث ضرر هنگفت کسب و کار می شود.

نوآوری و خلاقیت در طراحی لیبل مانند طراحی لوگو و دیگر جزئیاتی که مربوط به برند و محصول است، برند شما را در ذهن مشتریان ماندگار می‌کند. این مورد را با مثالی بهتر درک می‌کنید. برای مثال همه ما با محصولی مانند خرما آشنا هستیم و انواع مختلف آن را از فروشگاه‌ها خریداری کرده‌ایم. بیشتر انواع خرماها، بسته‌بندی مشابه با طراحی یکسان در جعبه و لیبل دارند بنابراین کمتر کسی از میان ما با برندهای مختلف تولید کننده خرما آشنایی دارد اما در مورد  محصولی مانند بستنی موضوع فرق می‌کند. طراحی بسته‌بندی و لیبل محصولات لبنی مانند بستنی در هر برند به شکلی خلاقانه و متفاوت انجام می‌شود، به همین دلیل مشتریان با مشاهده لیبل آن به سادگی برند و تولید کننده را تشخیص می‌دهند.

۴. واقع گرایی

از دیگر اصول طراحی و چاپ لیبل مواد غذایی که اهمیت زیادی در طراحی لیبل با کیفیت و جذاب دارد، واقع گرایی است. بیشتر طراحان تصور می‌کنند که با استفاده از طرح‌های فانتزی، عجیب و غریب و اغراق آمیز مشتریان را بیشتر و بهتر جذب لیبل و محصول مورد نظر خود می‌کنند. این کار شاید در نگاه اول موثر بوده و مشتری را برای دقایقی در مورد محصول و مشاهده بسته‌بندی آن کنجکاو کند اما در نهایت، مشتری برای خرید به سراغ محصولی می‌رود که به آن اعتماد کند و حس اعتماد با استفاده از لیبل و جزئیات آن زمانی اتفاق می‌افتد که همه چیز به صورت واقعی و صادقانه به مشتری ارائه شوند و میان مشتری و لیبل احساس صمیمیت ایجاد شود.

استفاده از کلماتی مانند خوشمزه‌ترین، بی‌نظیرترین، لذیذترین یا تنها برند معتبر و بسیاری موارد مشابه دیگر شاید بعضی مشتریان را برای خرید ترغیب کند اما در مورد غالب مشتریان که سود اصلی برند شما وابسته به آن‌ها است، بی‌تاثیر خواهند بود. به خصوص اگر حقیقت چیزی که روی بسته‌بندی عنوان کردید نباشد و محصول واقع بی‌نظیر نبوده و نمونه‌های مشابهی در دیگر برندها داشته باشد، حس بی‌اعتمادی و بی‌علاقگی مشتری نسبت به آن و صرف زمان و هزینه برای خرید، بیشتر خواهد شد. بیشتر مجموعه‌های بزرگ در این زمینه یک شعار مشترک دارند که باید اجازه داد برچسب بهترین از سمت مشتری به محصول تعلق بگیرد نه با درج آن روی لیبل و این موضوعی مهم در جذب مشتریان و افزایش فروش است.

۵. تناسب سایز لیبل با محصول و بسته‌بندی آن

تناسب سایز لیبل با محصول و بسته‌بندی آن از دیگر نکات مهمی است که باید در طراحی لیبل برای معرفی محصول خود  به آن توجه کرد. این موضوع لزوما به این معنی نیست که لیبلی طراحی کنید که کل بسته‌بندی محصول را بپوشاند، بلکه داشتن اندازه مناسب به حدی که جزئیات آن به درستی خوانده شده و ابعاد لیبل آنقدر کوچک نباشند که روی بسته‌بندی به چشم نیایند و آنقدر بزرگ نیز نباشند که محتویات داخل بسته را پوشانده یا لبه‌های آن از بسته‌بندی خارج شود، برای تطابق و تناسب سایز لیبل و محصول کافی است. این اصل در طراحی لیبل مواد غذایی هم مانند اصول قبلی بسیار مهم است و با توجه به آن، دریافت بازخوردهای مثبت در مورد محصول بیشتر خواهد شد.

 در مورد تناسب سایز لیبل با محصول و بسته‌بندی آن باید به یک موضوع مهم دیگر هم دقت کنید و آن، تناسب سایز لیبل با محصول و بسته‌بندی آن زمانی است که محصول در داخل بسته قرار دارد. بسیاری از طراحان و صاحبین کسب و کار، تناسب سایز لیبل و بسته را به صورت خالی در نظر می‌گیرند اما مشتری لیبل را در حالتی مشاهده می‌کند که محصول در داخل بسته قرار داشته و پر بودن بسته‌بندی در نحوه نمایش لیبل تاثیرگذار است.

ادامه مطلب
سفارش چاپ ست مدیریتی نفیس

۶. جنس لیبل

جنس لیبل اصل بعدی در طراحی آن است که به اندازه اصول قبلی اهمیت داشته و در تاثیرگذاری لیبل و بسته‌بندی در مشتریان، نقش دارد. جنس لیبل هم مانند دیگر اصولی که تا اینجا گفته شد باید مطابق با محتوای بسته، جنس بسته و سایز آن انتخاب شود. به عنوان مثال جنس لیبلی که روی بسته‌بندی مقوایی چسبانده می‌شود  با لیبل مناسب بسته‌بندی پلاستیکی متفاوت است. به علاوه محصولی مانند چای یا قهوه که در قفسه‌ها قرار می‌گیرد با محصولی مانند ماست، پنیر یا شیر که در یخچال فروشگاه قرار می‌گیرد و محیط اطراف آن مرطوب است هم شرایط متفاوتی دارند و هر کدام نیاز به جنس خاص و مشخصی از لیبل‌ها دارند. برای بیشتر ما پیش آمده که محصولی را در فروشگاه خریداری کنیم اما در هنگام قرار دادن محصول در سبد یا پلاستیک، لیبل از روی آن جدا شده و در محاسبه قیمت آن با مشکل مواجه شویم و ناچار به مراجعه مجدد به قفسه برای برداشتن محصولی لیبل‌دار شویم.

۷. نوع چاپ لیبل

هفتمین مورد از اصول طراحی لیبل برای مواد غذایی، توجه به نوع چاپ لیبل است. لیبل کاغذی با قابلیت چسباندن روی سطوح مختلف است که با روش‌های مختلف چاپ می‌شود. انتخاب روش مناسب چاپ در کیفیت و وضوح لیبل موثر است و ماندگاری طرح را روی آن بیشتر می‌کند. اگر چاپی که برای آماده‌سازی لیبل انتخاب می‌شود، متناسب با جنس و کاربرد آن نباشد، طرح آن پاک شده و دیگر قابل مشاهده نخواهد بود و قطعا هیچ کسب و کاری انتظار چنین مشکلی را ندارد.

 

چاپ اصولی لیبل در مجریان

اصول گفته شده برای چاپ لیبل محصولات خوراکی، ابتدایی‌ترین مسائلی هستند که یک مجموعه حرفه‌ای و با تجربه در زمینه چاپ و تبلیغات باید نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشد. چاپ اصولی لیبل در مجریان هم انجام می‌شود و تمام نکات گفته شده برای طراحی و چاپ یک لیبل با کیفیت در انجام این کار رعایت می‌شود. کارشناسان مجموعه ما علاوه بر آشنایی با اصول طراحی لیبل، محصولی را طراحی می‌کنند که از هر نظر با خواسته‌های شما مطابقت داشته باشد. ما در مجریان تلاش می‌کنیم که خدمات را مطابق با نظر شما مشتریان و با مناسب‌ترین هزینه ارائه کنیم تا خرید از ما، تجربه خوبی برای شما باشد.در ابن مجموعه شما می توانید برای چاپ سررسید از طریق همین مجموعه اقدام کنید.

 

نتیجه گیری 

اصول طراحی لیبل نکاتی نه چندان سخت و پیچیده هستند که رعایت آن‌ها، در ایجاد دید مثبت نسبت به برند شما برای مشتریان اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مطلب ۷ مورد از مهم‌ترین اصل‌ها در این زمینه را معرفی کردیم که آشنایی با آن‌ها هم برای مشتریانی که نیاز به لیبل دارند و هم برای طراحان این برچسب‌ها اهمیت دارد. در صورتی که به اطلاعات بیشتر در این زمینه نیاز دارید یا برای عرضه محصول خود به دنبال چاپ لیبل یا سالنامه هستید، از طریق راه‌های تماس موجود در سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول 

۱. اصول طراحی لیبل به طور کل شامل چه مواردی هستند؟

سادگی و خوانا بودن طرح، خلاقیت در طراحی، واقع گرایی در طراحی، دقت به سایز، تناسب طرح با محتوا، نوع چاپ و انتخاب جنس مناسب برای چاپ لیبل از مهم‌ترین اصول در طراحی و آماده‌سازی لیبل‌های تبلیغاتی هستند.

۲. اصل سادگی در طراحی لیبل به چه صورت قابل اجرا است؟

سادگی به معنی استفاده از طرح‌های ابتدایی نیست و در صورتی که طرح کمی پیچیده هم به شکلی قابل فهم و درک طراحی شود، اصل سادگی رعایت خواهد شد.

۳. عدم تطابق طرح لیبل با محتوای محصول، چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

بی‌اعتمادی مشتری و ترغیب نشدن او برای خرید از برند شما، بزرگ‌ترین مشکلی است که عدم تطابق طرح لیبل با محتوای محصول ایجاد می‌کند.

۴. استفاده از چه کلماتی روی لیبل با اصل واقع گرایی مغایرت دارند؟

بهترین، بی‌نظیرترین و برترین واژگانی هستند که استفاده از آن‌ها روی بسته‌بندی محصولات ریسک بالایی دارد.

 

 

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *