اصول طراحی بسته بندی|چاپخانه مجریان

صفرتاصد اصول طراحی بسته بندی در ۲۰۲۳ و تاثیر آن در فروش

اصول طراحی بسته بندی چیست ؟

طراحی بسته بندی چیست ؟ و چرا رعایت اصول طراحی بسته بندی حائز اهمیت است؟ باید بگوییم که طراحی بسته‌ بندی (Packaging Design)، به طور خیلی ساده و خلاصه یعنی طراحی و سایت یک بخش خارجی برای محصولات. در اصول طراحی بسته بندی یک محصول المان‌های مختلفی دخیل است که از جمله آنها می‌توان به رنگ، شکل، متن، مواد و بافت اشاره کرد. اصول طراحی بسته بندی یکی از پارامترهای موثر بر فروش بیشتر کالاها است که در تمام دنیا توسط خبره‌ ترین طراحان تدوین و پیاده سازی آن انجام می‌شود. احتمالا برای شما هم در زمان خرید این اتفاق پیش آمده که از بین چند کالای یکسان محصولی را که بسته بندی جذاب تری دارد برای خرید انتخاب کنید. در واقع بسته بندی یک کالا اولین عنصر موثر بر مشتری است که در زمان خرید می‌تواند بر نظر وی در مورد خرید یا عدم خرید یک کالا تاثیرگذار باشد، اصول طراحی بسته بندی مجموعه‌ای از نکات و عواملی است که وقتی درست اجرا شود روی خروجی کار تاثیر مثبت می‌گذارد و بر افزایش فروش کالا اثر چشمگیری دارد. اما اگر این اصول طراحی با خطا یا ناهماهنگی همراه باشد به همان اندازه ممکن است بر فروش کالا تاثیر منفی بگذارد و یا مشتری را نسبت به خرید آن دلسرد کند. بسته بندی یک کالا باید نماد درستی از هویت، نوع و کیفیت آن کالا باشد تا مشتری در زمان خرید به راحتی بتواند از بین اجناس مختلف در فروشگاه کالای مورد نظر را پیدا کرده و آن را بدون معطلی خریداری کند.

تاثیر اصول طراحی بسته بندی بر فروش

اصول طراحی بسته بندی یعنی بیرونی ترین قسمت یک محصول بر اساس قواعدی طراحی شود که مشتری در اولین نگاه جذب آن محصول شده و تصمیم بگیرد که آن را بخرد. طراحی بسته بندی حرفه ای محصول یعنی اگر بسته بندی شما به اندازه کافی جذاب و گیرا نباشد و یا با اصولی طراحی شود که با آن محصول مرتبط نیست، مشتری بدون توجه به آن از قفسه‌ای که محصول قرار گرفته رد می‌شود و یا از خرید آن صرف نظر می‌کند و کالای دیگری جایگزین کالای تولیدی شما خواهد شد. تاثیر اصول طراحی بسته بندی بر فروش با توجه به خلاقیت و جذابیت بسته بندی می‌تواند مثبت یا منفی باشد، یعنی اگر شما مشتری خود را به درستی نشناخته باشید و یا بسته بندی به درستی محصول شما را معرفی نکند، امکان اینکه طراحی بسته بندی روی فروش محصول شما تاثیر منفی بگذارد، بسیار زیاد است. به طور نمونه می‌توانیم به بسته بندی خلاقانه و جذاب یک شرکت تولید کننده ماکارانی اشاره کنیم که از طرح‌های مختلف ماکارانی‌ برای آراستن موهای زنی که روی جعبه طراحی شده بوده، به زیبایی استفاده کردند. این خلاقیت درست و به جا در بسته بندی محصولات این شرکت بود که باعث شد مشتریان برای خرید محصولات وسوسه شوند و فروش ماکارانی‌های این شرکت چند برابر افزایش یابد.

  • خلاقیت شاه کلید بسته بندی موفق

خلاقیت را می‌توان یکی از مهمترین اصول طراحی بسته بندی دانست که همواره خبرگان این حوزه از آن به عنوان شاه کلید و عنصر اصلی یک طراحی موفق بسته بندی یاد می‌کنند، در واقع اصول طراحی بسته بندی وقتی با یک خلاقیت درست و به جا همراه باشد، نتیجه آن بسیار جذاب و تاثیر گذار خواهد بود. برای یک طراحی خلاقانه نیازی نیست حتما از رنگ و لعاب زیادی استفاده شود و یا المان‌های عجیبی در کار بگنجانیم بلکه با یک طراحی ساده و فقط با چند حرکت خلاقانه می‌توانیم مشتری را در نگاه اول مجذوب کالای خود کنیم. خلاقیت شاه کلید بسته بندی موفق است زیرا اغلب طراحان یا از رنگ‌ها و المان‌های تکراری استفاده می‌کنند و یا به دنبال ‌طرح‌های بسیار عجیب و غیر متعارف هستند، پیدا کردن یک حد وسط برای این خلاقیت بخصوص برای طراحان تازه کار ممکن است بسیار دشوار و زمان بر باشد.

  •  انتخاب رنگ و طرح با اصول طراحی بسته بندی

روانشناسی رنگ در طراحی بسته بندی بدون شک، یکی از اولین نکات تاثیر گذار بر مشتری است که در لحظه اول می‌تواند مشتری را جذب یا او را از خرید منصرف کند. اگر بخواهیم این موضوع را با یک مثال ساده به شما بگوییم، بهتر است که خود را در مقابل قفسه یک محصول خاص در فروشگاهی بزرگ تجسم کنید که به دنبال خرید کالایی خاص هستید، محصول مورد نظر شما توسط دو شرکت مختلف با بسته بندی متفاوتی ارائه شده است. بسته بندی یکی از شرکت‌ها کاملا ساده و بدون طرح و بسته بندی شرکت دیگر با ترکیب هوشمندانه‌ای از رنگ‌های جذاب انجام شده، حالا سوال این است که شما کدام کالا را برای خرید انتخاب می‌کنید؟ جواب تقریبا واضح است، محصول طرحدار بیشتر نظر شما را به خود جلب کرده و احتمالا آن را برای خرید انتخاب کنید. تصور شما این است که وقتی شرکتی به بسته بندی خود تا این حد اهمیت داده، مطمئنا محصول با کیفیتی نیز دارد. اگر انتخاب رنگ و طرح با اصول طراحی و بسته بندی انجام شود، قطعا نتایج مثبتی را روی افزایش فروش کالا خواهد داشت.

ادامه مطلب
خلاقیت در طراحی لیبل یا برچسب؛ اِلمانی مهم اما کمتر مورد توجه در تبلیغات

 

سه نکته مهم و کاربردی در اصول طراحی بسته بندی

چرا طراحی بسته بندی مهم است؟ برای داشتن یک طرح موفق در عرصه بسته بندی کالاها باید به اصول و قواعد مختلفی توجه کرد، اما سه نکته مهم و کاربردی در اصول طراحی بسته بندی وجود دارد که طراحان با رعایت آنها می‌توانند فروش محصولات را افزایش دهند. این سه نکته عبارتند از:

  • قابلیت حمل آسان

یکی از اصول طراحی بسته بندی مربوط به حمل آسان آن کالا است، باید بسته بندی محصول به نحوی باشد که کمترین جا را در هنگام حمل بگیرد و مشتری پس از خرید بتواند محصول را به راحتی به مقصد مورد نظر خود منتقل کند. این نکته شاید خیلی ساده باشد ولی بسیار مهم و کاربردی است و شرکت‌های زیادی نسبت به رعایت صحیح  آن غافل هستند.

  • به کار بردن لوگوی شرکت بر روی بسته بندی

استفاده لوگوی شرکت روی بسته بندی محصولات مختلف بسیار مهم و تاثیر گذار است و یکی از اصول طراحی بسته بندی محسوب می‌شود. لوگو نشان‌ دهنده هویت و شخصیت کارخانه شماست و با استفاده از آن می‌توان برخی تغییرات و تمایزها را روی کالا نشان داد.

  • سفارشی ‌سازی بسته‌بندی کالاها

معمولا بسته بندی‌های ویژه به مناسبت‌های مختلف همواره با استقبال بسیار خوبی از طرف مشتریان همراه است، به طور مثال شرکت‌ها برای مناسبت‌هایی مانند شب یلدا، نوروز، روز مادر و مناسب‌های مانند این اقدام به طراحی‌های ویژه می‌کنند که این طرح‌ها معمولا برای مشتریانی که قصد تهیه هدیه تبلیغاتی لوکس را دارند بسیار جذاب است و منجر به خرید آن محصول می‌شود.

ادامه مطلب
چگونه طراحی مناسب برای فولدر تبلیغاتی خود انتخاب کنیم؟

 

سوالات متداول

  • چه المان‌هایی در اصول طراحی بسته بندی تاثیر دارد؟

رنگ، شکل، متن، مواد و بافت را می‌توان مهمترین اصول طراحی بسته بندی دانست.

  • آیا خلاقیت روی بسته بندی محصول تاثیر دارد ؟

از نظر طراحان مطرح حوزه بسته بندی، خلاقیت شاه کلید یک طراحی بسته بندی موفق است.

  • نکات مهم و کاربردی در اصول طراحی بسته بندی چیست؟

حمل آسان، سفارشی ‌سازی و به کار بردن لوگوی شرکت بر روی بسته بندی سه نکته مهم در اصول طراحی بسته بندی است.

 

نتیجه‌گیری

اصول طراحی بسته بندی مبحث بسیار طولانی است که رعایت تمامی نکات آن شاید در یک بسته بندی موفق به سختی امکان پذیر باشد، ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین اصول و قواعد این حرفه را با شما در میان بگذاریم تا در طراحی‌های محصولات خود از آنها ایده بگیرید.

برای امتیاز به این صفحه کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *